DAB (eller rettere DAB+) har længe været fremhævet som efterfølgeren til analog FM-radio. Og selv om falddatoen, hvor FM-nettet slukkes endeligt, flere gange er blevet udskudt, kan der være god grund til at skifte til digitalteknik. Du får både frihed for støj og et langt større antal kanaler med i købet.
Der findes alternativer til DAB – bl.a. kan mobilen bruges til at streame internetradio. Men der er stadig områder i Danmark, der har dårlig mobildækning, især inde i en bil, der tilmed er i fart. Og hvis telefonen også skal kunne modtage opkald, skal den monteres i en håndfri holder.
Kan være dyrt
At skifte stereoanlægget ud med DAB+ kan blive en dyr omgang, der kan koste tusindvis af kroner. Det skyldes, at det kan være en større operation at få styretøj, navigation og bakkamera til at fungere efter udskiftning af bilstereoen. Men spørg forhandlerens værksted: Måske har din bil mulighed for bare at montere et DAB-modul, og så er det en let sag.
Der findes også flere gode eftermarkedsprodukter. I 2015 blev vi f.eks. begejstret over Pioneer AVIC-F960 med indbygget CarPlay og navigation. Den seneste version hedder AVIC-F980.
Billigere løsninger
Hvis DAB-regningen bliver for dyr, findes der mere overkommelige løsninger. En af dem er at montere en lille adapter. Den kobles til din eksisterende bilstereo, enten med et AUX-kabel eller ved at konvertere radiosignalet til FM, som din gamle bilstereo kan modtage. Og – vips! – har du digitalradio i bilen!
Det er sådanne adaptere, vi tester her. Der er som regel tale om en lille boks, der sættes på instrumentbrættet, og som bliver din nye primære radioenhed. Du må altså finde dig i en ekstra enhed ud over anlægget.
Installation
Med adapteren følger en DAB-antenne, som skal klistres på forruden, langs stolpen i højre side. Stolpen i førersiden frarådes, da bilens elektronik potentielt kan forstyrre modtagekvaliteten. Hvis antennen har en lille sort flig, der stikker ud på siden, skal den have jordforbindelse, hvilket betyder, at den skal klistres på selve stolpen. Så må stolpedækslet af, hvilket dog er relativt let på de fleste biler.
Antenneledningen trækkes ned langs stolpen, så den er skjult bag dækslet. Bare sørg for, at en eventuel airbag ikke bliver obstrueret af ledningen! Desuden skal adapteren sluttes til strøm, hvilket i praksis vil sige cigarettænderen. At lave skjult strømføring kan kræve lidt hovedbrud og opfindsomhed.
Hvis din bilstereo har AUX-indgang, sluttes den til DAB-adapterens tilsvarende udgang (endnu en ledning at skjule). Alternativt kan du vælge FM, hvilket dog giver lidt dårligere lyd. Så sender adapteren på en bestemt frekvens, som du indstiller din bilradio til. Har radioen RDS, vil du se kunne se info om station og musik samt trafikmeldinger på kontrolenheden, ligesom på en moderne DAB-radio.
Vær opmærksom på, at FM-frekvensen kan komme i karambolage med lokale radiostationer, der pludselig er inden for dækning, og du kan blive nødt til at sætte den til en ny frekvens. Det undgås med kabel.
Sådan testede vi
I denne test af DAB-adaptere har vi monteret alle fem på instrumentbrættet af undertegnedes bil (en Skoda Octavia 3). Af pladshensyn er begge frontstolper brugt til antenner. Ved problemer med DAB-modtagelsen havde vi måttet flytte dem for at dobbelttjekke, men det har heldigvis ikke været nødvendigt.
Fordi vi har installeret så mange adaptere på én gang, har skjult installation været umuligt, og bilen har i testperioden lignet kabelsuppe på fire hjul!
Adapterne blev tilsluttet både til FM og med kabel, hvor begge dele var muligt, og vi har kørt fra Oslo til Drammen for at tjekke, at Service Following fungerer, altså at adapteren skifter automatisk til den rigtige frekvens, hvis en station sender på forskellige frekvenser i forskellige områder. NRK P1 skifter f.eks. frekvens undervejs, og vi konstaterede, at alle adapterne skiftede til den rigtige.
Brugervenlighed og sikkerhed
Vi vurderer altid brugervenligheden på de produkter, vi tester. Men hvor det kan være et relativt ubetydeligt irritationsmoment i andre produktgrupper, kan det i en bil dreje sig om liv og død. Hvis du skal ændre indstillinger, så husk altid at finde et egnet sted at køre ind til siden og stoppe bilen, før du går i gang!
Billister er notorisk utålmodige, og derfor er det ekstra vigtigt, at DAB-adapteren er intuitiv. Ikke mindst at den har forvalgsknapper til foretrukne stationer. Hvis du skal ind i menuen for at skifte kanal, kan det betyde øget bremselængde, hvis der pludselig sker noget foran dig. På dette punkt er der desværre flere producenter, der svigter.
Clint Digital CAD15
Tam lyd
Adapteren fra Clint er brugervenlig nok, men lider af generelt flad lyd.
Tiny Audio C10
Overlegen betjening
Tiny Audio C10 giver den mest skjulte installation og har superb brugervenlighed.
Alpine EZi-DAB-GO
Mangler knapper
Alpines model er identisk med Pure Highway 400, så hvilken en du skal købe, afhænger af forhandleren.
Pure Highway 400
God lyd, men én svaghed
Pure Highway 400 giver glimrende lyd fra DAB og DAB+, og har nogle smarte funktioner. Men en vigtig mangel kan gøre den trafikfarlig.
Tiny Audio C5
Den mest komplette
Tiny Audio C5 har alt, hvad du behøver, i en brugervenlig indpakning.