TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

E-klassen går elektrisk med stil

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC suser forbi med kunstig motorlyd, signeret AMG. Inde i bilen smiler chaufføren tilfreds, med rytmerne pumpende fra Burmester-anlægget.

Af / 25/08/2022 - 12:00
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Home mener

  • AMG-versionen af Mercedes EQE byder på en sporty køreoplevelse med fremragende rækkevidde, og ikke mindst top infotainment med musikalsk vellyd fra Burmester.
  • EQE føles ikke specielt stor indeni, og den lave, aflange sedan byder på begrænset udsyn til omgivelserne. Vi er derfor lidt spændte på SUV-versionen...

Mercedes er ved at have en bred portefølje af elbiler, og blandt de nye skud på stammen finder vi sportssedanen EQE – den elektriske E-klasse! Dette er en mere kompakt og nedskaleret version af flagskibsmodellen EQS, som ikke desto mindre byder på mange af de samme funktioner.  

EQE er spækket med moderne teknologi og luksuriøse detaljer for at tage hånd om både sikkerhed og kørekomfort. På listen over spændende ekstraudstyr finder vi blandt andet den solide infotainment-skærm MBUX Hyperscreen, komfortable multi-contour-sæder med massage – og ikke mindst fremragende lyd fra Burmester! 

EQE45AMG 13
Mercedes-AMG EQE 43 (Hyacinth Red). (Foto: Lasse Svendsen)
Læs også Den bedste elbil? Mercedes EQS byder på fortræffelige køreegenskaber, luksuriøs komfort og rækkevidde nok til, at man kan tage den lange vej hjem. En koncertsal på fire hjul!

Toptrimmet AMG-version

Mercedes har sjovt nok valgt at lancere de første EQE-modeller i en AMG-version. Sportsdivisionen hos den tyske bilproducent beskæftiger sig ikke kun med styling – de er anerkendt for deres kompressorladede V8’ere og andre modifikationer på udvalgte Benz-modeller. Herunder E-klasse 63 S AMG, en af verdens hurtigste stationcars. 

Den har vi også testet, og vi har stadig den saftige motorlyd og vanvittige acceleration frisk i hukommelsen. Men nu har AMG for allerførste gang svunget tryllestaven over en elbil. Resultatet? Mere kraft, mere raffinerede køreegenskaber – og ikke mindst en federe motorlyd! 

 Modellen vi har lånt er en Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC med 476 heste og 858 Nm til rådighed. Batteripakken i EQE er på 90 kWh, og rækkevidden er opgivet til at være op til 533 km (WLTP). 

Annonce

Mercedes har også lanceret en endnu mere avanceret model – 53 4MATIC+, som øger ydelsen til 625 hk og 1000 Nm, mod en prisstigning på omkring 100.000 kroner. Men hvis du spørger os, vil 43-udgaven byde på nok fartressourcer til de fleste. Det er snarere balancen mellem kraft, køreegenskaber og komfort, der er interessant her. Og der har Mercedes virkelig ramt plet med EQE 43. 

<
>

Strømlinet motorvejs-cruiser

Når det gælder udseende, er der ingen tvivl om slægtskabet: EQE bygger på samme platform som flagskibsmodellen EQS – her i en mindre firedørs sedanudgave, og med traditionel bagklap og hattehylde frem for en hatchback. Men ellers er meget, som vi husker det fra storebror. 

Den glatte og strømlinede silhuet er i den velkendte Mercedes EQ-stil. Her rager der ikke nogen stjerne op fra motorhjelmen, dørhåndtagene er indfældede, og sprinklervæsken påfyldes via en luge i førersiden. Motorhjelmen er næsten hermetisk forseglet (ingen frunk) for at reducere luftmodstanden. Dog ikke så rekordlavt som på EQS (luftmodstandskoefficienten er angivet som 0,22 versus 0,20 Cd). Til gengæld er EQE omkring 80-100 kilo lettere end EQS, afhængig af udstyret. 

De glatte linjer virker om muligt endnu mere elegante på en kompakt sedan som EQE. Dette er også en bil, der vækker opsigt i gaden, men det har muligvis også noget at gøre med farvevalget på pressevognen! En AMG-model fortjener naturligvis et frækt og anderledes farvevalg, og Hyacinth Red bryder bybilledet med grå og sorte biler – også selv om undertegnede nok foretrækker Spectral Blue metallic. 

EQE45AMG 14
AMG-udgaven i rød metallic vækker opsigt i gadebilledet. (Foto: Lasse Svendsen)

En kabine fuld af skærme

Lighederne med storebror EQS er overført til interiøret, som er alt andet end minimalistisk. Det solide instrumentbræt og midterkonsollen tager meget af pladsen i kabinen, der er skræddersyet til at transportere fire voksne i høj komfort. 

Interiøret i demobilen er domineret af MBUX Hyperscreen-berøringsskærmen, som strækker sig over hele instrumentbrættet. I praksis består den af tre skærme, hvor instrumentpanelet viser vigtig førerinformation, den midterste styrer hovedmenuen og navigationen, og en tredje skærm giver passageren mulighed for at styre musik og andre funktioner undervejs.

Vores testbil var også udstyret med Head-up Display, som projicerer vigtig køreinformation op på forruden. Men spørger du os, burde sådan en finesse være påbudt snarere end tilvalg, da det er med til at holde øjnene på vejen! 

Mercedes’ egen stemmeassistent er også uvurderlig på rejsen. MBUX er stadig på forkant, når det gælder taleforståelse og responstid. Det er meget nemmere at sige “Hej Mercedes, naviger til den nærmeste ladestation” eller “tænd for radioen” end at rode med skærmen undervejs. 

Vi oplevede også, at bilens infotainment-system fungerer glimrende i kombination med Android Auto, når den er koblet til mobiltelefonen. Googles egen brugergrænseflade lægger sig så oven på Mercedes’ egen, med skræddersyede funktioner til blandt andet musikafspilning og navigation. 

EQE45AMG 5
Interiøret i EQE domineres af det gedigne MBUX Hyperscreen (ekstraudstyr), som dækker praktisk talt hele instrumentbrættet. Den tilsyneladende storskærm er i virkeligheden tre OLED-skærme under fælles frontglas. (Foto: Lasse Svendsen)

Surroundanlæg fra Burmester

For de lydinteresserede vil det være naturligt at sætte kryds ved #810 – Burmester surround sound system på listen over ekstraudstyr. Den tyske hi-fi-producent har været premium-muligheden hos Mercedes i en årrække. Et andet godt tilvalg er Acoustic Comfort Package (PAF), som byder på tykkere lyd- og varmeisolerende glas. 

Burmester-anlægget i EQE koster 16.494 kroner separat til nogle EQE-modeller, men til AMG 43-modellen er den inkluderet i Premium-pakken. Det må siges at være i den overskuelige ende, sammenlignet med meget af det andet ekstraudstyr, Mercedes tilbyder. Det ekstravagante MBUX Hyperscreen giver f.eks. et klækkeligt pristillæg på knap 107.000 kroner. 

Udstyret i EQE omfatter 15 højttalere og i alt 710 watt forstærkereffekt. Det er den samme konfiguration, vi kender fra EQS, men selvfølgelig individuelt tilpasset til lillebror. 

<
>

Lydoplevelser på fire hjul

Når vi tager EQE ud på vejene, er der ingen tvivl om, at vi har at gøre med en bil med smukt afbalancerede køreegenskaber. Det lave tyngdepunkt og de generøse kræfter gør AMG 43 til en sjov bil at køre. Ikke desto mindre er det ikke en ren sportsvogn, vi taler om – mere en luksussedan med sporty DNA! 

EQE sidder godt i svingene, og de lækre multi contour-sæder har et fast greb om føreren. Køreegenskaberne er virkelig raffinerede, allerede inden vi har sat bilen i sportstilstand. Så strammes affjedringen betydeligt op, accelerationen bliver mere aggressiv, og bilen skifter nærmest personlighed. Og en ting mere: Vi får pludselig en helt anden motorlyd! 

Ingeniørerne hos AMG har udviklet deres egen, hidsigere motorlyd både indvendig og udvendig til deres modeller, og det hele lyder som en UFO med V8-motor. Det lyder lidt mærkeligt i starten, men det er klart givende, især hvis man godt kan lide hørbar feedback, når man træder på gaspedalen. 

Vores pressevogn er udstyret med Airmatic luftaffjedring, som sluger ujævnheder til punkt og prikke. Men de store 21-tommer AMG-fælge stjæler en del komfort (samt op til 40-50 km rækkevidde). Et sæt 20-tommers ser måske lidt mindre cool ud, men ville nok være mere fornuftigt i denne sammenhæng. 

Ude på vejene er der ingen tvivl om, at EQE har meget til fælles med EQS. Begge biler ligger skyhøjt på komfortskalaen, og vi vil gerne endnu en gang fremhæve det lave støjniveau. EQE er dæmpet efter alle kunstens regler, inklusive det tykkere glas på vores lånebil. På trods af 21-tommer fælge og lavprofildæk er det meget lidt dækstøj, der siver ind i kabinen. 

Tunnelsyn

Selv om EQE er en mere kompakt lillebror til EQS, er der ikke tale om en letvægter. Med sine 2,5 tons og knap 5 meter i længden er det stadig en stor bil, som det kræver lidt albuerum at manøvrere. Trods styring på alle fire hjul er venderadius faktisk noget større end EQS (men vi tror det skyldes reducerede styrevinkler på AMG-versionen). 

Uanset – 360-grader bakkameraet kan klart anbefales, hvis du vil navigere sikkert gennem smalle parkeringshuse. Udsynet bagud og til siden er efter vores mening ikke specielt godt. 

Hele bilen er indrettet til, at man skal sidde komfortabelt, tilbagelænet – og med tunnelsyn mod Autobahn! Og ude på motorvejen, til de gode langture, er EQE virkelig bedst. 

Accelerationen er, hvad skal man sige … tilstrækkelig! Selv om vi har prøvekørt en bandit som E63 S med samme drejningsmoment, føles kraften her mere optimalt fordelt. EQE 43 AMG har et øjeblikkeligt og glidende træk fra bunden. Og skulle 476 hk / 858 Nm ikke være nok til at give baghjul til alle Teslaer og Porscher, kan du altid overveje 53-versionen, som har hele 625 hk / 1000 Nm til rådighed. 

God rækkevidde – og hurtig opladning

EQE 43 AMG har en upåklagelig rækkevidde. Inden vi startede testturen på omkring 200 kilometer med hastigheder på 70-110 km/t, temperaturen var omkring 22 grader) havde selve bilen en rækkevidde på omkring 440 kilometer, hvilket viste sig at passe fint, da vi til sidst vendte tilbage til hovedstaden. Bemærk, at vores testmodel var udstyret med tunge 21-tommers AMG-fælge, som sandsynligvis stjæler 40-50 kilometers rækkevidde fra det maksimale, du kan forvente. 

Motorvejshastigheder kan opretholdes, uden at forbruget løber løbsk. Men måske lige så vigtigt er muligheden for at lade ved de såkaldte lynopladere. Vi kiggede forbi Circle K’s 300 kW lynopladere og kunne der registrere en gennemsnitseffekt på 130 kW – nok til at lade fra 30 til 80 procent på et kvarter. 

Mercedes EQE lading
(Foto: Audun Hage)
Mercedes EQE lading Circle K
(Foto: Audun Hage)

Lyden af Burmester

Som vi har været inde på mange gange før, er de lydsvage elbiler et godt udgangspunkt for gode musikoplevelser. Med et lavt støjniveau i kabinen bliver det væsentligt nemmere at fange alt fra simpel radiosnak til detaljerne i komplekse klassiske kompositioner. Du behøver ikke engang at spille ret højt for at værdsætte det. 

Under vores testtur spillede vi en bred vifte af musik, alt fra akustiske ballader og klassisk til tungere rock, hiphop og electronica, og Burmester gør ingen af genrerne til skamme. Lydniveauet kan variere fra musestilhed til et orkester i fuldt crescendo, og anlægget bevarer et stensikkert fokus samt god fylde, selv ved høj lydstyrke. 

Da vi lader tæppet gå op for svenske Robyn og spiller Eclipse, er det tydeligt, hvordan hendes intense stemme er godt forankret i centrum. Lydbilledet omkring os bare vokser bare i størrelse, efterhånden som instrumenterne kommer på, og det hele lyder dejligt og velafbalanceret, uden at blive for aggressivt eller lyst. 

Burmester-systemet leverer også varen fint i basregionen: De frontmonterede bashøjttalere sparker godt fra sig til trommer og giver et godt fundament til basguitaren, samtidig med at de er taktfaste nok til at holde trit med hurtige elektroniske rytmer. 

På tunge hiphop-rytmer fra Jay-Z og Kanye West kan vi nok savne lidt ekstra tryk i de dybeste bastoner. Som de glade basfreaks, vi er, kunne vi godt tænke os, at Burmester bidrog med en enkelt større, separat subwoofer i bagagerummet. Men det går an! 

Lav din egen lydprofil

Apropos individuelle tilpasninger, så er der masser af muligheder for det her: Burmester-systemet har sin egen assistent med EQ-indstillinger, hvor du kan oprette din egen personlige lydprofil baseret på lytteprøver. 

Burmesters metode er ret smart; du hører et gentaget musikklip, mens du justerer de forskellige tonekontroller. På den måde får du den lydbalance, der passer til dig og din musiksmag, uanset om du foretrækker den slanke og stramme spillestil eller den varme og fyldige musik med fed bas. Derudover er der selvfølgelig den neutrale indstilling Pure for purister. 

Mercedes EQE Burmester lydprofil
Mercedes og Burmester har lavet en intelligent lydassistent, som hjælper dig med at tilpasse lyden til dine personlige præferencer. (Foto: Audun Hage)

Konklusion

Mercedes EQE er en rummelig og helt igennem komfortabel bil, som er skabt til de lange ture på motorvejen. Den har flere af de gode egenskaber, vi kender fra de større EQS-modeller, og hvis man kan leve med lidt mindre rækkevidde og plads opleves EQE mindst lige så god som sin storebror. Vælger du den opgraderede AMG 43-version, får du samtidig en sporty præstation med en aggressiv motorlyd! 

Blandt de mange tilvalg, du kan foretage på EQE, er Burmesters stereo i vores bog det nemmeste valg. Her kan både fører og passagerer glæde sig over et stort og præcist lydbillede med klar stemmegengivelse, og en fyldig, varm bas, der engagerer. Samt masser af muligheder for at indstille lyden, ligesom du kan lide den. 

Der er dog ikke mangel på konkurrenter, og vil du have et andet bud på en potent, men komfortabel køremaskine, som også kan udstyres med saftig lyd, er det fristende at nævne Porsche Taycan Sport Turismo i 4S-udgaven med Bose eller Burmester. Eller BMW I4 M50 med Harman Kardon, hvor både køreegenskaber og lyd er i top. Endelig skal vi heller ikke glemme Tesla Model S, som kan tilbyde bedre plads og opbevaringsmuligheder end EQE. Vi er selvfølgelig også nysgerrige på, hvad EQE kan udrette i SUV-format! 

Læs også Smugkig på EQE SUV SUV-versionen af EQE lanceres 16. oktober - med et kendt Hi-Fi-mærke ombord.
Læs også Porsches perfekte kompromis Pris og ydelse gør GTS til Porsches måske bedste Taycan-udgave.
Læs også Køremaskine for de køreglade BMW i4 M50 er et vellykket kompromis mellem sportsvogn og familiebil.
Karakter
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC
High End
Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen