De fleste af os tilbringer meget af tilværelsen i en bil. For nogle af os er det derfor vigtigt, at stereoanlægget i bilen er godt. Dårlig lyd gør turen kedeligere, hvis man er glad for musik.
Engang var det forholdsvis let at gøre noget ved. Man købte simpelthen en bedre afspiller, en kraftigere forstærker og bedre højttalere, og fik dem monteret i stedet for det anlæg, der fulgte med bilen.
Nu om dage er det ikke helt så enkelt. Skal man købe en ny bil i dag, må man vælge anlæg, samtidig med at man vælger farve, fælge og andet udstyr. De fleste bilproducenter tilbyder derfor anlæg, der er tilpasset bilen, fra kendte højttalerproducenter som Bose, JBL, Bang & Olufsen og Bowers & Wilkins. For bare at nævne et par stykker.
Anlæggene findes ofte i flere udgaver med flere eller færre højttalere, og prisen lægges oven i bilens pris, når man vælger ekstraudstyr.
Moderne bilanlæg er tæt integreret med bilens elektronik, og valg af lydkilde, volumenstyring og søgen efter radiostationer foregår gerne med knapper på rattet. Flere og flere biler – ikke kun i luksusklassen – har en touch-skærm, hvor man kan skifte mellem betjening af navigation, temperaturregulering og lydanlæg med et par swipes på skærmen.
Det er mildt sagt en tand mere avanceret end for bare 15 år siden, hvor man kun skulle finde de alt for små knapper på bilens stereoanlæg for at skifte radiokanal.
Skræddersyet lydsystem
Derfor er det temmelig vigtigt, at det er let for føreren at styre alt i bilen, mens man kører. Ikke kun fordi der er meget at passe på, men også fordi trafiksikkerhed er så vigtigt. Man vil helst ikke parkere i bagagerummet på bilen foran, fordi man fiflede med anlægget i bilen. Eller endnu værre forårsage en grim ulykke.
Moderne biler har et højt sikkerhedsniveau, og en af dem er den nye Volvo XC90 – en velvoksen syvsæders SUV med firehjulstræk, omfattende sikkerhed og god plads til hele familien.
En bil fjernt fra Volvos traditionelle herregårdsvogne til snusfornuftige familiefædre, der snarere stiller op i klassen for luksus-øser som Audi Q7, Range Rover og BMW X5. Store SUV’er, der alle kan udstyres med et ordentligt stereoanlæg, som let kan tangere lydkvaliteten på anlægget derhjemme.
Volvo har valgt at samarbejde med Bowers & Wilkins i England, der har bygget lydanlægget til XC90. Premium Sound Sensus Connect, som det hedder, har 12 forstærkere med tilsammen 1400 watt, 19 højttalere, FM, DAB+, streaming fra mobil og tablet – samt cd-afspiller i midterkonsollen.
Til sammenligning har det simpleste anlæg i XC90 – Performance – seks højttalere og 52 watt effekt. Der findes også en mellemting kaldet High Performance, som hæver lydkvaliteten en tand, med 12 højttalere og 224 watt.
I en så stor bil kræver det flere højttalere at få lyden ordentligt fordelt i den store kabine. Hvilket igen kræver flere forstærkere. Lydkvalitet er én ting – en vigtig ting, hvis du spørger mig – men frekvensområdet skal justeres til det akustiske miljø i en bil. Ellers risikerer man, at bassen bliver ulden, fordi vejstøj lægger sig oven i lyden, og at diskanten drukner i vindstøj.
I XC90 har Bowers & Wilkins virkelig rullet sig ud. Premium Sound-anlægget koster 73.000 kroner – plus cd-afspiller til 1.500 kroner – og i opsætningen indgår i alt 19 højttalere drevet af effektive klasse D-forstærkere. Hver dør har et diskant-, et mellemtone- og et bas-element monteret. Foran på toppen af instrumentbrættet – læderklædt i vores testeksemplar af bilen, en T6 Inscription – sidder en centerhøjttaler med mellemtone og diskant, og bagved sidder yderligere et sæt højttalere.
Plus en subwoofer med en 25 cm stor bas, som ikke sidder i et traditionelt basreflekskabinet, men er integreret i bilens chassis, så et langt større volumen hjælper basfrekvenserne med at nå ned mod 20 Hz. Det er dybere, end mange subs til hjemmebrug kan gå.
Højttalerne fra B&W er kendetegnet ved de karakteristiske gule kevlarmembraner, som de benytter på deres mellemtoner. Fem af disse er 100 mm i diameter, to af dem 80 mm. Sammen med syv 25 mm store Nautilus-diskanter og fire bas-elementer på 200 og 165 mm leverer de lyd fra for til bag i den store bil. Forstærkerne forsyner op til 12 kanaler med 225 watt effekt, og føreren kan selv vælge, hvordan lydoplevelsen skal være.
Luksuslyd
Styringen af det hele foregår på den store touch-skærm midt på instrumentbrættet, og føreren kan vælge imellem 7.1 kanals surround-lyd fra Quantum Logic og at optimere lyden, så den opleves bedst af enten føreren, af alle, af dem bagerst eller hvor som helst i bilen.
Volvo B&W har også samarbejdet med svenske Dirac Research, der har hjulpet med programmering af lydoptimeringen til de forskellige siddepladser. De har også “indlagt” Göteborgs Koncerthus i anlægget, hvilket fungerer på den måde, at hvis man vælger Koncertsal på touch-skærmen, får lyden lidt mere klang, og lydbilledet virker større.
Det fungerede fabelagtigt til Beethoven-symfonier og opera, og fik musikken til at lyde, som om den blev spillet i et meget større rum end en Volvo SUV. Hvilket også er hensigten. Koncert-indstillingen fungerede ikke lige så godt til rock, pop og jazz, hvor musikken blev mindre intim og lidt for distanceret. Her er det en bedre idé at vælge Studie-indstillingen og evt. justere equalizeren, hvis man har brug for mere eller mindre bas, mellemtone eller diskant.
Efter at have hørt utallige Bowers & Wilkins-højttalere samt Mark Levinson-anlæg i Lexus og Burmester i Porsche kan jeg bekræfte, at B&W-anlægget i Volvo XC90 er blandt de bedste skræddersyede anlæg, jeg har hørt i nogen bil. Det lyder klarere end anlægget i en Tesla, spiller højere uden forvrængning end anlægget i en Lexus og leverer lydkvalitet på et højt niveau.
Vokaler er klare og fokuserede, uden at de lyder tyndt, diskanten er distinkt, omend ikke alt for luftig, og bassen er så benhård og præcis, at man kan mærke den i rygmarven. Og da bilen er så stillegående og komfortabel, som man forventer i luksusklassen, behøver man ikke at spille højt for at nyde lyden.
Konklusion
Skal man købe en bil i luksusklassen, så vælger man også et stereoanlæg fra øverste hylde. Især hvis man vælger Volvo XC90. For godt 70.000 kroner ekstra får man en lydkvalitet, der afgjort står mål med bilens oplevede kvalitet og kørekomfort. For en bil i denne prisklasse er der ikke så meget tvivl, hvis man er mere end gennemsnitligt interesseret i musik.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer