HTC Vive er uden sammenligning det fedeste VR-produkt på markedet lige nu, og jeg har sat mig for at gøre mit absolut bedste for at fortælle hvorfor. Men du skal vide, at det at forklare Virtual Reality til folk, som ikke har prøvet det, er lidt ligesom at forklare sex til små børn.
Det er nærmest umuligt, for uanset hvor levende og pædagogisk, man forklarer, så er VR én af de ting, man skal have oplevet på egen krop, før man for alvor forstår, hvad det vil sige. Hvis du allerede har dine første VR-oplevelser bag dig, så ved du, hvad jeg mener.
https://www.youtube.com/watch?v=bThbiDJ0J4c
Kroppen er med
Til forskel fra VR-produkter baseret på mobiltelefoner – som Samsung Gear VR og LG 360 VR – er HTC Vive designet som en såkaldt roomscale-løsning. Det indebærer, at man har kroppen med sig og fysisk kan bevæge sig rundt i den virtuelle verden. Helt enkelt ved, at man i den virkelige virkelighed bevæger sig rundt i rummet på et afgrænset areal, der både fysisk og digitalt er defineret til formålet.
Hertil kommer, at man med HTC Vive via to controllere også har begge sine hænder med sig og dermed både kan holde og anvende digitale objekter i det virtuelle univers. Det er kun det taktile og lugtesansen, der mangler, så ville illusionen være komplet.
Ikke for alle
Men vejen dertil er både kompliceret og dyr! Samsung Gear VR kan du tage ned fra hylden. Smid din Samsung Galaxy-mobil i headsettet og vupti! Så er du i gang med Virtual Reality. HTC Vive kræver som minimum en rimelig god Windows-pc til at trække læsset (se specifikationskrav), og du skal også have et sæt gode hovedtelefoner eller ørepropper parat, for HTC har ikke fundet plads til at bygge lyd ind i headsettet. Sidst, men ikke mindst, skal du frem med guldkortet, for selve HTC Vive koster i skrivende stund EUR 899 plus fragt. Det svarer til 6.700 danske kroner!
Opsætning
Har du først computeren stående klar og hovedtelefonerne i baghånden, tager det i følge HTC cirka 30 minutter at sætte hele systemet op. Dog tog det snarere en time, da jeg skulle teste Vive i mit eget testlaboratorium. Dén oplevelse har jeg skrevet mere om her, men lad mig i denne omgang nøjes med at sige, at det krævede en del flytten rundt på møbler (for at gøre plads til førnævnte areal, som muliggør roomscale-oplevelsen) og en del prøven sig frem, før det kom til at virke.
HTC Vive er nemlig et system bestående af mange selvstændige enheder, der alle skal spille sammen: Ét headset til at tage på hovedet, to controllere og to trådløse basestationer.
Headsettet sluttes til pc’en via en hel hær af kabler, mens basestationerne skal opsættes diagonalt over for hinanden. De skal op i cirka to meters højde og markerer to af bevægelsesarealets fire hjørner.
Basestationerne skal hver især blot sluttes til lysnettet, men de skal optisk kunne “se” hinanden, ligesom de skal vippes nedad i en vinkel på cirka 35-40 grader for at kunne tracke dine fysiske bevægelser.
Dernæst skal controllerne aktiveres. De er også trådløse og kan sammen med headsettet “ses” af basestationerne. Når alle enhederne er “online”, kører man en installationsproces, hvor man bl.a. ved hjælp af en controller definerer barriererne for bevægelsesarealet samt kalibrerer gulvhøjden i relation til baseenhederne.
I øvrigt bør du nok styre udenom HTC Vive, hvis ikke du derhjemme kan gøre plads til et areal på mindst 2 x 2 meter. Det siger sig selv, at desto større, du kan gøre arealet, desto federe bliver din VR-oplevelse.
Velkommen til Virtual Reality
Når opsætningen er afsluttet, er det bare på med headset og hovedtelefoner, for så er det på tide at gå på opdagelse i SteamVR.
Ser du, HTC har udviklet Vive i samarbejde med Valve, der både står bag spilklassikere som Counter-Strike og Half-Life samt den internetbaserede spilplatform Steam. Og Valves bidrag til HTC Vive er softwaredelen – kaldet SteamVR – der både indeholder en onlinebutik, hvor du kan købe VR-applikationer og -spil, og et bibliotek, hvor dine VR-titler organiseres.
SteamVR-brugerfladen er som en storskærm, der hænger i et stort TRON-lignende rum, og du bladrer rundt i menuerne ved hjælp af den ene controller, der i denne del af VR-oplevelsen fungerer som en slags laserpointer.
Mens du befinder dig i dette VR-venteværelse, kan du meget tydeligt se det fysiske bevægelsesareal repræsenteret i det digitale rum. Hele arealet er omgivet af et slags gitter af blå linier, og de markerer arealets størrelse i den virkelige verden. I SteamVR-brugerfladen er gitteret – af HTC kaldet “Chaperone System” – tydeligt hele tiden, mens det i de fleste VR-applikationer kun kommer til syne, når du kommer for tæt på barrieren, og toner ud igen, når du bevæger dig ind mod midten af bevægelsesarealet. Et absolut uundværligt system, hvis du gerne vil undgå konstant at støde ind i vægge og møbler!
Indholdet er på plads
Der findes overraskende mange VR-applikationer i SteamVR allerede, og der er ikke plads til at nævne dem allesammen her. Men hvis jeg skal nævne blot et par stykker af de VR-oplevelser, som gjorde størst indtryk på mig undervejs, så må det være Vanishing Realms og The Lab.
Jeg er gammel rollespiller og har som ung tilbragt mange dage og uger med at slå orker ihjel og lede efter skjulte skatte i Dungeons & Dragons, men at jeg nogensinde skulle komme til at opleve den fantasy-verden af gamle ruiner, omvandrende skeletter og drabelige sværddueller på min egen krop – som om jeg var blevet transporteret direkte til Westeros eller Middle Earth – dét havde jeg aldrig troet. Men præcis sådan var det at spille Vanishing Realms. Jeg er målløs!
Så er der The Lab, som er en samling VR-demoer, der lader dig udforske forskellige muligheder ved Virtual Reality i små spil eller scenarier. Én demo lader dig f.eks. forsvare en borg ved at skyde med bue og pil efter fjenderne, mens du i en anden demo skal holde orden i en kæmpe lagerhal ved hjælp af en gigantisk slangebøsse! Der er i alt syv simple demoer i The Lab, og flere af dem kan være alvorligt vanedannende!
The Lab er gratis at downloade og et absolut must, mens Vanishing Realms koster EUR 20 i SteamVR i skrivende stund.
Vi er endnu i Virtual Realitys spæde barndom, men på de applikationer og spil, som allerede er tilgængelige, kan jeg se en opfindsomhed og fantasirigdom, der lover godt for fremtiden. Der bliver tænkt i nye baner, og teknologien bliver brugt til at formidle oplevelser, der kun lader sig gøre i VR-universet. Al den stund, at SteamVR også vil være kompatibel med andre Virtual Reality-løsninger, er der god grund til at tro, at det også vil kunne betale sig for udviklere at interessere sig for VR-applikationer fremover. Og det er vigtigt, for der er ikke noget ved at kaste sig over en ny teknologi, hvis indholdet mangler.
Brugeroplevelsen
Mon ikke det er tydeligt for de fleste, at HTC Vive er produkt for såkaldte first movers? Der burde være god lyd indbygget i headsettet, og man slæber så mange kabler med sig rundt i form af headsettets navlestrang til pc’en, at det faktisk hæmmer bevægelserne og indimellem ødelægger den digitale illusion. Det må og skal kunne gøres helt trådløst i fremtiden. Ellers vil Virtual Reality aldrig for alvor bryde igennem. Alligevel fortjener HTC stor ros for at have tænkt visionært og turdet at satse.
Oplevelsen med HTC Vive er så fordybende, som det er teknisk muligt lige nu. Det digitale univers, man ser for sine øjne, står så skarpt, at man ikke bliver træt i øjnene, og synsfeltet er bredt nok til (110 grader), at man kan fange bevægelser i øjenkrogen. En lille detalje, der styrker realismen. Selvfølgelig kan billedkvaliteten blive bedre, og jeg glæder mig allerede til de første VR-løsninger med 4K-opløsning. Men lige nu og her, er det HTC Vive, som er længst fremme i bussen.
Trackingen af de fysiske bevægelser er helt flydende, både når det gælder krop og hænder (via de to controllere). Og jeg oplevede på intet tidspunkt forsinkelser, som kunne minde mig om, at mine omgivelser var digitale. Tværtimod var jeg i det rette øjeblik helt overbevist om, at jeg svingede mit sværd og kæmpede for mit liv mod udøde skeletter i Vanishing Realms eller skød med langbue i The Lab, og det er dét, der tæller. At man et øjeblik – eller sågar i længere tid ad gangen – glemmer hvor man fysisk er, og lader sig opsluge af illusionen.
Konklusion
Det er helt rigtigt set af HTC og Valve, at Virtual Reality er nødt til at være roomscale. Blot at sidde stille på en stol med et headset på knolden og en controller i hænderne er den direkte vej til kvalme, og oplevelsen bliver hurtigt anstrengende eller decideret ubehagelig. Det har jeg prøvet med både Samsung Gear VR, LG 360 VR samt tidlige prototyper af VR-produkter fra Razer og Sony, mens jeg med HTC Vive i bogstaveligste forstand kan glemme alt omkring mig i halve og hele timer – i hvert fald indtil et kabel eller det blå gitter minder mig om illusionens begrænsninger.
Endemålet med Virtual Reality er at skabe en digital virkelighed, der er så tæt på den virkelige virkelighed, at det ikke er til at se eller mærke forskel.
Efter denne målestok, er HTC Vive det bedste VR-produkt på markedet lige nu. Ikke bedre end at du straks ved, at illusionen er digital, hvis du prøver det, men desto tættere en VR-oplevelse bringer dig på at tænke og handle, som om dine omgivelser var virkelige, desto tættere er vi på målet.
Det kommer nok en dag. Et VR-produkt, som flytter grænserne længere ud og gør det virtuelle endnu mere virkelighedstro, men indtil den dag kommer, er det altså HTC Vive, du skal have fat i, hvis du vil noget seriøst med Virtual Reality. Ingen gør det bedre.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer