TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

TEST: Auralic Polaris

Et Kinder-æg​​

Kanongod lyd, streaming og alle tilslutninger samlet i én boks – det lyder næsten for godt til at være sandt.

Af / 06/02/2018 - 13:00
Auralic Polaris

Lyd & Billede mener

  • Løser mange hårdknuder med sine endeløse tilslutningsmuligheder og lyder forbandet godt oveni.
  • Lang opstartstid og kompleks navigation i menuerne.

De kan ikke slå sig på brystet med hverken stor erfaring eller et berømt navn. De har ikke McIntoshs, Audio Researchs eller Electrocompaniets lange historie at se tilbage på, men der bliver lagt mærke til Auralic også uden for hi-fi-kredse.

Det er ikke, fordi man kan finde dem i Elgiganten (det kan man ikke), men det Hongkong-baserede firma har hurtigt fået ry for at lave exceptionelt gode digitalkonvertere. Også kaldet DAC’er, for nemheds skyld.

Alle digitale afspillere har en DAC eller digital lydprocessor om bord. Mobilen, dvd-afspilleren eller kabel-tv-modtageren har alle sammen sådan en integreret. Ellers ville du ikke kunne få lyd i hovedtelefonerne eller fra lydudgangene på bagsiden.

De fleste moderne forstærkere har også en DAC indbygget. Som regel handler det om et simpelt kredsløb, der gør det muligt at slutte tv’et eller laptoppen til anlæggets digitaludgang. Hvis forstærkeren derimod er helt analog, har man brug for en separat DAC.

Og det er her, Auralic har skabt sig et navn. Deres små DAC’er og streaming-bokse har givet mange mulighed for at løfte lydkvaliteten fra de digitale lydkilder. Ofte til en forholdsvis fornuftig pris.

Annonce

F.eks. den lille Auralic Aries Mini. En trådløs streaming-receiver, der giver bedre lyd fra Spotify eller Tidal. Du slutter den bare til den forstærker eller receiver, du allerede har, og løfter dermed lydkvaliteten fra mobilen, når du streamer musik. En relativt betydelig opgradering af lyden i forhold til en Chromecast Audio eller Apple TV.

au1
(Foto: Auralic)

Columbusæg

Der findes også andre løsninger. Blandt de mest elegante er forstærkere med alt indbygget. Altså en kombination af indgange til analoge og digitale lydkilder kombineret med streaming og en forstærkerdel. Så behøver du bare at tilslutte et par højttalere i den anden ende.

Præcis sådan én er Auralic Polaris. Et columbusæg i form af en integreret forstærker med 120 watt effekt, indgange til alt fra tv til pladespiller plus trådløs streaming. På mange måder ligner den Technics SU-G30. Som også er en trådløs integreret forstærker med analoge og digitale lydindgange. Inklusive pladespillerindgang.

Meget praktisk, af flere grunde. Ikke kun fordi man kan koble både gamle og nye lydkilder til, men også fordi det for mange vil være en betydelig opgradering af anlægget med bedre lyd. Og bekvemmelighed, må jeg tilføje.

For det her er hi-fi, som hele familien kan bruge.

Førstegangsopsætning

Auralic Polaris er antitesen til den klassiske hi-fi-forstærker. Den er langtfra noget stort bæst, som du skal have hjælp til at få ud af kassen, og med kun 22 cm på den dybe led og en vægt på under 5 kg kan den sagtens stå i en IKEA-reol.

Første gang den sættes op, kan det virke kompliceret. For at få den sluttet til netværket skal du downloade app’en Lightning DS til iOS eller Android og følge instruktionerne på skærmen. Der følger også en brugsanvisning med – desværre en af de dårligste, jeg har set, så brug hellere app’en.

Opsætningen tager et stykke tid; regn med 15-20 minutter, hvis alt går, som det skal. Og det gør det, hvis man læser instruktionerne grundigt. Derefter er det for det meste lige ud ad landevejen. Brug gerne fjernbetjeningen til at konfigurere de analoge indgange (og udgange). Har du ikke brug for en pladespillerindgang, kan den fungere som standard analogindgang i stedet.

Hvis du vil koble den til aktive højttalere eller en separat effektforstærker, er det også muligt.

au2
Den lille forstærker er meget fleksibel med streaming og tilslutninger til det allermeste. (Foto: Auralic)

Musik-server

Polaris understøtter selvfølgelig Tidal. Du skal bare indtaste brugernavn og password, så kan du streame fra Tidal HiFi og Masters-kataloget med bit-perfect processering, som giver dig uafbrudt musik i høj opløsning.

Digitale lydkilder kan sluttes til et bredt udvalg af indgange. Balanceret AES/EBU, koaksial, optisk, USB og Wi-Fi eller Ethernet. Den kan også kobles trådløst til netværket og understøtter streaming af musikbiblioteket fra andre enheder (med Open Home og UPnP), ligesom den kan bruges med musikklienten Roon.

Alternativt kan du sætte dit musikbibliotek på et USB-drev til indgangen foran eller bagpå, eller åbne kabinettet og montere en 2,5 tommers harddisk eller SSD, som du overfører musikken til. Så har du streaming, musikafspiller med eget bibliotek, afspilning fra digitale og analoge lydkilder plus forstærker i ét kompakt og stilrent kabinet.

Klædelig eller kedelig

Det lyder næsten for godt til at være sandt, men Auralic har strengt sig an, for at den også skal lyde godt.

Den interne DAC-processor understøtter lydfiler med op til Quad-Rate DSD samt PCM-filer (cd-format) op til 32 bit/384 kHz. Den har også fem valgbare digitalfiltre, der ændrer klangkarakteren efter behag. Precise er den anbefalede – og den, jeg bedst kunne lide.

Polaris anvender desuden Auralics Femto data-clocking, som de mener er mere præcis og giver lavere fasestøj, ned til -151 dBc/Hz.

Meget fint, især når man læser Auralics egne ord om al den avancerede teknologi, der findes i Polaris. Men det er ikke meget værdi, hvis man ikke bliver lige så overbevist af lyden som af de fine ord. Så jeg startede med The Weeknd og Daft Punks “I Feel It Coming”. Et fængende popnummer med en suggestiv rytme og let at finde på streaming-tjenester som Spotify og Tidal.

På de kompakte Piega Premium 1.2 strømmede rytmen og vokalerne ud i en varm strøm med en håndgribelig varm klang, der gav et stort og behageligt lydbillede. Bassen var til stede i rigt mål – ikke helt så stram og potent som med Hegel H360, men klangfuld nok.

Med de langt mere krævende Sonus faber Serafino tilkoblet voksede lydbilledet selvfølgelig til større dimensioner. Her kom bassen også mere til sin ret, f.eks. på Bruno Mars’ “24K Magic”, hvor de store højttalere langt lettere afslører, at der også er godt med dybbas i Polaris-forstærkeren.

Den vokser med kvaliteten af lydkilden – og med lydstyrken. Hvis du streamer fra Spotify og spiller lavt, lyder det uldent og indelukket. Skifter du til Tidal HiFi eller Masters og skruer op for volumen, kommer der langt flere detaljer frem, lydbilledet bliver mere fokuseret, og der er mere dybde i musikken. Polaris lyder ikke så skarpt fokuseret som Hegel H360; snarere får den varme klang den til at lyde mere som en japansk analog MOSFET-forstærker. Fed lyd, bogstavelig talt.

Detaljerigdommen kommer ikke til sin ret, før man spiller højopløste lydfiler – mindst på cd-niveau. Keith Jarretts Köln-koncert på cd, Chet Bakers Love for Sale på Tidal Masters og Beyoncés “Pray You Catch Me” fra albummet Lemonade lyder fantastisk detaljeret og samtidig glat som silke.

Og vigtigst af alt er det en fest at lytte til. Men Polaris-forstærkeren skal altså fodres med lydfiler af højeste kvalitet. Hvis du kun har MP3-filer, tror jeg ikke, at det er den rette forstærker for dig.

au3
Alt i alt har man 17 tilslutningsmuligheder på Auralic Polaris. (Foto: Auralic)

Konklusion

Auralic Polaris er en sjældent vellykket forstærker, streamer og musik-server, som det allermeste kan kobles til. Den kan også fint trække tungtdrevne højttalere og lyder fremragende. Hvis den vel at mærke fodres med højkvalitets lydfiler. Så er den et interessant alternativ til Hegels, Electrocompaniets og Naims trådløse forstærkere.

Polaris er en tand mere fleksibel, men det har sin pris. Den kan virke kompliceret at sætte op, og den daglige betjening er det bedst at overlade til fjernbetjeningen eller app’en.

“Det her er hi-fi, som hele familien kan bruge.”

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Årets bedste tilbud

Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

4,- / for 4 uger
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget

High-end i sværvægtsklassen

Kompromisløs lyd i lommen

Total kontrol

Her er Denons løsning på Sonos-kaosset