TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
BLACK WEEK - 70% RABAT PÅ LB+

TEST: Audio-Technica AT-LP2022

Værdig jubilæumsafspiller

Det eneste problem med Audio-Technicas jubilæumspladespiller er, at du ikke kan få fat i den.

Af / 04/03/2023 - 10:01
Audio-Technica AT-LP2022

Lyd & Billede mener

  • Spektakulær at se på, fænomenalt flot at lytte til. Leveres med støvlåg, kabler, to nåle, klar til at spille for den, der er så heldig at få fat i en.
  • Udsolgt.

Audio-Technica, vær venlig at sætte denne pladespiller i produktion igen. Den er levedygtig, den ser fantastisk ud, og den spiller rigtig godt. Der er intet at betænke sig på.  

Audio-Technica har kun bygget 3.000 eksemplarer af den gennemsigtige pladespiller i akryl. Den er skabt til Audio-Technicas 60-års jubilæum, og den er allerede udsolgt. Uåbnede kasser af AT-LP2022 går allerede for det dobbelte af prisen på eBay, hvilket viser, at efterspørgslen er meget større, end Audio-Technica havde forventet.  

Da den blev lanceret, blev prisen sat til 1.200 euro, hvilket er lidt over prisen for en Rega Planar 3. For de ekstra penge får man en relativt kompakt pladespiller i gennemsigtig akryl, med en højdejusterbar tonearm i kulfiber og en pickup med to forskellige nåle.  

Audio-Technica-afspilleren ligner ikke nogen anden pladespiller på markedet. Pro-Ject 6 PerspeX SB er den, der kommer tættest på. Men den er udført i Corian, har en sort tallerken og koster det dobbelte.   

Audio-Technica AT-LP2022

ATLP2022 uen lokk
Den leveres med støvlåg og aftageligt pickuphus. (Foto Audio-Technica)

Her er det meste lavet af gennemsigtig akryl. Chassiset er lavet af et enkelt stykke 30 mm tykt akryl. Den remdrevne tallerken i 16 mm akryl. Al elektronikken er tydeligt synlig gennem akrylen, således at afspilleren er et ægte blikfang, uanset hvor den er placeret.  

Annonce

Silikoneremmen er ført rundt om akryltallerknen, og hastighederne styres af en 33/ 1/3- og 45-knap på venstre side af tallerknen. På den anden side har Audio-Technica monteret den højdejusterbare kulfiberarm på en højdejusterbar armbase. Da der ikke medfølger nogen måtte til tallerknen, kan man frit eksperimentere med filt-, kork- eller silikonemåtter og justere armens højde i overensstemmelse hermed.  

Men egentlig skal man bruge afspilleren uden en måtte på tallerkenen.

Samme pickup, to nåle

ATLP2022 PU
Pladespilleren leveres med en MM-pickup, med to forskellige nåle. (Foto Audio-Technica)

Eftersom armen har aftageligt pickuphus – AT-HS4 SV – er det nemt at montere en anden pickup end den medfølgende. Som er en Audio-Technica AT-VM95E BK. En meget fin MM-pickup med normal udgangsspænding på 4 mV, elliptisk slibning og aftagelig nål.   

Den skal have en nåletryksvægt på 2 gram, 47 kOhm belastning og 23 graders sporingsvinkel, men da den er færdigmonteret i pickuphuset, er det bare at fastgøre den til armrøret og justere modvægten i den anden ende.    

Pladespilleren leveres med en ekstra nål, som passer til den samme pickup. Den hedder AT-VMN95SH CL og har en skarpere Shibata-slibning (2,7 x 0,26) på en nålearm i aluminium. Den har et bredere frekvensområde og en bedre kanalseparation.  

Der er ikke noget indbygget phono-trin (RIAA) her. Det medfølgende kabel er af god kvalitet og kan tilsluttes direkte til et passende phono-trin, og så er man klar til at spille.  

Rotationshastigheden blev målt til 33,28, og afvigelsen var -0,15%.   

Med en afvigelse på 0,52% lå Wow og Flutter lidt højere end på en Pro-Ject X1. Men det er bedre end W&F på den direkte drevne Thorens TD402DD. 

To slibninger med forskellige egenskaber

ATLP 2022 bak
Med aftagelige kabler og separat strømforsyning er der mulighed for at forbedre lyden yderligere. (Foto Audio-Technica)

Målingerne viser med andre ord ingen afvigelser af betydning, de er i praksis ikke mærkbare. Klavertonerne fremstår som et solidt fundament i lydbilledet.   

Klaveret på Jan Gunnar Hoffs Living, indspillet af 2L, klinger frit og åbent i rummet. Der er godt med tyngde i de nedre oktaver, og lydbilledet er stort og stabilt. Med den skarpere Shibata-slibning på VMN95SH CL er fokus og detaljegengivelse klarere, men bassen er også slankere. Nogle vil sikkert foretrække den anden nål, og på Dire Straits Love Over Gold er lyden varmere, federe og fyldigere, på bekostning af gennemsigtigheden i lydbilledet, når den elliptiske nål er monteret.  

Den dynamiske kontrast er særdeles god, om end ikke helt så levende som på en Technics Sl-1500C, som også leverer bas med større autoritet. Men hvis man sætter Shibata-slibningen på, åbnes lydbilledet igen, og så er der mere detaljerigdom i lydbilledet, end der er fra både en SL-1500C og en Planar 3.  

ATLP2022 over
Gennemsigtig akryl giver pladespilleren et udseende, man ikke ser magen til andre steder. (Foto Audio-Technica)

Jeg har ikke prøvet pladespilleren med dyrere pickupper, men jeg er sikker på, at en endnu bedre pickup, f.eks. en MC-pickup fra Audio-Technica, Ortofon eller Sumiko, ikke vil være spildt her. Den påvirkes meget lidt af vibrationer i rummet, og kulfiberarmen virker solidt bygget og godt dæmpet.  

Dette var meget tydeligt på Living, hvor klaveret får lov til at klinge frit, uden at man kan høre klang eller pitch blive påvirket af resonans eller forvrængning.  

Med Shibata-nålen får man flere klangnuancer frem, og jeg kan forestille mig, at potentialet for endnu bedre lydkvalitet er let at opnå med en endnu bedre pickup.

Konklusion

Audio-Technicas jubilæumspladespiller fortjener et større publikum enn de 3.000 verden over, som har haft held med at få fat i den. Ikke nok med at den ser spektakulært godt ut, den spiller fremragende lige ud af æsken med den medfølgende pickup, og den matcher let konkurrenterne i tilsvarende prisklasse på det vigtigste parameter: Lydkvaliteten. Den kan lyde lidt vel afslappet, og den dynamiske kontrast er især i bassen ikke helt på niveau med de bedste i denne disiplin. Men den spiller med overbevisende inflevelse, åbenhed og balance. Hvad mere kan man ønske?  

Karakter
Audio-Technica AT-LP2022
Premium
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Weiss DAC501: Ingeniørkunst og musikglæde

Her får du meget for pengene

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget

High-end i sværvægtsklassen

Kompromisløs lyd i lommen