God, klar og tydelig lyd er vigtigt for de fleste af os, og for mange er det også en essentiel del af køreoplevelsen på fire hjul. Det hjælper ikke meget med god komfort og fede køreegenskaber, hvis man ikke har et potent anlæg til at dunke yndlingsmusikken ud med!
En bilstereo med ordentlig lydkvalitet bidrager til øget køreglæde for både fører og passagerer – det er i hvert fald vores mening. Det ser bilproducenterne også ud til at have forstået, for det er blevet meget almindeligt at tilbyde opgraderet lyd og infotainment som tilvalg. Men desværre ikke i alle tilfælde …
Volkswagen sendte for nylig deres første helelektriske SUV ud på vejene, og ID.4 er allerede blevet udråbt til årets bedste bil af visse medie- og brancheaktører. Men der mangler noget: Lyd & Billede har testet både introduktionsmodellen ID.4 1st og den topspecificerede version ID.4 1st Max. Begge modeller har imidlertid én ting tilfælles, og det er, at lyden er temmelig trist!
Bilen: Volkswagen ID.4
ID.4 er bygget på Volkswagen-koncernens MEB-platform, som den deler med bl.a. Skoda Enyaq og den nyligt lancerede Audi Q4 e-tron. Det er altså en bil, der fra bunden er designet til at være elektrisk, med optimal placering af batteripakke og drivlinje. Gulvet er helt fladt uden den typiske tunnel i midten.
Førsteindtrykket, når vi sætter os bag rattet, er at det er en væsentlig mere rummelig bil end lillebror ID.3. Der er god plads til voksne passagerer både foran og bagi, og ingen problemer med bagudvendte kørestole. Bagagerummet er også rigeligt med sine 543 liter.
Batteripakken på 77 kWh skal give 520 km rækkevidde i henhold til WLTP-standarden, men i praksis er det snarere 400 km efter vores erfaring. Under testen målte vi et gennemsnitligt forbrug på ca. 20 kWh pr. 100 km og oplevede, at rækkeviddeindikatoren var til at stole på. ID.4 understøtter i øvrigt hurtigopladning med op til 125 kW.
Brugervenlighed og funktioner
ID.4 har Volkswagens nye infotainment-system om bord, som vi også kender fra lillebror ID.3. Den er udstyret med en 10 tommers touch-skærm (12 tommer på Max-versionen), som styrer de fleste funktioner, plus et køre-display monteret på rattet. ID.4 kan også udstyres med head-up display, som projicerer information op i forruden, hvilket er nyttigt, når man skal holde øjnene på vejen.
Knapperne på rattet har såkaldt haptisk feedback. F.eks. kan man glide en finger hen over volumenknapperne for at øge lydstyrken, men vær opmærksom på, at niveauet hurtigt kan blive meget højt. Knapresponsen er nemlig lidt ketchupflaskeagtig. Gearvælgeren placeret oppe ved rattet kan kræve lidt tilvænning, men vi fandt os relativt hurtigt til rette med, hvordan den fungerer.
ID.4 kommer også med VW’s egen stemmestyring (som startes ved at sige “Hello ID”), men det er ikke noget, vi er særlig imponeret over. Faktisk kom vi ret dårligt overens med frøken Volkswagen.
Stemmestyring reagerer langsomt, og taleforståelsen er i bedste fald middelmådig. F.eks. havde vi store problemer med at fortælle en ønsket destination til GPS’en. Det resulterede i afbrydelser, misforståelser og en masse irritation, og vi endte med at foretrække at indtaste destinationerne manuelt i stedet.
Her kan Volkswagen lære noget af Mercedes’ nye MBUX-system, for ikke at tale om Volvo og Polestar 2 med Google/Android Auto. De leverer begge stemmestyring og kunstig intelligens på et helt andet niveau.
Solid køreoplevelse
Trods lidt startvanskeligheder med navigationen fandt vi os hurtigt til rette bag rattet.
Førsteindtrykket er, at ID.4 er en rigtig god bil at køre. Den har meget kompakte køreegenskaber for en relativt stor SUV: Overraskende let at manøvrere og med en imponerende svingradius – faktisk bedre end mange minibiler!
Man sidder højt oppe, og med et godt udsyn ud ad front- og sidevinduerne bliver man hurtigt fortrolig med bilen. Ude på vejen føles den faktisk en størrelse mindre, end den egentlig er.
Komfort og oplevet kvalitet er også klart godkendt: ID.4 virker solidt bygget, og selv ved motorvejshastigheder er der kun en antydning af vindstøj. Ikke så imponerende som den musestille Mercedes EQC, men godt nok. (Bemærk, at modellen med glastag giver lidt mere støj i tunneler).
Accelerationen er derimod ikke noget at prale af: 200 heste og 310 newtonmeter i et køretøj på lidt over to tons blæser os ikke ligefrem bagover. Især i betragtning af at konkurrenter som Ford Mustang Mach-E og Volvo XC40 Recharge kan prale af op til dobbelt så mange kræfter. Man risikerer altså at blive kørt agterud på vej hjem fra juniors fodboldtræning …
Det hører med til historien, at den nuværende model kun fås med baghjulstræk. Versionen med firehjulstræk – den nyligt præsenterede ID.4 GTX – får to motorer med ca. 300 heste i alt. DEN kan forhåbentlig blæse os bagover!
Tynd lydoplevelse
ID.4 fås kun med et standard lydanlæg, og det er ikke specielt omfattende: Opsætningen består af syv højttalere placeret rundt om kabinen, deriblandt en centerkanal i instrumentbrættet. Men der er ingen subwoofer eller dedikerede bashøjttalere, kun almindelige diskant- og fuldtone-enheder.
Det er vel godt nok for et standardanlæg, tænker du måske. Problemet er bare, at det er alt, hvad Volkswagen vil give os: Selv Max-versionen må klare sig med det samme anlæg som basismodellen. Mens andre VW-modeller kan prale af opgraderede højttalere fra bl.a. Dynaudio, får man ikke den mulighed med ID.4 – hvilket er ret usædvanligt i dette segment.
Nu er det selvfølgelig ikke logoet på højttalerne, men hvordan de lyder i praksis, der er det afgørende. Problemet er, at standardanlægget ikke lyder særlig godt – i det hele taget! Vores førsteindtryk er, at lyden har en meget tynd, spids og uinspirerende karakter.
Det lydbillede, der fylder kabinen, er stort nok, men ikke særlig præcist. Stemmer og instrumenter kommer ligesom overalt og ingen steder fra på samme tid. Her må man se langt efter den præcise placering, som man kan opleve med f.eks. B&O-anlægget i Audi e-tron, eller de delikate overtoner, man kan opleve med et Burmester-anlæg. Man skal heller ikke spille særlig højt, før lyden får en ret anstrengt og trættende karakter.
Volkswagen-anlægget må også klare sig uden subwoofer, og dermed er det op til de andre højttalere at gengive bassen, så godt de kan. De sædvanlige fuldtonehøjttalere i dørene bidrager ikke med særlig meget tryk i bassen, og de går heller ikke særlig dybt. Det skal dunke lidt i ryggen, når vi spiller The Weeknd på høj volumen, men her lyder det bare tamt. Og lidt flovt.
Min kollega Geir Gråbein Nordby var ikke specielt imponeret, da han testede lyden i Volkswagen ID.3. Desværre formår ID.4 heller ikke at imponere lytterne i nævneværdig grad. Det er ganske vist et standardanlæg, som er inkluderet i bilprisen uden dyre tilvalg. Men selv med det in mente synes vi, at Volkswagen kunne have gjort det bedre.
Hvilket udstyr bør man vælge?
Siden vi har testet ID.4 med både minimalt og maksimalt udstyr, kan vi i det mindste give nogle tips til, hvilket udstyr man kan og bør vælge.
For det første er det nøglefri låse- og startsystem Keyless Advanced et must i vores øjne. ID.4 leveres som standard med en “forhistorisk” centrallås, der skal låses manuelt ved at trykke på knappen. Stol på os – du vil meget hellere have den nøglefri løsning. Så låser bilen automatisk op, når man nærmer sig, og man kan bare sætte sig ind og køre.
Et 360 graders bagkamera er også rigtig rart, når man skal parallelparkere SUV’en eller navigere gennem trange parkeringshuse. En anden smart funktion er head-up display, som giver mulighed for at holde øje med fart og GPS uden at tage øjnene fra vejen.
Elektriske sæder med justering, sædehukommelse og massage er også værd at have, især hvis man ofte kører langt og deler bilen med sin bedre halvdel.
Vi skal heller ikke glemme panoramaglastag og trezoners klima-anlæg, som måske først og fremmest gør turen mere behagelig for passagererne på bagsædet. Og elektrisk bagklap, som er en velsignelse, når man har hænderne fulde af indkøbsposer.
Konklusion
I en støjsvag, rummelig og komfortabel SUV som ID.4 er alt lagt til rette for en god lydoplevelse. Desværre udnytter Volkswagen ikke muligheden fuldt ud: Trods en imponerende udstyrsliste kan ikke engang Max-versionen specificeres med opgraderet lydanlæg. Og standardanlægget lyder ikke særlig inspirerende med sin ret tynde og diffuse lydkarakter.
Det virker lidt underligt, al den stund konkurrenter som Ford, Mercedes og Audi tilbyder potente lydløsninger fra kendte hi-fi-leverandører. At Volkswagen ikke tilbyder premiumlyd i en ellers glimrende bil som ID.4, er os en gåde!