Porsches første elbil er blevet en succes her i Norden: Med godt over 1.000 solgte indtil nu er Taycan en af de bedst sælgende Porscher længe. Men den rekord vil nok blive slået af stationcar-udgaven Taycan Cross Turismo, som er den mest praktiske af de to. Med elektrisk bagklap, større bagagerum og mere frihøjde vil den være en attraktiv langtursbil for mange skandinaver.
Her på Lyd & Billede-redaktionen er vi som regel mest optaget af infotainment, lydkvalitet og smarte funktioner, men sætter selvfølgelig pris på komfort og køreegenskaber ligesom alle andre. Vi mindes stadig Taycan (og særligt Turbo-udgaven) som en af de vildeste elbiler, vi har testet. Så da Porsche-importøren stillede en splinterny Cross Turismo til rådighed – endda spækket med det fedeste Burmester-anlæg – sagde vi ikke nej. Det blev en interessant tur og et rart genhør!
Cross Turismo i flere motorvarianter
Traditionen tro leverer Porsche bilen med en række forskellige motoriseringer. Vi har fået lov til at låne basismodellen Taycan 4 Cross Turismo, som starter på 899.900 kroner. Derudover findes versionerne 4S, Turbo og Turbo S med endnu højere ydelse.
Mange vil sikkert klare sig fint med de 380 hestekræfter og 500 Nm, som den mindste motor yder: Men ægte Porsche-entusiaster vil nok foretrække en af de mere voldsomme udgaver, især hvis man vil holde de hurtigste Tesla’er bag sig.
Performance Battery Plus er standard i alle versionerne af Taycan Cross Turismo og har en totalkapacitet på 93,4 kWh. Det samme gælder firehjulstræk og luftaffjedring.
Det kan sikkert friste med en Porsche til 900.000 kroner, men så skal man vide, at det er startprisen – før meget af det essentielle ekstraudstyr er lagt til. Vores veludstyrede testbil er bl.a. spækket med panoramaglastag, LED Matrix-forlygter og eksklusive 21 tommers designfælge foruden head-up display, 360 graders kamera og parkeringsassistent.
Eftersom det er den “audiofile” udgave, er den desuden leveret med støjreducerende vinduer og Burmester-anlæg. Samlet set taler vi om ekstraudstyr for næsten en halv million. Men pyt!
Mere rummelig udgave
Så snart finansieringen er på plads og bilen står i garagen, kan man glæde sig over et potent transportmiddel med meget præcise køreegenskaber. Og ikke mindst bedre plads, end man får i sedan-udgaven.
At sætte sig ind i Taycan Cross Turismo føles lidt som at sætte sig ind i en jetjager. Her er der masser af digitale instrumenter, touch-skærme og kontroller at forholde sig til. Heldigvis er det hele lagt til rette, så føreren får komplet overblik – det kræver bare lidt tilvænning.
Cross Turismo har ca. 23 liter større lasteevne i bagagerummet og en bagsmæk, som giver bedre plads til f.eks. hundebure eller golftasker. Bagsædepassagererne kan også glæde sig over bedre loftshøjde. Vores testmodel var desuden udstyret med panoramaglastag, som gav lidt ekstra bevægelsesfrihed til pandebrasken.
Alligevel føles det ikke som nogen specielt stor bil. Bagsæderne passer stadig bedst til lidt mindre personer, og dem, der drømmer om en Cross Turismo som en fuldgyldig familiebil, skal have ja-hatten på. Men som en kvik GT-cruiser til ferieturene med den bedre halvdel – eller daten med en ny flamme – er den noget nær perfekt.
Lynhurtig opladning
Apropos langture: Taycan 4 Cross Turismo har en opgivet rækkevidde (WLTP) på 389-456 km afhængigt af udstyrsmængden og andre faktorer. Under testperioden i midten af august erfarede vi, at ca. 400 kilometer passede relativt godt, men det kræver selvfølgelig, at man er forsigtig på speederen.
Den kraftige ladekapacitet er en stor fordel på langture. Taycan kan nå en ladehastighed (DC) på op til 270 kW. Lægger man f.eks. en af Ionitys ladestationer til i navigationen, vil bilen sørge for optimal batteritemperatur (ideelt ca. 35 grader celsius), til man er fremme. Vi ladede testbilen ved en Circle K uden for Oslo. Her holdt vi ind med omkring 33 procent batteri og kunne lade til 80 procent på under 20 minutter. Det er hurtigt!
Infotainment
På vej til ladestationen fik vi desuden testet stemmestyringen i Porschen, som også forstår de skandinaviske sprog. Bl.a. indtalingen af ønskede destinationer i navigationen fungerer godt. Men responsen er ikke lige så lynhurtig og intuitiv, som man kunne ønske. Her har vi været forvænt med Mercedes’ nye MBUX-system, som virker hurtigere og mere intelligent.
Ellers skal det nævnes, at Taycan kan leveres med en ekstra touch-skærm til forsædepassageren. Den kan være nyttig til at søge på og indtaste navigationer, så vel som at styre musikafspilningen, hvis man skulle være så heldig at have en selvudnævnt DJ med på turen.
OBS: Porsche meddeler, at 2022-modellen af Taycan vil få nogle opdateringer af infotainment-systemet. Ud over den nuværende Apple CarPlay-styring bliver der bl.a. mulighed for Android Auto.
Vores testmodel var udstyret med 360 graders kamera, og det er helt klart en fordel at kunne se bilen ovenfra, når man navigerer i trange parkeringshuse. Vi var derimod ikke specielt imponeret over kameraerne foran og bagi: De er monteret lavt på bilen og giver derfor en slags frøperspektiv på omgivelserne, så det kan være svært at bedømme afstanden.
Ikke anhængertræk, men mulighed for cykelholder
Desværre for nogle er Taycan Cross Turismo ikke typegodkendt med anhængertræk. Den kan til gengæld udstyres med en separat cykelholder leveret af Porsche. Anordningen til fastgørelse af cykelholderen sidder under nummerpladen og skal bestilles, når man konfigurerer bilen. Så kan man fastgøre op til to cykler (tre med et ekstramodul) – måske et par af Porsches nye elcykler?
Potente køreegenskaber
Cross Turismo præsenteres lidt som offroad-versionen af Taycan Sedan. Men så forskellige er de nu ikke. Luftaffjedringen kan hæve bilen nogle centimeter, hvilket er praktisk de sidste kilometer op til fjeldhytten. Her findes også en Gravel-mode, til når man vil bestige lidt stejlere, uvejsomt terræn. Alligevel føler den sig stadig allermest hjemme på gode, bugtede asfaltveje, hvor man virkelig får testet vejgrebet. Og sikke et vejgreb!
Vi har ikke testet Taycan på en lukket bane, men her giver det virkelig mening at sammenligne med en gokart. Cross Turismo kan forcere de snævreste sving uden at krænge eller vige en millimeter. Bagakselstyringen på testmodellen bidrog sikkert også til det. Og så vidt vi kan bedømme, er køreegenskaberne ikke nævneværdigt ringere end i sedan-udgaven. Vi havde uden at tøve valgt stationcar-udgaven med bedre plads!
Faktisk er køreegenskaberne så ekstreme, at motoren i 4-modellen til sammenligning kan føles lidt … tam. Selv om 380 hk/500 Nm burde være rigeligt til daglig brug, føles accelerationen ikke lige så lynhurtig som i 4S og langtfra lige så raketagtig, som vi husker det fra Turbo’en.
Taycan 4 har godt nok en såkaldt Overboost-funktion, men den er kun tilgængelig ved hurtigstart (Launch Control) og ikke praktisk anvendelig. Vi gætter derfor på, at 4S-modellen kan blive det bedste køb i denne sammenhæng, hvis man vil have motorkraft, der lever op til potentialet. Den har godt 100 ekstra hestekræfter og er desuden udstyret med mere sportslige bremser end 4-udgaven.
Vores testbil ruller på 21 tommers designhjul med brede dæk, og det skal siges, at de giver en hel del vejstøj. Derudover stjæler de op til 30 km WLTP-rækkevidde. Selv om Porsche har polstret kabinen og udstyret testbilen med tykkere akustiske ruder, er lyden af gummi mod asfalt stadig ret gennemtrængende. Netop derfor har man brug for et potent anlæg til køreturen!
Burmester-anlægget
Tyske Burmester er bedst kendt for deres hi-fi-anlæg til feinschmeckere, men er også blevet en populær leverandør af bilstereo i luksusklassen. Det lydsystem, som leveres til Cross Turismo, har meget tilfælles med det i sedan-versionen, men er selvfølgelig fintunet til denne kabine. Anlægget består af 21 individuelle højttalerenheder og i alt 1455 watt forstærkereffekt. Det inkluderer en kraftig subwoofer under gulvet i bagagerummet.
Burmester-anlægget i Porschen kan virke lidt mere diskret, end det gør i enkelte Mercedes’er, men bag dækslerne sidder der højttalerenheder af meget høj kvalitet. Her bruges bl.a. dyre metalfoliediskanter af typen AMT (Air Motion Transformer). De er meget værdsat inden for hi-fi-verdenen for deres gode frekvensrespons og lave forvrængning.
Vi har gode erfaringer med lyden i Taycan sedan, og det indtryk bevares her. Burmester er virkelig et anlæg for de kræsne, men det kan kræve lidt trænede ører – og ikke mindst godt kildemateriale – før man virkelig forstår at værdsætte forskellene.
Højttalernes kvalitet kommer ikke rigtig frem, når vi spiller musik fra DAB-radioen – her lyder det temmelig fladt og ordinært. Det er først, når vi skifter til en iPhone med Tidal-konto, at anlægget kommer helt til sin ret. Fodret med mere højopløste musikfiler – og gerne gode optagelser – lyder det imidlertid himmelsk. Så er det bare at skrue op for lyden og nyde det!
En fin sang som Billie Eilishs “NDA” er et godt eksempel på, hvad Burmester duer til. Den unge dames karakteristiske hviskende stemme står klart og tydeligt frem over instrumentpanelet og med god centrering af vokalerne. Musikken er så tæt på, at den er til at tage og føle på, og der er ingen problemer med at tyde de sarte strofer. Og når synthesizerbassen og trommerne kommer ind, er det med en herlig snert i overtonerne, mens bassen hamrer præcist og kontant.
På turen hjem fra ladestationen begynder det at blive aften, og de ultraskarpe LED-kørelys lyser rigtigt op. Vi spiller Ed Sheerans “Bad Habits” på monsterhøj volumen, mens vi cruiser ned ad motorvejen i høj fart.
Dette uptempo techno-nummer gengives næsten perfekt, idet det dunker ud af Burmester-højttalerne. Lydbilledet vokser, detaljerne står frem, og subwooferen dunker hårdt i stoleryggen, uden at det lyder anstrengt eller begrænser dynamikken. Her er ingen tegn på forvrængning, mislyde eller uønskede vibrationer. Det lyder ganske enkelt kanongodt!
Vi har også stiftet bekendtskab med det billigere Bose-anlæg i en anden testmodel. Det lyder også fint, men blegner lidt i forhold til det, Burmester leverer, især ved høj lydstyrke. Hvis du vil vide mere, anbefaler vi at læse vores test af Taycan sedan.
Konklusion
Porsche Taycan er nu tilgængelig som stationcar, og vi tror, at mange vil være tjent med at vælge Cross Turismo-udgaven, hvis de søger en mere praktisk elektrisk sportsvogn.
Den imponerer på linje med sedanen med meget finjusterede køreegenskaber foruden bedre plads og højere frihøjde, når turen fører os væk fra motorvejen. Med god rækkevidde og hurtig opladning er det en praktisk og komfortabel bil til lange ture. Og hvis du ud over at være autofil er en kræsen audiofil, kan vi varmt anbefale Burmester-anlægget. Så vil du garanteret tage en omvej hjem!
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer