Japanske Roland er en af de største producenter af musikudstyr. Og R-26 er da også hentet fra firmaets professionelle katalog. Ligesom Zoom H6 kan den optage i seks kanaler på én gang.
Som den eneste i testfeltet har den hele fire mikrofoner indbygget, gemt under et mangekantet gitterarrangement, der fylder hele toppen af enheden. Mikrofonerne er godt beskyttet, men det må give nogle diffraktioner med alle de skarpe metalkanter.
Funktioner og betjening
“Bygget som en tank” er en af de mest slidte klicheer i gadget-journalistik. Men hvis den alligevel skal bruges, må det være til at beskrive Roland R-26, som godt nok ikke er fremstillet af tommetykke stålplader, men som med sin massive sorte firkantethed ligner noget, man kunne medbringe på slagmarken. Alle knapper er forsænkede, og de to store drejeknapper for optagestyrke er på én gang beskyttede og stadig let tilgængelige.
Roland er ene om at have touch-skærm. Den er sort-hvid og i lav opløsning, men den gør betjeningen voldsomt meget nemmere. At betjene de øvrige er som et deja-vu til tiden før smartphones og tablets!
Da vi befinder os i den professionelle musikverden, kan man selvfølgelig købe ekstraudstyr til ethvert behov. Ud over ekstra stereomikrofoner findes der binaurale (kunsthoved-) mikrofoner, en stereo shotgun-mikrofon til retningsbestemte optagelser samt vindhætter. Synkroniseringssko til fjernstyring fra kamera fås dog ikke.
Sådan lyder den
Man føler sig virkelig i godt selskab med Roland R-26, som har den bedste “rocke med-faktor”. Når musikken kører derudad, glemmer man at analysere og nyder bare musikken. Tager man alligevel de kritiske hørebriller på, er stemmegengivelsen ikke helt så god og naturlig som hos Zoom, der prismæssigt er den nærmeste konkurrent. Til gengæld er lyden af bas, violiner og piano engagerende.
Basgengivelsen er lidt fremhævet på R-26. Ikke i den forstand, at man druknes i bas. Der er bare fokus på rytmen og den musikalske sammenhæng frem for enkeltdelene. Når man optager et band, lyder det som et band, der spiller sammen. Ikke som en flok instrumenter i et rum.
Konklusion
Roland R-26 er ikke nogen nipsgenstand, men et stykke professionelt værktøj. Muligheden for at optage to mikrofonvinkler på én gang appellerer nok mest til producere og musikere, men det giver mulighed for at lave skræddersyede live-optagelser med både klar direkte lyd og god rumfornemmelse. Touch-skærmen gør betjeningen let, og lyden giver lyst til at styrte ud og optage noget musik.
Også i denne test:
Sony PCM-D100
High-end optagelse på farten
Ikke bare høj, men ultra høj opløsning med Sonys nye HD-optager.
Zoom H6
Alsidig multi-optager med udvidelser
H6 er fleksibel ud over alle grænser og kan på et øjeblik bygges om efter behov.
Yamaha Pocketrak PR7
HD-optagelse i lommeformat
PR7 kan ligge i en skjortelomme, men lyden er i fuld størrelse.
Olympus LS-100
Mange muligheder – men ikke de rette
Olympus’ optager prøver at være det hele på én gang, men snubler på målstregen.
Tascam DR-40
Overskuelig arbejdshest med neutral lyd
Ingen vilde innovationer, men god lyd og logisk opbygning hos Tascam.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer