ASUS har valgt WOLED-teknologi til sin nye PG32UCDP, hvor forgængeren PG32UCDM brugte QD-OLED. Dette er et interessant valg, og måske lidt overraskende, da QD-OLED ofte markedsføres som “bedre”. Men det handler om implementeringen, og vi har for nylig set, at gaming-skærme med WOLED har kunnet udvise lidt højere lysstyrke.
Skærmfrekvens fra 240 Hz til 480 Hz
ASUS har givet sin gaming-skærm noget, den kalder Frame Rate Boost, som giver dig mulighed for at skifte mellem 4K 240 Hz og Full HD 480 Hz direkte på skærmen. PC’en skifter så automatisk til 480 Hz, og selvom billedet bliver lidt blødere, bliver det igen skarpt ved at sætte VividPixel til maksimum.
Med mit RTX 3090-kort opnår jeg omkring 180 fps i Destiny 2 på Full HD. Det er en stor forbedring fra 60 fps – som den begrænser sig til i 4K – men der er stadig et stykke op til 480 fps. Det er simpelthen fordi grafikkortet, som engang kostede mig 25.000 kr. (!), ikke er godt nok. Forskellen fra 240 Hz op til 480 vil alligevel ikke blive opfattet som enorm. I konkurrencesammenhæng tæller hvert millisekund selvfølgelig, og her er det rart at kunne ændre opløsningen direkte på skærmen uden at skulle ind i Windows-indstillinger.
Tilslutninger og funktioner
ASUS ROG Swift PG32UCDP tilbyder en bred vifte af tilslutningsmuligheder, der dækker både spil- og produktivitetsbehov. Skærmen har to HDMI 2.1-porte til tilslutning til konsol og PC, samt en DisplayPort 1.4 for maksimal opløsning og skærmfrekvens. En USB-C-port med op til 90 W strømforsyning er perfekt til bærbare computere og andre enheder, der har brug for både dataoverførsel og opladning på samme tid. Skærmen har også tre USB 3.2-porte til tilslutning af eksternt tilbehør, såsom tastatur, mus eller eksterne diske, samt en hovedtelefonudgang til direkte lydforbindelse. For gamere er der understøttelse af VESA DP, FreeSync Premium Pro og G-SYNC Compatible, hvilket sikrer en jævn og responsiv spiloplevelse, uden at skærmrivning (tearing).
Stilrent stativ med visse begrænsninger
Stativet i hård plast er elegant designet, med et stilrent og minimalistisk design. Det giver mulighed for 80 millimeters højdejustering, 30 graders sving til siderne (15 grader i hver retning), samt vipning fremad eller bagud fra -5 til +20 grader. Jeg savner muligheden for at dreje skærmen til portrætformat, men da dette primært er en gamingskærm, er der ikke mange, der vil føle samme savn. Under alle omstændigheder er stativet solidt bygget og giver god stabilitet, med jævn og præcis modstand i alle justeringer.
Fintuning giver perfekte billeder
Det første jeg gør er at teste de forskellige billedtilstande. I teorien burde sRGB-tilstand (under GameVisual) være den mest præcise, men denne har en kølig farvetemperatur på omkring 8700 K. Racing-tilstanden måler jeg derimod til 6600 K, altså meget tæt på de neutrale 6500 K.
Efter flere tests synes jeg stadig, at ansigter ser lidt vel mættede og orange ud. Ved at reducere farvemætningen fra 50 til 42 procent, blinker skærmen. Her skal jeg tilføje, at mine målinger er lavet med DataColor Spyder X2, som ikke er beregnet til OLED-skærme. Men mine øjne er enige med måleren – Racing-tilstand med reduceret mætning ser mest korrekt ud. Jeg må sige, at jeg er begejstret for de nye kolorimetre fra DataColor, som burde kunne kalibrere OLED-skærme.
HDR og billedkvalitet
På min Windows gaming-PC får jeg magenta-skær i HDR-tilstand, uanset hvilken indstilling jeg vælger. Dette kræver kalibrering, hvilket desværre ikke er muligt med almindelige kolorimetre. Generelt har jeg alligevel ikke særlig god erfaring med HDR i Windows. Mac klarer dette bedre, men udvalget af spil dér er desværre meget begrænset.
Perfekt til kreativt arbejde
Vigtigere end frekvenser og målinger er den oplevede billedkvalitet, som er i absolut topklasse. Som med alle andre OLED-skærme har du knivskarpe detaljer og dybe, ægte sortniveauer. De sidste generationer af WOLED har forbedret subpixel-strukturen, så den minder mere om almindelig RGB – som bruges i almindelige LCD-skærme. Det betyder, at tekst og skrifttyper i Windows ser meget bedre ud end tidligere – faktisk så godt, at skærmen fungerer fremragende på kontoret.
Med korrekte farveindstillinger bliver skærmen fremragende til kreativt arbejde. Videoredigering bliver en fryd med så præcise farver, og OLED-teknologiens evne til at vise selv de mindste nuancer i mørke områder skinner virkelig her. Du kan endda bruge skærmen til farvegradering, uden at resultatet bliver helt forkert. Vil man opnå endnu bedre farvenøjagtighed bør man ty til kalibrering.
Billedbehandling i Photoshop og Lightroom nyder også godt af skærmteknologien, og den forbedrede subpixel-struktur giver også knivskarpe detaljer hvad angår tekst. Hvilket har været et problem med tidligere generationer af OLED-skærme. Nu er subpixel-strukturen dog blevet ændret, så den passer bedre til sort tekst på hvid baggrund, eller omvendt.
Hård konkurrence
I forhold til den Sony Inzone M10S, jeg for nylig har testet, er PG32UCDP mindst lige så god, og har fordelen af 32 tommer, hvor Sony kun byder på 27. Den hårdeste konkurrent er måske Samsung Odyssey G8 G80SD, som er 2.000 kr. billigere. Samsungs QD-OLED panel har en lidt anderledes subpixel-struktur, men fungerer også godt til kontorarbejde, og har indbygget kalibrering. ASUS-skærmen har til gengæld lidt bedre lysstyrke, et mere elegant design og et bedre menu-layout.
Konklusion
ASUS ROG Swift PG32UCDP er en imponerende all-rounder, der kombinerer det bedste fra OLED-teknologi med lynhurtig gaming. Med 4K-opløsning fungerer den lige så godt på kontoret som til spil, og med understøttelse af 480 Hz er den også fremadrettet mod endnu bedre grafikkort i fremtiden. HDR kunne implementeres bedre, men bortset fra det er dette måske den bedste skærm i sin klasse lige nu. Prisen er i den barske ende, men for dem, der vil have det bedste af det bedste, kan du ikke gå galt med PG32UCDP.