OLED-teknologien er endelig på vej ind i gaming-skærme, og selv om der stadig er relativt få modeller på markedet, har vi allerede set bundsolid kvalitet fra de første producenter, der har introduceret teknologien. Uanset om de kommer fra Asus, Philips, MSI eller Samsung, har de leveret på højeste niveau, og det er især sortniveauet og farvegengivelsen, der nærmest blæser os bagover i stolen. Den absolutte lysstyrke er normalt ikke så høj som på traditionelle monitorpaneler, men forskellen er, at hvid står i så stor kontrast til det bælgmørke sortniveau, og desuden helt uden strølys fra bagbelysningen, som LCD lider under. Simpelthen fordi OLED ikke bruger nogen bagbelysning i det hele taget. Hver eneste pixel er nemlig sin egen lyskilde! Det betyder, at lysstyrken virker meget mere blændende på OLED.
49-tommers superbredskærm
Porsche Design AOC Agon Pro PD49 er en skærm på hele 49 tommer diagonalt i formatet 32:9, som er det bredeste format på markedet i dag. Det svarer til to 27-tommers 16:9-skærme, som er limet sammen til en bred, kurvet skærm. Opløsningen er også derefter – 5.120 x 1.440 pixels. Til spil og underholdning er dette en fantastisk løsning! Du slipper for sammenføjningen mellem to skærme, og du får en sømløs oplevelse fra kant til kant. Og du kan få et fantastisk perspektiv, hvis du spiller i fuldskærmsformat. Et eksempel er Red Dead Redemption 2, som udnytter hele skærmfladen til at tegne et fængslende stort landskab op omkring hovedpersonen i midten af billedet.
Kvanteprikker
Skærmen bruger et såkaldt QD-OLED-panel, en teknologi der blev introduceret af Samsung, men som allerede benyttes af flere konkurrenter. Den bruger kvanteprikker (quantum dots) som farvefilter til de oprindelige blå OLED-pixels til at generere de to andre grundfarver rød og grøn. Fordelen ved denne teknologi fremfor hvid OLED-teknologi (WOLED, hvor pixlerne skinner hvidt, og der bruges farvefilter til alle tre farver), er øget lysstyrke, at kvanteprikkerne ikke nedbrydes over tid, som pigmenter gør, og desuden en helt utrolig betragtningsvinkel.
Spiloplevelsen er fantastisk, når kontrasten er så uendelig, og farverne så kraftige og dynamiske.
Billedopdateringen på PD49 er på hele 240 hertz, så spillene flyder silkeblødt over den store skærm. Med en responstid på 0,03 millisekunder oplever man heller ikke nogen forsinkelse eller bevægelsesslør.
Porsche i designet
Designmæssigt har AOC og Porsche Design gjort et godt stykke arbejde. Skærmen har efter sigende designelementer fra Porsche 911 S 2.4 Targa, uden at jeg helt kan se, hvor de to ligner hinanden. Men lækker er den helt klart. Med en strømlinet og dynamisk form, og med køleriller som med lidt god vilje kan minde om lamellerne på luftindtaget til en kraftfuld sportsvogn.
Selve skærmen ser næsten ud til at svæve med en rammetykkelse på kun 5 millimeter på det tyndeste sted. Detaljer og kurver er også gennemtænkte, uanset hvilken vinkel man ser skærmen fra.
Det flotte stativ kan både drejes og vippes samt justeres i højden.
Godt kalibreret fra fabrikken
Skærmen leveres med en kvittering fra fabrikken, der viser, at farverne er kalibreret individuelt for hver enhed. Og det er en god ting, for det er svært at kalibrere den selv, også hvis man har et colorimeter fra Datacolor eller Calibrite. Der er nemlig ingen OLED-profilering i deres software, så man er enten nødt til at forlade sig på fabrikskalibreringen eller forsøge sig med at indstille den manuelt. Held og lykke med det.
Med en opgivet farverumsunderstøttelse på over 100 procent for både sRGB og DCI-P3 er skærmen som udgangspunkt også fin til billedbehandling. Her anbefaler jeg Gamma 2-profilen, som er tættest på den 2,2-værdi, vi ønsker til denne type arbejde. Vil du selv foretage justeringer, skal du bruge Standard billedindstilling (Eco Mode). Den ville jeg bruge, hvis der ikke skal justeres noget.
Fantastisk spiloplevelse
Spiloplevelsen er simpelthen magisk. Jeg har kastet mig ud i alt fra rolige strategispil som Civilisation VI til hektiske førstepersons skydespil som Destiny 2 og Red Dead Redemption 2. Især sidstnævnte trives i det ultrabrede format, hvor man ser meget mere af omgivelserne på begge sider. Det er en virkelig filmisk oplevelse, så det er nedtur at gå tilbage til 16:9 eller endda 21:9.
Sortkontrasten og farverne betyder, at alle detaljerne kommer godt frem, selv i mørke områder, og takket være den lynhurtige responstid og billedopdatering flyder alt silkeblødt. Og hvis du bliver skudt og dræbt, kan du være sikker på, at det er din egen responstid, der er årsagen – ikke skærmens!
Med HDR aktiveret springer special effects og eksplosioner endnu mere ud af skærmen. Jeg må dog indrømme, at jeg har et ambivalent forhold til hele HDR-tingen på PC, da der er så stor forskel fra app til app på, hvordan billedet ser ud i HDR-tilstand.
Stort arsenal af tilslutninger
Når det gælder tilslutninger, kan PD49 dække de fleste behov: En DisplayPort 1.4, to HDMI 2.1, fire USB 3.2 og ét USB-C-stik, som også kan oplade en tilsluttet laptop med hele 90 watt. Det gør det muligt at nøjes med et enkelt kabel til laptoppen og stadig kunne styre alle ind- og udgange fra skærmen. Derudover får du hovedtelefonudgang og mikrofonindgang.
Ikke en kontorskærm
PD49 har dog én svaghed, og det har med QD-OLED-teknologien at gøre. Det skyldes, at subpixelstrukturen er i et helt mønster, hvilket betyder, at især hvid tekst på sort baggrund ser mere pixeleret ud end normalt, og man kan også se både grøn og magenta i det hvide. Lille skrift får dermed en sløret, næsten regnbuefarvet kontur, som kan være trættende at læse i længden.
Årsagen er, at farvepixlerne i panelet ikke er korrekt justeret i forhold til den hvide skrift, der skal vises. Problemet er værre i Windows end på Mac, fordi Windows kompenserer for den sædvanlige RGB-pixelstruktur og derfor klarer sig ekstra dårligt med forskellige pixelstrukturer. Mac har slet ingen kompensation, så subpixlerne skimtes uanset struktur. Men i mindre grad.
Hvad jeg prøver at sige er, at hvis du vil bruge en QD-OLED-skærm til tekstbehandling og internetbrowsing, så brug en Mac. Men til det brug ville jeg stadig foretrække en LCD-skærm, f.eks. med et IPS-panel. Lad i stedet QD-OLED-skærmen være en ren gaming- og videoskærm.
Porsche Design AOC Agon Pro PD49: Konklusion
Porsche Design AOC Agon Pro PD49 er en fantastisk gamingskærm, der virkelig viser styrken ved QD-OLED-teknologi med et skærmformat på 32:9. Designet er smukt, ydelsen er i top, og funktionaliteten giver dig alt, hvad du har brug for til at optimere din spiloplevelse.
Prisen er noget pebret sammenlignet med eksempelvis Samsung Odyssey OLED G9 G93SC, som giver næsten præcis samme billedkvalitet til en lavere pris. Men her får du ikke det samme gennemførte design. Hvis du er villig til at betale for lidt ekstravagance, er PD49 et fantastisk valg til gaming og andre underholdningsformål. Du skal bare ikke forvente, at den er lige så velegnet til kontorarbejde.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer