De fleste kunne godt tænke sig federe lyd, når de ser film eller hører musik, men slet ikke alle er villige til at indrette stuen med højttalere store som køleskabe. Da er slanke og let placérbare højttalere vejen frem. Men kvalitet koster – det kan let blive dyrt, når du skal have fem-seks kompakte højttalere, der fungerer lige godt til musik og film.
Netop derfor er den nye 190-serie fra Elac interessant: Det er en meget kompakt højttalerfamilie, som indeholder design-elementer, vi tidligere kun har set på dyrere Elac-højttalere. Desuden kommer den i to matte farver, som ikke skiller sig for meget ud i stuemiljøet. Men spørgsmålet er, om lydkvaliteten holder mål.
190-serien
Alle store højttalerproducenter har deres kendetegn, deres „varemærke“, som de er stolte af. Klipsch har deres horn, Bowers & Wilkins har deres kevlarmembraner. Hos Elac er det absolut JET-diskanten, der står øverst. Den har vi efterhånden lært at kunne lide for dens særegne luftige og finkornede diskantgengivelse. Ulempen er, at den koster en del mere end almindelige dome-diskanter, men nu har Elac gjort nogle tiltag for at gøre den tilgængelig i højttalere fra omkring 5.000 kroner og opefter.
Den nye 190-serie har en lidt mere standard finish udvendig end dyrere Elac-højttalere, men høj kvalitet på de indvendige dele. Derfor kan man nu sammensætte en komplet surround-pakke med den berømte Elac-diskant i fem kanaler, uden at det behøver at koste kassen.
Gulvmodellen FS197 danner basis i 5.1 systemet. De kompakte højttalere måler beskedne 97 cm i højden og består af to 5,25 tommers bas-elementer plus den nævnte JET-diskant. Basporten munder ud i bunden af kabinettet, og derfor kan højttalerne fint sættes tæt ind til væggen uden at få åndenød. Solide bi-wiring terminaler gør, at højttalerene er nemme at bi-ampe, hvis din surround-receiver har et par kanaler tilovers.
FS197 får selskab af BS197 – en stativhøjttaler, der også passer udmærket som bagkanaler – samt den matchende centerkanal CC197. På anbefaling fra Elac bruger vi også subwooferen 2030, der er tilgængelig i samme farve som 197-serien. I denne test brugte vi desuden Yamahas nye surround-receiver RX-A3020 som forstærker.
Made in Germany
Elac er kendt for at have en ganske kompromisløs byggekvalitet og finish. Derfor er det glædeligt, at 190-serien ikke er “Kina-vare”, men sættes sammen på fabrikken i Kiel, akkurat som de dyrere high-end modeller. Forskellen er, at 190-serien må klare sig med billigere kabinetkonstruktioner uden den eksklusive pianolak udenpå, samt at bas-elementerne er en enklere type uden diamantstrukturen fra de dyrere modeller.
Den matte lakering er selvfølgelig ikke lige så lækker at se på som ægte højglanspoleret pianolak, men til gengæld er den mindre følsom over for fedtfingre og stikker mindre frem i interiøret. Desuden er den matte overflade gunstig i dæmpet biografbelysning.
Lydkvalitet i stereo
Vi begyndte lytningen med de gulvstående FS197 alene, og det blev hurtigt klart, at de tydeligt er i slægt med de dyrere Elac-modeller som FS257 og FS247 Black Edition. Strenge- og blæseinstrumenter, kvindevokaler og andre lyse toneområder gengives klokkerent. Desuden er der en god sammenhæng nedad i mellemtonen, som gør, at stemmer og instrumenter får en god “krop” og fylde over sig.
Akilleshælen på FS197 bliver basgengivelsen, som er lidt tynd og “blodfattig” i forhold til den imponerende diskant. Det er tydeligt, at FS197 – lille, som den er – mangler lidt af groove-faktoren fra en del af konkurrenterne i prisklassen, f.eks. de større Audiovector X3 eller System Audio Mantra 50.
I denne opsætning har vi imidlertid en glimrende mulighed for at give højttalerne lidt kunstigt åndedræt, og med subwooferen 2030 sluttet til kommer der mærkbart mere liv i sagerne. Den udfylder FS197 godt og giver en betydelig større slagkraft og pondus til musikgengivelsen, også i stereo.
Vi fik et godt resultat ved at dele højtalerne omkring 60 Hz og lade subwooferen tage sig af de laveste basfrekvenser på egen hånd, og med rigtig afstand og forsinkelse clocket ind på Yamaha RX-A3020 sad bassen perfekt. En sådan kombination vil være en drøm for et lille rum, da højttalerne fint kan sættes ind til bagvæggen uden at give svampet bas.
Fra stereo til surround
Den forrige 5.1 højttalerpakke, jeg testede, var Sonys ellevilde ES-system til over 120.000 kroner, drevet af et kobbel dyre Hegel-forstærkere. Man nå nødvendigvis sænke forventningerne lidt, når der er tale om et højttalersystem til en fjerdedel af prisen – men ikke så meget, som man skulle tro!
Lad det være sagt med det samme: Elac når ikke op på siden af Sony-sættets enorme fundament, størrelse og musikalske nærhed. Og det bliver i bedste fald en miniature af den eksplosive dynamik, vi oplever til daglig fra vores Procella THX referencesystem. Men det er en god miniature, og set i forhold til pris og størrelse lyder det imponerende godt.
Hemmeligheden er ingen hemmelighed overhovedet: Den allerede nævnte JET-diskant giver Elac-højttalerne en del egenskaber i overtoneområdet, som få andre højttalere i prisklassen kan matche. Med fem identiske diskanter foran og bagved indhylles vi i et stort, præcist og super detaljeret lydbillede. Små detaljer i lydsporet, såsom vindsus, baggrundsmusik og rumklang, kommer utrolig godt igennem på Elac-højttalerne. Det sjove er, at de beholder denne opløsning, også når noget skal knuses, skydes eller sprænges i luften. Man kan skrue volumen op, uden at diskanten bliver skarp eller aggressiv.
Når det er sagt, så er det her ikke en højttalerpakke for dig, der elsker at se helaftens actionfilm på THX-lytteniveau – til det findes der mere rendyrkede hjemmebiograf-højttalere derude, som slår endnu hårdere. Derimod passer de udmærket til dem, der foretrækker at høre handlingen på mere moderat volumen. Takket være den gode opløsning behøver du nemlig ikke at spille vildt højt for at høre, hvad der foregår.
Centerhøjttaleren CC191 giver god taleforståelse til alt film- og tv-indhold. Jeg bemærkede især, hvordan de forskellige skuespilleres toneleje – ja selv deres humør – blev gengivet troværdigt ned til mindste detalje. Stemmerne har også rigeligt med autoritet og brystklang. Samtidig opleves centerkanalen ganske følsom at placere, sikkert på grund af JET-diskantens spredningsmønter. Den bør derfor placeres på højde med sidehøjttalerne eller vinkles op mod lytteren for at give mest ensartet klang i front- og centerkanalerne.
Musik i surround
Et godt surround-anlæg kan byde på mere end filmoplevelser – der findes efterhånden også mange gode musikudgivelser på Blu-ray, som er værd at anskaffe. Det norske pladeselskab 2L har opnået international anerkendelse med deres surround musikproduktioner, som i mine ører i sig selv er grund nok til at overveje et surround-anlæg frem for en dedikeret tokanals opsætning! I stedet for at fylde frontkanalerne med al lydinformation kan vokaler, instrumenter, rumklang og bas arrangeres på en mere fordelagtig måde i hver sin højttaler. Her er der lagt op til store musikoplevelser, hvor man kan se, høre og føle musikken i tre dimensioner.
Efter at have hørt, hvad denne Elac 5.1 opsætning kan gøre med multikanals musikindspilninger, må jeg med hånden på hjertet sige, at jeg bliver nødt til at revurdere mit syn på stereo vs. surround. Elac-højttalerne kan nemlig spille r*ven ud af bukserne af min dyre stereo-opsætning, når det gælder rumfølelse, realisme og indlevelse. Sæt Blu-ray-versionen af 2L’s Quiet Winter Night på, og det føles som at blive transporteret til musikkens indre, med instrumenter på alle leder og kanter i perfekt harmoni.
Magien skyldes vel i dette tilfælde lige så meget optagelsen som højttalerne, men er et godt eksempel på, hvor godt det kan lyde, når højttalerne er godt matchet med hinanden og har tilstrækkelig præcision til at gengive højopløste musikoptagelser.
Potent subwoofer
Subwooferen i Elac-systemet var måske den, jeg havde mindst forventninger til, da jeg ikke har hørt nogen af Elacs subwoofere før. Men 2030-modellen blev en positiv overraskelse: Her er det rigeligt med fundament, og bassen går helt ned i kælderen med god vægt i de laveste bastoner.
Bas-elementet i 2030 er nedadvendt og spiller ned mod en bundplade, som sikrer en vis afstand mellem bas-elementet og gulvet. Mange hævder, at placeringen af bas-elementet ikke burde have noget at sige, men min subjektive opfattelse var i hvert fald, at 2030-subwooferen fysisk “tilslutter” sig vældig godt til rummet og gav en imponerende effekt i den dybeste ende af bassen.
Det her er en sub, man kan både kan høre og føle, og som giver imponerende ydelse i forhold til størrelsen. Når bussen kører gennem bankens væg i Batman: The Dark Knight, er det virkelig, så det skælver i gulvbrædderne. Det er ikke den hurtigste eller bedst definerede subwoofer, jeg har hørt, men overvejende udmærket til både musik og film og et udmærket match til 197-serien. Som en bonus kan man også gøre subwooferen trådløs ved at tilslutte Elacs egen “dongle”.
Konklusion
Elacs nye 190-serie er et godt eksempel på, hvordan et par højttalere kan lyde udmærket i stereo, men samtidig gå op i en højere enhed, når de kombineres med matchende højttalere i en 5.1 opsætning. De gulvstående FS197 har nemlig lidt tam bas, når de spiller alene, men får en imponerende synergieffekt i kombination med Sub 2030, CC191 og BS192. Med Elacs berømte JET-diskant på alle sider giver dette system en lydkvalitet, som kommer tæt på væsentlig dyrere højttalerløsninger. Det her er med andre ord en meget spændende 5.1 pakke, som vi trygt kan anbefale!
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer