Vi har testet flere kultiverede Mercedes’er på det seneste: Alt fra den superstille el-SUV EQC til den nye S-klasse, hvor komfort og diskret luksus er i højsædet. Nu er turen kommet til en helt anden model, og den er alt andet end diskret!
AMG-versionen af GLE er på mange måder den direkte modsætning til de ovennævnte. Med et vilddyr af en V8’er under motorhjelmen og særdeles sporty køreegenskaber af en SUV at være er dette et køretøj for dig, som elsker fart, rå acceleration og ikke mindst: brølende motorlyd.
Den potente, håndbyggede V8’er fra AMG laver faktisk så meget larm fra lydpotterne, at vi undrer os over, hvordan Mercedes har formået at få den typegodkendt. Men heldigvis for os, der kan lide musik på bilturen, kan bilen også udstyres med det kraftigste anlæg fra Burmester. Dermed kan man frit vælge imellem musikalsk sang og mekanisk V8-sang.
Mercedes GLE i AMG-udgave
612 hestekræfter, 850 newtonmeter omdrejningshastighed og en vægt på 2,4 ton! Tallene taler deres tydelige sprog: AMG-versionen af GLE-klasse SUV er noget af det største, tungeste og vildeste, Mercedes-lejren kan levere.
Mercedes GLE er som udgangspunkt en mellemstor SUV, som befinder sig midt mellem de mindre EQC-/GLC-modeller og flagskibet GLS. Den kommer i en række udgaver og motoriseringer, både i SUV- og coupé-versioner, som alle kan udstyres med anlæg fra Burmester.
Mercedes-importøren har imidlertid lånt os den allervildeste og veludstyrede AMG-udgave til lejligheden: Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ er definitivt et legetøj for store drenge og piger.
Man mærker, allerede fra man trykker på startknappen, at AMG-modellen har en motorisering ud over det sædvanlige. Den dejlige V8-gang vækkes til live, og du mærker vibrationerne gå gennem karosseriet og de dybe skindsæder og op ad rygraden. Den buldrer i tomgang med en hidsig snerren, hver gang man træder på pedalen.
Heftigt anlæg fra Burmester
Et potent køretøj som dette fortjener også et tilsvarende potent anlæg. Her har Mercedes som vanligt henvendt sig til Burmester, som har udstyret bilen med et af sine vildeste lydsystemer. Dette anlæg er også tilgængeligt i de mindre brutale udgaver af GLE og koster ca. 94.000 kroner som tilvalg.
Det såkaldte High-End 3D Surround Sound System (udstyrskode 811) fra Burmester består af i alt 25 højttalerenheder, som er nøje anbragt for at give både fører og passagerer en optimal lydoplevelse. Allerførst finder vi trevejshøjttalere (diskant, mellemtone, øvre bas) i dørene foran og bagi. Dybbasgengivelsen er også rigelig dækket ind med to ekstra bashøjttalere i gulvet foran plus en dedikeret subwoofer i bagagerummet.
For at give et mere præcist og luftigt lydbillede sidder der også en centerkanal i instrumentbrættet samt selvstændige 3D surround-højttalere i loftet. Alt drives af i alt 1550 watt forstærkerkraft.
Rå V8-lyd
Ingen tvivl: Dette er en bil for dig, der kan lide masser af lyd. Den potente V8’er fra AMG kan høres herfra og til månen, når vi giver den fuld gas. Det er vel at mærke, når vi sætter bilen i den heftigste modus, Sport+. Vælger du Komfort-modus, lukkes der mere af for lydpotten, og motorgangen bliver mere støjsvag.
Accelerationen er brutal: Vi har ikke testet bilen på bane, men ud fra vores erfaringer ser vi ingen grund til at tvivle på 0-100-tiden. Den tunge SUV giver meget tillidsvækkende køreegenskaber og ligger som plantet på vejen og i sving. Bilen ruller på 21 tommers 285 mm brede Michelin Pilot Sport, som griber godt fat i asfalten.
Ud fra vores ringe erfaring har Mercedes kreeret en sportslig SUV, som absolut kan udfordre en sej krabat som BMW X5 M Competition på både ydelse og komfort.
Med denne bil kan du smutte forbi den nærmeste café, køre i skoven eller sågar på banen – selv om den måske gør sig allerbedst som truck til en bane-klar AMG GT!
Lydkvalitet
Efter at have leget lidt med gaspedalen er det tid til at høre, hvad Burmester kan byde på af vellyd. Og det er ikke småting: Det slår os umiddelbart, at anlægget, i lighed med V8’eren under motorhjelmen, har enorme kraftreserver.
Hans Theessinks mægtige blues-stemme fylder kabinen med en stærk og tilstedeværende sang. Lydbilledet er stort, dybt og rigt på nuancer og har distinkte og finkornede overtoner. Stemmegengivelsen ligger perfekt i ørehøjde lige over instrumentbrættet, mens guitarklangen kommer stærkt ind fra siderne. Her er det bare at læne sig tilbage og nyde de mange detaljer, mens vi nikker og tramper takten. Ingen tvivl om, at det svinger!
Det skorter heller ikke på raffinement. Når vi skifter i Gustav Holsts Planeterne – Jupiter, bliver vi i noget så godt humør. Burmester-anlægget behersker de krævende, dynamiske fanfarer uden at mudre det til. Det lyder ganske enkelt klokkeklart og storslået. Ingen tvivl: Denne lydoplevelse ligger milevidt fra den mørke, diffuse og ufokuserede lyd, som præger mindre kapable bilanlæg.
Det kræver lidt krudt at overdøve den potente V8’er på fuld gas, men anlægget har ingen problemer med at spille højt og rent. Metallicas syleskarpe “Ride the Lightning” lyder megasejt på høj volumen, uden at højttalerne vrænger.
Burmester-anlægget har også rigelig med bundtræk. Når vi skifter til hårdtslående hiphoptoner fra Roddy Ricch og Tone Oliver, kan vi både høre og føle den saftige dybbas. Basgengivelsen er både fyldig og dyb, med præcise, hårdtslående anslag. Rigtig god bas!
Gode justeringsmuligheder
Det store antal højttalere handler ikke kun om at kunne spille højt og rent, men også om at kunne dirigere lyden derhen, hvor man helst vil have den. Burmester-systemet er udstyret med balancekontrol og fader, så man kan optimere lydbilledet for både fører og passagerer. Der er taget godt hånd om bagsæderne og omtrent lige så god lyd her som foran.
Der findes også en selvstændig VIP-funktion, som fokuserer lydbilledet og timingen perfekt til kun én af siddepladserne. Den fungerer glimrende, men kan virke lidt egoistisk på langtur med familien.
Burmester-anlægget byder på en række forhåndskalibrerede klangindstillinger, hvor man kan veksle mellem lydprofiler som bl.a. Pure, Live, Surround og 3D. Vi kunne især godt lide Live-indstillingen, som gav et herligt punch i bassen kombineret med en frisk spillestil, uden at det lød kunstigt.
Ingen 4D-lyd
Det eneste, vi savner i lydoplevelsen i GLE, er den rare “basmassage”, man får i det allernyeste 4D-anlæg fra Burmester. Her sidder der nemlig selvstændige motorer i stoleryggen, som overfører baslyden direkte til kroppen! Det kan virke lidt spøjst, men giver faktisk en ganske heftig, mere fysisk lydoplevelse. Men ak: Dette anlæg leveres stadig kun til den nye S-klasse. I GLE må vi altså nøjes med vibrationerne fra subwooferen og motoren.
Konklusion
AMG-versionen af Mercedes GLE byder på en adrenalinfyldt køreoplevelse, som virkelig sætter gang i sanserne. Med lækre linjer og en ilter, men kultiveret V8 under motorhjelmen er dette en bil for dig, der både ynder at blive set – og hørt! En sådan bil fortjener også ordentlig lyd indvendig, og efter vores erfaring med begge anlæg fra Burmester er det high-end-varianten med 3D-lyd, som er mest passende. Her får du et stort og kraftfuldt lydbillede, som passer til de potente køreegenskaber. Det bedste af to verdener?
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer