Lad os bare indrømme det: For de fleste er firehjulstræk helt overflødigt. Selv på en crossover eller SUV. Det er de fleste brugere også enige i. Se bare salgsstatistikkerne for Europa de seneste år: Volkswagen Golf, Fiat Panda, Nissan Leaf og langt de fleste fra BMW’s 3-serie til crossovere som Toyota RAV4 dominerer store dele af markedet med – ja, du gættede rigtigt – forhjulstrækkere.
I Norden er billedet lidt anderledes, og her foretrækker mange, at bilen har firehjulstræk. Så er det lige meget, om de har brug for det eller ej – nej, her taler jeg ikke om terrænkørsel, men om den daglige rutefart mellem arbejde, børnehave og fitnesscenter. Som selv i de vinterlande, hvor vi bor, fint kan klares med forhjulstræk.
Hvilket er, hvad man får her. Volvos populære elektriske XC40 Recharge fås nemlig i en version uden firehjulstræk, hvilket sparer dig for penge, uden at du behøver at gå på kompromis med køreglæde eller rækkevidde.
Effekten er ikke lige så høj, og ydelsen er ikke lige så heftig som i den firehjulstrukne udgave med 408 hk. Som kun skal bruge 4,9 sekunder fra stilstand til 100 km/t. Noget, der for ikke så længe siden var helt uhørt med en Volvo.
Her er effekten fra den ene elmotor, der driver forhjulene, 170 kW, eller 213 hk. Det holder rigeligt, for 0-til-100-øvelsen tager ikke mere end 7,4 sekunder. Hurtig nok for de fleste og meget respektabelt for en højrejst SUV.
Rækkevidden er stadig god, med 422 opgivne km ifølge WLTP-standarden.
Bonussen ved at vælge den forhjulstrukne udgave af den elektriske XC40 er, at man sparer penge. Omkring 100.000 kroner, alt efter hvilket udstyrsniveau man vælger. Vores bil var udstyret med alting, hvilket vil sige, at den havde Ultimate-udstyrsniveau. Som indeholder, ja, alting.
Godt udstyret med alt hvad man behøver
Bl.a. et meget bedre anlæg fra Harman Kardon, elektrisk panoramaglastag, adaptiv fartpilot med niveau 2 selvkørsel, semielektrisk anhængertræk, 360 graders kamera med parkeringssensorer, varmepumpe (standard på alle modeller), hærdet glas med tonede ruder i siderne og bagi, elektrisk sædejustering med hukommelse, induktiv mobilopladning, LED-lys foran samt 20 tommers fælge. Og helårsdæk.
Mere korrekt er det dæk til tre årstider, forår, sommer og efterår, men bestemt ikke vinter. Derfor var vores testbil sat op med pigfri vinterdæk på 19 tommers fælge, ud over “helårsdækkene” fra Pirelli.
Som vi lige skal tale lidt om …
Helårsdæk
De tager godt fat på varm asfalt og er helt okay på grusveje. Som de fleste sommerdæk, altså. Men det går ikke helt så godt i vådt føre. Dækkene har indimellem svært ved at få ordentligt vejgreb, og jeg kunne mærke, at de “gav efter” og skabte understyring i f.eks. rundkørsler, når det var vådt. Det er på ingen måde dramatisk, for man mister ikke grebet, men det er heller ikke optimalt.
Sammenlignet med den forhjulstrukne udgave af Polestar 2, som vi testede med Michelin Primacy-sommerdæk, mangler Pirelli Scorpion-dækkene noget retningsstabilitet og vådgreb.
Man havde måske ikke lagt så meget mærke til det, hvis forhjulene ikke trak godt i rattet ved acceleration. Det samme sker med den forhjulstrukne Polestar 2, hvor kræfterne hiver i rattet, når al effekten skal ned i underlaget.
Behagelige sæder
Rent praktisk er den forhjulstrukne udgave af XC40 FWD meget lig den firehjulstrukne version. Jeg vil derfor ikke gentage det, vi skrev om XC40 AWD, bare understrege, at kabinen er et rart sted at være.
De dybe sæder er meget komfortable. Hvis man ikke er for høj, sidder man også godt på bagsædet, hvor børnefamilier vil sætte pris på to Isofix-beslag til autostole.
Rækkevidde
Batteriet er ikke på 78 kWh som på firehjulstrækkeren, men på 66 kWh. Det holder til 422 km ifølge Volvos WLTP-tal. Efter vores erfaring er dette rækkeviddetal noget optimistisk.
Jeg fik maksimalt 380 km i sommerføre, og gennemsnitsforbruget lå på 20,5 kWh ved blandet kørsel, men det lykkedes mig at komme ned på omkring 17 kWh på en langtur. Det er bestemt godkendt.
Harman Kardon-anlæg
Vi synes, at Volvos såkaldte High Performance-anlæg er så slapt og kedeligt, at vi klart anbefaler at vælge Harman Kardon Premium Sound-anlægget. Det er heldigvis standard i udstyrspakken Ultimate, som også inkluderer Google Automotive og snart også Apple CarPlay via en trådløs opdatering (OTA).
Så bliver den komfortable og støjsvage Volvo et endnu bedre sted at være for alle med en iPhone.
Konklusion
Den forhjulstrukne Volvo XC40 Recharge FWD er måske ikke lige så hurtig som AWD-udgaven med firehjulstræk. Som med garanti har bedre vejgreb på en hullet sommerhusvej. Men bortset fra sådanne situationer vil de fleste komme langt med den forhjulstrukne udgave, som også sparer én for penge, uden andre vigtige kompromiser.
Udstyrspakkerne er de samme, og Volvo giver både tre års service og fuld kaskoforsikring med i prisen. Så får man også udskiftning af luftfilter, dæktætningsmiddel, viskerblade samt bremseskiver og -klodser som en del af pakken. Gratis vejhjælp er ligeledes inkluderet, og det gør nok købesummen nemmere at acceptere for mange.
Det eneste, vi egentlig har at udsætte på XC40, er valget af helårsdækkene fra Pirelli.
1 kommentar til “Volvo XC40 Recharge FWD”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Citat: “varmepumpe (standard på alle modeller)” Citat slut.
– Det er ikke korrekt. Varmepumpen er en del af klimapakken, som kan tilkøbes for beskedne 6000 kr.
– Semiautomatisk anhængertræk, er også noget der kan tilkøbes for ca. 10.000 kr.
Fuld kasko med i prisen? Det blev ikke informeret til mig, da jeg underskrev min købsaftale. Er I sikre på dette? Og ved hvilken forhandler?