De fleste, der har købt et systemkamera, har også erfaring med normalzoomen. Det er nemlig det objektiv, der som regel følger med kameraet, når man køber det.
En normalzoom har en svær opgave. Den skal dække alt fra landskaber til portrætter, taget under alle tænkelige lysforhold. Den spænder fra 24/28 mm vidvinkel til 80/100 mm tele. Som regel har den en moderat lysstyrke på f/3.5-5.6 – og desværre også moderat skarphed, meget fortegning og synlig vignettering.
Det er grunden til, at mange kameraer er udstyret med indbygget objektivkorrektion, som retter op på de fleste af fejlene i billige objektiver.
Men kræsne fotografer stiller større krav end jævne amatører og er villige til at lægge flere penge for et bedre objektiv. Så skal det også både være skarpere og have bedre lysstyrke og mindre fortegning. Sådanne objektiver findes til de fleste kameraer, men Fujifilm har ikke haft en lysstærk normalzoom før nu.
Fujinon-objektivet har en god lysstyrke på f/2.8 – på alle brændvidder – og dækker 16-55 mm brændvidde svarende til 24-82,5 mm på et 135-kamera. Altså lige i øjet for en normalzoom, der skal bruges til alt fra landskaber til portrætter.
(I denne klasse skal man gange med faktor 1,5 for at få et brændviddetal, der svarer til billedvinklen på den gamle 135 mm filmstandard).
Objektivet er vejrtætnet, solidt bygget og meget større og tungere end Fujis anden normalzoom, XF 18-55 mm f/2.8-4.0. Den optiske konstruktion er også mere avanceret med udstrakt brug af Fujis Nano-GL og HT-EBC coating på linse-elementerne for at holde strølys og ghosting i skak.
Det er de lykkedes godt med. Fujinon-objektivet er næsten helt ufølsomt over for falsk lys og har meget høj, ensartet kontrast på alle brændvidder. Desuden er det meget skarpt, og skarpheden er jævn på alle brændvidder med kun moderat tab af skarphed på de største og de mindste blænder (f/2.8 og f/16 til f/22), når objektivet er sat til 16, 24, 35 og 55 mm brændvidde.
Her bliver tøndeformet fortegning ganske synligt, men er ikke skæmmende på nogen måde og kan let kompenseres for i efterbehandlingen. Vignetteringen ved fuld blænde (f/2.8) er også moderat, omend synlig.
Kromatisk aberration – der ser ud som en halo-effekt med farveafvigelse i kanterne – er marginalt og mest synligt på 16 mm brændvidde.
Konklusion
Fujifilms lysstærke normalzoom giver et markant løft i billedkvalitet i forhold til en billig normalzoom. Også hvis man sammenligner med Fujinon XF 18-55 mm, som er en af de bedste normalzooms, der følger med et kamera. For de mest kræsne er der ingen tvivl om, at XF 16-55 mm er et bedre valg. Den er solidt bygget, vejrtætnet, meget skarptegnende og har høj optisk ydelse på alle brændvidder.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer