Der sker noget lidt specielt, når man sætter sig ind i en S-Klasse: Man føler sig umiddelbart mere vigtig og højt på strå. Når du synker ned i de generøse skindsæder, byder Mercedes-assistenten dig velkommen, mens alle køre- og komfortindstillinger automatisk tilpasser sig dine lagrede præferencer.
Og når dørene lukkes, er det omtrent som at sidde i et lydtæt rum – helt stille! Lige indtil man starter favoritmusikken på det eksklusive anlæg fra Burmester og lader musikken massere øregangene, og for den sags skyld også resten af kroppen …
Følelsen af at være en VIP bliver kun stærkere, når man færdes på vejene: Folk vender sig om efter dig, og det er, som om medtrafikanterne aner, at du kører rundt med en værdifuld last – måske en kendis eller en betydningsfuld minister? De holder sikker afstand og lader dig gerne passere. Selv den kollektive trafik standser for at give dig plads til at overhale. Ja, de rige har det godt!
Lang S-Klasse
Vi har tidligere stiftet bekendtskab med standardvarianten af den nye S-Klasse, komplet med lækker 3D surround-lyd fra Burmester. Men de fleste S-Klasse-købere stopper ikke der, viser det sig!
S-Klassen er en typisk direktør- eller diplomatbil, hvor hovedpersonen ofte befinder sig på bagsædet, i al hast på vej mellem kontraktunderskrivelser og officielle pligter. Derfor tilbydes mange af bilerne i en mere repræsentativ, længere version med større akselafstand.
Den lange udgave af S-Klassen byder på ekstra benplads og øget komfort til passagererne. Blandt de mange luksusvalg finder vi også et endnu mere avanceret 4D-lydsystem fra Burmester – med indbygget basmassage!
Bilen: Mercedes-Benz S400d 4Matic
Den testmodel, vi har lånt denne gang, er af typen S400d 4Matic med firehjulstræk og dieselmotor på 330 hk og hele 700 Nm omdrejningshastighed. Men S-Klassen fås også i en plug-in-hybrid med op til 100 km elektrisk rækkevidde.
En almindelig Mercedes S-Klasse er allerede næsten 5,2 meter lang; i limo-udgaven øges længden til hele 5,4 meter. Vores testmodel er klogt nok udstyret med firehjulsstyring: Baghjulene kan drejes op til 10 grader hver vej og reducerer svingradiussen med op til 2 meter.
Vi erfarede, at firehjulsstyringen gav den lange bil et overraskende agilt udtryk i både lave og højere hastigheder: Under testkørslen fik jeg forvildet mig ind på en smal og trafikeret blind vej, som normalt ville give chaufføren en relativt høj puls med en bil i denne størrelse og prisklasse. Men de elektroniske hjælpemidler (360 graders kamera og sensorer) samt firehjulsstyringen fik os ud af kniben uden stress.
Glimrende stemmestyring
Brugerfladen MBUX (Mercedes-Benz User Experience) er nu tilgængelig i anden generation og naturligvis skræddersyet til S-klassen. Og du kan glemme alt om de halvfærdige smart-systemer, vi har testet fra andre producenter: Det her er virkelig et topmoderne og intelligent system med en stemmestyring, som faktisk virker – selv på dansk!
Taleforståelsen og responsen er god nok til, at det faktisk er noget, man kan bruge og drage nytte af i hverdagen. Hvad enten det gælder navigation, opringning af kontakter eller konkrete komfort- og køreindstillinger, er det muligt at bede Mercedes-assistenten om hjælp. Selv om midterkonsollen er udstyret med knapper, bliver de nærmest overflødige.
Ved at downloade Mercedes Me-appen til iOS eller Android kan man oprette sin egen brugerprofil til bilen. Så genkender bilen dig, når du sætter dig ind, og skifter til dine forhåndsgemte, individuelt tilpassede indstillinger. Og dem er der som bekendt mange af i en S-Klasse. App’en kan selvfølgelig også bruges til at tænde for varmen, indføje destinationer og lignende.
Med passageren i fokus
I en bil som Mercedes S-Klasse lægges der stor vægt på passagerernes komfort, og det bliver bare endnu mere tydeligt i den lange udgave. Her kan man fint strække benene eller tage kontrol over (næsten) hele bilen, hvis man vil!
Vores testmodel er udstyret med det såkaldte MBUX High-End Rear Seat Entertainment System (854), som i praksis giver bagsædepassagererne fuld kontrol over både multimedia, navigation og andre funktioner – deriblandt stemmestyringen. Når du siger “Hej Mercedes”, hører assistenten, hvilket sæde din stemme kommer fra, og indretter sig derefter.
S-Klasse har også en meget effektiv håndfri-funktion, som dirigerer og forstærker lyden til netop det sæde, hvor samtalen foregår.
Via touch-skærmen i stoleryggen foran får man adgang til en række individuelle valg- og justeringsmuligheder, hvad enten det er lyd, lys eller massage i sæderne. De integrerede 11,6 tommers skærme i bagsædet kan vise film og indhold fra internet eller webbrowser, eller kobles til eksterne enheder som tablet/PC og dele indhold mellem skærmene.
Burmester 4D-system med 31 højttalere
Mercedes og Burmester har et tæt samarbejde på lydfronten, og på S-Klassens flagskibsmodel har de virkelig givet den gas. I stedet for et såkaldt 3D-system med 15 højttalere får man hele 31 af slagsen her. Man finder dem overalt i kabinen – loft, døre, instrumentbræt – ja, selv hovedstøtterne er forsynet med højttalere.
Den samlede forstærker-effekt er opgivet til 1750 watt, hvoraf de 400 watt går til en kraftig subwoofer i bagagerummet.
Som om det ikke var nok, er denne S-Klasse også udstyret med såkaldte resonanssendere – basvibratorer – i stoleryggen. Det er ikke almindelige højttaler-enheder, men elektriske motorer, som får stoleryggen til at vibrere i takt med musikken. Det er her, den fjerde dimension i “4D” kommer fra.
De komfortable skindsæder i S-Klassen er allerede udstyret med massagestave, som masserer din ryg på langture, men her får man altså “basmassage” oven i hatten! Uden tvivl en finesse, vi er spændt på at teste.
Ud over flere højttaler-enheder har 4D-systemet også generelt en højere kvalitet på hver enkelt diskant, mellemtone- og bas-enhed samt to separate forstærkere med kraftig strømforsyning. Den ene forstærker driver de i alt otte basvibratorer i førersædet og passagersæderne.
Den omfattende lydpakke har selvfølgelig indflydelse på prisen: 123.060 kroner må man punge ud med for 4D-versionen. Men hvis man hører til dem, der virkelig sætter pris på god lyd, kan det faktisk være dét værd.
Lyden af Burmester 4D
Vi har allerede gode erfaringer med 3D-udgaven af Burmester-systemet, som lyder stort og åbent, fyldigt og musikalsk – men indimellem også lidt behersket. Selv om man oplever at komme tæt på musikken, mangler der lidt ekstra saft og kraft, før nakkehårene virkelig rejser sig.
Der kommer til gengæld luft under nakkehårene, når Burmester 4D-anlægget byder op til dans: Her er der absolut ikke sparet på kræfterne!
Et stort og kraftfuldt lydbillede fylder kabinen, og vi griber os selv i at trampe takten til Rage Against the Machine. Eller rettere sagt, takten tramper i os! Det mere omfattende 4D-system viser sig at have, præcis hvad vi savnede – nemlig betydelig flere muskler.
Det skorter heller ikke på raffinement: Bob Dylans “Man in the Long Black Coat” lyder så klart og nærværende, at vi må knibe os i armen – med den anden hånd på rattet, naturligvis.
Vi gennemlytter testarkivet med et bredt repertoire af musik – klassisk, hiphop, rock og electronica – og Burmester tackler det hele med bravur. Vi er måske særlig imponeret over det nøjagtigt skalérbare lydbillede, som breder sig mellem A-stolperne, men også kan fylde hele bilen, når optagelsen kræver det.
En anden ting, der slår os, er det totale fravær af støj og forvrængning. Den støjsvage S-kabine isolerer os fra omverdenen og lader detaljerne i lydbilledet skinne igennem. Her kan man opleve at komme virkelig tæt på solisten samt skelne alle instrumenter i et helt orkester fra hinanden og vide, hvilken koncertsal optagelsen kommer fra.
Det her er virkelig hi-fi-billyd, når det er allerbedst!
Basmassage i stoleryggen
Vi var selvfølgelig ekstra spændt på, hvordan de såkaldte basvibratorer ville fungere. Ville det være en tam og ordinær affære eller noget, som faktisk giver lydmæssig gevinst? Svaret er, at det fungerer forbandet godt.
Efter en vis erfaring med basvibratorer fra biografer, forlystelsesparker og lignende får man let den tanke, at det er en gimmick. Men Burmester har faktisk formået at få vibratorerne til at fungere overraskende godt i samspil med de sædvanlige bashøjttalere. Der er hele tiden god synkronisering mellem de fysiske anslag og baslyden. Det føles simpelthen, som om man har en gigantisk, hårdtslående subwoofer i ryggen!
4D-funktionen giver også en anden uventet bonus: Selv på ganske lav lyttevolumen får man en tydelig fornemmelse af bas-anslagene, som man ellers ikke får fra vanlige lydsystemer. Og på virkelig høj volumen kan man mærke nogle voldsomme dunk i ryggen – præcis som at være til en højlydt rockkoncert. Og når vi sætter noget hot electronica på – f.eks. Tiëstos “The Business” – forvandles direktørbilen til et rullende diskotek.
Super lyd i alle sæder
Med et så voldsomt antal højttalere er det måske let at tro, at 4D-anlægget er møntet på biltræf med dunkende bas og decibelkonkurrencer. Men det er langtfra tilfældet – selv om det sikkert kunne være fristende at dukke op med dette gear på den lokale benzintank!
Næh, det handler nok først og fremmest om at få fuld kontrol over lydbilledet i kabinen, med rigelig plads til individuelle tilpasninger. De mange højttaler-enheder er strategisk placeret i døre, instrumentbræt og loft, og de kan alle justeres via hoved-enhedens avancerede digitale lydprocessor (DSP).
Burmester byder som sædvanlig på en række forskellige klangindstillinger, som skal give 3D- og surround-effekt. Vi har ikke været specielt imponeret over disse indstillinger tidligere, men i 4D-anlægget kommer de mere til deres ret. Surround-modus giver et enormt lydbillede, som fylder hele kabinen, uden at det lyder kunstigt og unaturligt. 3D-modus giver også en øget følelse af højdeperspektiv i musikken.
Eftersom dette er “limo”-udgaven, var vi naturligvis ekstra interesseret i lydoplevelsen fra bagsædet. Og det viser sig, at Burmester også har gjort sig ekstra umage med lydindstillingerne her. Man kan let flytte rundt på balancen for at optimere lyden bagud.
Via skærmbetjeningen kan man også definere et af sæderne som “VIP-sæde”: Så justeres lydindstillingerne for at give optimal lyd til netop den position. Det gav en mærkbar effekt, hvor lydbilledet flyttede sig, og timingen og anslagene i musikken blev mere korrekte – præcis som at sidde i “smørhullet” foran et par fede stereohøjttalere. Måske det er sådan, det føles at sidde i direktørstolen?
Konklusion
Der er ingen tvivl om, at Mercedes S-Klasse i den lange udgave er en luksuriøs og komfortabel bil. Er du desuden lige så optaget af lydmæssig komfort, bør du helt sikkert overveje 4D-lydsystemet fra Burmester som tilvalg. Med et større antal højttalere, mere kraft og bedre justeringsmuligheder for optimal lyd til hvert sæde forvandles den støjsvage Mercedes til et rullende koncerthus.
Absolut blandt de bedste biler, vi har kørt – og hørt!
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer