Sony satser på e-sports- og konkurrencespil med skærmen Inzone M10S. En 27-tommer OLED-skærm med en ekstrem opdateringshastighed på 480 Hz. Og med et prisskilt på ikke mindre end 11.500 kroner er forventningerne på forhånd sat skyhøjt.
Design og byggekvalitet
Det første, der slår mig, er det elegante design. Skærmen har et minimalistisk udseende uden synlige kontroller eller distraherende elementer på forsiden. Standeren er imponerende veldesignet med en meget kompakt base, der stadig giver god stabilitet. Højdejustering på 120 mm, mulighed for at vippe op og ned og en fuld +/-180 graders drejning giver god fleksibilitet, men jeg savner muligheden for at vinkle skærmen sidelæns. Hvis man vil have skærmen lodret, er det ikke muligt.
Skærmen oser af førsteklasses byggekvalitet, og hvor der er plastik, er det næsten umuligt at se forskel på det og aluminium, der er anvendt i basen. Vægten er kun 6,2 kg inklusive fod, hvilket gør skærmen meget håndterbar.
Tilslutninger og funktionalitet
Der er to HDMI 2.1-porte og en DisplayPort 2.1-port på bagsiden. Dette er den nyeste standard, som understøtter datahastigheder på op til 80 Gbit/s. Men her er standarden af underkategorien UHBR10, som er den laveste specifikation, der begrænser båndbredden til 40 Gbit/s. Det betyder, at du stadig er nødt til at bruge komprimering (DSC) for at kunne spille med fuld opløsning og opdateringshastighed. Det føles lidt skuffende på en skærm i denne prisklasse.
Derudover er der to USB-A-porte og en USB-B upstream-port til tilslutning til en computer. En 3,5 mm hovedtelefonudgang gør det nemt at tilslutte hovedtelefoner.
Lynhurtig gaming-ydelse
Når det drejer sig om ydeevne, er det værd at bemærke, at 480 Hz er helt unødvendigt for de fleste spillere – selv dem på et seriøst niveau. Men hvis du er konkurrencespiller i spil som Counter-Strike 2 og Valorant, hvor hvert millisekund tæller, er der bestemt noget at komme efter. Markørbevægelser er silkebløde, selv på skrivebordet, og kombineret med OLED-panelets ekstremt hurtige responstid på 0,03 ms er bevægelser krystalklare uden mærkbar forsinkelse.
Skærmen er G-Sync-kompatibel og understøtter FreeSync for at forhindre screen tearing. Der kan dog forekomme lidt VRR-flimmer i mørke scener, hvilket er almindeligt med OLED-skærme, men stadig en smule irriterende.
Billedkvalitet
Som forventet leverer OLED-panelet en enestående kontrast med perfekt sort. Lysstyrken er opgivet til 275 nit i SDR, hvor de fleste konkurrenter angiver 250 nit. I praksis kan jeg ikke se nogen særlig forskel mellem denne og andre OLED-skærme, men sammenlignet med en lys LCD-skærm falmer OLED i lyse omgivelser. Men dæmp lyset, og vær forberedt på at blive blæst omkuld af OLED’s billedkvalitet!
Den nye subpixelstruktur med RGWB (rød, grøn, hvid, blå) giver også markant bedre tekstgengivelse end tidligere OLED-paneler. Hvor ældre WOLED og QD-OLED viser forstyrrende magenta- og cyankanter omkring tekst, ser tekst nu skarp og ren ud, selv i 1440p-opløsning. Indtil nu har jeg sværget til 4K-opløsning (3.840 x 2.160) for OLED-skærme af denne grund.
Det gør M10S til en fremragende allrounder, som også er velegnet til kontor- og webbrug, ikke kun til spil. Den er også fantastisk til redigering af fotos og video i standardfarvetilstand.
HDR kunne være bedre
HDR-ydelsen er på den anden side mere variabel. I HDR angives skærmen at nå op på 1.300 nit i områder med svagt lys. Men den samlede lysstyrke dæmpes stadig for meget i HDR. Det sker for at give mere energi til HDR-effekterne med højt lys. Som i film og spil er dette imponerende nok, men der er i gennemsnit for lidt lys i en given scene, især i Display HDR-tilstand, som skulle være den ”reneste” HDR-tilstand. Det bliver betydeligt bedre i Cinema-tilstand, men jeg er stadig ikke helt overbevist. Her burde Sony enten have haft en hårdere justeret tone mapping ud af boksen for at afbalancere HDR-effekterne, så de var mere tilpasset den gennemsnitlige lysstyrke. Eller, endnu bedre, givet brugeren mulighed for at justere graden af tone-mapping. Som skærmen ser ud nu, foretrækker jeg SDR.
Gode farver, men …
Farvedækningen er solid med 98,5 procent dækning af DCI-P3-farverummet. Fabrikskalibreringen kunne dog have været bedre. Gaming-tilstanden har en smule blåt skær, mens Cinema-tilstanden virker undermættet. Standardtilstanden giver efter min mening den bedste balance.
Det er særligt vigtigt med OLED-skærme, at farverne er gode, når de kommer ud af kassen. Det skyldes, at de ikke kan kalibreres med værktøjer som Calibrite ColorChecker Display eller Datacolor Spyder X2. Det skyldes, at de endnu ikke har OLED-profiler, der kan bruges. Calman klarer opgaven, men til en helt anden pris.
Den særlige FPS Pro-tilstand, som er udviklet i samarbejde med e-sportsholdet Fnatic, er interessant. Den efterligner egenskaberne ved TN-paneler med lysere sort, som mange gamere er vant til. FPS Pro+ går endnu længere ved at fremhæve fjendens farver som rød, men blå er også tydeligt fremhævet. Det er en smagssag, men jeg synes ikke, det er en funktion, der er værd at betale ekstra for.
Software og ekstra funktioner
Hvis du bruger Windows, kan du downloade Sonys Inzone Hub-software, så du nemt kan justere indstillinger og oprette profiler til forskellige spil og programmer. En 24,5-tommers tilstand giver dig mulighed for at formindske billedet for dem, der foretrækker en mindre skærmstørrelse i konkurrencespil. Det sænker også opløsningen til 2.368 x 1.332 pixels, hvilket gør det nemmere for grafikkortet at håndtere høje skærmfrekvenser.
Konkurrenter
Med en pris på 11.500 kroner har Sony Inzone M10S hård konkurrence. For eksempel tilbyder ASUS ROG Swift PG27AQDP lignende specifikationer for næsten 30 procent mindre. Hvis du vil have en høj opdateringsfrekvens, men kan klare dig med 360 Hz, er der flere gode alternativer, der koster betydeligt mindre.
Konklusion
Sony Inzone M10S er en imponerende gaming-skærm, der leverer ekstrem hastighed og respons sammen med OLED’s uovertrufne billedkvalitet. Byggekvaliteten er fremragende, og designet er elegant.
Prisen på 11.500 kroner dog høj, især i betragtning af den svage HDR-ydelse og den begrænsede DisplayPort-båndbredde.
Men for de mest dedikerede konkurrencespillere, der har brug for det hurtigste, er dette et solidt valg. For alle andre er der bedre muligheder til en lavere pris.