Hvis man ikke ser på den chokerende høje pris, er der meget godt at sige om Minis topløse udgave af Cooper SE. Den har charme i både pose og sæk, og vil lokke dig til at køre ture, der kun har turen i sig selv som eneste formål.
Korte ture, altså.
For den knap tre meter og halvfems centimeter korte Mini har ikke ligefrem god batterikapacitet. Den angivne rækkevidde på 201 km er kun teoretisk. For kører man lidt aktivt rundt i den halvanden tons tunge bil, sørger elforbruget for, at rækkevidden falder som en sten.
Desuden laves der kun 999 eksemplarer af Copper SE cabriolet, og de nordiske lande får kun en lille håndfuld biler hver. Chancen for, at den allerede er udsolgt er med andre ord stor.
Men selvom prisen er høj og rækkevidden lav, er der meget positivt at sige om den topløse Mini.
Såsom at den ser meget fin ud. Små, korte biler er ikke nemme at designe. Der er ikke plads til at tegne stregerne ordentligt. Da kabinen også skal indrettes til mennesker, er loftshøjden ofte komisk høj. Denne Mini, derimod, ser harmonisk ud fra alle vinkler.
Små detaljer – som at baglygterne er en Union Jack delt i to, og at samme mønster gentager sig på ydertaget og genfindes indeni – skaber god stemning for både ejer og tilskuere. Det falske luftindtag foran er en helt unødvendig detalje, da der er en 135 kW elmotor under motorhjelmen, og ikke en turboladet benzinmotor.
Vældig kort rækkevidde
Drivlinjen kender vi fra vores test af Mini Cooper SE. Et lille 32,6 kWt batteri giver en teoretisk WLTP rækkevidde på 228 km i versionen med tag. Den topløse vejer en del mere, og rækkevidden er således reduceret til 201 km (WLTP). Det er den korteste i klassen.
Det lykkedes mig at presse forbruget ned på knap 15 kWh, men i praksis taler vi snarere 150-160 km på én opladning. Som i øvrigt sker med op til 50 kW, altså i sneglefart.
Gode køreegenskaber
Den øgede vægt gør også cabriolet’en langsommere, og det mærkes ikke kun på accelerationen, men det føles også tungt. Styringen er vag og ikke så direkte, som man normalt forbinder med en Mini. Den er kvik nok, og når man tager taget ned, kommer smilet frem. Men det føles aldrig sporty – ikke at det nødvendigvis behøver at gøre det, heller.
For med taget nede handler det ikke så meget om fart, som det handler om at komme omkring med omgivelserne tættere på. Dufte, lyde og den klare følelse af frihed er bestemt værd at betale ekstra for, men ikke så meget som her.
Man hører hverken motorlarm eller gearskifte her, kun en lav brummen ved lav hastighed, men vindstøjen tiltager ved motorvejshastigheder, og i tunneler kan støjen mærkes når taget er nede.
Da det elektriske stoftag ikke bidrager til karosseriets stivhed i nævneværdig grad, er bilen afstivet, så den ikke vibrerer under kørslen. Den gør dog alligevel, ligesom de fleste andre cabriolet’er, og du kan mærke bilen vibrere, hvis du kører ind i et hul i vejen. Det – og den øgede vægt – forklarer nok, hvorfor styretøjet ikke er så skarpt som på en almindelig Cooper med benzinmotor.
Trang indvendig
Den korte bil er heller ikke særlig praktisk. Den er registreret som en fire-personers, med to meget små bagsæder, som er mest velegnet til børn, ikke voksne. Der er simpelthen ikke nok benplads bagi. Bagsæderne og det forreste passagersæde har Isofix-beslag, og det lille bagagerum på 160 liter kan udvides ved at folde bagsædets ryglæn ned.
En lille skærm med en mat overflade er placeret foran føreren. Over det et head-up display, og i midten en stor og blank touchskærm, med navigation, Android Auto, Apple CarPlay og et kompetent Harman Karbon system med ganske potent og fyldig lyd. Der er ingen udstyrspakker. Alt er inkluderet i prisen. Det gælder også adaptiv fartpilot, køreassistent, bak-kamera, opvarmede sportssæder og opvarmet sportsrat.
Får du fat i en af disse, kan du vælge mellem to farver: Enigmatic Black eller White Silver. Enigmatic Black er i øvrigt ikke sort; snarere metallic marineblå, men farven ser sort ud på billederne.
Konklusion
På trods af Mini’ens muntre design og topløse flirt, overskygger den høje pris glæden ved at køre med vinden i håret. Selvom det er aldrig så dejligt at køre med taget nede, er der grænser for, hvad det er værd. Man kan argumentere med, at der ikke er mange elektriske alternativer til Mini Cooper SE cabriolet, men den mindst lige så charmerende og topløse Fiat 500 Electric koster 150.000 kr. mindre, rækker længere, og ikke mindst: Den kan leveres. Cooper SE cabriolet er formentlig udsolgt, når dette læses. Næste generation af Mini debuterer først langt ind i 2024 med en ny drivlinje, længere rækkevidde, og forhåbentlig kommer dén også i en topløs version.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer