NB: Testen er foretaget med en norsk testbil. Lokale udstyrsvarianter kan variere, vi har fundet prisen på det udstyr, der er tættest på den udstyrspakke, vi har testet med.
Den glider henover vejen, næsten uden luftmodstand. Vinden preller af, og bilen lader til at have nærmest uendelig trillelængde. Jeg tror aldrig, at jeg har kørt en bil, der i den grad føles, som om den svæver over vejen. I sedanen Hyundai Ioniq 6 føler man sig som pucken i et airhockey-spil i langsom gengivelse!
5.000 timer
Dette kræver stor viden om aerodynamik og meget arbejde. Det er ingen tvivl om, at Ioniq 6 er en teknologisk pragtpræstation, når det gælder luftmodstand.
Hyundai har brugt mere end 5.000 timer(!) med supercomputere på at simulere forskellige aerodynamiske justeringer under udviklingen af Ioniq 6. Den silkebløde silhuet med indfældede dørhåndtag, der springer elektronisk ud, og bilen har også fået to små bagvinger: en høj spoiler lige under bagruden og en lavere lige over baglygterne. For at gøre den lidt mere spændende og markant har Hyundai valgt at indlægge bremselys langs hele den øverste spoiler.
Den indsnævrede bagparti er naturligvis af aerodynamiske årsager. Det bryder måske lidt med æstetikken forfra, for hvor resten af karrosseriet kan minde om en moderne udgave af Porsche 911, får jeg mere Citroën DS-associationer med bagpartiet. Visuelt kræver det lidt tilvænning, men helhedsindtrykket er stadig klart: Det er en fed bil.
614 kilometer
Ioniq 6 har en såkaldt modstandskoefficient på kun 0,22, hvilket er mindre end Tesla Model 3 og på højde med Mercedes-Benz EQE. De moderate 18-tommers fælge på den testede RWD-model er desuden med til at holde vægten under to ton. Resultatet er en opgivet rækkevidde på 614 kilometer på en enkelt opladning! Med et batteri på lidt over 70 kWh netto er det intet mindre end imponerende.
Bilen kan fås med 20-tommers fælge for knap 10.000 kroner ekstra og med firehjulstræk for endnu et indhug i pengepungen. Begge dele æder af rækkevidden, men den hævdes stadig at være et godt stykke over 500 kilometer, uanset konfiguration.
Ikke særlig hurtig
For at få bilen til at køre langt, er man dog nødt til at gå på kompromis med motorydelsen. Og selv om 0-100 km/t på 7,4 sekunder i sportstilstand er respektabelt nok i sig selv, er det måden, accelerationen sker på, der føles lidt træg. Man får ikke den umiddelbare respons, som vi er vant til fra kvikkere elbiler. Normaltilstand er naturligvis endnu mere forsigtig, og eco-tilstand bør kun bruges i nødstilfælde. Vær forberedt på at gabe dig igennem hver eneste kilometer … Hvis du vil have bedre præstationer, skal du gå efter firehjulstræk. Den klarer spurten fra 0-100 på blot 5,1 sekunder.
Selv i sportstilstand kan bilen ikke kaldes sporty, i denne bil handler det om sund fornuft og komfort. Også sammenlignet med Ioniq 5 vil jeg kalde kørslen forsigtig.
Komforten understreges af den store – men lidt lave – kabine. Der er masser af plads til lange ben både for og bag, men har du en lang ryg, må du vælge mellem at støde hovedet mod loftet eller krumme dig sammen.
Strøm til dine gadgets
Ioniq 6 har et partytrick: den kan bruges som el-generator. Enten via 230-volts stikkontakten i bilen eller med den medfølgende adapter, som kan tilsluttes det udvendige opladningsstik. På den måde kan strømmen vendes og give 3,6 kW strøm til dine gadgets – selv når bilen er slukket. Nu kan du sætte hoppeborgen op og blive dagens helt – så længe du kan parkere i umiddelbar nærhed.
Selv om det vil kræve noget af en indsats at få en hoppeborg bakset ind i det lille 401-liters bagagerum, som gemmer sig bag en smal brevsprækkeåbning. Det er ikke meget bedre end frunken, som med sine 45 ekstra liter (12 liter i AWD-versionen) lige akkurat kan rumme opladerkablet.
Vægtløs tilstand
Sæderne er virkelig komfortable. Forsæderne er ventilerede med indbygget varme og køling. Og selv om førersædet mangler benstøtten fra Ioniq 5, kan det indstilles efter ønske på otte forskellige måder, som kan lagres i to hukommelser. Passagersædet kan justeres tilsvarende, men kan ikke gemmes.
Og hvis du venter på færgen eller på anden måde har brug for at sidde i en parkeret bil i længere tid, vil du elske ‘zero gravity’-funktionen. Tryk på en af indstillingsknapperne og hold den inde, og tryk igen, så justeres sædet og ryglænet til en perfekt hvilestilling i overensstemmelse med NASA’s specifikationer for sæderne i et rumfartøj! Bare sørg for, at du ikke har en passager bag dig, som i givet fald vil få dit ryglæn på skødet!
Parkeringsassistent
Et andet partytrick er parkeringsassistenten. Ikke alene hjælper den dig med parallelparkering. Du kan også fjernstyre bilen ud af og ind i garagen eller en trang parkeringsbås med ‘nøglen’. Nyheden siden første Ioniq 5 er, at nu kan bilen også lirke sig selv ud af en parkeringsbås. Jeg testede dog kun funktionen ud og ind af egen garage (det fungerede problemfrit), og kan derfor ikke sige, hvor godt det fungerer ved parallelparkering.
Digitale assistenter
Ioniq 6 har alskens elektroniske sikkerhedssystemer indbygget. Som digital vejbaneassistent, assistent til vejbaneskift (denne gør absolut ingenting), og selvfølgelig adaptiv fartpilot, som holder afstand til bilen foran. Men den justerer ikke hastigheden på snoede veje, eller når man nærmer sig et lyskryds.
Derimod følger bilen trafikken, også når stillestående trafik begynder at rulle igen.
Fartpiloten lader kun til at have fokus på bilen lige foran under kørslen; den har ikke overblik over et større trafikbillede som for eksempel Tesla.
Ved høj hastighed vil Ioniq 6 komme næsten faretruende tæt på bilen foran, før den sætter farten ned. Desuden oplevede jeg i et tilfælde, hvor jeg lå i venstre vognbane på motorvejen, at en bil kørte ud foran mig fra højre vognbane – her måtte jeg selv bremse hårdt op. Jeg vil derfor anbefale, at man ikke stoler blindt på den adaptive fartpilot, men at man er opmærksom hele vejen.
Tryghedstyranni
Bilen kan også genkende hastighedstavler og justerer hastigheden i overensstemmelse med hastighedsgrænsen. Her kan du ikke indsætte noget spillerum, som du kunne med den første udgave af Ioniq 5 (jeg regner med, at man også fjerner denne mulighed i den nye 5’er).
Man går lidt for vidt i det sikkerhedstyranni, som hastighedsassistenten udgør. Den er virkelig irriterende og pinger og bipper, hver gang man overskrider hastighedsgrænsen med en lille margin. Og selv om funktionen kan deaktiveres på den ellers flotte infotainmentskærm, skal man gøre det hver gang, man starter bilen!
Jeg er faktisk ikke så sikker på, hvor trafiksikkert dette er, for ofte kommer man først i tanke om det under kørslen. Mange vil gøre det, så snart de får deres første digitale fart-lektion.
Flot infotainmentskærm
Selve infotainmentskærmen er en generøs 12,3″ bredskærm i midten af instrumentbrættet. Med et ryddeligt layout og behagelige, dæmpede farver uden overdrevne kontraster, der kan virke distraherende under kørslen. En identisk skærm ved siden af den udgør instrumentpanelet foran rattet. Her får du masser af god information, der er let tilgængelig med intuitive knapper. Du får et komplet overblik over bilens tilstand, hvor langt den har kørt, dæktryk, energifordeling mellem for- og baghjulene under acceleration og meget mere.
Hvis du bestiller bilen med Head-Up Display, får du også grafisk navigation, hastighed og digitale trafikskilte lige foran dig.
Forvarmning og ekstrem opladningshastighed
Ioniq 6 kan opnå en ekstrem opladningshastighed på op til 350 kW. Det er uhørt! Du får nok svært ved at finde en sådan lader, og hvis det lykkes, skal du være forberedt på, at denne kapacitet kun gælder de første sekunder – hvis i det hele taget – og i så fald kun, hvis batteriet er næsten tomt, når bilen kobles til laderen.
Bilen hævdes at kunne lade fra 10-80 procent på kun 18 minutter under optimale forhold. Selv oplevede jeg ladehastigheder på op mod 200 kW i kortere perioder, så selv om jeg selv aldrig kom op på 300 kW i den korte uge, jeg havde bilen, er jeg overbevist om, at den i hvert fald når 80 procent på under en halv time.
Hyundai har for nylig indført batteri-forvarmning på sine nyere biler, og det samme gælder for Ioniq 6. Det betyder, at den opnår den optimale opladningstemperatur om vinteren, men den aktiveres kun, hvis batteriet viser over 20 procent af kapaciteten, og den slukker automatisk, når batteriet kommer derunder. Hvilket er et mærkeligt valg, da det er der, man har mest brug for den. Den bør kun slå fra, hvis den vil forhindre bilen i at nå opladeren.
Forvarmning før opladning fungerer kun, hvis man bruger bilens navigation, som er udmærket, men kræver lidt flere tastetryk og bekræftelser af adresser, end hvis du bruger Google Maps.
Hav USB-kablet klar!
Apropos Google Maps, så har bilen en stor svaghed. For selv om den understøtter både CarPlay og Android Auto, gælder dette kun via en kablet forbindelse til din mobiltelefon. Og så kun med USB-A! Hvilket giver en lavere opladningseffekt end med USB-C og også betyder, at hvis du kører Google- eller Apple-kort fra en tilsluttet mobiltelefon, vil mobilen ikke oplade ret meget imens.
Bilen har ganske vist fire USB-C-stik foran og bagi, men ingen af disse overfører data til infotainmentsystemet. Mobiltelefonen kan også oplades trådløst på en separat overflade.
Manuel startknap
En anden ting, man ikke forventer af en 2023-model, er, at man faktisk skal trykke på en knap for at starte og stoppe bilen. Mange andre biler har en sådan knap, men man behøver ikke at bruge den. Så længe bilen har en registreret nøgle i passagerkabinen, er det bare at begynde at køre. Og når man stopper, kan man bare forlade bilen uden at tænke på, at den står i tomgang.
Konklusion: Bilen, der forsvinder
Hyundai Ioniq 6 er på mange måder en fantastisk sedan. Den er så behagelig at køre, at man glemmer sig selv og forsvinder ind i sit eget hoved. Men det mærkelige ved komfort er, at det er, når du ikke har den, at du virkelig ved, hvad den er. Derfor er man også ekstra opmærksom på de små ufuldkommenheder, der forstyrrer rejsen.
Som for eksempel overivrige digitale køreassistenter, der ikke vil have, at du overhovedet overskrider hastighedsgrænsen. Og den manuelle start/stop-knap. Og behovet for et kabel for at oprette forbindelse til CarPlay eller Android Auto. For ikke at nævne det lillebitte, brevkasseagtige bagagerum.
Rækkevidden, komforten, overvejende gode teknologiske løsninger og ikke mindst det friske look trækker alle op i regnskabet. Bilen er bestemt ikke for alle, men jeg er vild med, at det er umuligt at være ligeglad med den!
1 kommentar til “Hyundai IONIQ 6 Ultimate Long Range RWD”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Jeg er rigtig glad for at jeg købte en Tesla.