Alienware Alpha har en turbulent forhistorie. Alienware ejes af pc-producenten Dell, og produkter med Alienware-logo på fronten elskes af gamere verden over. Det samme kan man sige om Steam, der er en slags iTunes for gamere, ejet af firmaet Valve, som slog igennem i slut-90’erne med spillet Half-Life.
I de seneste par år har Valve barslet med såkaldte Steam Machines, spilkonsoller baseret på Valves eget SteamOS (som igen skulle baseres på Linux), men trods mange gyldne løfter og sågar lancering af en række prototyper på sidste års CES-messe har vi stadig til gode at se en vaskeægte Steam Machine ude i det fri.
Derfor har Alienware valgt at tage skeen i den anden hånd, og resultatet er Alienware Alpha, der nok er baseret på Windows 8.1, men ovenpå har sin egen Alpha UI-brugerflade, der så fungerer som indgang til den samme Big Picture-version af Steam, som man også kan køre på sin normale Windows-computer. Alpha leveres derudover med en Xbox 360-controller, og Alienware lover på deres hjemmeside, at man “nemt og problemfrit kan navigere uden brug af mus og tastatur”.
Præcis som de nyeste spilkonsoller såsom PlayStation og Xbox One understøtter Alienware Alpha op til 1080p opløsning, men kan altså køre Windows-versionen af de nyeste spil, hvilket ganske ofte burde betyde en bedre spiloplevelse og bedre grafik.
Så hvad er der at brokke sig over? Fuld adgang til Steam-universet pakket ind i en konsoloplevelse med en nem brugerflade, der kan styres udelukkende med den medfølgende controller, så Windows-delen helt camoufleres. Det kan vel ikke blive meget bedre?
Ikke engang Beta
Jo, det kan det, for Alienware Alpha lover langt mere, end den kan holde, og undervejs mens vi testede, forekom det os mere og mere, at vi her i ordets egentlige forstand havde at gøre med et alpha-produkt. Altså noget ufærdigt, nærmest en prototype. Listen over irritationsmomenter er i hvert fald lang!
For det første er der brugerfladen, Alpha UI, som kun tilbyder den allermest nødvendige navigation. Man kan tænde og slukke for konsollen, foretage grundlæggende indstillinger, og så kan man starte Big Picture-versionen af Steam. Som er sådan indrettet, at den tilsyneladende kan betjenes udelukkende via controlleren.
Vi fandt dog hurtigt ud af, at det egentlige operativsystem, Windows, aldrig var langt væk. Så snart der skete en fejl – f.eks. at et spil ikke kunne køre på grund af manglende hukommelse (et problem, vi vender tilbage til lige straks) – dukkede der prompte Windows-fejlmeddelelser op oven på Steam-brugerfladen, og så var det med at holde tungen lige i munden, når man ved at trykke samtidig på fem af controllerens knapper skulle fremkalde en simuleret musepil for at få fejlmeddelelserne til at forsvinde.
Det var yderst forvirrende at finde rundt i de forskellige niveauer af brugerfladen, og Alienware Alpha må være et af de mest brugeruvenlige produkter, vi længe har testet.
For svag til de fede spil
Dernæst er der selve spiloplevelsen, som vi testede ved at give os i kast med et af de nyeste spil, vi kunne finde på Steam – Call of Duty: Advanced Warfare.
Det er et stort spil, som egentlig kræver minimum 6 gigabyte ram for at kunne køre, men vi stolede på Alienwares løfter, for selv om Alpha-konsollen kun kommer med 4 gigabyte ram (kombineret med 2 gigabyte dedikeret ram på grafikprocessoren fra NVIDIA), så lover Alienware, at Alpha-konsollen byder på “en perfekt og unik grafikplatform, som kører uden at udvikle for meget varme og støj, og samtidig leverer de grafiske hestekræfter, som gamere kræver”.
Tjah … åbenbart ikke gamere, der vil spille Advanced Warfare, for dette spil var nærmest uspilleligt på Alienware Alpha, som i stedet bød på en hakkende og meget frustrerende spiloplevelse, der absolut ikke var Alienware-navnet værdig.
Sidst, men ikke mindst er der det helt grundlæggende problem ved Alienware Alpha, at langt de fleste spil, man kan købe via Steam og dermed spille på sin Alpha-konsol, kræver tastatur og mus. Kun knap 1.900 ud af mere end 10.000 spil i Steam-butikken kan styres ved hjælp af controlleren alene.
Nu er Alpha jo egentlig en Windows-computer, så i realiteten kan man sagtens købe mus og tastatur til den ved siden af og slutte dem til maskinen via USB, men hvad er så fidusen ved at have købt et produkt, der hævder at pakke Steam-universet ind i en konsoloplevelse? Så kan man jo lige så godt bare købe en helt almindelig pc, som er nemmere at opgradere, og hvor man slipper for at spilde kostbare timer af sit liv på at prøve at navigere rundt i Alienwares forfærdelige brugerflade.
Konklusion
Ideen bag Alienware Alpha er sympatisk. Hvorfor skal pc-spil fra Steam spilles med tastatur på kontorstolen, når den mest behagelige spiloplevelse fås i sofaen foran konsollen? Men udførelsen af den grundlæggende idé halter gevaldigt.
For det første er brugerfladen rædselsfuld, og man skal holde tungen lige i munden, når bokse med fejlmeddelelser fra Windows pludselig dukker op i den del af brugerfladen, der egentlig kun skal betjenes med controlleren. For det andet er Alpha simpelthen for dårligt bestykket. En Intel Core i3-processor og 4 gigabyte ram gør ingen kraftfuld gaming-maskine, uanset hvor meget Alienware påstår, at der er optimeret på grafikydelsen. Og sidst, men ikke mindst er det stadig et fåtal af spillene i Steam-butikken, der overhovedet kan styres alene ved brug af controlleren.
Vi kan kun anbefale, at man køber Alienware Alpha, hvis man vil blæse højt og flot på dens egentlige koncept og i stedet tilslutter mus og tastatur og bruger den som Windows-baseret mini-pc. Som spilkonsol er den værdiløs.