“Må jeg lige kigge lidt på jeres bil?”
En ejer af en Model X var kørt ind til siden og havde parkeret foran os, da vi stod og tog billeder af en lånt Tesla Model Y et sted på Fornebu uden for Oslo.
“Den virker jo helt perfekt! Min X (Model X 75D, red.) har for dårlig rækkevidde, Og 3’eren i garagen er for lille at køre børnene rundt i. Men den her ser ud til at være lige i øjet.”
Han tager nok ikke fejl. Tesla Model Y er nemlig både rummelig og har en lang opgivet rækkevidde på over 500 km. Og med 250 kW hurtigopladning behøver man ikke at bruge store dele af langturen ved ladestationer.
Rummelig
Tesla Model Y er en elbil med plads til næsten alt, hvad man måtte ønske sig (måske bortset fra de allerstørste hundebure), og har en skjult brønd i bunden, der kan huse to ekstra kufferter. Desuden har bilen en temmelig stor frunk under hjelmen foran med plads til yderligere bagage. Masser af plads til en familie på fire-fem personer.
Tesla oplyser ikke bagagerummets størrelse i liter, ud over at man kan få plads til i alt 2.158 liter med bagsæderne slået ned. Men vi vil mene, at det største bagagerum mindst er på størrelse med det i Skoda Enyaq iV på 585 liter. Model Y har ingen hattehylde, men er helt åben bagi.
God benplads
Teslas Model Y er hele 18 cm højere end sedanen Model 3. Her sidder man højt, ligesom i konkurrenterne Skoda Enyaq iV, VW ID.4, Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 og Ford Mustang Mach-E. Som alle er værdige kandidater, hvis man er på udkig efter en bil i denne prisklasse. Høj siddeposition giver som bekendt et rigtig godt overblik fremad og føles simpelthen mere sikkert i trafikken efter vores mening.
Hvis du spekulerer på, om der er ordentlig benplads i Model Y, så kan vi forsikre dig om, at den ikke skuffer på det punkt. Vores webmaster Marius er to meter høj, og han kunne sagtens være bag rattet. Og ikke nok med det: Både Geir og Audun måler 186 cm og havde god plads på bagsædet bag Marius. Hvis han skulle på en mange timers langtur, måtte han nok affinde sig med at rette ryglænet lidt mere op, end han normalt ville, men med hensyn til plads er Model Y imponerende.
Ud fra hukommelsen og billedarkivet mener vi, at der er bedre plads i kabinen her end i både Skoda Enyaq og Hyundai Ioniq 5. Ikke helt på niveau med Model X, ganske vist, men meget mere end i Model 3.
Minimalistisk
Hvis du ikke har prøvet at køre en Tesla Model 3, som Model Y deler platform med og minder meget om i opbygning og interiør – bare væsentlig højere og med mere plads generelt – så kan vi fortælle, at der er meget lidt synligt udstyr og få detaljer i kabinen her.
Rattet er nærmest fri for håndtag, der rager ud. Med undtagelse af det diskrete blinklyshåndtag i venstre side og “gearstangen” til højre. Som også bruges til at aktivere fartpilot og autonom kørsel i varierende grad (træk én gang ned for hvert niveau af selvkørsel, du ønsker).
Der er ikke ét eneste instrument at se bag rattet. Instrumentbrættet består kun af en mørkegrå plastplade langs undersiden af forruden og et lige så langt panel i noget, der ligner imiteret asketræ. Det er ganske vist også plast, men ser fint ud i vores øjne.
Sæderne er betrukket med kunstlæder. Man kan vælge imellem ensfarvet sort eller tofarvet hvid og sort. Vores bil var med sort, og vi må sige, at det ser godt ud af kunstlæder at være. Men man får ikke den premiumfølelse, som ægte læder giver, og vi kunne godt have ønsket os, at sæderne var perforeret. Efter en lang dags kørsel bliver man lidt klam i rumpetten.
15 tommers skærm
Det største blikfang er den 15 tommer store, horisontale infotainment-skærm, og det er også her, man foretager de fleste indstillinger af ting som lyd, klima-anlæg, kørselsassistenter osv. På skærmens venstre side er der information om fart og hastighedsbegrænsning, og hvor bilen ligger i kørebanen, samt en animeret grafisk præsentation af andre biler foran og på siden af bilen.
Infotainment-systemet i Tesla’en tager underholdningsdelen et skridt videre end de fleste konkurrenter ved at inkludere Netflix ud over Spotify og internetradio. For at se Netflix skal man dog holde parkeret. Der er også flere spil, man kan spille, deriblandt bilspil. Fedt!
Få fysiske knapper
Der er få fysiske knapper her, men nogle er der heldigvis. F.eks. justeres forsæderne på vanlig vis med nogle knapper nede langs siden af sædet. De er placeret i en genkendelig formation, så det er let at vide, hvilke man skal trykke på for at opnå den ønskede position.
Ellers er der to drejeknapper på venstre og højre side af rattet. De indstiller lydniveauet op og ned og øger/sænker farten på fartpiloten, og man kan skubbe dem til siden for at hoppe frem og tilbage mellem musiknumre eller øge og mindske afstanden til køretøjet foran.
Træk “gearstangen” helt ned under kørsel for at aktivere fartpiloten. Gør bevægelsen to gange for at aktivere den digitale vejbaneassistent, som holder bilen i midten af vejbanen – også i sving.
Autopilot
Tesla tilbyder forskellige grader af deres Autopilot, hvor den enkleste version er inkluderet. Det er den, der sidder i testbilen, hvilket i bund og grund vil sige adaptiv fartpilot med vejbaneassistent. Man kan opgradere til Enhanced Autopilot, som automatisk kan skifte vejbane, og hvor man kan påkalde bilen, som så selv kører ud fra en trang parkeringsplads, og det giver også automatisk parkeringsassistent.
Så er der “Fremtidige selvkørende funktioner”, som desuden har trafiklys- og skiltegenkendelse, og som i fremtiden skal give fuldautomatisk kørsel i byer. Flere funktioner vil komme til med tiden.
Vi kan godt forstå folk, der ikke er interesseret i nogen af dem, da bilen fungerer fint med basisversionen af Autopilot. Man ved måske heller ikke, hvilket niveau hardwaren skal have for at håndtere ægte selvkørsel i fremtiden, eller om bilen har nået endestationen på kilometertælleren, længe før autonomien virkelig tager fart.
Lille nyttelast?
Det skal nævnes, at nyttelasten på Tesla Model Y er 390 kilo uden fører. Det er beskedent i forhold til mange andre biler af tilsvarende størrelse – f.eks. har Skoda Enyaq iV 80 en nyttelast på 597 kilo uden fører. Når det er sagt, så burde det stadig være nok for de fleste. Med to voksne på i gennemsnit 80 kilo hver og to teenagere bagi på ca. 60 kg hver lander vi på 280 kilo, hvilket giver 110 kilo ekstra til bagage. Det inkluderer en eventuel tagboks.
Hvis man derimod har tænkt sig at vælge syvpersoners-versionen og faktisk fylde hvert sæde, så bliver gennemsnitsvægten pr. person i bilen lidt over 55 kg, og det er så med nul bagage. Så må man selv regne på, hvad man har brug for.
Hvis man har brug for en trailer oveni, er det heldigvis uden for regnestykket. Den kan være på op til 1.600 kilo.
Som en raket
Tesla Model Y er virkelig fed at køre! Den flyver nærmest hen over vejen, stabil som en kirurgs hånd og med en raket i rumpen, der klarer 0-100 km/t på fem sekunder rent. Og det er Long Range-versionen. Hvis man vælger Performance, kan man se frem til den samme bedrift på 3,7 sekunder.
Men tro os: Fem sekunder er rigeligt. Som sagt flyver den af sted, med det samme man træder på speederen. Som en raket, hvis det er det, man vil. Godt hjulpet af firehjulsdrift og et relativt stift understel, der er en sportsvogn værdigt.
Bilen er relativt let at køre jævnt med, selv om vandringen på pedalen ikke er så lang som på f.eks. Hyundai Ioniq 5 – hvor man for at accelerere lige så hurtigt skal træde speederen meget langt ned. Vores testversion af Model Y med 20 tommers fælge ligger superstabilt på vejen, hvor den ruller af sted og klistrer sig fast til underlaget.
Kabinen er generelt godt dæmpet, trods et stort panoramatag med tonet glas, men man kan godt mærke forskel på forskellige slags asfalt. Vi målte alt fra 62 til 68 dB i kabinen i 100 km/t zoner, afhængigt af motorvejens belægning. Hvis man vælger 19 tommers hjul, har de en højere profil og burde derfor give mindre hjulstøj, omend lidt på bekostning af vejgreb.
Premium Sound
Når en bilproducent skal udvikle et opgraderet lydanlæg, er det ikke ualmindeligt, at de henvender sig til kendte hi-fi-leverandører som Bang & Olufsen eller Bose for at få lyden helt rigtig. Tesla har imidlertid støttet sig til deres egne lydingeniører, da de skulle udvikle premiumanlægget i Model Y.
Premium Sound-anlægget består af i alt 14 højttalere rundt om i kabinen, nærmere bestemt på instrumentpanelet og i for- og bagdørene plus såkaldte HD-højttalere højt oppe på A-søjlerne og i bagklappen, som skal bidrage med ekstra surround-effekt. Der er også en separat subwoofer placeret i den højre hjulbrønd bagi. Højttalerne og subwooferen har hver sin dedikerede forstærker.
Et premiumanlæg med opgraderede højttalere er ofte et dyrt tilvalg. Det slipper man for med Model Y, da alle de biler, der kommer til Norden, leveres med premiumanlægget som standard. Plus i karakterbogen til Tesla for det.
Lydkvalitet
Vi har allerede positive erfaringer med Teslas premiumanlæg fra Model 3 og får umiddelbart det samme gode lytteindtryk, når vi sidder bag rattet i Model Y. Det lydbillede, vi får serveret, er stort, fyldigt og kraftfuldt – nok til, at vi stamper takten og trækker på smilebåndet: “Det her lyder slet ikke værst,” siger Audun, mens han nikker anerkendende til rytmerne i Bruno Mars’ “Leave the Door Open”.
Anlægget har masser af kraft og kan spille meget højt, uden at højttalerne forvrænger eller forstærkeren lægger en bremse på dynamikken. Der er også masser af tyngde fra subwooferen, som hamrer præcist og kontant på de hårdeste bassekvenser. Et bastungt nummer som “I Like Dat” med T-Pain og Kehlani lyder topsejt i Tesla. Og vi elsker som bekendt bas!
Indrømmet, der findes endnu mere raffinerede hi-fi-anlæg. Vi skifter til krævende klassisk i form af Beethoven, og det lydbillede, der tegnes op mellem A-søjlerne, er måske ikke lige så superklart, detaljeret og udpenslet som det, man kan opleve med et ægte high-end-anlæg. Man kan savne den superfine, distinkte opløsning, som man får med dyrere højttalerenheder.
Når det er sagt, så lyder det væsentlig bedre end mange af de premiumanlæg, som det er oplagt at sammenligne med.
Sonos-anlægget i Audi Q4 e-tron kan f.eks. ikke måle sig med basgengivelsen og kraftoverskuddet i Model Y. Bose-anlægget i Hyundai Ioniq 5 er heller ikke på samme niveau. Og standardlyden i Volkswagen ID.4? Well, den blegner i sammenligning med det store, fede lydbillede, man kan opleve i Tesla’en.
Gode justeringsmuligheder
Tesla har også sørget for gode tonekontroller, der gør det muligt at finjustere klangen til ens egne præferencer. Der er en fembånds equalizer, som kan justere diskant, mellemtone og bas 6 dB op eller ned. Desuden kan man vælge, om de ekstra surround-højttalere skal bidrage med lav eller høj lyd eller være helt inaktive.
Vi erfarede, at de forskellige kontroller var ret effektive til at justere lyden, som man vil have den. Selv foretrak vi at hæve diskanten et par nøk og lade surround-højttalerne være i standardindstillingen. Det gav et luftigt og flot lydbillede i vores ører.
Konklusion
Efter at have kørt Tesla Model Y i nogle timer er vi overbevist om, at den bliver en bestseller her i Norden. Det er Teslas billigste ægte familiebil, og den giver rigtig meget for pengene. Ikke mindst underholdning! Og den farer af sted som en raket med glimrende sportslige køreegenskaber.
Da alle instrumenterne er barberet væk, sidder man tilbage med infotainment-skærmen. Den holder høj kvalitet og giver et godt overblik. Men det ville have været perfekt, hvis den blev suppleret med et head-up display, så man kunne få information om hastighedsbegrænsninger og navigation uden at skulle tage øjnene fra vejen. Indtil videre lader det dog ikke at være en del af Teslas planer.
Prikken over i’et er et lydanlæg, der jorder det meste andet i denne klasse. Her taler vi masser af muskler fra et anlæg, der går helt op til elleve! Der er godt med skub i bassen og opløsning og balance nok til, at det fungerer med al musik. Ægte high-end er det ikke, men skidt-pyt.
Det her var sjovt!
OBS: Vi skal understrege, at vores vurdering kun er baseret på en tre timers testtur i Tesla Model Y.
Testbilen havde følgende udstyr:
- Elektrisk firehjulstræk (standard)
- Premium interiøropgradering i helt sort (standard)
- Premium lydanlæg (standard)
- Panoramatag med UV og infrarød beskyttelse (standard)
- Autosteer og Traffic Aware Cruise Control (standard)
- 20″ Induction-hjul
- MidnightSilver Metallic-lak
Priser
- Startpris Model Y Long Range: 499.412 kr. plus leveringsomkostninger
- Udstyrsniveau som testbilen (20″ og metallic-lak som tilvalg): 612 kr. plus leveringsomkostninger
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer