Ingen sælger så mange af den samme bilmodel som Tesla. Bestselleren er Model Y, men for dem, der ikke er i en familiesituation, hvor man er nødt til at have en større SUV, giver Model 3 endnu mere værdi for pengene. Den har også masser af bagageplads, selv om bagruden ikke løftes sammen med bagklappen, hvilket gør det mindre bekvemt at læsse bilen med bagage. Men det er andre ting end bagage, der bør fange din opmærksomhed med den nye Model 3.
For nylig har Tesla givet Model 3 et ægte facelift med et endnu hårdere og mere moderne look. Fronten har fået et mere aggressivt udtryk med skarpe linjer og nyudviklede LED Matrix-forlygter.
Alle de udvendige og indvendige funktioner, opvarmede og afkølede sæder og det hele, er dækket i vores tidligere test af den nye Model 3 Long Range. Men lad mig bare sige, at den nye version ser meget dristigere og federe ud end den forrige. Ikke mindst indvendigt, hvor der er gjort udstrakt brug af stof og aluminium, hvor forgængeren havde mere plastik – og en falsk træliste, der strakte sig gennem kabinen. Nu er det meget mere premium og med en LED-stribe, der giver stemningsbelysning i den ønskede farve.
Samme teknologi til lavere pris
Når det kommer til teknologi, gør Tesla ikke forskel mellem de billigste og dyreste biler. Du får de samme Auto Pilot-funktioner med mulighed for at udvide til automatisk vognbaneskift, stop for rødt lys, autoparkering med mere. Fuld selvkørsel er næppe værd at betale for her i landet, så skulle bilen også kunne manøvrere selv i tæt trafik, lyskryds og rundkørsler.
På infotainment-skærmen kan man også få adgang til musik- og filmtjenester, og bagsæderne har egen skærm. Her kan man nyde film eller spil, selv når bilen kører, og passagererne kan lytte til trådløse hovedtelefoner, mens føreren og sidepassagererne lytter til noget helt andet på det forreste lydsystem.
Lynopladning er dog lidt begrænset med 170 kW, hvor de firehjulstrukne varianter oplader med op til 250 kW. Forskellen er mindre på den gennemsnitlige opladningshastighed, og hvis batteriet begynder at løbe tør, kan du køre op til 280 kilometer på bare 15 minutters opladning.
Lydsystemet er også mindre, med 7 højttalere og ingen subwoofer. Der er stadig masser af bastryk her, du skal bare justere EQ’en lidt. Jeg er faktisk positivt overrasket over lydkvaliteten i standardsystemet.
Forbrug og rækkevidde
Den aktuelle testbil er indstigningsversionen med baghjulstræk og det mindste batteri, men rækkevidden er stadig meget god. Det angivne WLTP-tal er nu 513 km, en stigning på hele 15 procent fra 448 km i forgængeren. Det skyldes udelukkende bedre aerodynamik.
I praksis betyder det, at du kan køre længere end de fleste konkurrenter på en enkelt opladning, selv med den mindste batteripakke. På daglig basis fik jeg et forbrug på omkring 14 kWh pr. 100 kilometer i temperaturer omkring 0 grader. På længere ture falder forbruget endnu mere, hvilket gør det muligt at matche det officielle tal for rækkevidde. Måske endda slå det.
Det, der får dig til at mærke, at bilen har mindre batteri, er, at videoovervågning med Sentry Mode dræner batteriet hurtigere end på Long Range-varianten, og det samme gør korte ture med hyppige opbremsninger og accelerationer. Du er nødt til at udnytte aerodynamikken ved jævn hastighed for at opleve en forskel mellem denne og dens forgænger.
Ydelse
Accelerationen fra 0-100 på 6,1 sekunder giver dig mere end nok kraft til rådighed. Den elektriske motor giver øjeblikkelig respons og kraftfuld fremdrift fra første tryk på speederen. Selvom Long Range-versionen er endnu hurtigere, giver den baghjulstrukne version en mere legesyg og sjov køreoplevelse på tør asfalt, medmindre du presser firehjulstrækket til det yderste. Du kan bedre mærke, hvad der sker mellem bilen og vejen, når kræfterne sendes til baghjulene.
Bilen er også meget velkørende på vejen. I testperioden kørte bilen først på sommerdæk, som gav rigtig god kontakt med underlaget og sportslige køreegenskaber på tør asfalt. Samtidig er chassiset stift afstemt, så man kan mærke, hvordan vejen påvirker bilen.
Den er måske lidt understyret i forhold til andre baghjulstrukne biler. Tør jeg gætte på, at Tesla ikke ville gide at tilføje et par ekstra grader til forakslerne, selv hvis de kunne, fordi der er så meget at spare ved at gøre alle bilerne ens – baghjulstrukne som firehjulstrukne? Under alle omstændigheder kører bilen rigtig godt på vejen, og støjniveauet er også lavere end før – især fra vinden.
Midt i testperioden kom det sidste snefald, hvorefter Tesla var hurtig til at skifte til vinterdæk. Bilens opførsel ændrede sig derefter markant og blev blødere og mindre responsiv i sving – men det er udelukkende på grund af de bløde dæk. Men ja, den baghjulstrukne Model 3 er bestemt både livlig og sporty.
På dårlige veje og med fartbump er det tydeligt, at Tesla ikke kan hamle op med rivaler som Polestar 2 og BMW i4, når det gælder komfort. Men i betragtning af det sporty chassis er kørslen stadig tilfredsstillende.
Er jeg ved at vænne mig til rattet?
Endelig er jeg stadig nødt til at brokke mig over det her rat. Det forbandede rat. Hvad sker der når blinklysene aktiveres med knapper på rattet i stedet for et en blinklysarm? For det meste fungerer det fint – også fordi bilen slukker blinklysene, så snart et sving er overstået, eller bilen har krydset midterrabatten, når den skifter vognbane.
Problemet er rundkørsler, hvor man skal give tegn til udkørsel. Så er rattet vendt på hovedet, og knapperne har skiftet side fra venstre til højre på rattet, og vender også på hovedet. Men jeg er begyndt at vænne mig til det nu. Jeg skal bare huske, at når jeg kører ud af en rundkørsel, er det den nederste knap i højre side, der skal trykkes på.
Sammenlignet med de taktile knapper på den nye Model S og X er ratknapperne på Model 3 også meget bedre. Hver knap har en større berøringsflade, og i modsætning til S og X er det muligt at gå direkte fra venstre til højre blink uden først at skulle gå til nul-positionen.
Konklusion
Tesla Model 3 med baghjulstræk, som er dens fulde navn, er et rigtig godt køb. Du får meget bil for pengene med en rækkevidde på over 500 kilometer, sporty præstationer og et stilfuldt, moderne design.
Opdateringen af udseendet er velkommen, og opgraderingen af interiøret er meget tiltrængt. Nye finesser som ventilerede sæder, underholdning på bagsædet og bedre materialer øger kvalitetsfornemmelsen betydeligt. Og når man tænker på, at matrix-belysning er inkluderet i prisen, kan vi ikke komme i tanke om en eneste konkurrent, der kan tilbyde den samme pakke til denne pris.
Køreglæden er intakt, bilen er stadig blandt de livligste og mest responsive i sin klasse. Du får ikke firehjulstrækkets manøvredygtighed, men hvis du bor i lavlandet, kommer du fint rundt. En undtagelse kan være snesæsoner som denne vinter, men det gør ikke noget. Dette er simpelthen et godt køb – men blinklyset kræver tilvænning.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer