Jeg kan huske, da vi testede Long Range-udgaven af Tesla Model Y sidste sommer. Med Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 og Ford Mustang Mach-E stod Tesla til hård konkurrence i “folke-SUV-klassen”. Men søreme om ikke bæstet trak fra dem alle sammen!
Se dette innlegget på Instagram
Tænk engang: En familiebil med rigtig god benplads, overlegen bagageplads – også når man ikke regner den enorme frunk med – og et anlæg, der får de andre til at lyde, som om de er udstyret med rejseradioer! Plus sportsvognsegenskaber, som ingen af de andre er i nærheden af. Hvad mere kan man ønske sig? Nå jo, bortset fra at den tilladte totalvægt var så lav, at et par maste insekter på forruden truede med at give overvægt …
Hvis du dengang havde spurgt os, om vi savnede hestekræfter, ville vi have kigget underligt på dig. Og til hverdagsbrug kan det for langt de fleste virke ret fjollet at gå op i motorkraft.
Men da jeg testede GT-versionen af Mach-E, skete der noget inde i mig. Med en spurt fra 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder plantede den et grin midt i fjæset på mig, som jeg havde svært ved at tørre af igen. Så var en Performance-udgave af Model Y måske alligevel ikke så dumt? Nu er det jo sådan, at Tesla har fart i blodet. Det handler om at kunne gasse lidt ekstra op. Ikke fordi man har brug for det, men fordi det er fedt.
Minimalistisk kabine
Før vi ser på køreoplevelsen, skal det lige nævnes, at det for Tesla handler om at minimere antallet af fysiske knapper og paneler indvendig. Derfor er der ingen separat førerskærm på eller over rattet og intet head-up display i forruden.
Med undtagelse af det diskrete blinklysgreb på venstre side af rattet og “gearstangen” til højre betjenes alt via den 15 tommer store skærm midt på instrumentbrættet.
Instrumentbrættet består kun af en mørkegrå plastictop langs undersiden af forruden og et lige så langt panel i noget, der ligner imiteret asketræ. Det er ganske vist også af plastic, men fint ser det ud.
Sæderne er betrukket med kunstlæder. Man kan vælge imellem helsort eller, mod et lille pristillæg, tofarvet sort og hvid. I vores testbil var de sorte, og vi må sige, at det ser godt ud af kunstlæder at være. Men man får ikke den premiumfølelse, som ægte læder giver, og jeg kunne godt have ønsket mig perforerede sæder ligesom i Long Range-udgaven. For at undgå klamme lår efter en lang tur.
Glasloft, god akustik – og fed lyd
Model Y Performance kommer som standard med et glastag med UV- og infrarød beskyttelse. Det er også lykkedes at gøre kabinen ret støjsvag, selv om det – bl.a. takket være 21 tommers fælge – varierer på forskellige typer asfalt. Et ujævnt underlag giver nødvendigvis mere hjulstøj, men vindstøjen er det lykkedes Tesla at beskytte godt imod.
Premium-lydanlægget består af i alt 14 højttalere rundt om i kabinen, nærmere bestemt på instrumentbrættet og i for- og bagdørene plus ekstra højttalere oppe i A-søjlerne og i bagklappen, som skal bidrage til ekstra surround-effekt. En separat subwoofer er placeret i højre hjulbrønd bagi, og højttalere og subwoofer har fået hver sin dedikerede forstærker. Effekten er ikke oplyst, men tro mig: Det er højt nok!
Lyden er, ligesom vi husker den fra Long Range-udgaven: Stor, kraftig og klokkeklar. Måske ikke helt med det raffinement, vi kender fra Burmester-anlægget i Porsche Taycan, men det er ikke langt fra. Med lidt EQ-justering bliver lyden meget fin og afbalanceret, samtidig med at den slår hårdt. Knaldhårdt!
Jeg har for nylig installeret en opgraderingspakke med ekstra forstærker i min egen Hyundai Ioniq 5, men selv om lyden her er et godt løft i forhold til det Bose-anlæg, bilen kom med, blegner den i forhold til, hvad Tesla-anlægget leverer. Især subwooferen er meget strammere og mere kontant! Man kan også spille meget højere, før anlægget går i kompression.
Tjajkovskij lyder meget fint, men Tiësto kommer endnu mere til sin ret med benhårde basbeats! Father John Mistys lidt nasale country-stemme bliver heller ikke lige så pågående som med f.eks. Krell-anlægget i Hyundai Kona. Alt i alt er der tale om et yderst vellykket lydanlæg.
Skærmen i centrum
Som nævnt gøres næsten alle indstillinger på den horisontale infotainment-skærm – lyd, klima-anlæg, kørselsassistenter osv. I venstre side af skærmen er der information om fartgrænse og hastighed, hvor bilen ligger i kørebanen, og en grafisk, animeret præsentation af de andre biler, der ligger foran og på siden af én.
Det kan virke underligt at skulle rette blikket nedad og til højre for at få en idé om, hvad der sker foran én. Og første gang vi testede Model Y, savnede vi et head-up display. Men det er et spørgsmål om tilvænning, for idet skærmen er så stor og desuden liggende, kommer informationerne så tæt på synsfeltet, at det i praksis ikke er noget problem.
Teslas infotainment-system tager også underholdningsdelen et skridt videre end de fleste ved at inkludere Netflix, når man holder parkeret – ud over at både Spotify og internetradio er på plads. For nylig er Tidal også blevet tilføjet, så man endelig kan få tabsfri lydkvalitet på musik-streamingen.
Skærmen har fået nyt layout siden sidst, og det vigtigste er, at opgavelinjen i bunden af skærmen kan tilpasses ved at trække og slippe de ønskede apps og funktioner derned. Tidal, Netflix, radio, navigation, klima … Du bestemmer.
Endelig ordentlig nyttelast
En anden ting, Tesla har gjort siden sidst for at øge brugsværdien for familier, er at øge den tilladte totalvægt fra 2.371 til 2.634 kilo og på den måde øge nyttelasten fra 387 til 637 kilo! Dermed går de fra at være dårligst til at være bedst i klassen, så man ikke længere skal efterlade bagage i vejkanten, hvis man bliver stoppet i en tilfældig kontrol (det sker faktisk!).
Man har også indset fordelen af at sikre lasten bedre. Den kinesisk producerede Model Y Performance, som er den, man får her til lands, har for første gang fået en såkaldt hattehylde. Man kan undre sig over, hvorfor den blev udeladt i første omgang, men nu er den i hvert fald på plads, og det samme er lastkroge – som også manglede før.
3, 2, 1 – hjææælp!
Man behøver bare at sætte foden på wattpedalen for at få et fingerpeg om, hvad Performance-udgaven har at byde på. Den reagerer så umiddelbart, at det faktisk kræver lidt tilvænning, når man skal køre i almindelig trafik. Eller give medpassagerer en behagelig køretur. Det kan nemlig give lidt rykken, før man vænner sig til bilen.
Men sikke nogle kræfter, når man træder rigtigt på pedalen! 0-100 km/t klares på et øjeblik, og det er intet problem at komme op i den rigtige fart ude på motorvejen, også der, hvor tilkørslen er kort. Det er virkelig et monster, vi har med at gøre her!
Hattehylden gled af
Faktisk gled hattehylden, som er fastgjort med magneter, ud af sporet, første gang jeg gassede op! Det gentog sig heldigvis ikke i testperioden, efter at jeg havde sikret mig, at den lå rigtigt.
Sportsvogn
Selv om bilen har en god frihøjde – 16,4 cm – er den sat op som en sportsvogn. Selv af en elbil at være er opsætningen stiv, og med 21-tommere giver dækkene ikke meget ekstra absorbering af ujævnheder i vejen. Men for pokker, hvor er den sjov at køre!
Den ligger som klistret til vejen i svingene, med en heftig “downforce” og Performance-bremser, der matcher. Og med et stift rat, der giver god føling med underlaget. Måske lidt til den stive side, når man skal manøvrere gennem et parkeringshus, for her må man bruge lidt muskler.
Tesla har bestemt ikke villet lade komforten stå i vejen for ydelsen. Her er Mustang Mach-E GT nok en tand bedre afbalanceret mellem racerlysten og hensynet til familien.
Men Model Y har meget mere bagageplads end Mach-E, selv om de begge har en frunk. Der er også bedre benplads omme på bagsædet, så den er et meget bedre udgangspunkt for lange ture. På denne måde er den mere sammenlignelig med Skoda Enyaq samt VW ID.4 og ID.5.
Flere kræfter
Hvor Mach-E GT har præcis samme oplyste 0-til-100-tid, altså 3,7 sekunder, har Model Y Performance både højere effekt, lavere egenvægt og desuden lavere luftmodstand. Og det kan mærkes. Hvor Ford har tunet Mach-E GT, så spurten op til 100 km/t går så hurtigt som muligt, og den derefter mister pusten lidt, kan man mærke, at Tesla’en stadig har mere bundtræk. Som om den siger: “Vi er kun lige startet!”
Forbruget på en gennemsnitstur er også væsentlig lavere. Hvor jeg havde svært ved at få GT’en under 20 kWh pr. 100 km i sommerføre og 25-30 kWh i vinterføre, måtte jeg arbejde for at få Tesla’en over 15 kWh i sommerføre.
Model Y Performance har dermed væsentlig længere rækkevidde og oplades desuden meget hurtigere end Mach-E GT (så der er mindre risiko for kø ved ladestationerne). Læg dertil, at den koster ca. 50.000 kroner mindre, og den eneste grund til at købe Mustang’en er, fordi den – lad os bare indrømme det – ser meget federe ud!
Autopilot
Og så har jeg ikke engang nævnt autopiloten i Tesla’en. I vores testbil er den af den simpleste type, men det indebærer stadig en velfungerende aktiv vejbaneassistent og ditto adaptiv fartpilot, der holder farten i henhold til trafikken.
En anden fin detalje ved Teslas fartpilot er, at den automatisk sætter sig efter hastighedsgrænsen dér, hvor man er, i stedet for først at låse sig til den hastighed, bilen holder på det pågældende tidspunkt. Sidder man i kø med 20 km/t i 80-km-zonen, vil bilen med andre ord indstille sig til 80 km/t, men følge trafikken, så man ikke skal justere den op, når køen endelig løsner op.
Konklusion
Med Model Y Performance har Tesla gjort det væsentlig sværere at vælge en anden elbil. Her får man den rækkevidde og ydelse, man forventer af en bil med det karakteristiske T på køleren, og så har vi ikke engang nævnt Teslas overlegne ladenetværk.
Samtidig er nyttelasten øget, så den nu er bedst i klassen. Model Y er også klasseledende med hensyn til bagageplads, og ydelsen fra Performance-udgaven er helt vild!
Hvis man ser på prisen, er den markant lavere end den nærmeste konkurrent – Mustang Mach-E GT – og hvis man også godt kan lide den højteknologiske, men stadig minimalistiske tilgang, kan vi næsten kun komme på én grund til ikke at købe Tesla, nemlig at alle andre har en.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer