Oplevelsen af Model S Plaid, hvor kroppen bliver banket tilbage i sædet når man træder på speederen, har sat spor i sjælen. Men der er åbenbart noget, jeg har glemt, for når jeg gør det samme med Model X Plaid – som klarer 0-100 km/t-sprinten 0,4 sekunder langsommere er det som et skud i ryggen, som jeg ikke havde følt tidligere.
Dels fordi man glemmer præcis, hvor ekstremt det her er. Men også fordi man har andre forventninger, når man sidder i en kæmpe SUV på 2,5 tons. Man har sådan set en indre forestilling om, at det skal gå lidt trægt, og at bilen måske læner sig lidt i svingene. Det er en svær fordom at ryste af sig, selv om elbiler er en del stivere end deres fossildrevne slægtninge.
Det skal siges, at vi ikke har testet drag-tilstand, hvilket er det, du skal bruge for faktisk at gøre 0-100 på 2,4 sekunder. Det tager en halv time at varme batteriet op og sådan noget. Men i Plaid mode går det mere end hurtigt nok!
Mågevinge-døre
Model X skiller sig ud fra alle andre SUV’er på markedet med sine mågevinge-bagdøre. De er ekstremt seje, da de automatisk foldes op og ned, og de tager hensyn til trange p-pladser, når de skal, og rammer hverken ind i væggen eller loftet i garagen.
Med dørene helt åbne er det super nemt at komme ind og ud af sæderne, og at sikre børn i deres barnestole er som en drøm.
De er dog ikke helt uden ulemper. For det første kan du glemme tagboksen, i stedet skal du montere ekstra ting på anhængertrækket – som i øvrigt er godkendt til en trailer på over to tons! For det andet skal du passe på, når der er sne på bilens tag, da det hurtigt kan falde ned på bagsædet, når du åbner dørene. Så hav din børste klar!
Opdateret design
Dørene har været på Model X lige siden de første biler blev leveret i 2015, og designet ligner også stadig meget. Ikke desto mindre synes jeg det ser ultramoderne ud, hjulpet af de nye forlygter, som nu er af typen LED Matrix. Hvilket giver markant bedre kørelys, og i fremtiden vil de kunne dæmpe i zoner, så vejen er oplyst, mens de modkørende undgår at få lyset i øjnene.
Ellers har bilen fået “chrome delete”, hvilket betyder, at detaljer, der tidligere var i krom, såsom håndtagene, er skiftet ud med mat sort.
Storskærm – og endnu en skærm
Model X har ligesom Model S to skærme, og Plaiden er ingen undtagelse: En stor 17 tommer foran, som nu er vandret i stedet for lodret, og en ekstra skærm bagtil til bagsædepassagererne.
Den forreste skærm kan nu vinkles mod føreren, eller den kan pege lige frem. Her kan du se Netflix, YouTube og Disney+, og også spille spil via Steam, men ikke mens du kører. Bagskærmen kan derimod vise film under kørslen, og bilen har også en karaokefunktion, hvor teksten til sangene vises på bagskærmen. Forskærmen viser kun tekst, hvis bilen er parkeret.
Under normal kørsel er bagskærmen, som er berøringsfølsom i øvrigt også praktisk, så bagsædepassagererne kan indstille deres egen klimazone.
Frontskærmen viser et kæmpe kort, mens du kører . Det skyldes, at oplysninger, som Model 3 og Model Y viser på skærmen ved siden af kortet, vises på en separat førerskærm på Model X (og Model S).
Førerens skærm er også meget stor, og især høj. Det er en fordel, men også en ulempe. I hvert fald hvis du vælger bilen med rundt rat, som nu er standard. Man skal have rattet i en bestemt vinkel for at se hele skærmen under overkanten af rattet, og for mit vedkommende bliver vinklen på rattet så lidt for høj.
Rundt rat – eller yoke?
Jeg slagtede Model S for dens “idiotiske rat”, da jeg testede den med yoke-rattet. Dette er et racerrat, hvor toppen er fjernet, netop for ikke at dække dele af førerens skærm. Og det er en klar fordel!
Problemet med det er nu, at du skal dreje det hele vejen rundt, når du drejer med lav hastighed. For eksempel når du skal manøvrere i et parkeringshus. Eller lave en pludselig undvigemanøvre. Så er det rart også at have noget at holde på i toppen . Hvis Teslaerne havde såkaldt ” steer by wire”, det vil sige elektronisk, progressiv styring, ville rattet have været en meget mere positiv oplevelse.
Alligevel er jeg ikke længere sikker på, at jeg ville vælge bilen med almindeligt rat, hvis jeg kunne vælge. Netop fordi det ikke løser det vigtigste problem med styretøjet.
Blinklyset fra helvede)
Der er ingen traditionel blinklys-kontakt eller kontakt til forrudeviskere. I stedet skal du trykke med tommelfingeren på berøringsfølsomme knapper, hvor det er vigtigt at sigte rigtigt for at ramme. Blinklysene kan rammes med venstre tommelfinger, og det fungerer ofte godt nok.
Men: Problemet opstår, når du skal blinke dig ud af en rundkørsel. Med rattet på højkant skal du ramme den højre blinklysknap – som nu pludselig peger mod venstre i stedet for. Sigt, tryk – og håb på det bedste.
Udover at man skal koncentrere sig ekstra for at finde blinklysknappen, afviser jeg hermed den taktile funktionalitet. Problemet er, at når bilen allerede blinker til venstre – vil højre knap ikke altid reagere. I en rundkørsel er det svært frustrerende. Man ender med at trykke flere gange, gerne hårdt, og mister koncentrationen, hvor man skal passe på at komme ud af rundkørslen, mens der stadig er fri passage.
6 sæder og masser af plads
Tesla Model X er en bil for dem, der har brug for meget plads! Mens du kan vælge Model X med fem, seks eller syv sæder, kommer Plaid-udgaven kun med seks. Altså tre rækker med hver to sæder. Det betyder, at der er god plads i alle rækker, og sæderne helt bagerst er faktisk ikke dumme at sidde i, heller ikke for voksne. Det kan nok sammenlignes med at sidde bagest i en Porsche Taycan, altså helt fint for en voksen på 75 kg.
Super sporty, men også behagelig
Model X Plaid har flere justeringsmuligheder under kørsel. Vælg mellem fem forskellige kørehøjder og affjedringens blødhed. Du kan også vælge en anden grad af stivhed på rattet, selvom forskellen mellem Comfort og Sport ikke er stor.
Ingen er i tvivl om, at bilen er et vildt dyr. Sikken en acceleration! Og den stopper ikke ved 100 km/t som med mange andre biler. Den bliver bare ved og ved med at accelerere. Heldigvis kan du sætte accelerationen ned et par hak, for en mere komfortabel kørsel. For ja, bilen er virkelig komfortabel, hvis du ikke bruger de mest sporty indstillinger.
Den gigantiske forrude slipper en del støj ind udefra, ligesom de store hjul på 22″ fælge, som jeg har testet med (standardhjulene er 20″). Man kan godt høre, når man kører på ældre asfalt, især ved højere hastigheder. Bilen har aktiv støjreduktion af kabinen, men den virker kun marginalt, hvis du spørger mig.
Men bilen er virkelig behagelig at køre i. Den ekstremt rummelige kabine og køreegenskaberne der gør, at du altid føler dig tryg, får mig hurtigt til at forelske mig i X-modellen.
Storslået lyd fra anlægget
Lydanlægget fortjener sit eget kapitel. I alt 22 højttalerenheder inklusive en subwoofer giver en overbevisende surroundlyd med såkaldt immersive surround. Dette kan sammenlignes med Dolby Atmos, som vi troede, at bilerne faktisk havde (vi havde misforstået rygterne), det viser sig, at det indtil videre er Teslas egen algoritme, der bliver brugt.
Uanset det lyder systemet meget sprødt med saftig og taktfuld bas, og også flotte overtoner. Jeg kan godt lide at sætte mellemtonen lidt op for at få sangstemmer frem, men ellers er der meget lidt at skulle rette på.
Både musik og film lyder meget godt, med både kraft og opløsning. Subwooferen fungerer glimrende til musik.
Lang rækkevidde, hurtig opladning
Til sidst skal det nævnes, at bilen har et imponerende lavt forbrug, dens vægt og ydeevne taget i betragtning.
Under testen lå forbruget mest omkring 20 kWh pr 100 km med blandet kørsel. På længere ture var den nede på omkring 17 kWh. Hvilket giver en rækkevidde på omkring 500 kilometer, da batteripakken er på hele 95 kWh netto.
Selv med fem voksne i bilen og fyldt til randen med instrumenter og udstyr, endte forbruget på omkring 23 kWh pr. 100 km. Med motorvej på nogle af strækningerne er det bestemt ikke dårligt for en stor SUV på 2,5 tons! Forbruget er markant lavere end i Ford Mustang Mach-E GT og faktisk også den kompakte folke-SUV Subaru Solterra og dermed også Toyota bZ4X (test er på vej).
Opladningen går ogå lynhurtigt. Fra 10 til 80 procent tager det præcis en halv time, på Tesla-opladere af den nyere type. De kan nemlig gå helt op til 250 kW, som bilen klarer helt op til cirka 30 procent, hvorefter effekten går ret lineært ned op til 80 pct., hvor den er under 70 kW.
Konklusion
Tesla Model X Plaid er den vildeste SUV , vi har testet, og nok den bedste, der findes. Designet er næsten 10 år gammelt, men det er stadig moderne. Ikke mindst de iøjnefaldende mågevinge-døre er stadig en fed detalje, selvom de ikke er uden udfordringer.
Bilen er sindssygt hurtig, og køreegenskaberne matcher kræfterne. Ikke at vi har turdet holde speederen i bund i mange sekunder ad gangen…
Bilen er stadig teknologisk et godt skridt foran sine konkurrenter, og føles på alle områder moderne.
Måske lidt for moderne. For selv med rundt rat virker blinklysene ikke, som de skal. Det er de taktile knappers skyld. For guds skyld, fix det, Tesla – så gi’r vi en ekstra stjerne!
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer