TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Audio Physic Spark

Kompakt og korrekt

Audio Physic Spark er krympet i størrelse og steget i pris, men de kan noget helt specielt, som få andre højttalere formår.

Af / 19/03/2023 - 10:01
Audio Physic Spark

Lyd & Billede mener

  • Ekstremt åben og ufarvet mellemtone. Dynamisk og kontrolleret på samme tid. Stort lydbillede med en uhyre lineær gengivelse.
  • Du får ikke meget dybbas her. Vældig korrekt gengivelse falder ikke i alles smag.

Jeg gik rundt i huset og beskæftigede mig med andre ting end at lytte og ænsede ikke musikken i baggrunden. Roheys fem år gamle album, A Million Things, fungerer lige så godt som stemningsfuld baggrundsmusik som til koncentreret lytning. Men noget ved mellemtonen fik Rohey Taalahs sjælfulde vokal til at følge mig, hvor jeg end gik hen.  

Tilbage i sofaen dæmrede det for mig.   

Det måtte være Audio Physics’ særlige mellemtoneenheder, der fik vokalen til at lyde så ufarvet og fri. Klangen i mellemtonen mindede mig om mine gamle Quad ESL 63‘ere, måske ikke med nøjagtig samme vægtløse luftighed, men tæt på.  

Det er et anerkendende nik til Audio Physics valg af enheder, som der usædvanligt nok er tre af her.   

Det usædvanlige ved Audio Physic Spark er ikke kun, at det er en trevejs kompakthøjttaler med en unik mellemtoneenhed, men også at Spark oprindelig var en slank gulvhøjttaler. Hvad der præcist skete, da man besluttede at forvandle Spark til en kompakt model, skal jeg ikke gøre mig klog på Jeg vil blot konstatere, at det slet ikke var en dårlig idé.  

Annonce

Den nyeste generation af Spark har i det mindste beholdt Audio Physics’ karakteristiske kabinetdesign med en let bagudvendt silhuet og et symmetrisk design på fronten. 

Audio Physic Spark stereo
Audio Physic Spark. (Foto: Audio Physic)

Unik enhed

De 48 cm høje Spark er selvfølgelig ikke velegnede til bogreolen, men der findes et 20 kilo tungt stativ, der er fremstillet specielt til Spark og kompakthøjttalere med samme fodaftryk som en gulvhøjttaler.  

Ifølge Audio Physic er meget af teknologien i Spark hentet fra flagskibet Cardeas. 

Den specielle mellemtoneenhed, for eksempel. Det er en 15 cm enhed, der er designet uden centerophæng overhovedet. Normalt er alle dynamiske enheder lavet med et ophæng rundt om svingspolen, men Audio Physic mener, at dette hæmmer den kinetiske energi og giver ulemper for musikken som farvning eller egenlyd. 

Jeg forstår godt, hvad de mener, for disse højttalere har en sjælden vægtløs og luftig mellemtone, som virker helt ubesværet, når man spiller musik. 

Audio Physic Spark treble exploded view Audio Physic Spark treble driver Audio Physic Spark bass Audio Physic Spark mid
<
>
3,9 cm HHCT III diskant i eksploderet visning. (Foto: Audio Physic)

Hyper Holographic Cone

Mellemtonerne kalder de HHCM SL, og den spiller sammen med en 39 mm domediskant, HHCT III, og en basenhed med en 18 cm aluminiumsmembran med keramisk belægning, og dobbelt ophæng til membranen.  

Ifølge Audio Physic bruger de ikke et konventionelt delefilter med faste delefrekvenser, men et filter, der giver enhederne frihed til at gengive alle frekvenser. Det lyder mærkeligt, det medgiver jeg, men det er et af flere elementer i Audio Physics Power Train-teknologi, som handler om at slippe musikken løs med så få indgreb som muligt til at farve lyden. 

Honeycomb og glass

Derfor kan kabinettet på en Spark heller ikke sammenlignes med ældre versioner. Her bruger man et syntetisk materiale og former de indvendige kabinetpaneler med en honeycomb-struktur i stedet for de sædvanlige MDF- eller HDF-plader. Dette skulle give langt færre resonanser og en større indvendig volumen, da pladerne kan gøres tyndere end MDF.  

Højttalerne er hvid- eller sortlakerede med glasflader på ydersiden og på forsiden en sort glasplade, der er fastgjort med magneter.   

Audio Physic Spark duo Audio Physic Spark finish Audio Physic Spark midrange Audio Physic Spark treble
<
>
Audio Physic Spark. (Foto: Lasse Svendsen)

På bagsiden kan man se en vandret basrefleksport øverst, og længere nede et par WBT-terminaler monteret på en indvendig dæmpet skive med filteret på indersiden. Højttalerne kan leveres med to par WBT-terminaler, hvis man ønsker bi-wire eller bi-amp.  

Kvalitetsindtrykket er solidt, som det sig hør og bør i denne prisklasse. Hvor vi også finder meget stærke konkurrenter i højttalere som Audiovector R1 Arreté, som længe har været blandt vores referencehøjttalere, men også Sonus faber Olympica Nova I og Focal Kanta N°1. 

Læs også Audio Physic Virgo III Her er højttaleren til dem, der vil have mere tryk på uden at give afkald på alle nuancerne og klangfarverne.

Mega Meta

Det er fristende at konkludere, at mellemtonen er Sparks styrke, og at den klarer sig bedre på dette område end de fleste tovejs-kompakthøjttalere gør. Fordi denne unikke enhed faktisk gør noget ved klangen af vokal, guitarer, træblæsere og klaverer, hvilket jeg normalt forbinder med dyrere gulvhøjttalere med ekstremt dyre enheder.    

De er ikke lige så overbevisende i dybbassen, simpelthen fordi de ruller af så tidligt – omkring 40-50 Hz – at den laveste oktav fra et koncertklaver mister lidt af sin tyngde. Men resten af basgengivelsen har rigeligt med dynamisk kontrast og ikke mindst tyngde nok til at få en kontrabas til virkelig at stå frem i lydbilledet.  

Audio Physic Spark port Audio Physic Spark bak
<
>
Foto: Lasse Svendsen

I den anden ende oplevede jeg, at den relativt store diskantenhed gav strygere og messingblæsere en næsten asketisk, men meget kontrolleret lyd, rig på klangfarve, men omhyggeligt doseret. Jeg havde en lignende oplevelse, da jeg testede Audio Physic Virgo III for fire år siden, men diskantgengivelsen fra Spark er luftigere og mere vægtløs.  

Højttalerne leverer et virkelig stort, dynamisk og levende lydbillede. I mit rum med en Yamaha R-N2000A tilsluttet fik jeg en enorm dybde i lydbilledet. Basgengivelsen var skarp, måske ikke for fysisk, men forbløffende præcis.  

Lydbilledet blev lidt mere koncentreret i midten af vores mere dæmpede testrum, hvor en Macintosh MA9500 (300 watt pr. kanal) virkelig fik greb om basenhederne. Klangen fra højttalerne blev varmere og fyldigere, og musikken lød mere dynamisk. Men også en smule antiseptisk, i mangel af et bedre ord. Nogle ville sige korrekt, og måske i overkanten korrekt efter nogles smag. Selv på en McIntosh-forstærker, der har en tendens til at give mere fest og ballade til musikken end en korrekt japansk forstærker, men det er jo det åbenlyse klangideal hos folkene bag Spark.  

Den altid vanskelige klaverklang får ikke hjælp af farvning eller betoning, som kan tilføje eller ændre klaverets lyd. Hverken på Leif Ove Andsnes Horizons eller Keith Jarrett Trios Up For It.  

Personligt savner jeg lidt af live-fornemmelsen på Up For It. Med Spark føles det mere som at sidde i et studie og høre musikken blive opført foran en. 

Læs også Kompromisløs kompakthøjttaler Disse højttalere er i en klasse for sig, godt ­hjulpet af en løsning, der er lige så smart, som den er enkel.

Konklusion

Spark har ikke mistet meget i overgangen fra gulvhøjttaler til kompakt ‘reolhøjttaler’. Ingen af Spark-versionerne har været konger af dybbas, men de har altid leveret kvalitetsbas.

Det gør den nye version i højeste grad også, ligesom den er bedre til alt andet. Den er yderst korrekt afbalanceret med en åben og vægtløs mellemtone, der skiller sig positivt ud. Den gengiver vokal og akustiske instrumenter med en elektrostatisk højttalers præcision, ufarvet, luftig og rig på klangfarve og nuancer.

Dette er ikke højttalere, som du køber til festlokalet, men højttalere, der passer lige så godt i et dedikeret lytterum som i stuen, hvor hele familien kan få glæde af dem. De er lige velegnede til baggrundsmusik som til koncentreret lytning. 

Karakter
Audio Physic Spark
High End
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Kan man lære gamle noder nye tricks?

Yderst vellydende

Weiss DAC501: Ingeniørkunst og musikglæde

Her får du meget for pengene

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget