Når man tænker på high-end lyd, tænker de fleste stort, dyrt og kompliceret. Kæmpestore forstærkere, som kræver egne strømforsyninger, tårnhøje højttalere og en kompleksitet, som reducerer brugervenligheden, er ikke særlig sexy. Derfor er meget af high-end udstyret rettet mod specielt interesserede. Ikke nødvendigvis kun dem med mange penge på lommen, men også dem, der dyrker det som en hobby og ikke mindst har plads til alt udstyret.
Mange andre kunne godt tænke sig de samme fantastiske oplevelser god high-end kan give – og er villige til at betale for det – men vil ikke have, at det skal dominere stuen. Og frem for alt skal det være bekvemt at bruge. Ikke underligt, at man tænker Bang og Olufsen, når man ser Devialets smækre forstærker. Sandheden er mere, at Devialet D-Premier snarere er en krydsning mellem B&O, Lyngdorf og Linn.
Analog, digital? Ja tak, begge dele!
Devialet-forstærkeren er nemlig mere end et smukt design i forkromet metal. Den er en krydsning mellem det bedste fra alle verdener. For her mangler der ikke noget. Foruden de sædvanlige analoge lydindgange, har den indbygget digitalkonverter (24-bit/192 kHz), pladespillerindgang og HDMI-indgang til videokilder.
Forstærkeren leverer op til 240 w i hver kanal, ifølge Devialet, og benytter noget de kalder Analog-Digital Hybrid-teknik (ADH). I praksis betyder det, at et klassisk analog (klasse A) forstærkertrin leverer strømmen til udgangene, som er nødvendig for at få effekten op.
På den måde kombinerer man ekstremt lav forvrængning (klasse A) med meget effektiv kraftleverance til højttalerne (klasse D), i en hybridsymbiose, hvor det bedste af begge verdener sørger for bedst mulig lydkvalitet.
Lyden af fremtiden
Så længe jeg ikke presser forstærkeren til maksimum – hvor den blev rigtig varm under belastningen – klarer den let at beholde kontrollen over de store Quad´er. Trommerne og bassen på Josefine Cronholms In Your Wild Garden havde forstærkeren total kontrol over. Selv når jeg spillede højt, var bassen stram og uhyre veldefineret, mens trommernes mægtige dynamiske kontrast gav musikken et drivende og engagerende fundament. Mellemtonen var total gennemsigtig, trompetens klang varm og fyldig.
Samtidig oplevede jeg dynamikken som uanstrengt. Forstærkeren kan slå med en infarktfremkaldende dynamik, når der er brug for det. Knut Reiersruds guitarspil og Mighty Sam McClains mægtige røst på hans album One Drop is Plenty – en relativt dynamisk indspilning – skabte en dundrende live-følelse, som fremkaldte gåsehud og kvalme på samme tid. Ikke bare lød de involverende som bare pokker, forstærkeren hamrede bas ud i rummet, som om jeg havde en subwoofer tilsluttet. Hvilket jeg ikke havde.
Milepælen
Efter at have levet med Devialet D-Premier i nogle uger, er det fristende at konkludere, at den revolutionerer high-end. Det er nok i overkanten, men den fremstår som en milepæl og en skillevej for vejen videre hvad high-end angår. Ikke for fordi den er bedst i verden, der findes endnu bedre lyd, men det koster meget mere.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer