Den ikoniske E-klasse har eksisteret siden Noah satte båden på vandet. Eller deromkring. E-klassen har længe været Mercedes vigtigste bilmodel. Det er også deres længst kørende modellinje, og har eksisteret i et ukendt antal forskellige variationer. Men aldrig som SUV.
Det ændrede sig, da Mercedes lancerede den elektriske E-klasse i 2022, EQE, som er bygget på en ren elektrisk platform, fuldt skalerbar og som danner grundlaget for EQE SUV’en. En elbil, der formentlig bliver populær på mange markeder, fordi indpakningen tilbyder en høj siddeposition, højere frihøjde, bedre indvendig plads og større bagagerum.
Det er en opskrift, der ikke kun er populær i USA, hvor bilen faktisk er bygget, men også i Europa, hvor SUV-andelen kun bliver ved med at stige.
Bilen placerer sig mellem den mindre EQC og flagskibet EQS SUV. Altså i premiumklassen, hvor de nærmeste konkurrenter er Audi Q8 e-tron og BMW iX.
Sammenlignet med en EQS SUV ser EQE SUV’en ud til at være et bedre køb. Den er næsten lige så rummelig, tilbyder klassens bedste komfort, koster mindre og klarer over 500 km på en opladning. På en god, varm dag.
Følelsen af luksus man får, når man sætter sig ind i en Mercedes EQS, eller S-klassen for den sags skyld, er ikke meget mindre her. Store, komfortable og indbydende sportssæder og et hav af plads, også på bagsædet, med udførlige detaljer rundt omkring fortæller os, at vi bestemt er en klasse højere oppe i forhold til en EQB eller EQC.
Designet minder mere om EQS SUV’en end EQC’en, og den høje SUV har en ordentlig bagsmæk – og ikke sedan EQE’s mindre “brevsprække” – som giver dig adgang til et 520 liters bagagerum. Det kan i øvrigt udvides til 1.675 liter, når sæderne er lagt ned.
Bemærk at nyttelasten er moderate 337 kilo, hvilket begrænser hvor meget vægt du kan læsse bilen med. Det har ingen betydning for, hvor meget du kan trække på anhængertrækket der tillader 1800 kilo. En hestetrailer er med andre ord ikke noget problem.
AMG-pakke og baghjulsstyring
Det er altså en stor bil, 486 cm fra kofanger til kofanger, og med en akselafstand på 312 cm er det ikke så mærkeligt, at der er masser af indvendig plads.
Der findes en kraftigere og hurtigere udgave kaldet EQE 500 4Matic SUV med 408 hk, som faktisk ikke er så meget dyrere end 350 4Matic, for dem der er optaget af den slags præstationer i en SUV. Og der er også en mere sporty udgave med 476 hk, kaldet AMG EQE 43 4Matic SUV. Rækker det ikke? Så vent på AMG EQE 53 4Matic SUV. Den kommer med 625 hk, 0-100 km/t på 3,7 sekunder, og koster næsten dobbelt så meget som testbilen EQE 350 4Matic SUV.
Denne udgave er indstigningsmodellen med firehjulstræk og en rækkevidde på op til 550 km. Den er fra start godt udstyret med køreassistent, 360 graders kamera, elektrisk svingbart træk, komfortchassis og el-sæder. Blandt andet.
Med en omfattende udstyrsliste skyder prisen i vejret. På vores testbil fandt vi AMG-pakken ude og inde, fjernparkering, head-up display, varme i rat, 4-zoners klimaanlæg med varme i for- og bagsæder samt en mere avanceret køreassistent.
Men det vigtigste tilbehør er det, du ikke kan se.
Komfortchassiset med skruefjedre er komfortabelt nok, men vores testbil var udstyret med luftaffjedring – og baghjulsstyring. Luft øger i nogle tilfælde komforten markant, og giver føreren mulighed for at hæve bilen et par cm, når der skal forceres ujævnt terræn. Baghjulsstyringen er guld værd, ikke kun i trange parkeringshuse, men man mærker også, at bilen føles mere adræt på vejen, og smalle bygader er nemme at navigere i, når baghjulene styrer med og reducerer venderadius.
Mercedes SUV’en er mere rolig end sporty. Selv i sportsprogrammet, som giver en skarpere styre- og gasrespons. Den 2,5 tons tunge SUV har brug for 6,6 sekunder fra nul til 100, mere end hurtig nok egentlig, og det passer bedre til bilen end en rivende acceleration i de lave 3’ere.
Drivlinjen har en elmotor på hver aksel, med en samlet ydelse på 292 hk. Batteriet på 89 kWh giver bilen en WLTP rækkevidde på mellem 491 og 549 km, og den maksimale ladeeffekt er 170 kW. Det skulle give en opladningstid under optimale forhold på 32 minutter fra 10-80 procent batterikapacitet.
Moderat forbrug
Det siger sig selv, at en tung SUV bruger mere strøm end en lav sedan. Men Mercedesen overrasker med et forbrug på 18,9 kWh, på en kombination af bykørsel, landeveje og motorveje. Det er bestemt godkendt, selvom man må sige, at bykørsel med hyppige accelerationer pressede forbruget et godt stykke over 22 kWt.
Mercedes oplyser selv forbruget til at ligge mellem 17,8 og 21,5 kWh/100km, så vores 18,9 ligger klart inden for hvad man kan forvente.
Der er et øko-program, og du kan bruge knapperne på rattet til at indstille mere regenerering. Det vil øge rækkevidden noget, men også reducere pedalresponsen og kraften. Jeg anbefaler at bruge komfortprogrammet hele tiden, og lade bilen tage sig af regenereringen. Det giver en mere behagelig køreoplevelse, uden højt forbrug.
Burmester-anlæg
Mercedes overraskede os og mange andre med Hyperscreen. En skærm, der dækkede hele instrumentbrættet. Den enorme glasflade har tre skærme, heraf én til passageren, og vi har testet den i både EQS og EQS SUV. Den kan også leveres til EQE SUV’en, men vi mener, at den normale skærm giver interiøret et renere udtryk, og samtidig sparer du mange penge.
Du får det samme MBUX styresystem, kun på en mindre overflade, men med samme funktionalitet.
Så vil vi hellere bruge penge på Burmester-anlægget, som af en eller anden mærkelig grund skal kombineres med panoramaglastag. Men da vi godt kan lide glaslofter, siger vi ja tak til begge dele.
Burmester-anlægget har 15 højttalere med en samlet effekt på 710 W, og dækker hele kabinen, men det har ikke de højdekanaler, som du kan få, hvis du vælger Burmester i en EQS. Ikke at det betyder noget. For anlægget spiller højt, rent og tydeligt og har en kraftig basgengivelse, der harmonerer rigtig godt med det åbne lydbillede. Det eneste vi savner er lidt flere justeringsmuligheder. Equalizeren er blot en tonekontrol, der justerer bas, mellemtone og diskant.
Uanset hvilket system du vælger, får du Android Auto og Apple CarPlay, som ikke kun forbinder din mobiltelefon med infotainmentsystemet, men også giver dig bedre lyd end radioen, når du streamer musik fra din mobiltelefon.
Her er mange berøringsflader, ikke kun på skærmen, men alle indstillingsvalg på rat, fartpilot og så videre sker ved berøring med haptisk feedback: Det kræver lidt tilvænning, og fungerer nogenlunde godt – men giv os i det mindste fysisk kontrol over volumenkontrollen, Mercedes.
Som et flyvende tæppe – det meste af tiden
Mercedes er suveræne til støjreduktion og EQE SUV’en er imponerende støjsvag. Den dæmper vejstøjen på eksemplarisk vis, og man mærker næsten ikke vindstøj i fart. Jeg målte kabinestøjen til meget lave 57,5 decibel ved 80 km/t, og 65 dB ved 110 km/t motorvejshastighed. Det er meget lavt, og her er kun EQS bedre.
Selvom bilen som nævnt er i premiumklassen, er komforten i luksusklassen. Den svæver gennem luften, bogstaveligt talt, og sluger asfalten lydløst og ubesværet. Den krænger dog en smule, selv i sportsprogrammet, og styretøjet føles vagt omkring midten. Men efterhånden bemærker man, at den distancerede styrefornemmelse slet ikke betyder, at bilen ikke styrer præcist. Den holder sig overraskende godt på snoede veje, selvom oplevelsen er i den anden ende af skalaen for sporty kørsel.
På trods af luftaffjedringens finesser klarede den ikke skarpe asfaltkanter og huller i asfalten uden problemer. Selv ved lav hastighed sendte affjedringen et lille stød gennem bilen, da forhjulene faldt ned i et hul i vejen.
De to nærmeste konkurrenter byder på lidt andre egenskaber end EQE SUV’en, selvom de grundlæggende er ens. Startprisen på Audi Q8 e-tron er lidt lavere end for en 350 4Matic, men med tilsvarende motorisering og udstyr udligner det sig. Audien har flere kræfter og er lidt hurtigere fra 0-100 km/t, og har næsten samme rækkevidde. Bagagevolumen er lidt større, og den har en forholdsvis høj og flad ladekurve. Den sporty BMW iX 50 har en større rækkevidde end både Q8 e-tron og EQE SUV 350 4Matic, og er markant hurtigere og indbyder til en mere involverende køreoplevelse. Desværre bliver den ret dyr når der kommer ekstraudstyr på indkøbslisten.
Konklusion
For dem på markedet for en premium SUV er EQE SUV næsten umulig at slippe uden om. Den store og rummelige bil byder på førsteklasses komfort for alle ombord, her er masser af plads, og med Burmester lydsystemet bliver alle ture mere behagelige. Mercedes tilbyder en komfortabel og stille rejse mod destinationen frem for den skarpere sportslighed, som nogle af konkurrenterne tilbyder. Men – følelsen når du sætter dig bag rattet i en EQE SUV, er mange penge værd for dem, der værdsætter Mercedes-velvære i premiumklassen. Eller skal vi sige luksusklassen? Det sidste fordi EQE SUV’en byder på meget af det samme som man får når man kører EQS SUV, kun i en lidt afdæmpet form. Til en lavere pris
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer