TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Mini Cooper SE Cabriolet

Både for dyr og udsolgt

Den topløse udgave af Mini Cooper SE formår ikke helt at forføre os.

Af / 21/09/2023 - 08:54
Mini Cooper SE Cabriolet

Home mener

  • Hurtig og dejligt stille. Følelsen af topløs kørsel.
  • Rækkevidden. Prisen. Opladningen. Ikke så sporty. Kun lavet i 999 eksemplarer.

Hvis man ikke ser på den chokerende høje pris, er der meget godt at sige om Minis topløse udgave af Cooper SE. Den har charme i både pose og sæk, og vil lokke dig til at køre ture, der kun har turen i sig selv som eneste formål.

Korte ture, altså.

For den knap tre meter og halvfems centimeter korte Mini har ikke ligefrem god batterikapacitet. Den angivne rækkevidde på 201 km er kun teoretisk. For kører man lidt aktivt rundt i den halvanden tons tunge bil, sørger elforbruget for, at rækkevidden falder som en sten.

Mini Cooper cab 22
Foto: Lasse Svendsen

Desuden laves der kun 999 eksemplarer af Copper SE cabriolet, og de nordiske lande får kun en lille håndfuld biler hver. Chancen for, at den allerede er udsolgt er med andre ord stor.

Men selvom prisen er høj og rækkevidden lav, er der meget positivt at sige om den topløse Mini.

Annonce

Såsom at den ser meget fin ud. Små, korte biler er ikke nemme at designe. Der er ikke plads til at tegne stregerne ordentligt. Da kabinen også skal indrettes til mennesker, er loftshøjden ofte komisk høj. Denne Mini, derimod, ser harmonisk ud fra alle vinkler.

Mini Cooper cab 20
Foto: Lasse Svendsen

Små detaljer – som at baglygterne er en Union Jack delt i to, og at samme mønster gentager sig på ydertaget og genfindes indeni – skaber god stemning for både ejer og tilskuere. Det falske luftindtag foran er en helt unødvendig detalje, da der er en 135 kW elmotor under motorhjelmen, og ikke en turboladet benzinmotor.

Mini Cooper cab 2
Foto: Lasse Svendsen

Vældig kort rækkevidde

Drivlinjen kender vi fra vores test af ​​Mini Cooper SE. Et lille 32,6 kWt batteri giver en teoretisk WLTP rækkevidde på 228 km i versionen med tag. Den topløse vejer en del mere, og rækkevidden er således reduceret til 201 km (WLTP). Det er den korteste i klassen.

Læs også Verdens sjoveste elbil? En elektrisk udgave af den fikse Mini Cooper S, med lydanlæg fra Harman Kardon – what's not to like?

Det lykkedes mig at presse forbruget ned på knap 15 kWh, men i praksis taler vi snarere 150-160 km på én opladning. Som i øvrigt sker med op til 50 kW, altså i sneglefart.

Mini Cooper cab 17
Limited Edition. Foto: Lasse Svendsen

Gode køreegenskaber

Den øgede vægt gør også cabriolet’en langsommere, og det mærkes ikke kun på accelerationen, men det føles også tungt. Styringen er vag og ikke så direkte, som man normalt forbinder med en Mini. Den er kvik nok, og når man tager taget ned, kommer smilet frem. Men det føles aldrig sporty – ikke at det nødvendigvis behøver at gøre det, heller.

Mini Cooper cab 9
Foto: Lasse Svendsen

For med taget nede handler det ikke så meget om fart, som det handler om at komme omkring med omgivelserne tættere på. Dufte, lyde og den klare følelse af frihed er bestemt værd at betale ekstra for, men ikke så meget som her.

Mini Cooper cab 5
Sports-tilstand gør ikke bilen noget videre hurtigere. Foto: Lasse Svendsen

Man hører hverken motorlarm eller gearskifte her, kun en lav brummen ved lav hastighed, men vindstøjen tiltager ved motorvejshastigheder, og i tunneler kan støjen mærkes når taget er nede.

Mini Cooper cab 21
Foto: Lasse Svendsen

Da det elektriske stoftag ikke bidrager til karosseriets stivhed i nævneværdig grad, er bilen afstivet, så den ikke vibrerer under kørslen. Den gør dog alligevel, ligesom de fleste andre cabriolet’er, og du kan mærke bilen vibrere, hvis du kører ind i et hul i vejen. Det – og den øgede vægt – forklarer nok, hvorfor styretøjet ikke er så skarpt som på en almindelig Cooper med benzinmotor.

Mini Cooper cab 18
Foto: Lasse Svendsen

Trang indvendig 

Den korte bil er heller ikke særlig praktisk. Den er registreret som en fire-personers, med to meget små bagsæder, som er mest velegnet til børn, ikke voksne. Der er simpelthen ikke nok benplads bagi. Bagsæderne og det forreste passagersæde har Isofix-beslag, og det lille bagagerum på 160 liter kan udvides ved at folde bagsædets ryglæn ned.

Mini Cooper cab 14 Mini Cooper cab 16 Mini Cooper cab 15 Mini Cooper cab 11
<
>
Foto: Lasse Svendsen

En lille skærm med en mat overflade er placeret foran føreren. Over det et head-up display, og i midten en stor og blank touchskærm, med navigation, Android Auto, Apple CarPlay og et kompetent Harman Karbon system med ganske potent og fyldig lyd. Der er ingen udstyrspakker. Alt er inkluderet i prisen. Det gælder også adaptiv fartpilot, køreassistent, bak-kamera, opvarmede sportssæder og opvarmet sportsrat.

Mini Cooper cab 10 Mini Cooper cab 4 Mini Cooper cab 3 Mini Cooper cab 7 Mini Cooper cab 8 Mini Cooper cab 12 Mini Cooper cab 13
<
>
Trådløs mobilopladning under armlænet i midten. Foto: Lasse Svendsen

Får du fat i en af disse, kan du vælge mellem to farver: Enigmatic Black eller White Silver. Enigmatic Black er i øvrigt ikke sort; snarere metallic marineblå, men farven ser sort ud på billederne.

Mini Cooper cab 19
Foto: Lasse Svendsen

Konklusion

På trods af Mini’ens muntre design og topløse flirt, overskygger den høje pris glæden ved at køre med vinden i håret. Selvom det er aldrig så dejligt at køre med taget nede, er der grænser for, hvad det er værd. Man kan argumentere med, at der ikke er mange elektriske alternativer til Mini Cooper SE cabriolet, men den mindst lige så charmerende og topløse Fiat 500 Electric koster 150.000 kr. mindre, rækker længere, og ikke mindst: Den kan leveres. Cooper SE cabriolet er formentlig udsolgt, når dette læses. Næste generation af Mini debuterer først langt ind i 2024 med en ny drivlinje, længere rækkevidde, og forhåbentlig kommer dén også i en topløs version.

Læs også Perfekt bybil Den nye Fiat 500 Electric er teknisk den mest avancerede nogensinde og en af de bedste bybiler med seriøs rækkevidde.
Karakter
Mini Cooper SE Cabriolet
Premium
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen