Hovedtelefoner er den produktgruppe, som vi oftest tester i Lyd & Billede. Og det er der en god grund til. Dels ser vi i disse år en konstant eksplosion i antal og udvalg fra et stadig voksende antal producenter. Det er også den produktgruppe, som flest bruger. Lynhurtige computere, avanceret kameraudstyr og tungt hi-fi har sine tilhængere. Men alle har brug for hovedtelefoner. Faktisk viser det sig, at flertallet har flere sæt hovedtelefoner liggende, til vidt forskellige anvendelser.
I denne test ser vi på en gruppe af hovedtelefoner, som vi ikke tidligere har testet, men hvor udvalget vokser eksplosivt netop nu. Hvad enten man vælger at betragte computerspil som seriøs e-sport, eller computerspil bare er noget, som vi leger, er hovedtelefoner en produktgruppe, der vælter ind på butikshylderne lige nu. Og de kommer både fra de producenter, der i forvejen har specialiseret sig i spiltilbehør og fra de etablerede hovedtelefonproducenter.
Men er det virkelig nødvendigt med særlige hovedtelefoner til spil? Kan man ikke bare bruge sine normale ørebøffer til formålet? Det kan man selvfølgelig godt. Man kan også i princippet tage sine hi-fi-hovedtelefoner med på løbetræningen, resultatet bliver bare derefter. Og spillene stiller en række krav til udstyret.
For det første skal der være en mikrofon på hovesættet, så man kan råbe kommandoer og advarsler til sit team, når det går hårdt til på slagmarken. For det andet skal de være behagelige at have på i timevis uden at ørene bliver kogt i varmen, eller man bliver træt i nakken af vægten. Endelig er det en fordel, hvis de understøtter surroundlyd i mange kanaler, så man kan høre, når fjender kommer listende bagfra.
Ikke ægte surround
Flere af hovedtelefonerne i denne test sælges med ”7.1 surround sound” printet på æsken. At tale om 7.1-kanalers surroundlyd i hovedtelefoner, er lidt som at sælg elastik i metermål: Det kræver en fandens god moral. Af rimelige, fysiske årsager er der nemlig ikke syv separate drivere og en subwoofer indbygget i hovedtelefonerne. Man kunne i princippet godt have separate drivere for front- side- og bagkanaler (det ville bare ikke lyde godt). Men en subwoofer er decideret ikke nogen praktisk ide, og centerkanalen skulle måske så placeres i panden?
I stedet bygger surround-hovedtelefonerne i testen på softwarebaseret virtuel surround, hvor de mange kanaler i kildematerialet ad elektronisk vej placereres rundt omkring lytteren. Hvor godt det fungerer i praksis, afhænger af den soft- og hardware, der står for at omsætte spillets eller filmens lydkanaler til virtuelle i hovedtelefonerne.
Hovedsættene blev selvfølgelig testet i deres naturlige miljø, det vil sige på spil, ikke mindst 3D-skydespil, hvor eventuelle surroundeffekter udnyttes maksimalt. Og Ud over dette blev de også prøvet med musik og film – igen i surround. Vi så også på de indbyggede mikrofoner og eventuel støjreduktion.
Steelseries Siberia 840
Forbindelserne er i orden
Trådløst hovedsæt til prof-gamere klarer alle spilenheder på én gang.
Audio Technica ATH-AG1X
Kun det nødvendige
Kæmpemæssige ørekopper uden ekstrafunktioner.
Lucid Sound LS30
Godt begynderhovedsæt
Tegnebogsvenligt hovedsæt, der dækker behovet hos de fleste.
Logitech Artemis Spectrum Snow G933
Cool luksusdræbermaskine
Logitechs snehvide topmodel lyder godt, og har de funktioner, der kan afgøre slaget.
Sennheiser PC 373D
Letvægter med lyd i den tunge klasse
Åben hovedtelefon til både hi-fi og spil. Men helst alene.