Electrocompaniet er først og fremmest en high-end-producent, som har specialiseret sig i store, tunge forstærkere. Selvfølgelig kan de også andre ting, og på det seneste har de vist, at de også mestrer kunsten at lave multirumshøjttalere.
Men det er forstærkerne i Classic-serien, der har den højeste stjerne hos den norske hi-fi-producent. Som faktisk producerer alting i Norge i stedet for at overlade “slavearbejdet” til kineserne. Alligevel kan EC konkurrere på prisen, da produktionslinjen hovedsagelig er automatiseret.
Det er nok stadig de færreste, der vil mene, at 42.000 kroner for en integreret forstærker er specielt overkommeligt. Det koster at være med i high-end-segmentet. Men som altid afhænger det af øjet, der ser, og tegnebogen, der skal punge ud.
Målet med forstærkeren ECI 6DX MKII er at pakke så meget kvalitet som muligt fra de kraftigere forforstærkere og effektforstærkere ind i ét pænt, integreret kabinet. Hvis man vil have separate forstærkere, må man af med 100.000 kroner eller mere, og i det lys er prisen på den integrerede topmodel ikke afskrækkende.
Hvad er nyt?
Forstærkeren har fået et nyt understel og en helt ny frontplade i stil med andre MKII-produkter. Nu kan man endelig købe Electrocompaniet-produkter i forskellige prisklasser, som stadig matcher udseendemæssigt. Siden forgængeren har man også opgraderet til nye og bedre kondensatorer, som skal give bedre dynamik og hurtighed.
“Denne ene komponent kan afspille hvad som helst, hvor som helst og med en hvilken som helst lydkilde, og få det til at lyde, som det er meningen, at musikken skal lyde,” hævder Electrocompaniet.
125 watt og masser af lækkerier
Effekten på 2 x 125 watt er nok til at drive det meste, selv om det f.eks. kun er halvt så meget, som deres populære effektforstærker AW250R yder. Men den integrerede har strøm nok til næsten at fordoble i 4 ohm (200 watt) og igen i 2 ohm (370 watt), hvilket er et tegn på, at vi har med en stabil forstærker at gøre. Vægten på godt 20 kilo antyder det samme.
Electrocompaniet siger, at de har shoppet komponenter fra øverste hylde, og hele signalvejen er separat opbygget. Ingen billige integrerede kredsløb (IC’er) at se nogen steder. Separate kredsløb er dyrere, men det lydmæssige resultat er som regel bedre.
Opgraderet streaming
Streaming-delen er også blevet opgraderet. Bl.a. har ECI 6DX MKII fået en kraftigere processor, så den kan holde trit med multirumsprodukterne i EC Living-serien. De deler nu samme streaming-platform, så hovedanlægget i stuen kan spille sammen med andre EC Living-produkter rundt om i huset, hvis det er bygget op omkring denne forstærker.
Bemærk dog, at man ikke kan slutte den trådløse subwoofer Sira direkte til ECI 6DX MKII, da det kræver WiSA-understøttelse. Som ingen af produkterne i Classic-serien har.
Streaming-delen og DAC-sektionen er det, der adskiller ECI 6DX fra den helt analoge ECI 6 og gør førstnævnte 25 procent dyrere. Den kan afspille musik direkte fra tjenester som Tidal, Qobuz og Spotify, og kan også modtage musikken trådløst fra iPhone via AirPlay og fra Android via DLNA/UPnP. Hvis man vil have det endnu nemmere, kan man bare bruge Bluetooth. Internetradio er også på plads.
Jeg kan godt lide app’en – efter lidt tilvænning. Sange, albums og ens favoritter blandt disse er placeret lidt anderledes end i Tidals egen app, men man vænner sig hurtigt til det. Internetradio går også legende let, og at forstærkeren kan indgå i et EC Living-system, er en stor fordel. En vellykket brugerflade til musikafspilning, simpelthen.
Tilslutninger
USB-B-indgangen på bagsiden giver mulighed for at bruge forstærkeren som eksternt lydkort til PC og Mac. En række filformater understøttes, inklusive højopløst PCM og DSD. Det forventes også, at forstærkeren senere vil blive Roon Ready, hvilket vil sige, at Roon-brugere kan streame direkte fra PC’en til forstærkeren via hjemmenetværket, uden et USB-kabel imellem.
Der er både optiske og koaksiale digitale indgange plus balancerede og ubalancerede analoge indgange. Og hvis man vil bi-ampe eller måske drive en aktiv subwoofer, har ECI 6DX MKII noget så sjældent som en balanceret XLR forforstærkerudgang. Ud over en ubalanceret RCA.
App-styring
Når forstærkeren er koblet til hjemmenetværket, kan den styres med app’en EC Remote på mobilen. Desuden kan man bruge browseren på en hvilken som helst PC uden at skulle installere noget. Bare indtast forstærkerens IP-adresse i adressefeltet.
Musik med brask og bram
Hvor Electrocompaniets billigere integrerede ECI 80D fremtvang en forførende varme fra de ellers neutrale og direkte højttalere Bowers & Wilkins 705 S2 Signature (test på vej), manglede den lidt på transientgengivelse og hurtighed sammenlignet med f.eks. Hegel H95 og den kraftigere H120.
Her er ECI 6DX MKII væsentlig mere bestemt, selv om klangsignaturen umiskendeligt er Electrocompaniet. For de uindviede vil det sige en rosenrød, varm og lækker lyd med en tilpas fed bas, uden at detaljerne opad drukner. Et perfekt tempereret lydbillede på den lidt varme side af neutral.
“Turntables” med den talentfulde RnB/rap-artist Janelle Monáe har fede basrytmer, og ECI 6DX MKII har et meget fastere greb end lillebroren. Det giver musikken et vigtigt fundament og nærmest tvinger mig til at nikke med hovedet i takt til musikken.
Janelles stemme står naturligt ud fra det gospelkor, der omgiver hende. Bækkenerne er luftige, lydbilledet er bredt, og helheden er en sand fornøjelse at lytte til. Og ja, man kan spille højt, hvis man vil. Meget højt.
Mozart
Vi fortsætter med 2. sats af Mozarts klaverkoncert nr. 21 i C-dur. Afspillet fra Tidal i 24 bit/96 kHz MQA og med Géza Anda på klaver, akkompagneret af kammerorkesteret Camerata Salzburg. Som han faktisk sad og dirigerede bag flyglet!
Det er en fantastisk indspilning fra Deutsche Grammophon lavet i 1961, og 1995-masteren lyder ikke mindre fantastisk over EC-forstærkeren. Fra de lavmælte kontrabasser, der ligger og lurer i bunden, til de lækre, luftige violiner og fløjter. Og messingblæserne, der fylder lydbilledet ud.
Når det hele falder til ro, så klaveret kan indtage solistrollen, er der sådan en varme og vitalitet i tonerne, at det er, som om nogen har båret Géza Andas spøgelse og hans Steinway-flygel ind i rummet. Død i 1976? Jeg begynder at tvivle … “Kun Steinway-flyglet giver mig vinger,” sagde han engang. Hvis han havde levet længe nok til at høre denne forstærker, ville han måske også have tilføjet den.
Store og dyre højttalere
Vi ved altså, at forstærkeren har et godt greb om de kompakte højttalere fra Bowers & Wilkins. Men det gælder også mindre og billigere forstærkere, og mange, der overvejer at købe denne forstærker, har eller overvejer sandsynligvis lidt større gulvhøjttalere.
Så hvorfor ikke bare give forstærkeren en ordentlig lakmustest? Vi har nemlig fået Dynaudios flagskib Confidence 60 ind (test på vej). Store, massive højttalere på næsten 70 kilo stykket. Og hvis man synes, at højden på 163 cm er afskrækkende, så hør lige prisen: 300.000 kroner må man af med for et par!
Det betyder ikke nødvendigvis, at man er nødt til at lægge et lige så svimlende beløb for en forstærker – og gudskelov for det. Dynaudio’erne har bare brug for en god forstærker for at lyde fantastisk; de er f.eks. meget tilfredse med min nyindkøbte perle af en brugt forstærker, AVI S21 MI Laboratory Series.
Den kostede 15.000 kroner i 2004 og var redaktionens yndlingsforstærker dengang. En lille forstærker med masser af kræfter, som holder højttalerne i et stramt greb uanset lydniveau.
Jeg kan konstatere, at AVI-forstærkeren er lige så god, som jeg husker den, og den er ikke bange for Dynaudio’erne. Jeg nævner det bare, fordi den ligger i en prisklasse, der burde være et endnu dårligere match med disse højttalere end Electrocompaniet ECI 6DX MKII.
Med en følsomhed på moderate 87 dB (2,83 volt/1 m) og en impedans på 4 ohm er Confidence 60 ikke ligefrem letdrevne. Vores aldrende McIntosh MA7000 måtte spille med volumenhjulet på klokken tolv meget af tiden. AVI’en endnu højere.
Electrocompaniet-forstærkeren er ikke nogen svækling. Den behøver ikke at skrues så langt op for at spille på normalt lydniveau, og højttalerne afslører basfundamentet på en helt anden måde, end kompakthøjttalere kan drømme om. Og de fleste andre gulvhøjttalere, for den sags skyld.
Lidt bred pensel
EC-forstærkeren har fornemme bastoner, hvilket kontrabassen på Fiona Apples “Fetch the Bolt Cutters” er et godt eksempel på. Det er et glimrende nummer, og her får EC vist, hvad de kan.
Den rosenrøde lyd klæder sangen ekstremt godt. Jeg har nok hørt den sprøde percussion endnu mere distinkt og fremme i skoene i mellemtoneområdet, og ECI 6DX MKII har heller ikke det sidste ord at skulle have sagt, når vi taler knivskarpt fokus. Den maler med en lidt bredere pensel end både den nævnte AVI og Hegel H390 til 42.000 kroner.
Hurtighed i mellemtonen er ikke forstærkerens største styrke, hvilket man f.eks. kan høre på klassiske indspilninger med kastagnetter. Som dem, der indleder spor 4 på sopranen Patricia Petibons klassiske samling Nouveau Monde. Kastagnetterne har væsentlig mere attack med Hegel og AVI, hvor Electrocompaniet er mere på linje med vores McIntosh-forstærker.
Stakåndet
Electrocompaniet er i sit es med akustisk musik, men også musik, hvor bassen er i førersædet. Electronica, rap og RnB er alt sammen guf for ECI 6DX MKII.
Jeg vil dog lige nævne, at forstærkeren opfører sig kraftigere, end den er. Det vil sige, at når musikken spiller på normalt lytteniveau, lyder den tungt og lækkert i bassen, og man kan skrue en del mere op og blive masseret rent fysisk til gengæld. Men den giver op lidt tidligere, end jeg forventede.
Skru op til festniveau, og ECI 6DX MKII får åndenød tidligere end både Hegel- og AVI-forstærkeren. Den giver sig og flader lidt for tidligt ud i forhold til, hvad jeg synes den lover, når jeg spiller på lavere volumen. Lidt som en V8-motor, der mangler det sidste gear. Det får mig til at spekulere på, hvor meget mere der egentlig bor i den dobbelt så kraftige effektforstærker AW250R …
Konklusion
ECI 6DX MKII er den nye topmodel blandt Electrocompaniets integrerede forstærkere. Den kan mange digitale tricks og er helt i top at streame med. Den kan det meste, og man kan afspille fra en hvilken som helst streaming-tjeneste – på en eller anden måde.
Lydkvaliteten er rigtig god, som den skal være i high-end-klassen. Først og fremmest imponerer forstærkeren med et forførende varmt, rosenrødt lydbillede, uden at det er på bekostning af detaljerne opad. Varme og luft på én gang er ikke hverdagskost, men Electrocompaniet afbalancerer det hele nærmest perfekt.
Forstærkeren lover lidt mere ved moderat volumen, end den kan holde, når man virkelig skruer op. Kontrollen aftager, og især basområdet går i kompression, når man spiller for fulde gardiner. Men den kan presses langt, før det sker, og det vil næppe være et problem for andre end de mest ihærdige lydtryksfanatikere. Selv om der findes forstærkere – også i denne prisklasse – der gør det bedre i den disciplin.
Samlet set er ECI 6DX MKII en meget vellykket forstærker. Man får den berømte EC-lyd kombineret med den kvalitetsfølelse, som man forventer i prisklassen. Og moderne, opdateret indmad. Her går man ganske enkelt ikke galt i byen.
3 kommentarer til “Electrocompaniet ECI 6DX MKII”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Hej. Tak for en fin test • du skriver at – Afspillet fra Tidal i 24 bit/96 kHz MQA og med Géza Anda på klaver, akkompagneret af kammerorkesteret Camerata – hvordan får man den til det for mig at se understøtter den ikke mqa ?
Hei!
Tilkoblet PC eller Mac med USB og med Roon som avspiller vil “first unfold” av MQA gjøres i software. Dermed får du MQA inntil 96 kHz uansett hvilken DAC som er tilkoblet.
Mvh Geir
Det er vel kun naturligt at en forstærker der yder 125W i 8 ohm, giver op før en der yder det dobbelte (Hegel H390). Det er vel ikke en fair sammenligning ?.
Der er i øvrigt en voldsom hype omkring Hegel forstærkere i øjeblikket – er det jeres eneste reference ?
Mvh. Henrik