EQB beviser, at man kan få den luksusfølelse, som mange forbinder med Mercedes, uden at prisen er helt i skoven. Indrømmet, EQB er ikke helt så luksuriøs som EQS, men den får Tesla Model Y til at føles som en billig elbil.
Model Y er i øvrigt det tætteste, man kommer på EQB. For det er meget få elbiler, der kombinerer firehjulstræk, acceptabel rækkevidde og lasteevne med firehjulstræk – og syv sæder.
Den bagerste sæderække er ikke som i en minibus, men to mindre sæder, hvor man slår ryggen op og trækker nakkestøtterne ud, når man har brug for de to ekstra pladser. Som er trange. Og bedst egnet til børn under 140-150 cm. Men de har Isofix-beslag ligesom to af sæderne på anden sæderække. Der i øvrigt kan skubbes 14 cm frem, så lastvolumen i bagagerummet øges fra 465 til 655 liter – og hele 1620 liter, hvis man lægger bagsæderne ned.
Så bagageplads er der nok af. På taget kan man læsse 75 kilo mere, men som nævnt kan EQB ikke udstyres med anhængertræk. Skal man bruge sådan et, må man op i EQC – eller vælge et andet bilmærke.
EQB er en lang version af den kompakte EQA, som vi også har testet. De deler drivlinje og er ens hen til B-søjlen, hvor EQB’s forlængede platform og firkantede bagende giver en mere praktisk og rummelig bil. Perfekt til familier, der har brug for plads til både autostole og bagage. Samtidig.
De får i så fald meget bil for pengene, for Mercedes EQB er faktisk så aggressivt prissat, at den godt kan sammenlignes med Model Y, Audi Q4 e-Tron og BMW iX3.
Burmester-anlæg er ekstrautstyr
Bortset fra det allerede nævnte sædearrangement i EQB er det meste andet det samme som i EQA. Man kan endda bestille bilen med det Burmester-anlæg, vi testede i EQA, og selv om det Mercedes-Benz Soundsystem, som vores testbil havde, bestemt ikke er det værste lydanlæg, vi har hørt, ville vi uden tvivl sætte kryds ved Burmester-anlægget.
Indvendig finder man desuden Mercedes’ meget intuitive MBUX-styresystem med to 10,25 tommers skærme, læderbetrukket instrumentbræt, store forsæder med flere justeringsmuligheder og dobbelt panoramaglastag.
Vores testbil var udstyret med alt, hvad man har brug for, undtagen Burmester-anlæg, head-up display og ratvarme. Den havde bl.a. 360 graders kamera, Mercedes’ avancerede navigation, adaptiv fartpilot med nødopbremsning og vognbaneassistent, komfortunderstel og high-performance LED-lys.
Indvendig komfort
Det er skægt, hvad man kan vænne sig til. Først savnede jeg Burmester-anlægget fra EQA, og selv om man får betydelig bedre lyd dér, så var det muligt at få helt okay dynamik og balance ud af det almindelige anlæg. Lidt fiflen med EQ’en hjælper en del og gjorde lyden fra playlisterne på den tilsluttede mobil yderst acceptabel, selv om 225 watt effekt fordelt på ti højttalere ikke imponerer nogen.
Anlægget – og det meste andet – betjenes enten fra rattet, touch-skærmen eller touchpad’en i midterkonsollen. Der er mange knapper, 12 bare på rattet, og nogle af dem er ovenikøbet håbløst små. Forvent en vis tilvænningsperiode, for hvem kan vide på forhånd, at de to små sorte knapper på rattet også er touch-flader?
Vores testbil havde også trådløs mobilopladning og understøttelse af Apple CarPlay og Android Auto. Som henter ens playlister på mobilen og gør det nemt at bruge telefonen sammen med bilens infotainment-system.
Der er væsentlig bedre plads på bagsædet i EQB end i EQA. Man sidder højt, men benene kommer også højere op, da batteripakken fylder en del i højden. Taghøjden ved bagsædet er mærkbart bedre i EQB, der har delbare bagsæder med skiluge.
Fornem kørekomfort
Mens EQA kan fås som model 250 med forhjulstræk og 140 kW/190 hk effekt, er EQB i øjeblikket kun tilgængelig i versionerne 300 og 350 med firehjulstræk og mere effekt. EQB 300 med 228 hk og EQB 350 med 292 hk. Sidstnævnte er mærkbart hurtigere på aftrækkeren og klarer 0-100 km/t på 6,2 sekunder, og den føles smidig og småhurtig på vejen.
Det er dog ikke nogen racer, heller ikke i Sport-tilstand, hvor rat- og pedalresponsen er skærpet. Selv med vælgeren på Sport er bilen udpræget komfortabel at køre. Jeg ved ikke, om det komfortunderstel, vores testbil havde, spiller en stor rolle, men det fik næsten den 2,2 tons tunge bil til at føles, som om den havde luftaffjedring.
I Comfort-tilstand sluger den ujævnheder med minimal dramatik, og det går stille og umærkeligt for sig. Man kan mærke, at 10 cm længere akselafstand øger kørekomforten, og jeg vil sige, at EQB måske er den mest komfortable langtursbil i denne prisklasse.
Batteri og rækkevidde
Præcis hvor lang turen kan blive, afhænger som altid af vejr, temperatur, fart og last, og den anslåede rækkevidde på op til 419 km er ikke nem at opnå.
Batteripakken er på 66,5 kW, det samme som i EQA 250, og vi ved, at rækkevidden falder nogenlunde proportionalt med temperaturen. På en kombination af småveje og landevej opnåede jeg et forbrug på mellem 22 og 30 kWh pr. 100 km. Afhængigt af antallet af accelerationer og temperaturen udenfor, selvfølgelig.
Jeg kunne fint komme ned i 20’erne med lidt regenerering valgt på håndtaget på venstre af rattet. Men overraskende nok kom jeg endnu lavere ved langdistancekørsel. En tur/retur på i alt 400 km gav et gennemsnitligt forbrug på 17,8 kWh pr. 100 km. Med fire voksne og bagage til en weekend om bord.
Det er yderst acceptabelt og betyder, at en familie på vinterferie næppe vil have problemer med at køre mellem 250 og 300 km i minusgrader på en opladning.
Ladehastigheden er opgivet til 100 kW, hvilket er acceptabelt, al den stund de fleste enten lader derhjemme eller på arbejdet, hvor der sjældent findes hurtigopladere.
Man bør afgjort downloade Mercedes me-app’en, som giver kontrol over opladning og opvarmning, og hvor man nemt kan indtaste destinationen i bilens navigationssystem og i øvrigt se diverse status.
Konklusion
Mercedes EQB 350 (og 300) er meget konkurrencedygtigt prissat, og med Progressive- eller Advanced Plus-pakken er man godt dækket ind på udstyrsfronten. Så har man ikke brugt særlig mange flere penge i forhold til konkurrenterne i samme klasse. Hvor det bliver svært at finde den samme støjsvage kørekomfort og luksusfølelse som i EQB.
Den har alt, hvad de fleste vil have i en elektrisk SUV – bortset fra anhængertræk – og er en af meget få tilgængelige elbiler med syv sæder.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer