Det er ti minutter siden, jeg tog Gear VR af hovedet, men fornemmelsen af kvalme sidder stadig i kroppen. Og jeg har ikke engang foretaget mig noget specielt gruopvækkende, for i modsætning til sidste gang jeg testede Samsungs Gear VR-headset, har jeg ikke fået en spil-controller med i pakken, så rutsjebaneture i form af spil som Temple Run VR har jeg måttet undvære i denne omgang.
Ikke desto mindre skal man stadig have en stærk mave for at nyde oplevelsen med Samsung Gear VR, som jeg denne gang prøver i den færdige Consumer Edition, der kan købes for væsentlig færre penge end den såkaldte Innovator Edition – en slags betaversion af Gear VR, som vi havde på testbænken tilbage i december sidste år.
Brugeroplevelsen er nemlig præcis den samme, og det vil sige, at du med Samsung Gear VR får adgang til et lille univers bestående af primært Virtual Reality-spil og 360 graders video-oplevelser, som kan købes eller downloades gratis fra Oculus’ app-butik, der er udviklet specielt til Samsungs mobiler. Gear VR er nemlig udviklet for Samsung af det Facebook-ejede firma Oculus, og headsettet skal bruges sammen med en Galaxy-smartphone, der både fungerer som skærm og computerenhed.
Præcis som tilfældet var med den tidligere Innovator Edition, sluttes mobilen til headsettet via Micro USB, hvorefter styringen sker ved hjælp af en touchpad og en tilbage-knap på headsettets højre side. Gennem brillernes særlige linse omdannes billedet på mobilskærmen til en Virtual Reality- eller 3D-verden.
I det virtuelle univers kan man dreje 360 grader rundt om sig selv, ligesom headsettet registrerer, hvordan hovedet bevæger sig, og hvor man kigger hen, men der er ikke tale om nogen “full room”-oplevelse, for produktet kan ikke registrere, om man fysisk bevæger sig rundt i rummet.
Innovator vs. Consumer
Forskellen på den nye og den gamle version af Gear VR handler alene om hardware. Innovator Edition var både større og tungere end den endelige udgave af produktet, som også understøtter flere Galaxy-modeller end forgængeren. Samsung Galaxy S6, S6 edge, S6 edge+, Note 5, S7 og S7 edge kan alle bruges med den nye forbrugerudgave af Gear VR, mens den tidligere version kun virkede sammen med de to førstnævnte mobiler.
Designet er også mere raffineret, ligesom den nye udgave faktisk kan bruges af folk, der bærer briller.
Konklusion
Man betaler ikke det helt store for Samsung Gear VR, og desværre får man kun, hvad man betaler for. Ikke alle vil have den samme kvalmeoplevelse, men generelt er VR-oplevelsen ikke optimal, hvilket primært skyldes billedkvaliteten, som er uskarp og grovkornet.
Ingen af de førnævnte mobilmodeller har en skærmopløsning højere end 2K, og som jeg skrev i testen af Gear VR Innovator Edition, så har vi brug for højopløste små skærme – og hermed mener jeg minimum 4K-opløsning – for at den optiske oplevelse kan blive bedre end det grums, som Gear VR og beslægtede produkter udsætter os for.
Også i denne test:
LG 360 VR
Det må være en vittighed
LG 360 VR er den mest elendige VR-oplevelse nogensinde!
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer