Den opgraderede version af Polestar 2 er blevet en endnu bedre bil på flere områder. Brændstofforbruget og rækkevidden er blevet forbedret, og det samme er opladningshastigheden, som nu endelig er på niveau med – eller bedre end – de fleste konkurrenter.
Som tidligere fås Polestar 2 i flere versioner. Den mest overdådige har firehjulstræk, 476 hk og en Performance-pakke, der gør den ekstra sporty.
Det har denne ikke, men på mange måder er Polestar 2 med én i stedet for to elmotorer et bedre køb.
Denne version kaldes Long Range Single Motor, og den har den største batteripakke på 82 kWh brutto. En ny elmotor og en siliciumkarbidbaseret inverter har givet versionen med én elmotor en rækkevidde på langt over 600 kilometer. Polestar opgiver 655 km i henhold til WLTP-standarden, hvilket faktisk er i toppen af klassen.
Opladningshastigheden er steget til 205 kW, hvilket betyder, at det tager kortere tid at fylde batteriet op ved ladestationen. Hvis du har 10 procent batterikapacitet tilbage, tager det cirka 28 minutter at lade op til 80, ifølge Polestar.
Plus og Pilot, men ikke Performance
Vi har beskrevet Polestar 2 i detaljer i tidligere tests, og vores testbil var udstyret med Harman Kardon lydsystemet, som er inkluderet i Plus-pakken. Det har eq-justeringer af lyden og lyder faktisk ret godt efter en smule justering. Plus-pakken indeholder også udvidet indvendig belysning, nøglefri adgang til mobiltelefonen, opvarmet rat, opvarmede sprinklerdyser, varmepumpe og varme i både for- og bagsæder.
Med Pilot-pakken, som vores testbil var udstyret med, får du flotte pixel-LED-forlygter med adaptivt fjernlys og LED-tågelygter, der oplyser grøftekanten ved lave hastigheder. Pilot betyder også, at du får adaptiv fartpilot og vognbaneassistent til at holde dig inden for vejens markeringer.
Performance-pakken, som omfatter Brembo-bremser og justerbare dæmpere fra Ôhlins, kan ikke fås til Polestar 2 Long Range Single Motor. Den kan kun tilføjes til en Polestar 2 Long Range Dual Motor. Der får man også Polestar Engineered chassis tuning, med lavere frihøjde og guldfarvede bremsekalibre – og sikkerhedsseler.
Alle Polestar-modeller kører på Googles Android Automotive OS, også denne. Det betyder, at du kan få opdateringer med forbedringer og nye funktioner, for ikke at nævne apps, der kan installeres. Som for eksempel Spotify, Tidal, YouTube, Prime Video, Storytel-podcasts, Vivaldi-browseren og mulighed for pejsehygge både på skærmen og i højttalerne.
Apple CarPlay er også inkluderet, men kræver desværre, at du tilslutter din mobiltelefon med et USB-kabel. I 2024? Hvem skulle have troet det…
Testet forbrug – i vintervejr
En vigtig grund til at vælge en Polestar 2 LRSM, som den også kaldes, er den forlængede rækkevidde sammenlignet med versionen med to motorer. Faktisk i forhold til de fleste af konkurrenterne. Der er ikke mange elbiler på markedet i dag, der har en rækkevidde på mere end 650 kilometer.
Selvfølgelig kan du ikke forvente en rækkevidde på 655 kilometer på vinterveje. Frostgrader alene reducerer rækkevidden og øger batteriforbruget, men et forbrug på 18,7 kW/t i vores 90 kilometer lange testcyklus er imponerende. Det giver en rækkevidde i minusgrader på godt 430 kilometer, og med virkelig forsigtig kørsel kunne jeg nemt øge rækkevidden endnu mere.
Baghjulstræk og køreegenskaper
Den tidligere version af Polestar 2 med en enkelt motor havde forhjulstræk. Den nye har en kraftigere elmotor på 299 hk, som driver baghjulene, hvilket er en stor forbedring i forhold til den tidligere version. Ydeevnen er ikke helt på niveau med en Polestar 2 med to motorer og Performance-pakken, men 0-100 km/t-hastigheden er mere, end de fleste har brug for til daglig.
Effektforøgelsen er marginal, men køreegenskaberne er meget bedre i den nye baghjulstrukne version. Du slipper for at drejningsmomentet fra elmotoren river og flår i rattet, når kraften går til jorden via forhjulene, og med baghjulstræk får du også bedre vejgreb under acceleration. Selv på vinterveje.
Det sidste lyder måske mærkeligt for dem, der har erfaring med baghjulstræk på biler med en benzinmotor foran.
Men her er vægtfordelingen tæt på optimal, sammenlignet med en bil med en tung stempelmotor og gearkasse foran og baghjulstræk. Det tunge batteri, der er placeret mellem akslerne, giver også et lavere tyngdepunkt, hvilket er et godt udgangspunkt for gode køreegenskaber.
I normal kørselstilstand bemærker man næsten ikke, at bilen ikke er udstyret med firehjulstræk. En Polestar 2 er så velafbalanceret, at den opfører sig næsten neutralt i de fleste situationer. På glatte vinterveje vil du måske bemærke, at der kun er baghjulstræk. I hvert fald hvis du slår stabilitetskontrollen fra. Så kan du sagtens drifte med bilen, under kontrollerede forhold selvfølgelig, og bagenden kommer hurtigt ud ved acceleration. Men det sker ikke så pludseligt, at du ikke kan parere, og med stabilitetskontrollen slået til – hvilket er normen – undgår du enhver antydning af drama.
Konklusion
Der er mange grunde til at vælge Polestar 2 med baghjulstræk. CarPlay via kabel er ikke en af dem, men fremragende køreegenskaber, lavt forbrug og lang rækkevidde er tre af dem. Læg dertil, at Polestar 2 LRSM er prisvenlig, relativt rummelig og praktisk med nedfældeligt bagsæderyglæn. Så vil du se, at den giver meget bil for pengene. I hvert fald for dem, der ikke har brug for firehjulstræk. Denne version af Polestar 2 er et godt alternativ til den bedst sælgende Tesla Model 3 og BMW i4 eDrive40, som er de nærmeste konkurrenter i mellemklassen.