Lige siden den første Ford Mustang kom på gaden for over 55 år siden, har modellen været synonym med amerikansk ungdom. En heftig muskelbil for den amerikanske middelklasse med den ikoniske hest, der pryder køleren og nærmest råber: “U-S-A! U-S-A!” Forløberen for biltypen “pony car” – en muskelbil med lang forende og kort bagende, udødeliggjort af Steve McQueen i filmen Bullitt.
De, der mindes glansdagene med en tåre i øjenkrogen, vil måske fnyse af en helelektrisk Mustang som Mach-E. Og så ovenikøbet en familie-SUV. Blasfemi!
Men stop lige en halv. Det er jo ikke sådan, at den lange række af Mustangs er en endeløs parade af ildsprudende muskelbundter. Tag f.eks. 2. generation, Mustang II (1974-78), der var bygget på et Pinto-chassis (oh rædsel!), og med 130 gangsvage hestekræfter var den ikke ligefrem en fartdjævel.
Vi skal heller ikke glemme Mustang E – E for Economy – med svagelig motor og nærmest ikke-eksisterende drejningsmoment, hvor nul til hundrede skulle måles med en kalender. Og fordi den skulle køre så langt som muligt på én tank, kom den ikke engang med aircondition.
Der er med andre ord ikke noget ved Mustang, der er så helligt, at der ikke er plads til en elektrisk familie-SUV. Og jeg tror, at den oprindelige chefingeniør, Lee Iacocca, ville være enig. Manden gav os trods alt minivans som Dodge Caravan og Plymouth Voyager …
Mustang Mach-E = coolness
Ford Mustang Mach-E er en familiebil, hvor man har hentet udseendet fra den nyeste Mustang (6. generation). Den lange forende og den korte bagende flirter med pony car-konceptet, og som på en moderne Fastback buer taget bagover og nedad og går visuelt i ét med bagenden.
Personligt synes jeg, at bilen ser rålækker ud og får Audi e-tron til at ligne en vaskemaskine på hjul. Med 351 elektriske hestekræfter i AWD Long Range-versionen skal det nok også gå hurtigt!
Mustang-logoet foran efterlader ingen tvivl om ophavet, selv om kølergitteret er forseglet, da det ikke giver mening med luftindtag her på en elbil. Indtaget er i stedet placeret nederst på fronten for at afkøle batterierne. Det er aktivt og lukket hele tiden, når det er koldt udenfor, men åbner automatisk, når det er varmt, og batterierne har brug for køling.
Moderne
At Ford har moderniseret Mustang’en, er tydeligt, så snart man nærmer dig dørene. Håndtaget er skiftet ud med en elektronisk knap i øverste hjørne af hver dør. Cool? Helt sikkert! Praktisk? Ikke specielt. Men afgjort et frisk pust.
Hvis man mangler nøglen, kan døren åbnes med en kodelås. Det koncept har Ford tidligere brugt på både Thunderbird og Lincoln Town Car, og en del Cadillac-ejere vil også nikker genkendende. Man kan også bruge sin smartphone som nøgle, alternativt et Apple Watch eller Android-ur. Med andre ord kræver det sin mand at låse sig ude af bilen …
Lang rækkevidde og godt standardudstyr
AWD Long Range-versionen har et 99 kWh batteri og en WLTP-rækkevidde på 540 km. Men den mangler varmepumpe, så rækkevidden falder drastisk i vinterføre. Under testen ville jeg med mit forbrug få under 300 km fra et fuldt batteri på dage med 10-15 minusgrader, men så kørte jeg heller ikke særlig pænt en del af tiden.
Hvis det giver rækkeviddeangst, kan man vælge baghjulstræk med samme batteri, så er rækkevidden opgivet til hele 610 km!
Bilen er veludstyret som standard, bl.a. med ottevejs elektriske forsæder med hukommelsesfunktion. Komfortabelt, perforeret gråt Sensico-læder med røde sømme er også inkluderet. Det samme er indfoldelige sidespejle med hukommelse og meget andet. Såsom adaptiv fartpilot med digital vejbaneassistent og skiltegenkendelse, der ligeledes er standard. Og, ikke mindst, en 15,5 tommer stor Tesla-inspireret touch-skærm midt på instrumentbrættet.
CarPlay og Android Auto er også indbygget af hensyn til behovet for streaming-tjenester, navigation og andre ting. Skærmen har mange funktioner, og der er en del at sætte sig ind i. Den bør betjenes i parkeret tilstand, og ikke mens man kører.
Teknologipakke
Uden tillæg ender prisen på omkring 640.000 kroner* for denne udgave. Hvis man vil have en anden farve end sort, f.eks. Carbonized Grey som vores testbil, koster det ekstra.
Man bør afgjort også vælge Teknologipakken, som øger prisen med anslået 20.000 kroner. Uden den bliver køreoplevelsen meget kedeligere. Og her tænker jeg ikke bare på parkeringsassistenten med 360 graders kamera, som kun er tilgængelig med denne pakke, men også det eksklusive lydanlæg fra Bang & Olufsen.
Testbilen var i øvrigt udstyret med Teknologipakke Plus, hvilket vil sige, at den også har panoramasoltag med varmereflekterende glas. Det er jeg ikke sikker på, at jeg ville bruge ekstra penge på.
Lydanlæg fra Bang & Olufsen
Alt, hvad der hedder digitale assistenter og sikkerhed, er selvfølgelig vigtigt, når man køber ny bil, men for mit vedkommende er lydanlægget måske den vigtigste grund til at vælge Teknologipakken. Så er det nemlig signeret Bang & Olufsen, og det første, man bemærker, er den “soundbar”, der er elegant indfældet i instrumentbrættet. Og som redder det visuelt, for den gigantiske skærm ser ret påklistret ud.
I alt er der ti højttalere rundt om i bilen, og soundbaren huser egentlig kun to diskant-enheder. Ud over disse er der en bas/mellemtone i hver fordør og en centerhøjttaler oven over instrumentbrættet. Bag i kabinen sidder en diskant og en mellemtone i hver dør, og endelig er der en lille subwoofer i højre side af bagagerummet. Den er kun på 6,5 tommer, hvilket er lidt fesent, men den gør, hvad den skal.
Lyden af musik
Anlægget lyder virkelig godt. Her har man for alvor udnyttet den stille kabine med et lydanlæg, der spiller klart som glas.
Man hører det, lige så snart der kommer en stemme fra radioen. Alt hænger sømløst sammen. Der er ingen pukkel i bassen eller poppelyde fra mikrofonerne. Ingen spinkel mellemtone eller spidse sibilanter. Stemmer lyder naturligt, og med surround-sound aktiveret lyder det, som om de kommer fra midten af forruden.
Med musik bliver det selvfølgelig endnu bedre. Dagnys vokal på den akustiske version af hendes “Somebody” lyder simpelthen fornemt. Klokkeklart og uden antydning af hårdhed i toppen. Klaveret lyder også glimrende. Her kan jeg sidde i kø på vej hjem fra arbejde og alligevel nyde hvert et øjeblik.
Den originale, elektroniske version er lige så klar og tydelig, og lyder medrivende i basregisteret. Rytmerne sidder som støbt, og man kan mærke bassen fysisk, selv om subwooferen kun er på 6,5 tommer.
Der er ikke lige så meget tryk på bassen som i lillebilen Mini Cooper SE, men lydanlægget er bedre end Bose-anlægget i Mazda MX-30. Og faktisk kan jeg bedre lide lyden i Mach-E end fra Krell-anlægget i Hyundai Kona. Det er lidt for længe siden, jeg har hørt anlægget i Tesla Model X, til at jeg kan udtale mig skråsikkert her, men jeg synes umiddelbart, at lyden i Mustang fremstår som mere naturlig.
Det fungerer så godt trods den bette subwoofer, fordi bas/mellemtonerne rundt om i bilen også gør, hvad de skal, i basregisteret. Sammen går det op i en højere musikalsk enhed, der gør Teknologipakken hver en øre værd.
Det eneste aber dabei er, at der er en lille farvning i bassen, en lidt buldrende lyd, der udløses af enkelte musiknumre. Det er knap nok mærkbart, før man hører det, men bagefter er det umuligt ikke at høre det. For mit vedkommende er det dog ikke nogen dealbreaker. Samlet set rigtig god lyd!
Plads
Der er god plads indvendig. Vi har to børn, og den yngste sidder stadig i bagudvendt autostol. Sådan en fylder meget, og det udelukker en række biler for os. Men i Mach-E sidder både jeg på 1,86 og min kone på næsten 1,80 komfortabelt i passagersædet foran autostolen. Da det er en elbil, har bagsæderne også fordelen af fladt gulv i midten. Bilen virker på den måde særdeles familievenlig.
Det er dog ikke sikkert, at Mustang Mach-E står øverst på listen for familier, der vil have en bil med så meget bagagerumsplads som muligt til ture i sommerhuset eller bilferier. Den korte bagende giver nemlig et begrænset bagagerum. 402 sparsomme liter fyldt op til hattehylden er, hvad man får, alternativt 519 liter lastet til loftet. Derudover er der en frunk, et lille ekstra rum under “motorhjelmen” foran, som udvider lastkapaciteten med op til 100 liter.
Anhængertræk kan monteres, men tagboks kan man godt glemme. Skiluge i det midterste bagsæde er inkluderet i en kampagneperiode her i Norge.
Spænd sikkerhedsselen!
Men nok snak – det er på tide at starte motoren. Som selvfølgelig er helt stille. Før man træder på speederen, er der inde fra kabinen ikke meget, der minder om en Ford Mustang, bortset fra den lange forende. Men klar, parat, start, og kroppen presses bagud i sædet, idet bilen accelererer som et projektil! Nul til hundrede tager nemlig kun 5,1 sekund, hvilket ganske vist ikke er blandt de vildeste elektriske hingste, men stadig ret hurtigt.
Og Mustang Mach-E er en sjov SUV at køre. Den er ikke alt for stor, den har et fabelagtigt vejgreb, og så har den en ekstra bonus: “Jeg kører Mustang!”
Der er tre kørselstilstande: Whisper, Engage og Unbridled. Sidstnævnte er den vildeste, med den hurtigste opbremsning, når speederen slippes, og hvor rattet er lidt strammere, så man bedre kan mærke bilen mod vejen. Men lige netop den del er ikke helt vellykket, da der er en lille forsinkelse, fra man drejer, til hjulene reagerer.
Det gør, at bilen føles større og mere krængende, end den faktisk er, når man presser den lidt. Den er nemlig ret stabil i virkeligheden og godt afbalanceret med et lavt tyngdepunkt. Det er bare rattet, der kunne have været endnu mere direkte koblet. Så kan jeg faktisk bedre lide Engage, som løsner lidt på rattet og opbremsningerne, men som stadig giver en god og sporty følelse.
Bilen ligger godt i svingene, og den er klar på vinterføre! Stejle bakker går legende let, og den glider gennem sving selv i sneføre. Her føler man sig virkelig tryg bag rattet. Personligt savner jeg en helt almindelig, manuel håndbremse for at gøre køreoplevelsen komplet. Den ville være nyttig, hvis man skal lave et skarpt sving i glat føre.
Kørselstilstanden Whisper er den mest komfortable. Her er der ikke meget regenerering af elektricitet, når man slipper speederen; i stedet glider bilen nærmest hen over vejen. I denne tilstand er der intet, der minder om en elbil. Altså bortset fra fraværet af motorstøj.
Falsk motorlyd
Man kan faktisk vælge, at bilen giver falsk motorlyd i kabinen. Men jeg forstår ikke helt, hvad det skal gøre godt for. I modsætning til Porsche Taycan, hvor den falske lyd giver associationer til et udenjordisk fartøj, er den motorlyd, der kommer ud af højttalerne i Mustang’ens kabine, tydeligvis en falsk V8-motorlyd. Som taget ud af et tidligt Gran Turismo-spil og desuden alt for lav til at være realistisk.
Nej, slå den fra!
Komfortabel bil
Mustang Mach-E er en mellemstor SUV, hvilket vil sige, at den er mindre end både Tesla Model X og Audi e-tron. Den ligner mere de kommende Tesla Model Y, Skoda Enyaq iV og Volkswagen ID.4. Det betyder ikke, at den er lille. Der er god plads til langbenede chauffører, selv om passageren bagved så skal have lidt kortere ben. Men kabinen er større end i både Mercedes EQC og Lexus UX 300e.
Rattet kan justeres både i højden og i dybden, så alle burde kunne finde den optimale siddestilling. Sæderne er også meget komfortable. Jeg ved, at nogle langbenede mennesker synes det er akavet, at forsæderne ikke kan vinkles opad og give mere støtte under lårene. Selv mærkede jeg ikke noget til dette; for mig var sæderne både dybe nok og fint vinklet til en behagelig langtur.
Varmen fra klima-anlægget fordeles jævnt i kabinen, hvilket giver en god temperatur til alle om bord, selv på kolde vinterdage.
Bortset fra de lidt små sideruder bagi giver bilen godt udsyn både fremad og til siderne. Bagruden er ikke den største, men giver også helt okay udsyn. Og så er der jo et 360 graders kamera, som sammen med bakkameraet giver et rigtig godt overblik, når man skal parkere eller bakke.
Digital kørselshjælp
Jeg vil også gerne rose Ford for de digitale kørselsassistenter. Den adaptive fartpilot fungerer glimrende; bilen følger trafikken og ruller fint videre, når man har holdt stille, hvis det ikke har været alt for længe.
Vejbaneassistenten fungerer godt, når vejen er ordentligt markeret, men i sneføre om vinteren skal man være forsigtig med at stole på den. Selv om Mustangs kørselsassistent fungerer meget bedre, end jeg oplevede med Volkswagen ID.3, hvor elektronikken i den tidlige version havde for mange bugs.
Blindzonevarslingen (også kaldet Blind Spot Information System) i sidespejlet på Mustang Mach-E er mere end bare rart at have. Sideruderne bagi er som sagt lidt små, og hvis man har en bagudvendt autostol, der blokerer for udsynet, er blindzonevarsling nærmest en nødvendighed, når man skifter fra venstre til højre bane på motorvejen.
Konklusion
Hvis du hører til dem, der fnyser ved tanken om, at der nu findes en elbil med Mustang-logoet på, er det nok, fordi du har glemt alle de nederen versioner i Mustangs historie. Der er afgjort plads til en elbil i rækken!
Med fordommene af vejen er Mustang Mach-E en af de fedeste familiebiler, man kan få til denne pris. Den er hurtig, ligger rigtig godt på vejen og er sjov at køre. Og versionen med firehjulstræk er en fantastisk vinterbil. De mange digitale hjælpemidler gør også, at bilen føles meget tryg i trafikken.
Det eneste, man kan sætte en finger på, når det gælder køreegenskaber, er at styringen ikke reagerer så hurtigt på rattet som andre elbiler, f.eks. Tesla Model X og Audi e-tron. Det får Mustang’en til at føles lidt større og tungere end nødvendigt.
Lydanlægget fra Bang & Olufsen er rigtig godt. Lyden er klokkeklar, og man kan også spille højt. Det løfter den i forvejen glimrende kørekomfort et godt stykke og er alene prisen for den ekstra udstyrspakke værd.
* Anslået pris. Der foreligger endnu ikke danske priser på Mustang Mach-E AWD, så vi har brugt forholdet mellem den forventede danske pris på den billigste udgave og den norske pris til at regne en cirkapris på den testede version ud.