TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Yamaha Pocketrak PR7

HD-optagelse i lommeformat

PR7 kan ligge i en skjortelomme, men lyden er i fuld størrelse.

Af / 03/09/2014 - 02:10
Yamaha Pocketrak PR7

Lyd & Billede mener

  • Udmærket lyd, kompakt størrelse og en rørende lav pris gør PR7 til en perfekt begynderoptager eller til at have med på festival. Og den kører næsten to døgn på ét AA-batteri.
  • Hverken lyden eller funktionerne kan matche de langt dyrere alternativer. Men det ville heller ikke være rimeligt.

Yamaha Pocketrak PR7 er den billigste PCM-optager i vores test. Og den bærer sit navn med rette, for den er virkelig i lommestørrelse. Den er omtrent halvt så stor som den næstmindste i testen og vejer blot 82 gram.

Kabinettet er i plastic, og kun mikrofoner og knapper har metaloverflade. Byggekvaliteten virker dog rimelig til prisen.
Mikrofonerne er fastlåst i XY-position. Det ville være rart at have valgfrihed mellem XY og en bredere stereoindstilling (AB), men det er et af de kompromiser, man må leve med, når prisen skal holdes under de magiske 1.000 kroner.

Funktioner og betjening
Antallet af funktioner er begrænset i forhold til konkurrenternes mere kostbare udstyrsstykker. Men der er alligevel blevet plads og råd til tuner og metronom samt en simpel overdub-funktion, som gør det muligt at lægge nye lag oven på eksisterende optagelser. Bemærk dog, at man dermed ændrer optagelsen permanent, da der kun er de samme to spor at arbejde med!

Det lille display giver et hæderligt overblik over processen, men både plads og opløsning er begrænset, så man kan kun have få informationer på skærmen samtidig.

Den mest imponerende feature er dog batteritiden: Man kan optage op til 44 timer på ét AA-batteri. Det gør det let og økonomisk at være velforberedt.

Annonce

Sådan lyder den
“Den er sjov, men vel kun et stykke plasticlegetøj …”

Nej, den lille Yamaha gør fordommene til skamme ved at lyde både naturligt og rent. Stemmer og instrumenter gengives uden nævneværdig farvning, og opløsningen er også helt i orden. Der er ikke den samme luft og naturlighed som hos de mange gange dyrere konkurrenter, men det er tæt på. Og forskellen bemærkes kun ved direkte sammenligning.

Konklusion
PR7 er en uprætentiøs og problemfri lille optager, som let kan få fast plads i tasken eller jakkelommen, hvor lang batteritid sikrer, at den altid er klar. Lyden på den lille, billige enhed var en positiv overraskelse. Den er nemlig rigtig udmærket. Og til den pris tør man godt tage PR7 med til metalfestival i regnvejr.

Også i denne test:

Sony PCM-D100

High-end optagelse på farten

Ikke bare høj, men ultra høj opløsning med Sonys nye HD-optager.

Lyden er velopløst, åben og detaljeret. Og betjeningen er lige så gennemført lækker som den mekaniske udførelse.
Professionelle med egne mikrofoner vil undre sig over manglen på XLR-bøsninger med phantom-spænding. Ikke mindst når man tænker på den høje pris.
Læs hele testen

Roland R-26

Især til musikere og pladeproducere

Professionelle funktioner i solid indpakning. Roland R-26 kan optage med to mikrofonopstillinger på én gang.

En solid optager til især det professionelle marked. Fire mikrofoner, touch-skærm og bundsolid opbygning.
Du betaler for de mange funktioner, som ikke i sig selv forbedrer lydkvaliteten.
Læs hele testen

Zoom H6

Alsidig multi-optager med udvidelser

H6 er fleksibel ud over alle grænser og kan på et øjeblik bygges om efter behov.

God, naturlig lyd med masser af luft, optagelse i seks kanaler og et udvidelsessortiment, der slår alt.
Den er forholdsvis stor og tung, og har du ikke brug for optagelse i seks kanaler, så betaler du for mere, end du får.
Læs hele testen

Olympus LS-100

Mange muligheder – men ikke de rette

Olympus’ optager prøver at være det hele på én gang, men snubler på målstregen.

Solidt bygget og med mange funktioner. Lækker farveskærm. Op til ottespors optagelse.
Noget skarp og udetaljeret lyd. Mikrofonerne kan ikke drejes, menusystemet er omstændeligt, og den kan kun optage i to spor ad gangen.
Læs hele testen

Tascam DR-40

Overskuelig arbejdshest med neutral lyd

Ingen vilde innovationer, men god lyd og logisk opbygning hos Tascam.

Solid kvalitet, neutral lyd og logisk betjening gør DR-40 til en god arbejdshest til en meget rimelig pris. Optagelse i fire kanaler er et plus.
Lyden er rigtig fin, men ikke testens bedste. Der er færre tekniske finesser end hos de dyrere konkurrenter.
Læs hele testen
John Alex Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Kan man lære gamle noder nye tricks?

Yderst vellydende

Weiss DAC501: Ingeniørkunst og musikglæde

Her får du meget for pengene

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget