MB, børstraktor, G-Wagen – Mercedes’ G-Klasse har mange navne. Geländewagen er en klassisk SUV, respekteret for sine robuste køreegenskaber i terrænet, men er også kendt for komfort og overdådig luksus. Selv efter 40 år på markedet er det en af Mercedes mest populære modeller.
Anden generation blev introduceret så sent som i 2018 og ligner til forveksling den gamle. Mercedes har bevaret det ikoniske udseende, men redesignet bilen indefra med lettere, stærkere materialer og moderne teknologi. Blandt de mange interiørtilvalg finder vi også et lækkert anlæg fra Burmester.
“That’s a nice Benz,” siger en tilfældig forbipasserende, da vi parkerer i en af Oslos gader. Og vi må erklære os enige: G-Klassen har et klassisk, tidløst design, som det er svært at argumentere imod. Vores testbil ser virkelig sej ud i sort metallic med tonede ruder.
Spørgsmålet er, om Geländewagen kan følge med i det teknologiske kapløb, og om lyden fra Burmester-anlægget kan matche det barske udseende …
Mercedes G 400 d
G-Klasse kan fås med en række forskellige motoriseringer. Mercedes Benz-chef Ola Källenius har endda hintet om en ny, helelektrisk version kaldet EQG i nær fremtid. Men indtil videre må vi nøjes med de fossile varianter.
Dieselmotoren i G 400 d yder 330 hk og 700 Nm drejningsmoment, og virker umiddelbart som et godt match til denne type køretøj. Stærk, sej og ikke alt for tørstig. Hvis man gerne vil bruge mange penge på brændstof, har Mercedes også nogle kraftige V8-benzinmotorer tilgængelige, signeret AMG.
Uanset hvilken motorvariant man vælger, er Geländewagen afgjort ikke nogen billig bil. Listeprisen starter ved 2,1 million, og vores testeksemplar ender på godt 2,5 millioner med alt udstyr. Det er åbenbart dyrt at bygge biler på denne måde i 2021!
Surround-anlæg fra Burmester
G-Klassen kan fås med et væld af udstyr og skræddersyede interiørvalg, deriblandt et opgraderet lydanlæg fra Burmester: Burmester Surround Sound System (udstyrskode EU8).
Burmester-anlægget i Geländewagen koster ca. 30.000 kroner som separat tilvalg, men indgår også i den såkaldte Premium Plus-pakke. Anlægget består af 15 højttalere rundt om i kabinen.
Der sidder to af de karakteristiske diskanter i instrumentbrættet plus mellemtone og bas i fordørene, mens bagdørene er bestykket med diskant og mellemtone. Derefter finder vi to ekstra højttalere i loftet foran og surround-højttalere i C-søjlerne bagi, som skal bidrage til et mere luftigt lydbillede. Dybbassen besørges af en dedikeret 8 tommers subwoofer i bagagerummet, og den forstærker, der driver det hele, har en samlet effekt på 590 watt.
Majestetisk køreoplevelse
Idet vi sætter os ind i – eller rettere stiger op i – 2021 Geländewagen, bliver det klart, at der er sket meget siden den første generation af terrængående biler. Interiøret er topmoderne og byder på den samme høje standard, som vi kender fra andre Mercedes-modeller. Her finder man bl.a. en række individuelle justeringsmuligheder for komfort, kørselstilstand og indvendig belysning.
Vores testeksemplar har elektriske sæder med hukommelsesfunktion, integreret massage og aircondition i ryglænet. At sige, at de er gode at sidde i, ville være en underdrivelse.
Børstraktoren byder på en ret speciel køreoplevelse. Af en stor, høj og tung bil at være har den overraskende velafbalancerede køreegenskaber. Vi kan holde en høj hastighed i svingene, uden at den krænger som en båd. Kørekomforten ude på vejen er også i top. Det kraftige understel sluger ujævnheder i kørebanen, som om det var ingenting.
Selvfølgelig måtte vi også teste Geländewagen i dens rette element og må indrømme, at også den nye version er navnet værdig. Med stor frihøjde, firehjulstræk og differentialespærre har den en evne til at komme frem, hvor andre biler må give fortabt.
Man sidder højt hævet over andre trafikanter, med et godt overblik fremad. Udsynet bagud og til siderne er derimod temmelig begrædeligt, da G-Klassen har relativt små vinduer. Heldigvis får man god assistance fra 360 graders kameraer og sensorer.
Mercedes har gjort et glimrende stykke arbejde med at reducere vind- og vejstøj. Faktisk målte vi G-Klassen til at være omtrent lige så stille som el-SUV’en EQC. Selv ved motorvejshastigheder er kabinen praktisk talt lydløst. Man kan nemt føre en samtale med passagererne uden at hæve stemmen.
Hey Mercedes?
Apropos samtaler, så er der p.t. ingen stemmestyring i G-Klasse. Den aktuelle version blev nemlig undfanget, før MBUX-brugerfladen var introduceret. Her må vi i stedet nøjes med det ældre COMAND-system, der bruger en touchpad i midterkonsollen til navigation og menuvalg.
Det føles unægtelig mindre smart at skulle indtaste destinationer manuelt i disse tider, men bilen har i det mindste velfungerende navigation, og man bliver hurtigt fortrolig med, hvordan touchpad’en fungerer. Når det er sagt, så kunne det være sjovt at se G-Klassen med den nyeste MBUX-assistent om bord. Måske kan en elektrisk EQG-version rette op på dette?
Lydkvalitet
Men nok om bilen – hvad med lyden? Vi har testet en række Mercedes-modeller med store anlæg, deriblandt S-Klasse, som kan prale af både 3D- og 4D-lyd med over 30 højttalere!
Burmester-anlægget i G-Klasse kan virke mere beskedent med sine 15 højttalere, men i praksis lyder det rigtig flot. Når vi skruer op for lydstyrken, får vi et detaljeret og godt sammenhængende lydbillede at høre, som umiddelbart lyder meget overbevisende.
“Something ’bout you and the way we fit,” synger norske Dagny i sit hit “Somebody”. Og ja, der er afgjort noget ved Burmester-lyden, som vi umiddelbart kan lide. Dagnys stemme står solidt frem mellem A-søjlerne med en overbevisende tilstedeværelse. Diskanten er klar og tydelig, og mellemtonen er varm og fyldig. Her er også en tung, generøs bas, som får os til at trampe takten. Slet ikke det værste selskab på en lang køretur!
Burmester har også styr på orkestret, når vi skifter fra letfordøjelig pop til mere krævende klassisk. Gustav Holsts The Planets lyder stort og mægtigt – måske ikke så superdetaljeret og fokuseret som i Mercedes GLE, men stadig med en imponerende klarhed og dynamik. Fanfarerne er én ting, men her er også en behagelig stilhed mellem tonerne – godt hjulpet af den gode støjisolering. Man kan næsten høre en knappenål falde til jorden i pauserne.
G-Klasse er også en populær ekvipage blandt amerikanske hiphop-artister, og det kan lyde, som om Burmester har taget højde for dette. Bastunge numre som “Down Below” med Roddy Ricch lyder topsejt med en dyb, hårdtslående bas, der kan mærkes gennem stoleryggen.
Indrømmet, det er ikke lige så saftigt og kraftigt som i Mercedes GLE eller det vilde 4D-anlæg i S-Klasse, men nok til, at vi nikker anerkendende. Anlægget har også rigeligt med kraftreserver: Vi kan spille meget højt uden tegn på forvrængning fra højttalerne.
Begrænsede justeringsmuligheder
Infotainment-systemet i G-Klassen er som nævnt af en lidt ældre årgang, og det mærkes også på justeringsmulighederne på lydsiden. Burmester-anlægget har ikke så omfattende EQ-indstillinger som dem, der findes i GLE, EQC eller S-Klasse. Der er f.eks. ingen VIP-funktion, som fokuserer lydbilledet til et bestemt sæde, kun simple tone- og balancekontroller, og heller ingen volumenjustering for subwoofer-kanalen.
Man kan dog skifte mellem standard- og surround-lydbillede, som giver et lidt højere, mere tredimensionelt perspektiv. Vi oplevede også, at sidstnævnte gav et lidt klarere lydbillede på bagsædet.
Konklusion
Tiden går, men Mercedes G-Klasse består: Den nye generation af Geländewagen tilbyder en ret unik kørselsoplevelse med fremragende køreegenskaber både på og væk fra vejen. Med høj komfort og meget lidt vej- og vindstøj er der lagt til rette for at nyde musikken fra Burmester-anlægget, som leverer flot lyd til en (relativt) beskeden merpris. Hvis man er først på markedet for en G-Klasse, er der ikke noget at betænke sig på, mener vi.
Der er ingen tvivl om, at det er et køretøj for særligt interesserede (og ikke mindst velbeslåede) entusiaster. Trods en række moderniseringer er Geländewagen stadig en “analog” bil for dem, der sætter pris på klassisk teknologi. Men mon ikke en helelektrisk version af G-Klasse kan blive lige så god?
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer