Den er ikke så rummelig indvendig som den anden elektriske Mercedes, EQC, men EQA byder på den samme herlige kørekomfort og giver samme skyhøje kvalitetsfølelse.
At den er en god del billigere, vil sandsynligvis passe mange, der ikke har brug for al pladsen i en EQC, for den er strengt taget stor nok til de fleste. Hvis størrelsen passer, får man en luksusfølelse, så man faktisk føler, at man sidder i en Mercedes, i hvert fald hvis man vælger den variant, vi havde til test i en uge.
Denne meget veludstyrede variant af EQA 250 leveres med en tre sider lang, tætskrevet udstyrsliste, som inkluderer Mercedes’ meget smarte MBUX-system med to 10,25 tommers skærme samt læder overalt – fra instrumentbrættet over dørbetrækket til bagsæderne og tilbage til forsæderne. Et stort glastag med åbning giver en luftig følelse, og alt hvad man rører ved, fra man sætter sig ind, til bilturen er ovre, oser af tysk kvalitet.
Vores bil med udstyrspakken Progression var også udstyret med nødvendigheder som semielektrisk anhængertræk (maksimalvægt 750 kg), 360 graders kamera, avanceret navigation, adaptiv fartpilot med nødopbremsning og vognbaneadvarsel og mere endnu. Og lækker luksus. Såsom AMG Line-tillægspakken, Thermotronic klima-anlæg og ikke mindst et kraftigt surround-anlæg på 590 watt fra Burmester med 12 højttalere.
Batterikapacitet
Under al denne luksus finder man en batteripakke på 66,5 kW, som i vores version af EQA 250 giver en opgivet rækkevidde på 402 km.
EQA er en 4,45 meter lang SUV, omtrent samme størrelse som Volvo XC40 Recharge og lidt mere kompakt end Audi Q4 e-tron og BMW iX3. Den er baseret på GLA, som er varianten med stempelmotor. Til efteråret kommer der også en version med mere effekt og firehjulstræk.
Det, der slår én, når man sætter sig ind i bilen, er hvor hightech alting ser ud indvendig med to store, langsgående skærme, den ene en touch-skærm, og som på alle nyere Mercedes’er er den almindelige gearstang fraværende. Til fordel for ratgear med et lille håndtag på ratstammen.
Man betjener ikke meget andet end rat og fart på en elbil, og det er meget tydeligt her, hvor det meste styres med knapper, skærm eller tale.
Hvis man ikke tænder radioen, før man kører af sted, oplever man en næsten trancelignende stilhed. Bilen er så godt dæmpet, at der nærmest ikke er nogen vindstøj fra de store sidespejle, og 18-tommerne mærker man ikke meget til.
Heldigvis er EQA 250 ikke udstyret med 20 tommers lavprofildæk, for med komfortunderstellet glider den over ujævnheder med yndefuld elegance, næsten som om den havde luftaffjedring. Den eleverede siddeposition og de bløde sæder, der i højeste grad lever op til betegnelsen komfortsæder, gør at man gerne vil køre lange ture med Mercedes’en.
MBUX og Burmester
Det er der også en anden grund til, nemlig det Burmester-anlæg, som vores testbil var udstyret med. Jeg aner ikke, hvordan standardanlægget i EQA lyder, og egentlig jeg er også ret ligeglad, for jeg ville under alle omstændigheder vælge Burmester. Så får man et anlæg, hvor den tyske high-end-producent har udviklet højttalerne og elektronikken, som så er tunet til EQA i samarbejde med Mercedes’ ingeniører.
Foran er der en centerhøjttaler oven på instrumentbrættet, diskantenheder i A-søjlerne og mellemtone-enheder i dørene. De samme enheder finder man i dørsiderne bagi, og i loftet bag sæderyggen er det monteret to surround-højttalere. Bagi sidder der også en subwoofer.
Anlægget betjenes fra rattet, på touch-skærmen eller touch-fladen og med knapper i midterkonsollen. Og vores bil havde også trådløs mobilopladning og understøttelse af Apple CarPlay og Android Auto. Dermed er det legende let at integrere ikke bare telefonen, men også musikafspilning og andet fra mobilen.
Der er ikke så mange indstillingsvalg, man selv kan lave. Det eneste, der kan justeres, er bas, mellemtone og diskant samt balance, og man kan vælge imellem Surround- og Pure-lyd. Med Pure spiller anlægget i stereo, og lyden er bedre fokuseret, mens Surround flytter på lydbilledet, når man hører musik, og så kan det godt ske, at guitarerne høres bedst på bagsædet.
Hvis man ikke piller for meget ved tonekontrollerne, er det muligt at få rimelig heftig lyd ud af Burmester-anlægget. Bortset fra en lidt metallisk lyd i mellemtonen, når radioen er tændt, lyder anlægget vældig sejt. Der er rigeligt med dynamik og masser af bas, samtidig med at de finere nuancer kommer godt frem i det krystalklare lydbillede.
Anlægget spiller ikke lige så overvældende eller højt som Naim-anlægget i en Bentley, men sammenlignet med Harman Kardon i BMW eller Meridian i Jaguar er Burmester-anlægget et par trin op i lydkvalitet.
Der findes en app kaldet Mercedes Me, hvor man kan styre og programmere opladning og navigation, se status osv., men den er ikke nødvendig for at bruge bilen eller nogen af funktionerne. Bare meget rar at have.
Mercedes’ MBUX er et af de mest gennemførte systemer til betjening i en bil, vi er stødt på. Vi kan især godt lide de store ikoner på den knivskarpe og lysstærke skærm, den hurtige respons og muligheden for at tilføje apps og konfigurere indhold og udseende – også på instrumentpanelet foran føreren – kombineret med intuitiv betjening og forbilledligt overblik.
Sådan er den på vejen
Indtil nu har man kunnet bestille EQA 250 med forhjulstræk og 140 kW/190 hk effekt, i forskellige udstyrsversioner. Men til efteråret bliver EQA 300 og 350 tilgængelige med samme batteri, men mere effekt samt firehjulstræk.
Formentlig kører de lige så godt som EQA 250, der kombinerer den kørekomfort, vi allerede har rost, med yderst forudsigelige og afbalancerede køreegenskaber. Den virker ikke så sporty, og ratresponsen er typisk Mercedes, men man har det rigtig godt bag rattet, for den kan tåle langt friskere kørsel, end de fleste tør udsætte den for.
Man kan bestille EQA med justérbare dæmpere, hvis man vil have lidt sportsfølelse, men det klæder ikke bilen så godt, som man skulle tro, så brug hellere pengene andre steder på udstyrslisten.
Den skyder ikke fart på samme måde som rivejernet Tesla Model 3, den er ikke i nærheden af at være så hurtigt som XC40 Recharge, og 0-100 km/t på ni sekunder må kaldes adstadigt. En EQA 350 er meget mere frisk med 6,6 sekunder for samme bedrift, men jeg synes, at 190 hk klæder EQA 250 mere end godt nok.
Plads og komfort
Indvendig kan pladsforholdene sammenlignes med XC40 Recharge. Der er masser af plads til skuldre og arme på forsæderne, hvor man sidder superkomfortabelt og kan gispe i beundring over de mange farver, interiørbelysning kan have. Vores testbil havde endda projicering af Mercedes-stjernen fra undersiden af døren ned på jorden, og stjernetågen på instrumentbrættet foran passageren ser bare lækkert ud.
To passagerer har god plads på bagsædet, og siddekomforten er rigtig god. Det samme er loftshøjden, men bagagerummets 340 liter kan opleves som i underkanten for nogle. Da der ikke er nogen frunk under hjelmen, ville det være rart med et stort rum til ladekablerne under bagagerumsgulvet, men det er faktisk ret trangt.
Men dem, der vælger en EQA, er nok optaget af helt andre ting, end hvor mange kasser fra IKEA man kan presse ind. Skulle det knibe, kan bagsædet lægges ned, og med anhængertræk kan man låne en trailer, når den står på møbeltransport.
Rækkevidde og opladning
Der er i det hele taget meget positivt at sige om EQA 250. Rækkevidden vil være mere end tilstrækkelig for rigtig mange; de fleste af os kører alligevel sjældent 500 km i ét stræk, men ladehastigheden er ikke noget at prale af. Maksimum 100 kW, siger Mercedes, men som vi ved, får man i praksis sjældent maksimal hastighed ud af en hurtigoplader. I hvert fald ikke under hele opladningen, som kan tage et stykke tid, når der skal fyldes op til 80 på et 66,5 kW batteri.
I vores test var det ikke noget problem at komme ned på 16 kWh/100 km, altså et moderat forbrug, men det var i 23 grader på sommerdæk og ikke i minusgrader og vinterføre, som kan øge forbruget på en elbil betydeligt.
Det gennemsnitlige forbrug endte på 17,1 kWh, hvilket er rigtig godt for en højrejst elbil på to tons, men så havde jeg også valgt regenerering på knappen bag rattet og kunne følge med på skærmen i, hvor meget jeg “vandt”.
Konklusion
Startprisen på Mercedes EQA 250 gør den til en meget konkurrencedygtig elbil. Hvis man er fornuftig i valget af udstyr, kan man ende med en veludstyret Mercedes, som ikke er dyrere end konkurrenterne. Så kan den både udfordre Volvo XC40 Recharge, Ford Mustang Mach-e og BMW iX3. Men EQA 250 byder på udsøgt kørekomfort og en luksusfølelse, som de andre ikke kan matche.
At den også kan fås med et meget federe anlæg, er en velkommen bonus, som vi anbefaler, at man vælger. Så bliver det endnu sjovere at køre lange ture i den komfortable bil.
1 kommentar til “Mercedes-Benz EQA 250”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Lyder nærmest som ren salgstale/beskrivelse af og fra Mercedes, såe om troværdigheden er dér nærmest tvivl om “neutraliteten”.
Men set og forstået udfra fra beskrivelsen må de ikke kunne leveres hurtigt og mængde mæssigt nok.
Men igen kun for de der pengene og vil bruge dem til biler.
Mvh
Erik