Tesla Model 3 er fortsat blandt de klart bedst sælgende elbiler, og det er ikke uden grund. En god pris, fantastisk rækkevidde – og vældig sprælske egenskaber gør den yderst attraktiv for en bred kundegruppe.
Da vi for to år siden gav den baghjulstrukne Standard Range-version fem stjerner, var det, fordi vi syntes, at man fik meget for pengene, selv om interiøret ikke var det mest eksklusive, og bilen ikke var den mest støjsvage i sin klasse.
Vi har åbenbart ikke været de eneste, der savnede et par ting her og der indvendigt, for nu har Tesla lyttet til forbrugernes klagesang. Og rettet op på mange af de ting, vi savnede, samtidig med at de har strammet op på udseendet og givet bilen et generelt mere råt look.
Mere strøm til gadgets – og endelig en skærm bagi
Midterkonsollen er blevet redesignet siden sidst og er nu beklædt med aluminium. Som hidtil har den masser af opbevaringsplads med dobbeltrum og trådløs opladning af to mobiler. Men Tesla har opdateret USB-C-tilslutningerne, så de giver op til 65 watt opladningseffekt. Der er to stik bagi og et foran, så der er masser af juice til både laptop og trådløse hovedtelefoner.
Bagsædepassagererne er der også taget hånd om, for den nye Model 3 har nemlig fået skærm bagi. Berøringsfølsom, naturligvis, og her kan passagererne styre alt fra ventilationssystemet til musikken i bilen, og man kan endda se YouTube, Netflix og Disney, mens bilen kører i høj fart. Hvilket man ikke kan fra skærmen foran.
Lidt tåbeligt er det dog, at bagsædepassagererne ikke kan tilslutte hovedtelefoner til skærmen, så de kan lytte til filmen, mens føreren og forsædepassageren kan lytte til radio eller Spotify. Jeg håber, at det bliver fikset i en kommende opdatering.
Bedre frontskærm
Selve frontskærmen er mere lysstærk og har forbedret trykfølsomhed. Den har også fået en tyndere ramme og er derfor måske mindre fremtrædende end før.
At den reagerer endnu bedre, er en vigtig detalje, da Tesla næsten ingen knapper har, men har lagt næsten alle funktioner – inklusive styring af klimaanlægget – på skærmen. Det er derfor vigtigt, at den er pålidelig, og at man bruger så lidt tid som muligt på skærmen.
I øvrigt kan jeg rigtig godt lide Teslas minimalistiske kabine, jeg er begyndt at få det svært med biler med alt for mange knapper. Man kan også flytte ikoner til bunden af skærmen for at få nem adgang til ofte brugte funktioner. Oplevelsen minder meget om en smartphone, men det fungerer rigtig godt, når man har vænnet sig til det. Og som sagt er det svært at vænne sig fra det igen bagefter.
Endelig ventilerede sæder
Det, jeg først og fremmest har savnet i Tesla (inklusive min egen Model Y Performance), er ventilerede sæder. Især om sommeren bliver det klamt i bagdelen på lange køreture med glat, tæt kunstlæder, hvor aktiv køling er en fjern drøm. Bare rolig – i den nye 3-serie er sæderne perforerede både for og bag. Forsæderne har desuden ventileret køling. Endelig! Alle sæder har som vanligt sædevarme.
Bagsæderne er stadig ret tæt på gulvet, så dine knæ kommer højt op i luften, hvis du sætter fødderne i gulvet. Og der er ikke ret mange andre måder at anbringe fødderne på.
Bedre indvendigt design
Kabinen ser meget bedre ud nu. Væk er den falske træliste, der strakte sig over hele instrumentbrættet, den er erstattet af en ny liste beklædt med et elegant gråt stof. Der er i det hele taget flere premium-materialer overalt, med ægte aluminium og opgraderede tekstiler. Den er med andre ord langt mindre plastikpræget nu.
Der er også stemningslys i form af en lysstribe, der løber rundt om og gennem kabinen. Det kan slås fra via skærmen, derimod kunne jeg ikke få stemmeassistenten til at gøre det, heller ikke på engelsk. Måske var det bare mig, der ikke havde styr på den rigtige kommando.
Tesla har også arbejdet mere med støjreduktion siden sidst, de har installeret 360-graders akustisk glas, forbedret affjedring og pakninger og brugt flere lyddæmpende materialer hele vejen rundt. Resultatet siges at være en 30 procents forbedring af vindstøjen og en 20 procents forbedring af vejstøjen. Også omgivelsesstøj og vejstøj ved ujævn vej er blevet reduceret.
Samme fantastiske lydanlæg
Jeg har aldrig rigtig fundet noget at udsætte på Teslas premium-lydanlæg med 17 højttalerenheder og to subwoofere. Anlægget har masser af kraft og lyder mere balanceret end de fleste andre. Så jeg har det fint med, at Tesla ikke har foretaget nogen ændringer her.
Derimod er mobiltilslutningen blevet forbedret, Tesla lover 50 procent bedre mobildækning, fordoblet Wi-Fi-rækkevidde og 10 gange bedre telefonnøgle (fob) via ultrabredbånd. Jeg har selv testet med et nøglekort samt brugt mobilen som nøgle og har ikke fået testet lige præcis det sidste. Og eftersom jeg ikke har kørt i områder med dårlig mobildækning, har jeg heller ikke kunnet teste det.
Federe udseende giver længere rækkevidde
På ydersiden er der foretaget små, men vigtige ændringer. Både for- og baglygter har fået skarpere linjer, og baglygterne har fået skarpere og dybere farver.
Forlygterne er nu endelig af LED Matrix-typen, selv om funktionen, hvor fjernlyset skal kunne dæmpes i zoner, endnu ikke er på plads. Indtil videre skifter de mellem fjernlys og normalt kørelys på den sædvanlige måde.
Motorhjelmen buer nu, så den flugter mere med forruden, hvilket giver bilen et både sejere og mindre “oppustet” udseende, som ser særligt godt ud i farven Ultra Red, som testbilen er udført i. Men den koster nogle tusinde mere end den hvide standardfarve.
Aerodynamik
De nye linjer har også aerodynamiske fordele. Det er nemlig lykkedes Tesla at øge rækkevidden på den nye Model 3 med op til otte procent med nøjagtig samme batteri og motor som før. Det skyldes udelukkende forbedringer i aerodynamikken, at bilen nu kan køre op til 678 kilometer (WLTP) på én opladning med standard 18-tommer hjul. 629 kilometer med 19-tommer hjul.
Som tidligere oplades den med maksimalt 250 kilowatt, hvilket giver et hurtigt boost, når batteriet er næsten tomt. Hastigheden falder hurtigt, men min erfaring er, at det er i starten, at du har mest brug for hurtig opladning, især hvis du kun er nogle få procent fra din destination.
Nej, ikke det rat igen!
Men selvfølgelig kan ikke alt være fryd og gammen. Med alle disse forbedringer skulle Tesla selvfølgelig lige komme med en træls overraskelse. Nemlig rattet. Det forbandede rat. Det har samme princip, som vi kender fra den nye Model S og Model X, og som tog meget af glæden ved at teste Plaid-udgaverne – verdens hurtigste personbiler.
Betjeningsarmene er blevet fjernet fra ratstammen, og funktionerne er blevet flyttet til knapper på selve rattet. Det gælder også blinklysene, som kan betjenes med venstre tommelfinger. Det vil sige, indtil man er midt i en rundkørsel og skal blinke ud. Så sidder knapperne pludselig i højre side og peger i den forkerte retning – fordi rattet nu er drejet, så det har bunden i vejret.
Men alt er ikke tabt. For i modsætning til på de meget dyrere modeller er knapperne her ikke taktile, men derimod rigtige knapper med vandring. Hvis du med model S og X er så heldig at finde den rigtige knap til at blinke ud af rundkørslen, vil den som regel ikke reagere alligevel, hvis du først blinker ind i rundkørslen. Det skyldes en bug, der forhindrer dig i at bevæge dig brat fra venstre til højre. Men med knapperne på den nye Model 3 går i det mindste den del smertefrit.
Positivt er det også, at hornet er blevet flyttet tilbage til midten af rattet, hvor det på Model S og X var flyttet til en lille knap i højre side.
Resultatet er, at rattet i Model 3 faktisk er noget, man med tiden kan vænne sig til. Det er sandsynligvis også en del af grunden til, at prisen på den nye Model 3 næsten ikke er steget, fordi en ratstamme uden mekaniske greb er meget billigere at fremstille.
Fantastisk køreoplevelse
Har summen af alle forbedringerne – og den ene forringelse – så resulteret i en bedre køreoplevelse? Svaret er ja.
Bilen er blevet en hel del mere støjsvag, og jeg elsker det! Forgængeren giver et langt billigere indtryk, mens den nye føles mere premium. Summen af alle materialerne har virkelig skabt en mere støjsvag kabine, i en grad så Tesla nu konkurrerer pænt mod Hyundai Ioniq 6 – og måske endda Mercedes EQC?
Jeg har kørt bilen på både tør og våd asfalt samt i våd sne. Den ligger stabilt på vejen, og jeg kan godt lide, hvordan den reagerer på speederen – selv om den ikke kan konkurrere med Performance-udgaven, som p.t. ikke længere er til salg. Det ligger nok i kortene, at der kommer en sejere version af den nye 3’er, men vi har ikke kunnet få noget ud af Tesla endnu.
Under alle omstændigheder er bilen en rigtig frækkert, og jeg synes, den ligger rigtig godt på vejen på de 18 tommer vinterdæk, som testbilen var udstyret med (hvilket også er standardstørrelsen på sommerdæk, mens man kan vælge 19 tommer som ekstraudstyr). Det nye dæmpningssystem gør kørslen blødere og jævnere, selv om nogle måske stadig vil synes, at bilen er til den stive side. Den er indstillet til at kunne køre hurtigt i sving, og så kan man ikke have for bløde støddæmpere.
Hvad angår den øgede rækkevidde, er jeg ikke i tvivl om, at det er sandt. Jeg lå selv på omkring 15 kWh / 100 km ved blandet kørsel omkring frysepunktet, hvilket må siges at være rigtig godt. Bilen mente, at jeg burde have omkring 550 kilometers rækkevidde med min kørsel, hvilket garanteret vil stige i sommertemperaturer.
Tryghedstyranni
Et lille hjertesuk til sidst har med den såkaldte øgede sikkerhed at gøre. EU kræver nemlig, at nye biler udsender en lyd, når man overskrider hastighedsgrænsen, og det kan Tesla ikke slippe udenom. Jeg siger “såkaldt” øget sikkerhed, for det er først, når lyden kommer, at man tænker på at slå den fra. Det skal man gøre hver gang, man kører i bilen, og resultatet er, at mange bilister sidder og fumler med det under kørslen.
I det mindste kan man glæde sig over, at man med Tesla kun skal trykke på fartgrænseskiltet, der vises øverst på skærmen, og ikke skal dykke ned i menuer og undermenuer, som man skal hos flere af konkurrenterne.
Tesla Model 3 (2024) Long Range: Konklusion
Tesla Model 3 er blevet endnu bedre end før, og den er næsten ikke blevet dyrere. Den nye version er mere støjsvag, kører bedre og har et mere premium udtryk end tidligere. Udseendet er vildere og sejere end før, alt er bedre.
Nå ja, næsten alt. Det nye rat har jeg stadig problemer med, selv om knapperne reagerer meget bedre end på den nye Model S og X. At bilen nu piber, hver gang man overskrider hastighedsgrænsen, er derimod ikke Teslas skyld. De har desuden fundet en langt mere elegant løsning på det end nogen af de konkurrenter, jeg hidtil har testet.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer