Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

test: Audio Research LS28

Gammel teknik – moderne lyd

Forstærkeren fra Audio Research er måske en anakronisme, men en meget vellydende en af slagsen.

Skrevet af / 15/12/2017 - 12:49
Audio Research LS28
Lasse Svendsen

De fleste af os kan kun drømme om så fantastisk lyd – prisen sætter en stopper for det. Man er ikke rigtig klog, hvis man spilder penge på dyr hi-fi, men det er okay at svede sig tynd på en syv kilos racercykel til 100.000 kroner. Hver sin lyst.

For dem, der er så begejstrede for musik, at de bruger lønnen på hi-fi, for ikke at sige high-end hi-fi, bliver måske ikke radmagre. Men måske er de lykkeligere.

Det er noget, der rører én dybt, når musikken lyder bedre end til en koncert, og man føler, at det går op i en højere enhed. Synergieffekten af yndlingsmusikken på et seriøst anlæg med fantastisk lyd kan skabe magiske øjeblikke, der kilder i sjælen og visker summen på kvitteringen ud af hukommelsen.

Så rørende (!) smukt kan det blive, at man er mærket for livet. F.eks. med Audio Researchs forstærkersæt i den nye Foundation-serie, som består af en forforstærker, en digitalkonverter, en pladespillerforstærker og en effektforstærker. Alle med vakuumrør.

Bag Livio Cucuzzas moderne design gemmer der sig ældgammel teknologi, som kan fremkalde gåsehud på en sten. Tag f.eks. forforstærkeren LS28. En helt analog forstærker med fire små rør, der i høj grad bidrager til den magi, som gode rørforstærkere kan skabe.

Den har ikke indbygget DAC, langt mindre en pladespillerindgang. Det mest moderne ved den er faktisk fjernbetjeningen. En forstærker til en anden tid, men med en lydkvalitet, der afgjort hører til i den øverste sfære. Det samme kan siges om effektforstærkeren VT80, som med fire KT120-rør leverer 75 watt strøm i hver kanal.

Sammen skaber parret en forstærkerkombination, som ikke alene formår at drive alt fra Klipsch- til MartinLogan-højttalere, men også lyder som en moderne transistorforstærker. Bare med et strejf af magi.

Foundation

Audio Research har gennemgået en vellykket transformation de seneste år. Virksomheden – som blev startet af William Johnson i Plymouth, Minnesota, i 1970 – fik en renæssance under Fine Sounds Groups ejerskab, nu McIntosh Group. De laves stadig i Minnesota, hvor de også udvikles, mens Livio Cucuzzas team hos Sonus faber i Italien står for designet.

Foundation-serien er Audio Researchs kerneprodukter, prissat under de dyrere Reference- og Galileo-serier. Et sæt med LS28 og VT80 koster i omegnen af 150.000 kroner og er prissat på niveau med f.eks. McIntosh, Ayre og Burmester. Definitivt high-end, med andre ord.

Kun line-indgange, ikke engang en pladespillerindgang. (Foto: Audio Research)

Rent analog forstærker

En rørforstærker, der ikke har DAC, er blottet for USB-indgange og heller ikke har pladespillerindgang, lyder virkelig som en anakronisme.

En analog rørforstærker kun til analoge lydkilder har åbenlyse begrænsninger. En pladespiller har brug for et RIAA-trin, og vælger man Audio Research PH9 i Foundation-serien, må man af med samme beløb som for forforstærkeren. Det samme gælder for DAC’en DAC9 i samme serie.

Hvis man kan leve med det, får man i hvert fald line-indgange nok. Fire balancerede og fire ubalancerede. Der er også tre udgange og stik til at koble flere komponenter sammen, så fjernbetjeningen tænder for dem alle, når man trykker på power-knappen.

Forstærkeren er bygget op omkring fire udvalgte 6H30-rør. Under udviklingen af LS28 er utallige timer gået med at lytte til forskellige rør, komponenter og kredsløb. Indtil Audio Researchs lydchef, Warren Gehl, har givet tommelfingeren op.

Sublime kvaliteter

Man kan konfigurere simple ting som balance og navn på indgangene, og aflæse, hvor mange timer rørene har været tændt. Man kan også indstille, hvor længe forstærkeren må være tændt, før den slukker for at spare på rørene. Ikke at jeg kan se pointen, for timerne flyver i selskab med Audio Research-sættet.

Foundation-kombinationen var det mest brugte forstærkersæt hos mig i den tid, hvor jeg havde det til test. Her blev det parret med små og store højttalere fra Klipsch, Dynaudio og Piega – højttalere med vidt forskellige egenskaber, klangkarakter og følsomhed.

At sige, at det gik aldeles strygende, er ikke at afsløre for meget.

Kombinationen af LS28 og VT80 er ikke helt så mægtig som en Gryphon Diablo 300, hvor de massive kræfter, den besidder, fuldstændig tager kommandoen over selv de mest genstridige højttalere. Der er heller ikke den samme varme klang her, som giver fylde til en McIntosh-kombination, og et forstærkersæt fra Ayre kan være endnu bedre fokuseret. Men det har nogle andre, sublime kvaliteter.

Lyden fra Audio Research-sættet er som at stryge fingerspidserne let hen over tætspundet silke, at stikke tungen ned i en ske med vaniljecreme eller snuse til et glas årgangschampagne.

Der er en lethed her, en uanstrengt klarhed, der ikke findes på mange andre forstærkere, jeg har testet. Men det betyder ikke, at der mangler kraft bag dynamikken, for sættet er en vellykket blanding af fart og finesse.

Pat Methenys 1980’er-lp 80/81 på en Rega Planar 8 pladespiller gengives med mere dybde og bund, end jeg havde turdet håbe på. Der er faktisk dybbas her, som både er legende og kontrolleret. Måske ikke så fed og mægtig som på Diablo 300, men et skift til opera var afgjort til Audio Research-sættets fordel. Hvor guitar- og bastonerne fra 80/81-albummet lød varmt og behagelig afrundet på både Diablo 300 og LS28/VT80, lød sopraner og strygere mere raffineret med finere tegning af detaljer på rørforstærkerne.

Det er klart, at man ikke kan drive alle højttalere til lige så øredøvende lydniveau og stadig have lige så god kontrol som et Ayre Twenty-sæt eller Audio Researchs for- og effektforstærker i Galileo-serien, men jeg for min del kunne have levet lykkeligt med denne kombination i mange år.

En tur tilbage i tiden til Dire Straits’ Making Movies gav mig gåsehud på “Romeo and Juliet”, for Audio Research-forstærkerne formåede at få guitarerne endnu mere fokuseret med sprudlende dynamisk kontrast. Det var lige så jeg gispede.

Styrken ligger i en høj grad af gennemsigtighed, superbt fokus og letbenet dynamik med upåklagelig kontrast. Instrumenter i de lavere oktaver kunne måske have haft mere fylde, men der mangler ikke bas eller grundtoner her.

Konklusion

Audio Research-forstærkerne spiller himmelsk smukt med en sublim gengivelse af især vokaler, strygere og klaver – instrumenter, der er krævende at gengive. Forstærkerne leverer også lynhurtig dynamik, og lyden er så ren og ufarvet, at det næsten (men også kun næsten) er for meget af det gode.

Forforstærkeren er udstyret med otte line-indgange, men ingen pladespillerindgang. For nogle vil det være et minus, men sammen med den potente og afbalancerede VT80 er LS28 en af de mest vellydende forstærkerkombinationer, vi har testet.

Lyd & Billede mener

Nydeligt bygget, fantastisk at lytte til og så raffineret og detaljeret, at man næppe kan forlange mere til prisen. Blottet for digitale indgange endsige pladespillerindgang.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Lyd & Billede
Scroll to Top