Den er lidt fræk, som den står dér og viser bagenden til mig. Designet er vokset på mig, siden jeg så den første gang sidste sommer. Nu tænker jeg, at den helelektriske C40 måske er endnu federe end den elektriske udgave af XC40.
Taglinjen følger moden nu til dags, og andre biler som Audi e-tron og VW iD.4 har også linjer, der er mere coupé end SUV. Og jeg synes, at Volvo er lykkedes godt med linjerne på C40 Recharge Twin Pro.
I modsætning til XC40 fås C40 udelukkende med elmotorer. Volvo C40 Recharge er dermed Volvos første rene elbil – og den sidste til at dele platform med en model med stempelmotor.
C40 er bygget på samme elektriske platform som XC40 Recharge og har det samme 78 kWh batteri, 408 hk fra to elmotorer samt firehjulstræk. Det tekniske er med andre ord nøjagtig det samme, og det er det meste af resten af bilen også, men C40 fremstår som det mere sporty, ungdommelige medlem af Volvos SUV-familie.
Den er faktisk hurtigere end XC40 – 0-100 km/t på 4,7 vs. 4,9 sekunder – og rækkevidden er øget lidt, til 441 km. Det skyldes en kombination af ændret aerodynamik og programmering, har vi fået at vide.
Udstyrsbombe
Bilen understøtter 150 kW hurtigopladning og kan i teorien oplades fra 10 til 80 procent på 37 minutter, ifølge Volvo, der leverer C40 fiks og færdig udstyret med næsten alt, hvad der findes på udstyrslisten.
Det inkluderer Google Automotive med Google Assistant, Maps og Play, det Harman Kardon-anlæg, vi kender fra XC40, trådløs telefonopladning, panoramaglastag og 360 graders kamera. Det eneste, man selv kan vælge, er farven – fra et meget begrænset udvalg – 19 eller 20 tommers fælge, tonede bagruder, tre varianter af sort (!) stofinteriør og anhængertræk.
Den kan trække en anhængervægt på 1800 kg og tage en taglast på 75 kg. Bagagerummet bagi har samme volumen på 413 liter som i XC40, og den har også det samme ekstra rum – frunk – foran, på 31 liter.
Volvo tilbyder kun C40 online, hvor man kan købe eller tegne abonnement. Vælger man abonnement, inkluderer det tre års serviceaftale og forsikring, hvilket vil give forudsigelig vedligeholdelse de første år.
Forskellen ligger i detaljerne
Indeni er det meste som forventet. Enhver, der har kørt eller siddet i en XC40, vil umiddelbart føle sig hjemme. Sæderne er et godt kompromis mellem sport og komfort; man sidder højt og har godt udsyn i alle retninger. Bortset fra bagud, hvor den stærkt skrånende bagrude uden vinduesvisker (!) reducerer udsynet temmelig meget i forhold til XC40.
Pladsen indvendig er den samme, men den 7 cm lavere, skrånende taglinje reducerer bagsædepladsen en smule i højden. Ellers er der god plads til ben og arme, og det generelle kvalitetsindtryk er højt. En fin detalje er de oplyste “gletsjerpaneler” i fordørenes sider og på instrumentbrættet.
Harman Kardon-anlæg er standard
At anlægget fra Harman Kardon er inkluderet, er en velkommen bonus. Det er faktisk rigtig godt, og lyden er optimeret af svenske Dirac Unison. Som har brugt digital lydprocessering for at få den bedst mulige lyd ud af højttalerne. Der kan spille i stereo eller i 7.1-kanals surround.
Vi savner en equalizer til at finjustere lydbalancen, men med lidt fiflen med bas og diskant lyder anlægget kraftfuldt og medrivende. Vi savner også Apple AirPlay, som er standard i bl.a. Polestar 2, men man kan logge ind på sin Google-konto og downloade Spotify eller Tidal, som så installeres på touch-skærmen og giver adgang til musik-streaming.
I Play Store finder man også den nye YouTube-app, som giver én noget at se på, mens man venter på, at batteriet oplades.
Sportslige køreegenskaber
Ligesom den elektriske XC40 er C40 Recharge lynhurtig. Den har også køreegenskaber, der matcher den sportslige ydelse. Styretøjet er direkte og relativt godt vægtet. Der er ikke meget krængning og kun moderat understyring, og C40 føles kort og godt hurtig og sporty.
Rækkevidden er, som alle ved, afhængig af temperatur, køreforhold, kørestil, dækvalg og last, men i en uge kun med minusgrader er vi ret godt tilfredse med 25 kWh/100 km i gennemsnit. Det er på linje med XC40 Recharge, men ikke bedst i klassen.
Konklusion
Det er naturligt at sammenligne C40 Recharge med XC40 Recharge, for de er så ens på stort set alle områder, at det næsten kan koges ned til, hvilket design man bedst kan lide. Volvo C40 Recharge er lige så kompetent på alle områder, bare lidt hurtigere og mere sporty.
Sammenlignet med Tesla Model Y virker C40 trang, mindre praktisk og dyr. Men Volvo har mere premium-følelse og et design, der skiller sig ud. Mercedes-Benz EQA er måske den nærmeste konkurrent i denne klasse, og i den forstand kan C40 Recharge være et bedre køb, fordi den er billigere.
1 kommentar til “Volvo C40 Recharge Twin Pro”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Er begyndt at undre mig,er l&b blevet et bil magasin???
Da jeg startede med at abonnere på l&b var det min interesse for
Hifi og ikke bil der var afgørende
V.H.Leif Henriksen