Kinesiske Xpeng vil gerne være mærket, som kombinerer Teslas fremsynede software med luksusudstyr og byggekvalitet fra en topudstyret Audi eller Mercedes.
Xpeng kæmper om vores opmærksomhed med de andre nytilkomne kinesiske elbilmærker, der skal bevise deres værd overfor det kræsne, skandinaviske publikum.
Den nyligt opdaterede sportssedan Xpeng P7 forsøger at bevise netop det.
En ældre version af P7 blev introduceret for skandinaviske journalister sidste år, og den skulle have været på gaderne i slutningen af 2022. Bilen fik ros for byggekvalitet og udstyr, men blev kritiseret for ladetid og software.
Kun i Norge nåede elbilen ud til forbrugerne, og Xpeng lovede, at der ville komme en ny version snart, der var mere skræddersyet til det nordeuropæiske publikum. Den tid er nu kommet, og der er sket meget siden sidst!
Jeg har haft fornøjelsen af at anmelde en algeblå Xpeng P7 Wing Edition, som ud over at være den mest veludstyrede version, byder på komplet meningsløse, men helt fantastiske saksedøre.
Bedre og billigere end før!
Du kan vælge mellem tre versioner af P7, som alle størrelsesmæssigt ligger mellem en Tesla Model S og Model 3.
Modellerne er en baghjulstrukken Long Range, en firhjulstrukken Performance med flere hestekræfter, og så den ekstraordinære topmodel Wing Edition. Sidstnævnte er i praksis en Performance model med adaptiv undervogn og de vanvittige døre.
Performance og Wing Edition byder på 473 hestekræfter, mens Long Range må nøjes med 276. Til gengæld har Long Range en rækkevidde på 576 kilometer (WLTP) i modsætning til andres 505.
Prisen for en P7 RWD Long Range er sat ned til 399.900 kroner. En AWD Performance koster 479.900 kroner, og er det Lamborghini-døre eller ingenting, må du punge ud med 599.900 kroner.
Standardudstyret er næsten identisk på bilerne, så hvis rækkevidde er vigtigst, kan du med god samvittighed vælge den billigste P7 uden at gå glip af sikkerhedssystemer og luksusløsninger.
Derudover er der kun én udstyrspakke, som kan tilkøbes. Den koster 29.990 kroner plus afgift.
Den inkluderer først og fremmest et 840 watt lydanlæg med 18 højttalere fra danske Dynaudio, som både pynter i kabinen og lyder fantastisk. Pakken indeholder også sportssæder i læder, højttalere i førersædet og softclose på alle 4 døre. Det er meget luksus for pengene, og giver kabinen et stort løft. Udstyrspakken er med i prisen, hvis du køber Wing Edition.
Det eneste, der mangler, er anhængertræk, som desværre ikke tilbydes på P7.
Den nye P7 lader langt hurtigere, sammenlignet med forgængeren. Lynladekapaciten er steget fra 80 kW til 175 kW, hvilket betyder, at bilen kan oplades fra 10 til 80 procent på kun 29 minutter.
Softwaren har fået en solid overhaling og er bedre optimeret til det nordiske marked. Derudover får du nu en varmepumpe med i prisen, der stjæler din frunk, men giver længere rækkevidde om vinteren.
Kvaliteten taler for sig selv
Alle associationer mellem Kina og dårlig kvalitet bliver gjort til skamme i Xpeng P7! Når du sætter dig ind i P7, vil du ikke være i tvivl om, at du befinder dig en i premiumbil. Især med udstyrspakken installeret, hvilket i mine øjne er et must-have! De forreste diskanter kører elegant op, når du tænder musikken. Kabinen er fyldt med bløde materialer, skinnende metal og læder. Stemningslyset i kabinen kan indstilles i stort set alle farver og giver elbilen et ekstra niveau af charme (eller drama) om natten. Foran er sæderne naturligvis ventilerede og kan opvarmes, og de er henholdsvis 8- og 6-vejs justerbare.
Saksedørene er ikke engang specielt irriterende at bruge hver dag. Det føles effektivt at åbne dørene med fjernbetjeningen på vej hen til bilen. Både for- og bagdøre er rammeløse, og selv på almindelige kedelige døre giver det et sporty præg.
Åbning og lukning af det 440 liter store bagagerum klares enten med fjernbetjeningen eller via en fodsensor. Er der brug for mere bagagerumsplads, kan du lægge bagsæderne ned (60/40). Du kan naturligvis oplade din mobil trådløst i kabinen. Inde i bilen kan du også kan nyde frisk, filterrenset luft, som måske mest giver mening, hvis du kører i de mest forurenede byer i verden.
Dansk lydsystem i mesterklasse
Det er værd at købe ekstraudstyrspakken, alene for at få fingrene i lydsystemet fra danske Dynaudio. Særligt imponerende er den rummelighed, som anlægget demonstrerer. Instrumenter føles behageligt spredt ud i bilen, og man kan tydeligt høre det, når der er en smule rumklang på lydoptagelserne. Sangstemmer er sprøde og nærværende.
Er du til tung bas, vil du blive imponeret over, at bassen er stram og intens (uden at overdøve diskant og mellemtoner) på en hvilken som helst volumen. Høj bas kan godt få billigere bilers plastmaterialer til at ruske i kabinen ved høj volumen, hvilket ødelægger lyden. Ikke i P7. James Blakes Big Hammer kan skrues op, til dine ører bløder, uden at kvaliteten påvirkes negativt.
Det vildeste standardudstyr
Xpeng vil gerne konkurrere med Tesla, både når det gælder sikkerhedsudstyr, selvkørende egenskaber og underholdning. Der er for meget udstyr til at remse op, men hvis du finder det i en Tesla eller en Mercedes, er der gode chancer for, at du finder det som standardudstyr i en P7.
Når du kører, er du beskyttet af et autobremsesystem og et bagudrettet advarselssystem. En blindvinkelsensor sikrer, at du ikke kommer for tæt på andre trafikanter, og vejbaneassistenten hjælper dig med at holde dig i egen vejbane. Bliver du træt, opdager en sensor foran rattet det og forsøger at ruske liv i dig.
Der er også tænkt på de små uheld. 360 graders kameraer giver dig et fugleperspektiv, når du bakker eller parkerer. Den filmer også under bilen, så der er ingen undskyldning for at holde på en handicapplads eller uden for striberne. For at sikre dig mod at komme for tæt på noget har du en præcis afstandsmåler hele vejen rundt om bilen, som viser din nøjagtige afstand i centimeter. Gider du ikke parkere selv, klarer den også det for dig, lige meget om det er skrå, lige eller parallelt. I alt har bilen 5 bølgeradarer, 12 ultralydssensorer og 11 udvendige kameraer.
Selvkørende er stressende
I forlængelse af sikkerhed kommer de selvkørende egenskaber. Også her får du standardudstyr fra øverste hylde. Med to tryk ned på gearskifteren slår P7 over i selvkørende tilstand. I praksis er det en kombination af den adaptive fartpilot, som holder farten og afstanden til bilen foran dig, og vejbaneassistenten, som holder dig inden for stregerne. Så suser du ellers derudaf og kan skifte bane med blinkeren.
Efter min mening er selvkørende egenskaber en binær størrelse. Enten virker de perfekt og føles som magi, eller også virker de ikke perfekt og er for stressende at bruge.
Xpengs selvkørende system er gennemtænkt, men har man først én gang oplevet bilen trække i en lidt forkert retning på motorvejen, kan man ikke længere slappe af, mens man bruger det. Desuden skal man holde på rattet og give små livstegn, mens man bruger systemet, hvilket kræver lige så meget tankekraft som bare at styre selv.
Den adaptive fartpilot er skøn, og det er rigeligt selvkørende for min smag. Den holder en respektabel afstand og bremser hverken for tidligt, for sent eller for meget.
Mere luksus end sporty
Xpeng P7 er mere motorvejsmissil end sportsvogn, selv i Wing Edition. Den er ellers kompetent nok til sportslig kørsel. Den adaptive undervogn holder den 2.180 kg tunge elbil stabil i svingene, og Brembo-bremserne får dig chokerende hurtigt ned i fart. Accelerationen fra 0 – 100 på 4,1 sekunder er brutal, og der mangler aldrig hestekræfter eller moment. Den type acceleration er efterhånden normalt i elbiler, men til orientering er 4,1 sekunder til 100 km/t blot 0,1 sekund langsommere end en Ferrari F430.
P7 er hurtig, men det er ikke en medrivende oplevelse at køre den hårdt på landevejene. Styretøjet er ikke det mest fintfølende, og kombineret med elbilens størrelse og vægt munder det ud i en sjov, men distanceret køreoplevelse på de små veje. Den er langt bedre til luksus.
Hvilket er godt nyt! Det betyder, at du kan spare pengene og købe den billigste Long Range version. Hvis du ikke kan få nok af suset i maven på motorvejstilkørslen, så er Perfomance versionen til dig. Undervognen i P7 er hård, men stadig meget behagelig. Til landevejskørsel er den god, men på motorvejen er den endnu bedre. Du behøver ikke at hæve stemmen for at føre en samtale ved 110 km/t, og komforten er helt i top. Bilen er stabil hele vejen op til fartgrænsen.
Kludder i softwaren
Da elbilen som standard leveres med stort set alt moderne udstyr, kan du skræddersy den oplevelse, du gerne vil have, og slå alt det unødvendige fra. Der medfølger små animationer til hver indstilling, så du altid ved, hvad du vælger fra eller til. Alle de vigtige egenskaber fungerer perfekt i P7.
Når det gælder de mere blærede egenskaber, halter den nogle gange efter konkurrenterne. Xpeng og jeg er f.eks. ikke altid enige om, hvad der tæller som en acceptabel parkeringsplads. Nogle gange opdager den ikke en plads eller finder den for lille. Bilen er også en smule paranoid, hvilket kan involvere decideret voksenskældud fra højttalerne. P7 opfanger naturligvis fartskilte, og du kan indstille fartpiloten til altid at følge dem. Det er den god til, men når den misser udgangen af 40 km-zonen, bliver den ikke glad, når du manuelt skruer op til 80 km/t.
Elbilen er særligt skrap, når den fortolker stregerne på vejen anderledes, end du gør. I værste fald giver den et ryk i selen. Den fortæller ikke nødvendigvis, hvad du har gjort galt, hvilket er dårlig opdragelse. Disse egenskaber kan du naturligvis slå fra i menuen. Men du skal gøre det HVER gang, du starter bilen. De arbejder på en genvejsknap på forsiden.
Skal man sige noget positivt om elbilens mangler, så er det, at der er sket store forbedringer i forhold til den gamle P7. Den havde nemlig alle de samme problemer, men langt værre! Softwareopdateringerne går i den rigtige retning.
Infotainment
Vil du ændre på klimaanlægget, indstillinger eller underholdning, sker det enten via stemmen eller den 14,96 tommer store skærm i midten af instrumentbrættet. Stemmestyringen fungerer godt, og elbilen opfanger endda, hvor du sidder. På den måde kan passageren på venstre bagsæde kræve sædevarme uden at specificere yderligere.
Skærmen bruger Xpengs eget styresystem. Det er intuitivt og meget Tesla-inspireret. Navigationssystemet er heldigvis en god vejviser, for bilen understøtter hverken Apple CarPlay eller Android Auto.
Nogle gange er indstillinger gemt i undermenuer, som burde være nemmere at finde. Styretøjets komfortindstillinger burde man finde der, hvor man skifter til Sport-mode, ikke i en sikkerhedsmenu.
Hvis du vil underholdes, byder Xpeng på en meditationszone, en ”koncertsal” og adgang til apps som YouTube, Disney+ og Teams. De tre sidste kom i en opdatering midt i testperioden, og der tilføjes løbende flere. Alt sammen er utilgængeligt, når du kører bilen, men perfekt til når du lader.
Meditationszonen er overraskende afslappende, og selv om koncertsalen burde byde på klassisk musik frem for naturlyde, er det sjovt at opleve Dolby Atmos surroundsound fra det ekstraordinære anlæg.
Undervurderer sit eget batteri
Den nye P7 er blevet helt habil til at lade op. 175 kWh lynladning er ikke helt så imponerende som Tesla eller Polestar, men forskellen er ikke stor nok til at være en diskvalificerende faktor.
Hører du til typen, der er bange for at løbe tør for strøm, bliver du glad for at høre, at P7 er alt for pessimistisk, når den fortæller om sin rækkevidde. Min daglige rute til og fra arbejde på ca. 25 kilometer tog kun 22 kilometer ifølge måleren i Eco-mode! Turen har hastigheder mellem 50 – 80 km/t, og mit gennemsnitlige forbrug var på kun 13,6 kWh pr. 100 kilometer.
Med mere blandet kørsel på lande- og motorvej i standard-mode var gennemsnittet omkring 14,9 kWh. Mit laveste gennemsnit var 12,7 kWh i bykørsel i det såkaldte XPedal-mode, som sætter den regenerative ”Motorbremse” i højeste niveau, så bilen effektivt bremser ned til 2 km/t, når du slipper speederen.
Hvis tallene holder stik, og du kører roligt gennem byen i Xpedal-mode, så kommer den maksimale rækkevidde helt op på 650 kilometer! Måske jeg bare havde usædvanligt meget medvind på vejene, men det er intet mindre end imponerende!
Med mit forbrug ved blandet kørsel giver regnestykket stadig 50 kilometer mere end den opgivne rækkevidde. Og det er i den hurtigste, tungeste variant af P7. Jeg ville ønske, jeg kunne lave en sammenligning med den 160 kilo lettere Long Range variant.
Konklusion
Xpeng P7 er et seriøst, luksuriøst alternativ til Polestar og Tesla. Selv om den ikke har nogle trumfkort i ærmet, når det gælder batteri eller software, så følger den fint med, og der kompenseres med masser af klassisk luksus i kabinen og høj komfort på vejene. Materialerne er af høj kvalitet, og sikkerhedsudstyret i top. Selv om det er svært at komme uden om Tesla efter de nuværende prisnedsættelser, så føles Xpeng P7 stadig som pengene værd. Er du til klassisk luksus frem for det nyeste fremtidsblær, så er P7 et godt køb.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer