TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Mercedes-Benz EQB 350 4Matic

Familie-Mercedes

Mercedes EQB er så gennemført lækker at køre, at vi næsten glemte, at den også har en ulempe.

Af / 07/04/2022 - 19:00
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic

Home mener

  • Gunstigt prissat Mercedes med premiumfølelse, god plads, super kørekomfort, firehjulstræk og syv sæder.
  • Anhængertræk er ikke tilgængeligt. Rækkevidden er moderat, selv om den holder for de fleste.

EQB beviser, at man kan få den luksusfølelse, som mange forbinder med Mercedes, uden at prisen er helt i skoven. Indrømmet, EQB er ikke helt så luksuriøs som EQS, men den får Tesla Model Y til at føles som en billig elbil.

Model Y er i øvrigt det tætteste, man kommer på EQB. For det er meget få elbiler, der kombinerer firehjulstræk, acceptabel rækkevidde og lasteevne med firehjulstræk – og syv sæder.

Den bagerste sæderække er ikke som i en minibus, men to mindre sæder, hvor man slår ryggen op og trækker nakkestøtterne ud, når man har brug for de to ekstra pladser. Som er trange. Og bedst egnet til børn under 140-150 cm. Men de har Isofix-beslag ligesom to af sæderne på anden sæderække. Der i øvrigt kan skubbes 14 cm frem, så lastvolumen i bagagerummet øges fra 465 til 655 liter – og hele 1620 liter, hvis man lægger bagsæderne ned.

Så bagageplads er der nok af. På taget kan man læsse 75 kilo mere, men som nævnt kan EQB ikke udstyres med anhængertræk. Skal man bruge sådan et, må man op i EQC – eller vælge et andet bilmærke.

EQB 350 venstre side
Mercedes EQB 350 er længere end EQA og byder på langt mere plads. (Foto: Lasse Svendsen)

EQB er en lang version af den kompakte EQA, som vi også har testet. De deler drivlinje og er ens hen til B-søjlen, hvor EQB’s forlængede platform og firkantede bagende giver en mere praktisk og rummelig bil. Perfekt til familier, der har brug for plads til både autostole og bagage. Samtidig.

Annonce

De får i så fald meget bil for pengene, for Mercedes EQB er faktisk så aggressivt prissat, at den godt kan sammenlignes med Model Y, Audi Q4 e-Tron og BMW iX3.

Læs også Mercedes med cremelyd Den ser måske ikke så spændende eller fed ud, men indeni er EQA en fornøjelse.

Burmester-anlæg er ekstrautstyr

Bortset fra det allerede nævnte sædearrangement i EQB er det meste andet det samme som i EQA. Man kan endda bestille bilen med det Burmester-anlæg, vi testede i EQA, og selv om det Mercedes-Benz Soundsystem, som vores testbil havde, bestemt ikke er det værste lydanlæg, vi har hørt, ville vi uden tvivl sætte kryds ved Burmester-anlægget.

Indvendig finder man desuden Mercedes’ meget intuitive MBUX-styresystem med to 10,25 tommers skærme, læderbetrukket instrumentbræt, store forsæder med flere justeringsmuligheder og dobbelt panoramaglastag.

Vores testbil var udstyret med alt, hvad man har brug for, undtagen Burmester-anlæg, head-up display og ratvarme. Den havde bl.a. 360 graders kamera, Mercedes’ avancerede navigation, adaptiv fartpilot med nødopbremsning og vognbaneassistent, komfortunderstel og high-performance LED-lys.

EQB 350 foran i kupe
Foran i kabinen. (Foto: Lasse Svendsen)

Indvendig komfort

Det er skægt, hvad man kan vænne sig til. Først savnede jeg Burmester-anlægget fra EQA, og selv om man får betydelig bedre lyd dér, så var det muligt at få helt okay dynamik og balance ud af det almindelige anlæg. Lidt fiflen med EQ’en hjælper en del og gjorde lyden fra playlisterne på den tilsluttede mobil yderst acceptabel, selv om 225 watt effekt fordelt på ti højttalere ikke imponerer nogen.

Anlægget – og det meste andet – betjenes enten fra rattet, touch-skærmen eller touchpad’en i midterkonsollen. Der er mange knapper, 12 bare på rattet, og nogle af dem er ovenikøbet håbløst små. Forvent en vis tilvænningsperiode, for hvem kan vide på forhånd, at de to små sorte knapper på rattet også er touch-flader?

EQB 350 styreflate
Man kan styre langt de fleste funktioner fra midterkonsollen. (Foto: Lasse Svendsen)

Vores testbil havde også trådløs mobilopladning og understøttelse af Apple CarPlay og Android Auto. Som henter ens playlister på mobilen og gør det nemt at bruge telefonen sammen med bilens infotainment-system.

Der er væsentlig bedre plads på bagsædet i EQB end i EQA. Man sidder højt, men benene kommer også højere op, da batteripakken fylder en del i højden. Taghøjden ved bagsædet er mærkbart bedre i EQB, der har delbare bagsæder med skiluge.

EQB 350 bagasje EQB 350 benplass tredje rad EQB 350 tredje rad EQB 350 bagasje II EQB 350 benplass EQB 350 baksete II
<
>
Bagagerummet er stort nok til det meste, og hvis man skubber bagsæderne frem, får man endnu mere plads. (Foto: Lasse Svendsen)

Fornem kørekomfort

Mens EQA kan fås som model 250 med forhjulstræk og 140 kW/190 hk effekt, er EQB i øjeblikket kun tilgængelig i versionerne 300 og 350 med firehjulstræk og mere effekt. EQB 300 med 228 hk og EQB 350 med 292 hk. Sidstnævnte er mærkbart hurtigere på aftrækkeren og klarer 0-100 km/t på 6,2 sekunder, og den føles smidig og småhurtig på vejen.

Det er dog ikke nogen racer, heller ikke i Sport-tilstand, hvor rat- og pedalresponsen er skærpet. Selv med vælgeren på Sport er bilen udpræget komfortabel at køre. Jeg ved ikke, om det komfortunderstel, vores testbil havde, spiller en stor rolle, men det fik næsten den 2,2 tons tunge bil til at føles, som om den havde luftaffjedring.

I Comfort-tilstand sluger den ujævnheder med minimal dramatik, og det går stille og umærkeligt for sig. Man kan mærke, at 10 cm længere akselafstand øger kørekomforten, og jeg vil sige, at EQB måske er den mest komfortable langtursbil i denne prisklasse.

EQB 350 forseter
EQB 350 har komfortable forsæder, men nogle vil savne mere sidestøtte. (Foto: Lasse Svendsen)

Batteri og rækkevidde

Præcis hvor lang turen kan blive, afhænger som altid af vejr, temperatur, fart og last, og den anslåede rækkevidde på op til 419 km er ikke nem at opnå.

Batteripakken er på 66,5 kW, det samme som i EQA 250, og vi ved, at rækkevidden falder nogenlunde proportionalt med temperaturen. På en kombination af småveje og landevej opnåede jeg et forbrug på mellem 22 og 30 kWh pr. 100 km. Afhængigt af antallet af accelerationer og temperaturen udenfor, selvfølgelig.

EQB 350 drivers
EQB 350 er virkelig en lækker bil at køre, især på lange ture. (Foto: Lasse Svendsen)

Jeg kunne fint komme ned i 20’erne med lidt regenerering valgt på håndtaget på venstre af rattet. Men overraskende nok kom jeg endnu lavere ved langdistancekørsel. En tur/retur på i alt 400 km gav et gennemsnitligt forbrug på 17,8 kWh pr. 100 km. Med fire voksne og bagage til en weekend om bord.

Det er yderst acceptabelt og betyder, at en familie på vinterferie næppe vil have problemer med at køre mellem 250 og 300 km i minusgrader på en opladning.

EQB 350 rattkontoller EQB 350 belysning EQB 350 klimanlegg EQB 350 instrumenter EQB 350 kjoremodus EQB 350 skjerm EQB 350 setejustering EQB 350 vents
<
>
EQB 350 har smagfuld eller grusom indvendig belysning, alt efter hvilke indstillinger man vælger. (Foto: Lasse Svendsen)

Ladehastigheden er opgivet til 100 kW, hvilket er acceptabelt, al den stund de fleste enten lader derhjemme eller på arbejdet, hvor der sjældent findes hurtigopladere.

Man bør afgjort downloade Mercedes me-app’en, som giver kontrol over opladning og opvarmning, og hvor man nemt kan indtaste destinationen i bilens navigationssystem og i øvrigt se diverse status.

EQB 350 skog
EQB 350 kommer nemt frem på selv dårlige skovveje. (Foto: Lasse Svendsen)

Konklusion

Mercedes EQB 350 (og 300) er meget konkurrencedygtigt prissat, og med Progressive- eller Advanced Plus-pakken er man godt dækket ind på udstyrsfronten. Så har man ikke brugt særlig mange flere penge i forhold til konkurrenterne i samme klasse. Hvor det bliver svært at finde den samme støjsvage kørekomfort og luksusfølelse som i EQB.

Den har alt, hvad de fleste vil have i en elektrisk SUV – bortset fra anhængertræk – og er en af meget få tilgængelige elbiler med syv sæder.

Karakter
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
Premium
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen