TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Xpeng G9

En teknologipakket seng på fire hjul

Glem alt hvad du tror, du ved om kinesiske elbiler. Xpeng G9 er en teknologibombe af en SUV der udfordrer de etablerede premium-mærker på en række områder.

Af / 29/02/2024 - 09:13
Xpeng G9

Home mener

  • Virkelig premium og rummelig SUV med moderne funktioner og luksusudstyr. Meget kraftfuld, god rækkevidde og meget hurtig lynopladning. Støjsvag.
  • Digital førerassistent har stadig plads til forbedring. Ingen understøttelse af Android Auto eller CarPlay.

Den kinesiske elbilproducent Xpeng er gået ind på det danske marked med den fuldvoksne G9 SUV. De håber, at den vil blive en meget større succes i Europa, end sedanen P5 og den kompakte SUV G3 har været.

G9 kommer i to baghjulstrukne varianter: Standard og Long range, men den, vi har været mest interesserede i, er den med firehjulstræk: nemlig AWD Performance. Med 551 hestekræfter og et batteri med en brugbar kapacitet på over 93 kWh burde det betyde en rækkevidde på op til 520 kilometer (WLTP). Og det er på trods af, at den har en spændende acceleration fra 0-100 km/t på næsten vanvittige 3,9 sekunder! Vi taler altså om en SUV med kræfter nok til en meget sporty køreoplevelse.

Med G9 ønsker Xpeng at levere den ultimative familiebil med stor størrelse, god manøvredygtighed, men mest af alt: En stor dosis luksus til en overkommelig pris for en familie med to indkomster.

Xpeng_G9_two_screens
To infotainmentskærme, hvoraf den ene er til passageren. Den er “usynlig” for føreren, så passageren kan se en film, mens bilen er i bevægelse. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

To skærme

Vi kan begynde med infotainmentskærmene? Jo, for der er to af dem: En til føreren og en helt separat til sidepassageren.

Det særlige her er, at passageren kan se filmtjenester, mens bilen kører. Det skyldes, at skærmen har polariseret glas, som forhindrer føreren i at se med. Det betyder, at personen bag rattet kan følge GPS-kortet på midterskærmen og koncentrere sig om trafikken, mens sidepassageren bliver underholdt af sin egen skærm.

Annonce

Det fungerer godt i mørke scener, men i særligt lyse scener ser føreren faktisk meget af billedet. Da jeg engang bakkede ud fra en offentlig parkeringsplads, og min datter så en biljagtfilm, bremsede jeg pludseligt op, fordi jeg misforstod videoindholdet og troede, at det var bakkameraet, der havde fanget en anden bil, som kom bagfra. Så, nej, ikke perfekt. Her skal man være forsigtig.

Xpent G9 Dynaudio tweeter
Diskanten kommer op, når systemet afspiller lyd. (Video: Geir Gråbein Nordby)

Dynaudio med Dolby Atmos

Apropos film- og TV-indhold, så får du her en ekstra dimension af oplevelsen takket være det premium-lydsystem fra danske Dynaudio. Jeg har haft mulighed for at teste bilen med dette som ekstraudstyr, hvilket øger den samlede pris med omkring 5 procent. Med diskanter, der stiger op fra instrumentbrættet, så snart systemet tændes. Med overtoner så silkebløde og luftige, at de i alt 18 højttalerenheder får lyden i en Tesla til at lyde grov og “lo-fi” i sammenligning.

Selvfølgelig kan du få endnu kraftigere lyd fra et Tesla Premium-lydsystem, men Dynaudio-systemet i G9 AWD Performance mangler bestemt ikke muskler til hverdagsbrug, og subwooferen giver en renere bas.

Der er også 3D-lyd fra Dolby Atmos 3D-lydformatet. Du er omgivet af et perfekt og ekstremt luftigt lydbillede, som også strækker sig opad i højden.

Den kinesiske konkurrent NIO har også Dolby Atmos i flere af sine biler, men mangler en filmtjeneste, der kan udnytte det. Det betyder, at du er låst til musik i formatet, for eksempel fra Tidal. Xpeng har derimod Disney+, Amazon Prime Video og Apple TV, som alle understøtter Dolby Atmos. Som sidepassageren altså kan nyde undervejs. Når bilen er parkeret, kan du nemt swipe med hånden for at flytte billedet fra sideskærmen til midterskærmen, som både fører og passager kan se.

Xpeng G9 Dynaudio speaker
Dynaudio højttalersystem. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Spækket med teknologi

Og det er bare begyndelsen. Xpeng G9 er spækket med teknologi, der gør den til en af de mest avancerede elbiler, der findes i dag. Opvarmede sæder, selvfølgelig, og både ventilation og massage i forsæderne. Sædehynden kan justeres i længden, selv på bagsæderne!

Her finder du alt fra et intuitivt infotainmentsystem med en stor touchscreen til et avanceret førerassistentsystem (ADAS), der tager dig et skridt nærmere selvkørende biler.

Førerassistancen er langt fra perfekt, det er den aldrig, men den er langt blødere og mere smidig, end da jeg første gang prøvekørte G9 i foråret sidste år. Dengang kunne bilen lave alle mulige mærkelige manøvrer midt i et sving på en landevej.

Det er der kommet styr på nu, men det gælder stadig om at holde hænderne på rattet, selv når den digitale køreassistent er aktiv. Og da bilen regelmæssigt opdateres “over the air”, kan du forvente, at den kun bliver bedre med tiden.

Bilen kan parkere sig selv via app’en, men jeg havde desværre ikke adgang til app’en i testperioden.

Xpeng G9 screen
Passagerskærmen bør ikke være synlig fra siden, men stærkt lysindhold på skærmen er stadig synligt for føreren. (Video: Geir Gråbein Nordby)

En kørende seng?

En af de funktioner, jeg var mest spændt på at teste, var campingtilstanden. Med et enkelt tryk på “Smart room”-knappen på bilens infotainmentskærm kan bilen automatisk puste en luftmadras op i bagagerummet, når du lægger bagsæderne ned. Det giver dig en perfekt dobbeltseng på fire hjul, klar til spontane campingture eller overnatninger i bilen.

Desværre fik jeg ikke afprøvet campingfunktionen i testperioden. Vinteren var på sit værste med temperaturer alt for kolde for min sarte sjæl og hver gang jeg steg ud af bilen, tænkte jeg: “i morgen, i morgen”. I sidste ende var der ikke tid til camping, og bilen måtte returneres.

Men jeg så funktionen demonstreret ved bilens lancering for et år siden, og det er tydeligt, at den virker.

Xpeng G9 weather
28 minusgrader er hårdt for batteriet, men 27 kW/100 km må siges at være et acceptabelt forbrug i så fald. (Screenshot: YR på iOS)

God rækkevidde om vinteren

I hård frost kan det være en prøvelse for elbiler at levere nogen særlig rækkevidde. Og selv på G9 var forbruget højt. Med omkring 27 kW pr. 100 km ved omkring -25 grader på en tur i Norge, gav det dog stadig en rækkevidde på omkring 340 kilometer med et batteri på 93,1 kWh netto. Det er et lavere forbrug end de over 30 kW pr. 100 km, som Ford Mustang Mach-e GT viste da jeg testede den ved -15 grader.

Jeg kører i øjeblikket en Kia EV9 (test kommer), som i øjeblikket ligger på omkring 27 kW/100 km i omkring 5 minusgrader. En temperatur, hvor G9 burde brillere i sammenligning. Især fordi bilen for nylig blev nummer fem i en vinterrækkeviddetest gennemført af NAF (det norske svar på FDM) med kun 13,1% afvigelse fra WLTP-rækkevidden (i en meget mere rækkeviddevenlig temperatur mellem 2 og 10 minusgrader). Ikke mindst klarede den opladning fra 10 til 80 procent på kun 19 minutter! Det er takket være 800V-ladeplatformen og med en rekordkapacitet på 319 kW.

Xpeng G9 rear
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Fabelagtige køreegenskaber

Vi skal selvfølgelig også tale om køreegenskaberne. Både min familie og jeg synes, at AWD Performance-versionen af Xpeng G9 er en sikker og komfortabel bil med rigtig gode køreegenskaber om vinteren.

På glatte og snedækkede veje kan Winter Mode aktiveres, så der hele tiden er trækkraft på alle fire hjul. Men så må man acceptere, at den regenerative bremsning er på et minimum, så det ikke er muligt at køre med én pedal. Så snart du øger regenereringen, vender bilen tilbage til standardtilstand.

Xpeng G9 front HDR 2
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Hvis du vil have den allerbedste ydelse, kan Sport-mode sende bilen fra 0-100 km/t på imponerende 3,9 sekunder. Og det kan mærkes i ryggen, kan jeg fortælle dig! Men stadig føles den næsten 2,5 tons tunge bil hele tiden sikker på vejen.

Den store bil kommer kun i en 5-sæders version, så i stedet for at klemme så mange mennesker ind som muligt, er det blevet prioriteret, at alle skal have så meget plads som muligt. Det betyder, at voksne passagerer har masser af plads på bagsædet. Der er også masser af plads i bagagerummet: 660 liter bagi og 71 ekstra liter under motorhjelmen. Det er noget, som meget få andre kan prale af.

Xpeng_G9_interior
Masser af plads, førsteklasses sæder. (Foto: Geir Gråbein Nordby

Ingen Android Auto eller CarPlay

Desværre understøtter bilen ikke hverken Android Auto eller CarPlay. Man er nødt til at bruge bilens eget GPS-system, som heldigvis fungerer rigtig godt. Husk at plotte opladningspunkter på vejen ind på kortet, så vil bilen på forhånd forvarme batteriet til den rette temperatur og dermed oplade hurtigere.

Xpeng G9 hero HDR
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Konklusion:

Xpeng G9 er en elbil, der på mange måder sætter en ny standard for, hvad man kan forvente af en kinesisk bil. Den er teknologisk avanceret, komfortabel, praktisk og har en rækkevidde, der er mere end tilstrækkelig for de fleste. Og ikke mindst har den et lydsystem, der vil tage pusten fra dig.

Her får du en ægte premium-fornemmelse, en god portion luksus, masser af plads og fantastiske præstationer til en meget konkurrencedygtig pris.

Xpeng G9 horizon HDR Xpeng G9 hero 2 HDR Xpeng G9 side Xpeng G9 wheel
<
>
19-tommer fælge i stedet for 20 eller 21 giver plads til mere gummi. Det betyder mindre støj og bedre greb i ujævnt terræn. (Foto: Geir Gråbein Nordby)
Xpeng G9 trunk Xpeng_G9_ventilated_seats Xpeng_G9_seat_panel Xpeng_G9_panorama_roof Xpeng_G9_lights_settings Xpeng_G9_energy_consumption Xpeng_G9_Drive_Modes Xpeng_G9_backseats
<
>
Boksen i det store bagagerum indeholder en madras, der puster sig selv op. (Foto: Geir Gråbein Nordby)
Karakter
Xpeng G9
Premium
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen