Elektriske løbehjul er et transportmiddel, som mange har blandede følelser over for. Ingen tvivl om, at man kan komme hurtigt rundt næsten overalt på de lette elektriske køretøjer. Men på grund af de mange app-baserede udlejningstjenester, der lader folk snuppe et løbehjul på gaden og stille det fra sig kort tid senere, når de er kommet fra A til B, har flere storbyer været propfyldt med bunker af løbehjul, som lå smidt eller væltet på fortove og pladser, hvor de var til gene for alt og alle. Det har mildest talt skabt en anstrengt stemning omkring løbehjulene. Og det er egentlig synd.
For den mere eller mindre velfortjente upopularitet til trods er det elektriske løbehjul faktisk et genialt transportmiddel til især kortere afstande. Det kan ikke konkurrere med elcyklen, hvis man skal på tværs af byen, men til strækninger, hvor man ellers ville være gået til fods, er el-løbehjulet genialt.
Vi har allerede testet en del forskellige elektriske køretøjer – elbiler, elcykler og sågar for nylig en elektrisk knallert – men vi har endnu til gode at have et elektrisk løbehjul på testbænken.
Det kommer vi til at lave om på i fremtiden, for det elektriske løbehjul er en hjørnesten i fremtidens elektriske mobilitet, det er vi ret sikre på. Og det første el-løbehjul på testbænken kommer fra et ikonisk firma, som de fleste vist kender – nemlig Segway!
Segway-direktør mistede livet
Segway er et firmanavn, de fleste tech-interesserede kender. Specielt er firmaet kendt for det specielle tohjulede transportmiddel, der i folkemunde bare kaldes en “Segway”, men som helt korrekt hedder en Segway PT (hvilket står for Personal Transporter).
Det var den amerikanske opfinder Dean Kamen, som bl.a. stod bag den allerførste insulinpumpe, der i december 2001 lancerede Segway’en. Kamens mest kendte citat stammer fra Time Magazine, hvor han forudså, at Segway ville være det samme fremskridt i forhold til bilen, som bilen i sin tid havde været i forhold til heste og hestevogne.
Sådan gik det ikke, nærmest tværtimod – bl.a. mistede den daværende direktør for firmaet, Jimi Heselden, livet i 2010, da han ved et uheld kørte ud over en klippe på netop en Segway – og i 2015 blev firmaet opkøbt af den kinesiske konkurrent Ninebot, som i 2020 helt indstillede produktionen af det ikoniske produkt. På 20 år blev der kun solgt i alt 140.000 enheder på verdensplan, så ud fra et økonomisk synspunkt var det nok en klog beslutning.
I stedet satser Segway på andre produkter inden for elektrisk mobilitet, bl.a. elektriske løbehjul, som nu kan købes på det danske marked. Heriblandt Segway-Ninebot KickScooter F40D, som altså er genstand for denne test.
Elektrisk løbehjul med store dæk og dobbelte bremser
Der findes tre forskellige modeller i KickScooter F-serien. De er optisk identiske på nær størrelsen på motoren og det indbyggede batteri – og dermed rækkevidden på en enkelt opladning (F20D op til 20 km, F30D op til 30 km og F40D op til 40 km). Vores testeksemplar byder altså på den stærkeste motor og det største batteri, hvilket var praktisk, da undertegnede har en kampvægt på 110 kilo!
Ikke desto mindre var KickScooter F40D uden større problemer i stand til at transportere mig rundt i byen med maksimalhastigheden på 20 km/t. Kun hvis jeg skulle op ad en større bakke, måtte løbehjulets elmotor kæmpe lidt, og hastigheden røg ned på 15-16 km/t. Uanset hvad, så havde løbehjulet i stort set alle situationer en god acceleration, så tophastigheden blev nået på ganske få sekunder.
Ninebot KickScooter F40D er udstyret med et bremsehåndtag, der styrer både den elektroniske bremse (forhjul) og skivebremsen (baghjul). Det er en klar fordel i forhold til mange andre elektriske løbehjul, som har separate for- og bagbremser, hvoraf sidstnævnte ofte betjenes med hælen på den bagerste fod.
For hvis farten er høj, og man griber til forbremsen, er risikoen for at styrte med ansigtet først rimelig stor, og bagbremsen alene er ofte ikke nok til at standse i tide, hvis man kører hurtigt. Så de dobbelte bremser på KickScooter F40D gør køreturen mere sikker, hvilket vi kun kan bifalde. Batteriet er i øvrigt placeret i fodstøtten for et lavt tyngdepunkt, hvilket bidrager til forbedret kørestabilitet og dermed også sikkerheden.
Det samme er hensigten med de 10 tommer store dæk, der er slangeløse og pneumatiske med et ekstra lag af gelé på indersiden, hvilket skal reducere risikoen for punkteringer. Hermed kan man strege endnu et punkt fra listen over potentielle årsager til styrt.
Let, men kunne trænge til støddæmpere
Ifølge producenten bidrager de store dæk til at forbedre køreoplevelsen med større komfort og stabilitet, men det er en sandhed med modifikationer. Kendsgerningen er, at KickScooter F40D godt kunne have trængt til et par støddæmpere. Hvis underlaget ikke er helt jævnt – og vi ved jo allesammen, hvor mange huller der desværre kan være i vores veje og fortove – så er det en blandet fornøjelse at køre på Segways el-løbehjul, store dæk eller ej.
Et andet kritikpunkt er manglen på indbyggede sikkerhedsløsninger. KickScooter F40D vejer blot 17 kilo og kan sågar foldes sammen, så den kan bæres som en sportstaske. Med andre ord er løbehjulet et let offer for langfingrede tyveknægte, og derfor er det en skam, at F40D ikke kommer med skyggen af teknologi, der kan forhindre dette – såsom indbygget alarm, GPS eller sågar en lås – specielt til prisen, som er i den høje ende.
Nej, vil du passe godt på din Segway-Ninebot KickScooter F40D, så er du simpelthen nødt til at købe en god gammeldags lås, der dog ikke må være for stor, for så passer den ikke gennem egerne på baghjulet. Særlig praktisk er det ikke.
Konklusion
Segway-Ninebot KickScooter F40D har mange kvaliteter, som gør det bedre end mange af de andre elektriske løbehjul, der findes på markedet. Men til prisen, som absolut er i den høje ende, havde vi forventet et minimum af indbygget sikkerhed, og et par gode støddæmpere ville også have været på sin plads.
Ikke desto mindre fortjener løbehjulet ros for den stærke motor, det store batteri og de dobbelte bremser samt de pneumatiske dæk, der til sammen øger køresikkerheden betragteligt.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer