Sony har lavet kompakte stereo-optagere længe før alle andre. I 1980’erne og 90’erne var firmaets professionelle recording walkmen det hotteste inden for bærbare optagere. Når det gælder solid-state optagere, er Sony imidlertid kommet forholdsvis sent med på vognen. Men de gør tydeligvis deres bedste for at indhente det tabte.
PCM-D100 er den nyeste PCM-optager fra Sony, og den passer i producentens nye strategi, som er HD-lyd over hele linjen. Mens de øvrige optagere har 24 bit/96 kHz som højeste opløsning, klarer PCM-D100 24 bit/192 kHz samt 2,8 MHz i 1 bit DSD-format!
Funktioner og betjening
PCM-D100 er gennemført lækkert designet. Hvor de mest solide konkurrenter bringer mindelser om militært isenkram, leder Sony nærmere tankerne hen på et schweizisk urværk.
Et støbt aluminiumchassis sørger for, at alting er solidt og stabilt. Mikrofonerne, som kan drejes i tre stillinger, er beskyttet af en stålbøjle. Og knappen til optagestyrke er afskærmet med en solid, hængslet aluminiumring, som forhindrer, at man kommer til at skrue op eller ned ved en fejl. LCD-skærmen er stor og klar, og de forsænkede betjeningsknapper er logisk anbragt.
Der er overraskende nok ikke XLR-indgange til eksterne mikrofoner, men kun stereo mini-jack. Til gengæld er der en kombineret optisk/analog line-indgang. At der på et produkt i denne prisklasse ikke findes balancerede XLR-indgange med phantom-spænding, peger på, at Sony mere har hi-fi-folk end udøvende musikere i tankerne.
Sådan lyder den
Uanset HD-opløsning bliver lyden på anlægget aldrig bedre end lyden af kildematerialet. Og her ser Sonys HD-satsning ud til at have båret frugt. PCM-D100 er bare en tand mere detaljeret og velopløst. Instrumenterne står klart med masser af luft, og stemmer i baggrunden, raslen fra strenge og alle de andre lyde, som producere helst ser fjernet, står åbent og levende.
Opløsningen holder ved, selv om det går hedt til. Når alle instrumenter lægger fra land, forbliver Sony analytisk og balanceret. Ikke en detalje bliver overhørt.
Konklusion
Lydkvaliteten fra PCM-D100 er imponerende. Om det skyldes den tårnhøje opløsning eller den øvrige elektronik, vides ikke. Men resultatet er i top. Så målt på ren, rå kvalitet er der ingen tvivl om vinderen. Prisen er dog bestemt også i den tunge ende, så du får, hvad du betaler for.
Også i denne test:
Roland R-26
Især til musikere og pladeproducere
Professionelle funktioner i solid indpakning. Roland R-26 kan optage med to mikrofonopstillinger på én gang.
Zoom H6
Alsidig multi-optager med udvidelser
H6 er fleksibel ud over alle grænser og kan på et øjeblik bygges om efter behov.
Yamaha Pocketrak PR7
HD-optagelse i lommeformat
PR7 kan ligge i en skjortelomme, men lyden er i fuld størrelse.
Olympus LS-100
Mange muligheder – men ikke de rette
Olympus’ optager prøver at være det hele på én gang, men snubler på målstregen.
Tascam DR-40
Overskuelig arbejdshest med neutral lyd
Ingen vilde innovationer, men god lyd og logisk opbygning hos Tascam.