Hyundai var blandt de første til at tilbyde en billig elbil med lang rækkevidde. Den eneste konkurrent, Kona havde, da den blev lanceret i 2017 med en rækkevidde på 445 km (WLTP), var Opel Ampera-e. Som fandtes på papiret, men havde så lang leveringstid, at mange valgte at købe en Kona i stedet. Det forstår man godt.
Når vi taler rækkevidde, så lå den så langt foran Nissan Leaf og e-Golf, at der ikke var nogen konkurrence. Og den meget dyrere og større Tesla Model S var ikke et reelt alternativ for folk, der ville have en bil i en fornuftig prisklasse.
Lille næsten-SUV
Hyundai Kona har linjerne fra en SUV, men den er så lille, at den vel ikke engang fortjener at blive kaldt en crossover. Selv om mange omtaler den sådan. Jeg vil bare kalde den en lille bil, da den indvendige plads er omtrent som i en VW Polo. Bagagerummet er faktisk mindre i Kona’en.
Dermed er det ikke nogen familiebil eller en, man pakker til en længere rejse, men en fin bil til to personer. Hvis man har børn, der er vokset ud af barnesædet, men ikke har nået fuld længde, så kan den også overvejes.
Lydanlæg fra Krell
Men det er ikke benplads og bagagerum, der gør den interessant for mit vedkommende. Det er lydanlægget, som bærer navnet Krell. Hi-fi-entusiaster ved, at Krell er et amerikansk hi-fi-mærke, der i sin tid blev grundlagt af Dan D’Agostino. Og billigt var det ikke – en forstærker kunne sagtens koste et par hundrede tusind kroner.
Men da D’Agostinos og Krells veje skiltes i 2009, gik selskabet i en ny retning. Bl.a. begyndte de at lave bilstereo i 2013 under navnet Krell Automotive og har siden samarbejdet med asiatiske bilmærker som Honda, Acura og Hyundai.
I bilstereosammenhæng er Krell ikke nær så dyrt, men billigt kan det heller ikke beskyldes for at være. Det er dog også rigtig gode sager, hvilket jeg netop erfarede med Hyundai Kona.
For at få Krell-lydanlæg i sin Hyundai Kona Electric skal man vælge Teknik-pakken oveni, som er tilgængelig på alle udstyrsvarianter. Den koster 12.900 kroner og inkluderer – ud over Krell-anlægget – 10,25 tommers touch-skærm, DAB+ digitalradio og desuden app-styring.
Bemærk, at Pure-udgaven til 249.995 kroner kun giver en rækkevidde på 305 km, mens man skal have Essential-udgaven for at kunne vælge Long Range med 484 km (WLTP). Prisen bliver så i stedet 294.995 kroner.
Bestykning
Krell-anlægget består af otte højttaler-enheder, hvoraf centerhøjttaleren er en fuldtone-enhed. Foran finder vi en 6,5 tommers mellemtone og en 1 tommes diskant i hver dør, mens bagsæderne kun har hver sin mellemtone-enhed. I bagagerummet på højre side sidder den store subwoofer, og til at drive det hele er der en forstærker på i alt 400 watt.
Ingen rækkeviddeangst
Før vi tager fat på kvaliteten af lydanlægget, skal vi kort se på køreegenskaberne. Kona virker som en god og meget tryg bil, ligesom det er rart ikke at opleve rækkeviddeangst. Og plus for, at den endelig kan udstyres med anhængertræk!
Kabinen bærer præg af lidt rigelig plastic, trods lædersæderne, og det samme gælder bagklappen, der skal åbnes manuelt udefra. Og så sidder der to plastdæksler foran ladestikkene, som, når de fjernes, hænger og dingler i hver sin plasticsnor. En temmelig billig løsning med plads til forbedring.
Adaptiv fartpilot
I den heftigste udstyrsversion, som jeg fik til test, var jeg vild med den adaptive fartpilot med aktiv vejbaneassistent aktiveret. På godt afmærkede veje holder bilen automatisk banen og følger vejen, selv om det er et krav, at føreren har hænderne på rattet. Smart fartpilot med stop-og-start køfunktion er fedt at have i myldretiden, og blindzonevarslingen giver besked, hvis man tænder blinklyset, før der er fri bane.
Der er også en hel del andre hjælpemidler til en mere tryg trafikal hverdag, såsom skiltegenkendelse og bagradar for krydsende trafik. Men vi savner 360 graders kamera.
Et irritationsmoment skal dog nævnes. På lange strækninger plejer jeg at holde hænderne på otte og fire (hvis rattet var en urskive), men med fartpiloten aktiveret registrerer Kona slet ikke, at jeg har hænderne her. Instrumentpanelet minder mig så om at holde hænderne på rattet – selv om jeg allerede har det. Modvilligt må jeg placere hænderne på ti og to i stedet, så bilen tier stille.
Ellers er bilen god at køre, og den er adræt nok til at lave sikre overhalinger. 0-100 km/t på 7,6 sekunder er rigeligt! Den har ganske vist ikke samme drejningsmoment og morskabsfaktor som Mini Cooper SE, også fordi Kona er væsentlig tungere. Men i kørselstilstanden Sport har den mere end kræfter nok.
GPS-systemet fungerer fint, men jeg foretrækker at bruge Android Auto eller Apple CarPlay sammen med mobilen. Selv om navigationen så ikke automatisk holder styr på batteriniveauet og ladestationer på vejen.
Okay støjdæmpning
Kabinen er gennemsnitligt lydisoleret. Jeg syntes, at Honda e var en tand mere stille ved høj fart, og det samme med Mini Cooper SE og Lexus UX 300e. Men samtidig larmer Hyundai Kona mindre end min egen Nissan Leaf fra 2013. Okay støjdæmpning, med andre ord.
Spil op, maestro!
Efter at have kørt rundt i bilen en uges tid kan jeg konstatere, at lyden er klokkeklar med flot tonalitet på instrumenter og sangstemmer. Jeg justerede lidt på lyden ved at dæmpe bassen to trin – den var lidt voldsom – og øge mellemtonen med ét trin for at få stemmer og instrumenter bedre frem.
Lydindstillingen Natural fremhæver stemmerne mere i mellemtonen, mens centerhøjttaleren så bruges til at trække lydbilledet mere frem foran føreren. I Reference-indstillingen får man kun almindelig stereo, og så kommer instrumenter og stemmer længere tilbage i kabinen.
Klar lyd, altså, og desuden kan anlægget spille pænt højt. Da jeg stresstestede anlægget i Honda e med rock og rap, gik forstærkeren i beskyttelses-mode og cuttede lyden i over en halv time. Det sker ikke i Kona. Her kan man spille højt med god kontrol, og lyden forbliver klar.
Der er måske ikke helt samme baskontrol her som i Honda e og bestemt ikke som i Mini Cooper SE. Men lyden er mere end kraftig nok, og Krell-anlægget viser med al tydelighed, hvorfor det kan betale sig at vælge bedre lyd i bilen, end man får fra standardanlægget.
Klassisk
Klassisk musik lyder mest indbydende i Concert-indstillingen. Her får man den største surround-effekt, og hele bilen forvandles nærmest til en koncertsal. Lyden er stadig glasklar, og især strygere og fløjter lyder meget fint.
Hvis man derimod vil spille musik på fuld knald, så man virkelig kan mærke bassen i kroppen, gøres det som regel bedst i Reference-indstillingen. Lyden kan nemlig blive lige lovlig kras, når man spiller højt i Concert og Natural. I disse indstillinger bruger Krell digital signalprocessering til at gøre lyden klarere, og selv om det faktisk lyder klarere, er der en lidt kold, klinisk klang som sideeffekt.
Resultatet er, at jeg ikke kan finde en indstilling, der er bedst til det hele, så jeg sidder og skifter frem og tilbage lidt oftere, end jeg bryder mig om. Man kan afbøde noget af den kolde klang ved at dæmpe mellemtonen lidt (der er en trebånds tonekontrol), men så forsvinder noget af klarheden i lydbilledet også.
Konkurrenter
Krell-anlægget lyder bedre end anlægget i Honda e, og da Hyundais kabine fungerer bedre end Lexus UX 300e (p.t. ikke tilgængelig i Danmark), der skurrer i dørene, når man spiller højt, må jeg sige, at den samlede lydoplevelse er mere vellykket. Selv om Mark Levinson-lydanlægget i Lexus faktisk er endnu bedre end Krell-anlægget.
Der er stadig et stykke op til det hårdtslående Harman Kardon-anlæg i Mini Cooper SE, som har væsentlig mere punch med sine to subwoofere under forsæderne. Og vi er slet ikke i nærheden af Bang & Olufsen-anlægget i Audi e-tron.
Men interessant nok står Krell-anlægget ikke tilbage for Burmester-anlægget i Mercedes EQC, hvad angår rent lydtryk. Burmester-anlægget har ganske vist meget bedre opløsning i overtoneområdet og lyder i det hele taget mere naturligt, men man kan stadig have det ret sjovt med Krell-anlægget.
Konklusion
Den kompakte Hyundai Kona er en rigtig god bil at køre og er et fristende alternativ på grund af sin lange rækkevidde og sin behagelige pris. Selv om den ikke har plads til så meget i bagagerummet og også har beskeden benplads på bagsædet.
Lydanlægget fra Krell er derimod en meget behagelig oplevelse. Her får man livlig bas og godt med lydtryk, samtidig med at lyden er klar og fin. Uanset hvad man foretrækker af musik, vil man nok trives fint med denne lyd.
Den ekstra dynamik, man får fra subwooferen, kombineret med det udvidede lydbillede fra centerhøjttaleren øverst på instrumentbrættet, betyder, at jeg bestemt vil anbefale at vælge Krell-anlægget frem for standardanlægget.
1 kommentar til “Hyundai Kona Electric”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Med alle de sammenligner til andre biler, ville det have været godt også at vide hvordan spiller i forhold til premium anlægget i Tesla model 3.