Tascam, som er den professionelle afdeling af TEAC, er ikke mindst kendt for deres Portastudio flersporsoptagere til hjemmestudier. Firmaet har imidlertid også været en af de vigtigste producenter af PCM-recordere. DR-40 har et par år på bagen, men er undervejs faldet i pris, hvilket gør den rigtig interessant.
DR-40 er den suverænt mest upåfaldende recorder i testen, og det virker, som om Tascam har lagt en ære i ikke at overdrive nogen detaljer. Kabinettet er i mat, gråsort plast, og knapperne er små. Der er ingen smarte beskyttelsesbøjler eller forsænkede drejeknapper. De to mikrofoner er dog beskyttet bag hver sin metalbøjle. Tre ovale lysdioder indikerer dual-optagelse, firekanal og overdubbing. En fjerde LED viser overstyring og er anbragt langt fra de første tre, så man ikke forveksler advarslen med en indikator.
Funktioner og betjening
Displayet er ikke det mest højopløste i testen, og skriften ligner noget fra et 8 bit arkadespil. Men tingene er logisk organiseret, så det er let at finde rundt og lave de indstillinger, der passer til opgaven. Quick-knappen er nærmest genial og svarer til genvejsmenuerne i Windows: Et tryk på Quick, og der dukker en liste op over de mest relevante muligheder på den pågældende menuplacering.
De fleste optagere er udstyret med drejeknapper for optagestyrke. På DR-40 sker det i stedet med trykknapper på siden.
DR-40 kan optage fire kanaler på samme tid. Ud over firekanals lyd tilbyder optageren Dual Record, hvor der laves en ekstra optagelse, bare 6-12 dB lavere, så der stadig findes en uforvrænget kopi, hvis musikkerne undervejs i nummeret giver den ekstra gas.
Sådan lyder den
Tascam udmærker sig ved en balanceret gengivelse uden særlige svage sider. Lyden er afslappet og uden speciel betoning af nogen frekvensområder, men der er ikke samme begejstring som hos Roland eller den knivskarpe opløsning, der høres hos Sony.
I komplekse passager går DR-40 dog lidt let hen over tingene. Når alle i orkesteret lægger fra land, flyder instrumenterne lidt sammen.
Mikrofonerne opfanger de optrædende godt. I XY-position er der mindre ambience end hos de øvrige. Hvilket både kan være en fordel og en ulempe. Ønskes der mere ambience, kan mikrofonerne drejes til AB-position.
Konklusion
Tascam DR-40 er en solid PCM-recorder fra det firma, der mere eller mindre opfandt produktkategorien. Den er blottet for opfindsomhed, men i stedet hundrede procent fokuseret på, at man får opgaven gjort. Manglen på fysisk optagekontrol er et minus, men den logiske betjening er en stor hjælp.
Også i denne test:
Sony PCM-D100
High-end optagelse på farten
Ikke bare høj, men ultra høj opløsning med Sonys nye HD-optager.
Roland R-26
Især til musikere og pladeproducere
Professionelle funktioner i solid indpakning. Roland R-26 kan optage med to mikrofonopstillinger på én gang.
Zoom H6
Alsidig multi-optager med udvidelser
H6 er fleksibel ud over alle grænser og kan på et øjeblik bygges om efter behov.
Yamaha Pocketrak PR7
HD-optagelse i lommeformat
PR7 kan ligge i en skjortelomme, men lyden er i fuld størrelse.
Olympus LS-100
Mange muligheder – men ikke de rette
Olympus’ optager prøver at være det hele på én gang, men snubler på målstregen.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer