annonse
annonse
annonse

Test: Ayre EX-8

Ayre EX-8

Sublim musikcentral

Med det bedste fra begge verdener kan Ayre-forstærkeren dække de flestes behov.

Plus
Silkeglat og detaljeret lyd med stram dynamik. Kan leveres med alle indgange (næsten).
Minus
Trist fjernbetjening, lidt kompleks opsætning og fravær af pladespillerindgang.

Okay. Så designet minder mere om et stykke hospitalsapparatur end en Ayre-forstærker. Måske er det, fordi de kalder EX-8 en hub, ikke en forstærker, at designet ikke ligner noget, de har lavet før.

Det ved jeg ikke, men jeg ved, at den kan være svaret for de mange, der er på jagt efter en high-end-forstærker, som kan dække hele banen.

Med undtagelse af pladespillerindgang mangler den ingenting. Hvis man altså vælger den bedst udstyrede version af EX-8, som er den, vi tester her.

Den integrerede forstærker kan nemlig leveres som helanalog forstærker, blottet for digitale indgange. Eller man kan bestille den med optiske og koaksiale digitalindgange og med og uden USB-port og Ethernet. Eller med alt inkluderet.

Så sidder man med en fuldspækket DAC, der kan tackle alt undtagen MQA-filer, og som kan styres fra en Roon-server og kombinerer en række digitale indgange med tre analoge.

Tilslutninger

Den har også udgang til separat effektforstærker, subwoofer, AyreLink (styring af Ayre-komponenter) og til digital clock på en separat digitalkonverter.

Annonce: Artiklen fortsætter nedenfor

Du kan også streame til EX-8. Enten med Ethernet sluttet til et trådløst netværk eller trådløst til en antenne, der plugges ind på bagsiden.

To optiske, en koaksial og en balanceret 110 ohm AES/EBU-indgang udgør de kablede digitale indgange. Mens en balanceret (B1) og to ubalancerede (S1 og S2) indgange udgør de analoge.

Den balancerede og den ubalancerede udgang kan konfigureres som subwoofer- eller forforstærkerudgang.

Forstærkeren har også Ayres karakteristiske højttalerterminaler, som kun kan bruges med spadestik. Det er værd at bemærke for dem, der har bananstik på deres højttalerkabler.

DAC

Den digitale udgave af EX8 har en digitalprocessor fra ESS om bord. Den understøtter afspilning af musikfiler op til 24 bit og 384 kHz via USB-porten. Men også DSD-filer op til DSD128 for dem, der har brug for dét.

Hvis man kobler en Roon-server til netværksporten på EX-8, kan den styre forstærkeren, og så får man også understøttelse af Spotify, Tidal og Qobuz.

Ayre-teknologi

Den digitale del af forstærkeren er udviklet af Ayre selv, med minimum fasefilter, single-pass 16x oversampling og Ayres digitale clock, som skal holde jitter-støj væk fra signalet og sikre bedst muligt dynamisk omfang.

Den analoge del af EX-8 er stort set bygget efter de samme principper som Ayres andre forstærkere. Det indebærer et fuldt balanceret kredsløb, nul negativ feedback, Ayre Equilock, som skal give mere lineær spænding til udgangstransistorerne – samt Ayres Double Diamond-system, hvor signalet er jordet hele vejen fra indgangen til højttalerterminalerne.

Så dæmpes RF-støj og elektromagnetisk interferens bedre, og det reducerer risikoen for overophedning.

Betjening

Den medfølgende fjernbetjening er en kedelig plasticsag med alt for små knapper, hvilket ikke just giver en positiv brugeroplevelse. Forstærkeren derimod er velbygget og solid, omend med et lidt for klinisk industrielt design.

Den kan i øvrigt også fås i sort på bestilling, uden tillæg til prisen.

De to knapper til venstre på fronten er mute og indgangvælger. Hvis man vælger opsætning på fjernbetjeningen, kan man navigere i menuerne og omdøbe og deaktivere/aktivere indgange, konfigurere Wi-Fi, skærmlys og meget mere.

Hvis man sætter forstærkeren på standby, kan knapperne på fronten også bruges til at navigere i menuerne.

Det kræver en del tastetryk at bladre igennem, ændre og bekræfte indstillinger, ikke mindst Wi-Fi. Men man skal ikke gøre det, hver gang forstærkeren bruges, så det er ikke noget stort problem.

En lille bemærkning: Hvis man kobler tv-lyden til en af de digitale indgange, skal man ind i menuerne for at aktivere Video Mode. Ellers kommer lyden ud af sync med billedet.

Det er vigtigt, at Video Mode ikke er aktiveret, hvis en lydkilde såsom en cd-afspiller er tilsluttet. Ellers laver DAC’en ikke en ren asynkron reclocking af signalet, hvilket er nødvendigt for at få optimal lydkvalitet fra digitale kilder.

Lyden af silke

Jeg har prøvet forstærkeren i forskellige anlæg med både analoge og digitale lydkilder og med flere forskellige højttalere.

Førsteindtrykket var omtrent som forventet. Jeg har testet en række Ayre-forstærkere de senere år og håbede på et lydbillede ikke langt fra den fremragende integrerede AX-5.

Der var ingen grund til bekymring. Ayre EX-8 er ikke alene kraftigere på papiret (100 mod 60 watt pr. kanal), lyden fra den er også så tæt på AX-5, som det er muligt at komme.

Men den nyere EX-8 har bedre greb om dynamikken og spiller med større autoritet i bassen. På de små Dynaudio Special Forty lød det, som om forstærkeren lagde en halv oktav til i bassen, og når jeg spillede højt, havde den bedre kontrol.

Analog afspilning af vinyl via en phono-forstærker (Gryphon Sonett og Audio Research PH9) og analog tilslutning til kabel-tv med live-musik lød ubesværet og dynamisk.

Med digitale lydkilder såsom cd via optisk indgang og laptop med Tidal HiFi Masters-filer via USB var lyden nærmest helt neutral med et strejf af klædelig varme. Af den slags, der giver vokaler mere klang og fylde.

Rent ud sagt fornemt, hvis du spørger mig.

Den har ikke samme omdrejningshastighed som den kraftigere Gryphon Diablo 120 eller den enorme klang, som McIntosh MA9000 breder ud, men Ayre-forstærkeren lyder lidt mere raffineret med en silkeglat og uanstrengt tekstur.

Tag f.eks. strygere. Violinisten Marianne Thorsens Mozart-indspilning med Trondheimsolisterne (fra det norske hi-res pladeselskab 2L) lyder lidt skarpere fokuseret her, men med lidt mindre klang i bunden.

Ayre-forstærkeren er bedre fokuseret, også på detaljer, og lydbilledet er mere gennemsigtigt end på Diablo 120. Men det handler ikke om rigtigt eller forkert, snarere om hvad man foretrækker.

Hovedtelefonudgangen spejler egentlig den lyd, jeg oplever fra højttalerudgangene. Et par Sennheiser HD 660S lyder vældig dynamisk og opløst med EX-8, som afgjort har en meget habil hovedtelefonforstærker indbygget.

Med både standard jack-stik og balancerede hovedtelefonudgange på fronten.

Konklusion

Den fuldspækkede version af Ayre EX-8 er en særdeles prisværdig high-end-forstærker. Med alt, hvad man har brug for af digitale indgange, plus netværkstilslutning og Ayres velprøvede analoge forstærkerteknologi er den et virkelig vellydende alternativ til de nærmeste konkurrenter med indbygget DAC. Den kedelige fjernbetjening bliver en fodnote i et ellers velspillende partitur med en vellykket komposition af analog og digital high-end-lyd.

<
>
Med alle indgangsmoduler om bord er Ayre EX-8 et fuldspækket high-end forstærkeralternativ.
Okay. Så designet minder mere om et stykke hospitalsapparatur end en Ayre-forstærker. Måske er det, fordi de kalder EX-8 en hub, ikke en forstærker, at designet ikke ligner noget, de har lavet før. Det ved jeg ikke, men jeg ved, at den kan være svaret for de mange, der er på jagt efter en high-end-forstærker, som kan dække hele banen. Med undtagelse af pladespillerindgang mangler den ingenting. Hvis man altså vælger den bedst udstyrede version af EX-8, som er den, vi tester her. Den integrerede forstærker kan nemlig leveres som helanalog forstærker, blottet for digitale indgange. Eller man kan bestille den med optiske og koaksiale digitalindgange og med og uden USB-port og Ethernet. Eller med alt inkluderet. Så sidder man med en fuldspækket DAC, der kan tackle alt undtagen MQA-filer, og som kan styres fra en Roon-server og kombinerer en række digitale indgange med tre analoge.

Tilslutninger

Den har også udgang til separat effektforstærker, subwoofer, AyreLink (styring af Ayre-komponenter) og til digital clock på en separat digitalkonverter. Du kan også streame til EX-8. Enten med Ethernet sluttet til et trådløst netværk eller trådløst til en antenne, der plugges ind på bagsiden. To optiske, en koaksial og en balanceret 110 ohm AES/EBU-indgang udgør de kablede digitale indgange. Mens en balanceret (B1) og to ubalancerede (S1 og S2) indgange udgør de analoge. Den balancerede og den ubalancerede udgang kan konfigureres som subwoofer- eller forforstærkerudgang. Forstærkeren har også Ayres karakteristiske højttalerterminaler, som kun kan bruges med spadestik. Det er værd at bemærke for dem, der har bananstik på deres højttalerkabler.

DAC

Den digitale udgave af EX8 har en digitalprocessor fra ESS om bord. Den understøtter afspilning af musikfiler op til 24 bit og 384 kHz via USB-porten. Men også DSD-filer op til DSD128 for dem, der har brug for dét. Hvis man kobler en Roon-server til netværksporten på EX-8, kan den styre forstærkeren, og så får man også understøttelse af Spotify, Tidal og Qobuz.

Ayre-teknologi

Den digitale del af forstærkeren er udviklet af Ayre selv, med minimum fasefilter, single-pass 16x oversampling og Ayres digitale clock, som skal holde jitter-støj væk fra signalet og sikre bedst muligt dynamisk omfang. Den analoge del af EX-8 er stort set bygget efter de samme principper som Ayres andre forstærkere. Det indebærer et fuldt balanceret kredsløb, nul negativ feedback, Ayre Equilock, som skal give mere lineær spænding til udgangstransistorerne – samt Ayres Double Diamond-system, hvor signalet er jordet hele vejen fra indgangen til højttalerterminalerne. Så dæmpes RF-støj og elektromagnetisk interferens bedre, og det reducerer risikoen for overophedning.

Betjening

Den medfølgende fjernbetjening er en kedelig plasticsag med alt for små knapper, hvilket ikke just giver en positiv brugeroplevelse. Forstærkeren derimod er velbygget og solid, omend med et lidt for klinisk industrielt design. Den kan i øvrigt også fås i sort på bestilling, uden tillæg til prisen. De to knapper til venstre på fronten er mute og indgangvælger. Hvis man vælger opsætning på fjernbetjeningen, kan man navigere i menuerne og omdøbe og deaktivere/aktivere indgange, konfigurere Wi-Fi, skærmlys og meget mere. Hvis man sætter forstærkeren på standby, kan knapperne på fronten også bruges til at navigere i menuerne. Det kræver en del tastetryk at bladre igennem, ændre og bekræfte indstillinger, ikke mindst Wi-Fi. Men man skal ikke gøre det, hver gang forstærkeren bruges, så det er ikke noget stort problem. En lille bemærkning: Hvis man kobler tv-lyden til en af de digitale indgange, skal man ind i menuerne for at aktivere Video Mode. Ellers kommer lyden ud af sync med billedet. Det er vigtigt, at Video Mode ikke er aktiveret, hvis en lydkilde såsom en cd-afspiller er tilsluttet. Ellers laver DAC’en ikke en ren asynkron reclocking af signalet, hvilket er nødvendigt for at få optimal lydkvalitet fra digitale kilder.

Lyden af silke

Jeg har prøvet forstærkeren i forskellige anlæg med både analoge og digitale lydkilder og med flere forskellige højttalere. Førsteindtrykket var omtrent som forventet. Jeg har testet en række Ayre-forstærkere de senere år og håbede på et lydbillede ikke langt fra den fremragende integrerede AX-5. Der var ingen grund til bekymring. Ayre EX-8 er ikke alene kraftigere på papiret (100 mod 60 watt pr. kanal), lyden fra den er også så tæt på AX-5, som det er muligt at komme. Men den nyere EX-8 har bedre greb om dynamikken og spiller med større autoritet i bassen. På de små Dynaudio Special Forty lød det, som om forstærkeren lagde en halv oktav til i bassen, og når jeg spillede højt, havde den bedre kontrol. Analog afspilning af vinyl via en phono-forstærker (Gryphon Sonett og Audio Research PH9) og analog tilslutning til kabel-tv med live-musik lød ubesværet og dynamisk. Med digitale lydkilder såsom cd via optisk indgang og laptop med Tidal HiFi Masters-filer via USB var lyden nærmest helt neutral med et strejf af klædelig varme. Af den slags, der giver vokaler mere klang og fylde. Rent ud sagt fornemt, hvis du spørger mig. Den har ikke samme omdrejningshastighed som den kraftigere Gryphon Diablo 120 eller den enorme klang, som McIntosh MA9000 breder ud, men Ayre-forstærkeren lyder lidt mere raffineret med en silkeglat og uanstrengt tekstur. Tag f.eks. strygere. Violinisten Marianne Thorsens Mozart-indspilning med Trondheimsolisterne (fra det norske hi-res pladeselskab 2L) lyder lidt skarpere fokuseret her, men med lidt mindre klang i bunden. Ayre-forstærkeren er bedre fokuseret, også på detaljer, og lydbilledet er mere gennemsigtigt end på Diablo 120. Men det handler ikke om rigtigt eller forkert, snarere om hvad man foretrækker. Hovedtelefonudgangen spejler egentlig den lyd, jeg oplever fra højttalerudgangene. Et par Sennheiser HD 660S lyder vældig dynamisk og opløst med EX-8, som afgjort har en meget habil hovedtelefonforstærker indbygget. Med både standard jack-stik og balancerede hovedtelefonudgange på fronten.

Konklusion

Den fuldspækkede version af Ayre EX-8 er en særdeles prisværdig high-end-forstærker. Med alt, hvad man har brug for af digitale indgange, plus netværkstilslutning og Ayres velprøvede analoge forstærkerteknologi er den et virkelig vellydende alternativ til de nærmeste konkurrenter med indbygget DAC. Den kedelige fjernbetjening bliver en fodnote i et ellers velspillende partitur med en vellykket komposition af analog og digital high-end-lyd. [gallery ids="85467,85468,85469,85470,85471,85472" ]
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 49 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Bedste pris på Ayre EX-8
Pricerunner.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.
  • Type: Integreret forstærker
  • Effekt: 2 x 100 W, 8 ohm
  • Teknologi: Transistor
  • Tilslutninger: Ethernet, USB, SPDIF, AES/EBU, 2 x optisk, 3 x analog, pre/sub-udgang
  • Pladespillerindgang: Nej
  • Hovedtelefonudgang: Ja
  • DAC: ESS ES9038Q2M 24 bit/384 kHz
  • Netværk: Nej
  • Mål og vægt: 44 x 10 x 33 cm / 11 kg
  • Web: interceptor.dk
Pris: 69000,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Samsung slår sine folder

Den første foldbare mobil på markedet er en realitet. Sig velkommen til Samsung Galaxy Fold. Og hav den store pengepung parat, hvis du vil købe den.

Test
Nokia 8.1

Er et “Nokia” nok? Tja …

Nokia 8.1 er en god mellemklasse-mobil til prisen. Men har den noget særligt at byde på? Ud over navnet?

Flagskibet Samsung Galaxy S10 er her

Vi har haft Samsungs nye monstermobil i hænderne, og den har alle de funktioner, man kan forestille sig.

High end-weekend i Aarhus

Hotel Royal i Aarhus er i den kommende weekend rammen om en omfattende messe for hi-fi og high-end.

Dyk med droner

Glem flyvende droner, undervandsdroner er sjovere.

Test
Datacolor SpyderX Pro

Sådan får du korrekte farver

Fotografer må kalibrere skærmen, hvis farverne skal gengives korrekt.

Lysstærk Nikon-zoom

Nikon Z er pludselig blevet endnu mere interessant.

Test
SteelSeries Stratus Duo

Gør PC’en til en konsol

SteelSeries’ trådløse controller er perfekt til rend-og-hop-spil på PC’en og mobilen.

Test
Sonos Amp

Dobbelt kraft

Endelig en Sonos-forstærker kraftig nok til at drive ordentlige højttalere med overbevisning. Og selvfølgelig med fuld multirumsfunktion.

Panasonics 2019-TV-modeller får Dolby Vision og HDR10+

Det er kun den allerbilligste TV-model, der må stå uden for det gode selskab, når Panasonic ruller forbedrede HDR-formater ud. Og Dolby Atmos.

Handsker til touch-skærme

Brug mobilen uden at fryse om fingrene.

Lukket topmodel og forstærker fra Focal

De fantastiske Utopia har fået et lukket alternativ i form af Stellia. Focal giver os også lige hovedtelefonforstærkeren Arche, nu de er i gang.

annonse
Gruppetest
Seks 4K-TV’er i budgetklassen

Et godt TV nummer 2

På udkig efter et billigt ekstra-TV? Nu hvor butikkernes lagre skal tømmes for sidste års modeller, kan du gøre et decideret kup!

Canon gravlægger spejlrefleks

Med det nye spejlløse EOS RP ser vi enden på spejlreflekskameraerne.

Trådløs soundbar fra McIntosh

Se soundbaren, der tror, at den er et anlæg.

Topsejt rejsekamera fra Fujifilm

Fujifilm X-T30 får lav pris og vilde egenskaber.

anmeldelse
The Truth Matters

Løgnene bag Irak-krigen

Bush-regeringen løj om årsagerne til den anden Irak-krig – og pressen undlod at stille dem til ansvar.

anmeldelse
The Predator (2018)

Et pust fra ­fortiden

Ikke et remake, men en mislykket fortsættelse af og en trist homage til originalfilmen fra 1987.

16x zoom fra Olympus

Kompakt 12-200 mm zoom.

Tre nye Leica specialobjektiver

Sådan ser de ud, de tre specialobjektiver, som Leica for nylig udsendte til M-systemet.

Test
Nikon Z6

Fuldtræffer med fuldformat

Det billigste er det bedste i Nikons nye Z-serie af systemkameraer.

anmeldelse
Peppermint

Fuldstændig ­uengagerende

Blodtørstig Jennifer Garner i blodfattig actionkliché.

Audiovector slipper musikken fri

Med jording af højttalerne er det lykkedes Audiovector at forbedre lyden.

anmeldelse
BlacKkKlansman

En politisk ­knytnæve

Spike Lee leverer en af sine bedste film – om racehad før og nu.

Bedre skærmkalibrering

Datacolor har forbedret kalibreringen.