Du bemærker det, så snart du sætter dig ind. Volkswagen sigter efter hjertet af premiumklassen med ID.7. BMW, Mercedes og Audi bør ikke være de eneste i den tyske premiumklasse. ID.7 er mere beslægtet med Phaeton og Aerton end med den Passat, som mange sammenligner den med.
Den indvendige plads er større end i nogen Passat, og indtrykket af kvalitet sender ID.7 et par trin op. Alt virker mere premium her, fra materialer til udførelse, end i en ID.5 eller Passat. Der er sædevarme med ventilation og massage. De komfortable sæder har gode indstillingsmuligheder, og man er omgivet af kunstlæder, som er behageligt at røre ved. Siddestillingen er behagelig.
Der er ingen mangel på plads. De to forsæder byder på luksus med masser af plads til både krop og ejendele. Bagsædet er gedigent, som man kan forvente af en bil på knap fem meter med en akselafstand på næsten tre meter. Der er plads til lange ben, og panoramataget lukker lys ind, som får kabinen til at virke endnu større.
Et kraftfuldt Harman Kardon-lydsystem lyder krystalklart, så lange køreture bliver kortere, og en udsøgt kørekomfort sikrer, at du ikke er træt og udmattet, når du kommer frem.
For den her kører langt. Over 600 kilometer, ifølge Volkswagen. Under ideelle forhold betyder det, at du kan køre fra Gedser til Skagen uden at stoppe for at lade op.
Strålende rækkevidde – moderat ydelse
Et lavt, glat og aerodynamisk karrosseri, der let lader vinden passere, hjælper betydeligt med rækkevidden. Med kun én elmotor er energiforbruget lavt, og da effekten ikke er særlig høj, minimeres forbrugsspidserne sammenlignet med en elbil med to motorer.
I denne version – ID.7 Pro – er der baghjulstræk, 286 hk og et drejningsmoment på 545 Nm. Et batteri med en bruttokapacitet på 82 kWh giver en angivet rækkevidde på mellem 587 og 613 kilometer, afhængigt af udstyr, i henhold til WLTP-standarden.
Det er mere end den baghjulstrukne – og meget dyrere – BMW i5 eDrive40. Den kan køre mellem 477 og 582 kilometer på en enkelt opladning.
Ligesom BMW’en er ID.7 Pro heller ikke nogen racer. Bilen vejer over to tons og bruger 6,5 sekunder fra stilstand til 100 km/t, hvilket anses for at være ret beskedent i elbilsammenhæng.
Men det er hurtigt nok, og det passer faktisk godt til den komfortable bil.
Der kommer andre varianter af ID.7, og den mest ventede er selvfølgelig stationcaren ID.7 Tourer, som kommer på markedet til sommer. Det bliver helt sikkert den mest populære variant i Norden, og den vil også kunne fås i en GTX-version med firehjulstræk og kraftigere ydelse.
Et større batteri på 91 kWt brutto med en opladningskapacitet på op til 200 kW vil også være tilgængeligt, hvilket øger rækkevidden yderligere. Volkswagen anslår ca. 685 kilometer for en iD.7 Pro S med det større batteri.
Store forbedringer
Alle varianter af iD.7 er udstyret med Volkswagens nyeste infotainmentsystem med en 15-tommers skærm i midten af instrumentbrættet. Det er ikke den eneste skærm. Føreren har en lille skærm med vigtige data lige foran sig, og et head-up-display viser relevante oplysninger som hastighed, brændstofforbrug og navigation – hvis det er valgt.
Sammenlignet med informationssystemet i ID4 og ID.5 er det nye MMI-system utroligt stabilt og responsivt. Grafikken er krystalklar, og informationerne er lette at læse og tydelige. Øverst på skærmen finder du symboler for hyppigt anvendte indstillinger, og indholdet på skærmen kan tilpasses dine behov.
Du kan ændre klimaanlæggets indstillinger på skærmen uden at skulle gå ind i en separat menu. Alle de mest almindelige indstillinger er tilgængelige i bunden af skærmen. Helt i bunden kan du indstille temperaturen og højttalernes lydstyrke.
Men den mest nyttige detalje, vi fandt på skærmen, bortset fra en ting, som jeg vender tilbage til om et øjeblik, er muligheden for at begynde at forvarme batteriet, før du stopper for at lade. Bare vælg forvarmning en halv time før ankomst, så bliver det lettere at nå den maksimale opladningshastighed på 175 kW. Det er nok til at oplade fra 10 til 80 procent på cirka 25 minutter.
Den anden ting er et punkt for at komme til skærmmenuen, hvor du kan slukke for hastighedsalarmen. Den er som standard slået til, hver gang du starter bilen, og bipper, når din hastighed overskrider hastighedsgrænsen.
Volkswagen tilbyder et kraftfuldt lydsystem fra Harman Kardon i ID.7. Det har FM- og DAB-radio og selvfølgelig understøttelse af musikstreaming via CarPlay. Det er ikke helt så spektakulært som Bang & Olufsen i Audi Q8 e-tron eller Burmester i Porsche Taycan, men det leverer en kraftfuld og afbalanceret lyd i den store kabine. 12 højttalere med en samlet effekt på 700 W er også mærkbare for passagererne på det store bagsæde, og lyden er klarere og bedre defineret end Harman Kardon-systemet i en BMW i5.
Der er en fremragende fem-bånds equalizer her, og en separat justering til subwooferen, så det er ikke svært at ændre lyden, så den passer til din smag.
Rigelig med plads
Til gengæld er sæderne ikke så støttende, når vejene bliver snoede, som i en i5, men de tilbyder udsøgt komfort og god støtte til hofter, lår og overkrop. Med varme, ventilation og 11 massageprogrammer kan du sidde længe uden at blive træt i kroppen. Den justerbare lændestøtte og sædeforlængeren gør sæderne behagelige for de fleste.
To personer sidder som konger på bagsædet, og en tredje kan klare sig et stykke tid i midten. Det tredelte bagsæderyglæn udvider bagagevolumen fra 532 til 1586 liter, og den store bagklap gør bilen langt mere praktisk i hverdagen end det trange bagagerum i en Mercedes EQE eller Taycan. Der er et lille rum til ladekabler i bag, men ingen plads foran.
ID.7 kan leveres med et svingbart anhængertræk, der kan tage op til 1.000 kg. Et stykke fra konkurrenternes 1.500 og 2.000 kg, og for lille til at trække en mellemstor bådtrailer eller campingvogn.
Komfort frem for køreegenskaber
En Volkswagen ID.7 er først og fremmest sat op til langdistancekomfort, og jeg synes ikke, at den er ringere end en EQE på det område. Faktisk opfører den sig lidt som EQE’s komfortorienterede chassisopsætning. Den opbygger fart uden dramatik, og den er støjsvag. Dæmpningen er generøs, selv i sportstilstand, hvor den føles stivere, men aldrig ukomfortabel.
Balancen på snoede veje er upåklagelig. Der er ingen firehjulsstyring her, men den lange bil kan styres villigt langs de linjer, du peger på, med mærkbar understyring, når du drejer hurtigt. Den har en smule krængning men opfører sig på en behersket og udramatisk måde.
Da den kun har baghjulstræk, kan du hjælpe til i svingene med lidt gas og skubbe bilen tilbage på ret kurs, når det er nødvendigt. Styretøjet er ikke så præcist som i en BMW i5, og VW er heller ikke så legesyg, men det har næppe været intentionen.
Af de fire køreindstillinger er Comfort den mest brugbare for de fleste. Sport kan opfattes som en smule for sløv på dårlige veje, og eco for rolig. Mit personlige valg var at indstille styretøjet til sport, lade resten være i komforttilstand og gemme alt i individuel tilstand.
Forbrug i praksis
Temperaturen var steget, da vi begyndte at teste ID.7, og det giver lidt mere gunstige forbrugstal, end minusgrader gør. WLTP-tallene på 587-613 km er notorisk svære at nå, når det er koldt, og bilen er udstyret med vinterdæk. Men et gennemsnitligt forbrug på 16,8 kWh på vores 100 kilometer lange teststrækning er mere end acceptabelt. Det er faktisk meget godt. Til sammenligning endte den baghjulstrukne BMW i5 eDrive 40 på 21,7 kWh. Til sommer skal vi teste ID.7 Pro S i flere varmegrader, og med et større batteri og 20 grader i luften kan den meget vel blive en vinder i rækkevidderæset.
Konklusion
Hvem der skal købe en baghjulstrukken hatchback på et marked, der favoriserer SUV’er med firehjulstræk, kan man godt fundere over. Et godt bud kunne være, at det er dem, der hverken har brug for firehjulstræk eller pladsen i en stor SUV. Plads er dog ikke ID.7’s problem. Den har plads til mere end de fleste af sine konkurrenter, og der er masser af plads til to bagudvendte børnesæder på det generøse bagsæde. Sidstnævnte gruppe vil nok alligevel foretrække ID.7 Tourer. Men for dem, der foretrækker kørekomfort og rækkevidde, er ID.7 et godt valg i premiumklassen og en meget bedre bil, end Passat nogensinde var.