Den mest ikoniske norske hi-fi-eksportvare hedder stadig Electrocompaniet. Det er ganske vist en udslidt hi-fi-historie, at selveste Michael Jackson gav producenten en “special thanks” på coverne til History (1995) og Invincible (2001). Electrocompaniet var også et andet firma dengang med grundlægger Per Abrahamsen som chefskonstruktør. Der også er et af de største ikoner i den norske hi-fi-branche.
Når man fjerner Michael Jackson og Per Abrahamsen, står mærket stadig stærkt, og Electrocompaniet har bevist, at de fint kan stå på egne ben.
Der har ganske vist været nogle bump på vejen, som da de valgte helt at glemme deres kernekunder i et forsøg på at følge i Sonos’ fodspor med EC Living-konceptet. Det var multirumsprodukter kombineret med, at man ønskede at holde priserne nede på Sonos-niveau, og det blev et økonomisk tab uden mange sidestykker i norsk hi-fi-historie.
Efter en ærgerlig konkurs er Electrocompaniet gået tilbage til rødderne og fokuserer igen på deres Classic-linje af hi-fi-produkter – selve fundamentet for varemærket. EC Living fortsætter, men er ikke længere hovedfokus.
Classic-komponenterne er ikke billige; det er der ingen seriøse hi-fi-produkter, der er. Men producenten fra den lille by Tau i det sydvestlige Norge er nu kommet med sin billigste forstærker i lang tid, som for under 20.000 kroner tilbyder meget af det gode fra sine dyrere søskende.
Analog forstærker med digitale løjer
ECI 80D er en analog klasse AB-forstærker ligesom alle de andre i Electrocompaniets Classic-serie. Det var den mest almindelige forstærkertype, før vi gradvis blev oversvømmet af billigere og mere effektiv klasse D. Men klasse AB er stadig mest brugt i dyr hi-fi.
Det giver simpelthen en varmere, mere naturlig lyd end klasse D, ifølge Electrocompaniet. Og selv om det fuldt ud er muligt at lave fantastiske digitalforstærkere med en switchet strømforsyning, så er min erfaring, at der er langt mellem de virkelig gode klasse D-forstærkere.
ECI 80D henvender sig til folk flest og deres digitale hverdag og er derfor, ud over to analoge indgange, udstyret med hele fem digitalindgange. Som er jævnt fordelt mellem optiske og koaksiale, med en ekstra i optisk favør.
Desuden har man indset, at mange gerne vil styre musikken med mobilen. Men i stedet for at give ECI 80D netværksfunktionalitet har den simpelthen fået Bluetooth. Selv om forbedret lyd med aptX-codec’en til Android og AAC til iPhone understøttes, er det et kompromis, der ofrer lydkvalitet for bekvemmelighed. Men det er vel “godt nok”, og det er det, folk har efterspurgt, ifølge Electrocompaniet.
Pladespillerindgang
En anden ting, folk har efterspurgt, er en pladespillerindgang. ECI 80D er faktisk den allerførste forstærker fra Electrocompaniet, der har sådan en. Den er til MM-pickupper, hvilket vil sige alt andet end de meget dyre. Fornuftigt.
Electrocompaniet har ikke brugt metervarer her, men har konstrueret en seriøs pladespillerindgang, der virkelig skal yde en pladesamling retfærdighed. Selv synes jeg, at den gør det godt med min Pro-Ject Debut Carbon Esprit med Ortofon 2M Black-pickup.
Der er intet at vinde ved at tilslutte min billige forforstærker Cambridge 651P (som ikke længere er i salg); så vil jeg faktisk hellere bruge den indbyggede indgang i ECI 80D. Rart at vide, at man kan spare penge på ekstra komponenter.
Hovedtelefonudgang
Den samme kærlighed er lagt i hovedtelefonudgangene. De har deres helt eget forstærkerkredsløb og skulle være gode og kraftige nok til at drive selv tunge high-end-sager. Der er både en 6,3 mm og en 3,5 mm udgang, og begge kan bruges samtidig, hvis man vil. Så kan man dog ikke spille lige så højt på dem, før kontrollen aftager.
Interessant nok har man valgt at placere hovedtelefonudgangene på bagsiden, hvilket vel betyder, at det er meningen, at hovedtelefonerne næsten altid er tilsluttet. Derfor er der en knap på fjernbetjeningen, hvor man kan vælge imellem højttalere og hovedtelefoner. Man kan ikke spille igennem begge samtidig; det er, så man ikke risikerer at ødelægge noget.
Den indbyggede hovedtelefonforstærker er rigtig god. Jeg prøvede med Sennheiser HD 800 S, som lyder fladt med dårlige forstærkere. Det gør de ikke her; der er både liv og detaljer og en baskontrol, som man normalt kun får med en separat hovedtelefonforstærker. Her er ECI 80D på niveau med Hegel H95, som også fik ros for dette.
Forførende lyd
Nu hvor vi går ind i efterårssæsonen, er der ikke meget, der passer så godt som en forstærker med en rosenrød klangbalance, som varmer rummet op, næsten uanset hvad der sluttes til af andet udstyr.
Med PC og Roon som kilde, tilsluttet en Hegel HD30 DAC, tvinger forstærkeren en varm og forførende lyd ud gennem kompakthøjttalerne Bowers & Wilkins 705 S2 Signature (test på vej).Disse højttalere kan opleves som lidt sterile med mere analytisk udstyr, men her er den ellers pågående mellemtone tæmmet til et roligere gear. Det er ikke for alle, og nogle vil nok sige, at man hæmmer højttalernes største styrke – nemlig den lynhurtige transientgengivelse. Men samtidig er det næsten umuligt ikke at holde af denne lyd.
Koloratursopranen Patricia Petibon brillerer på den klassiske samling Nouveau Monde, og hvor hun kan lyde fremadlænet, men lidt tyndt nedad i registeret (hun er trods alt sopran), så maler forstærkeren hendes stemme op med en farvestrålende palet og gør den næsten rødglødende.
De kastagnetter, der indleder spor 4 (fra José de Nebras Vendada es Amor, no es Ciego), er måske ikke helt så skarpt og lynhurtigt gengivet, som de var tænkt, men samtidig lyder det aldrig uldent.
ECI 80D følger op med masser af luft i overtoneområdet, så det aldrig lyder indelukket. Det er åbent og stort, og man føler, man sidder og nyder en varm solopgang snarere end bagende middagssol. Det lyder unægtelig som Electrocompaniet, omend deres dyrere forstærkere afslører flere nuancer og også har væsentlig mere kraft.
Analog indgang
Med 2L-udgivelsen Magnificat på CD – afspillet fra min egen Hegel CDP4A mk2 CD-afspiller, hvor drivværket er modificeret og vibrationsdæmpet med BASE Technology – kan jeg ikke høre så stor forskel på analoge og digitale indgang på ECI 80D.
Den fungerer rigtig godt på begge dele; måske er der en smule mere dynamik og opløsning at spore på digitalindgangen. Hvor sopranen Lise Granden Berg stråler i al sin pragt på “A Misericordia”, synes jeg, at der er lidt mere luft omkring hende og orkesteret, når CD-afspilleren er tilsluttet digitalt.
Sonus faber
Da forstærkeren prøver kræfter med de fremragende gulvstående Sonus faber Olympica III, synes jeg, den klarer sig overraskende godt med sine 80 watt pr. kanal. Man kan skrue endnu højere op for lyden, end jeg oplevede med Hegel H95, så lyden når at føles fysisk på kroppen, før det flader ud.
Ligesom Hegel-forstærkeren er det ikke noget himmelsk match, da højttalerne fortjener noget med endnu mere punch. Men det, forstærkeren er god til, kommer godt frem.
Som sagt er der mere kraft end med Hegel, og den varmere og mere fyldige bas gør, at rap og popmusik får et federe drive, så Cardi B’s “WAP” får en lækker bund. Det er stadig ikke så klokkeklart i mellemtonen som med Hegel, men den ekstra kraft mere end opvejer det.
Prismæssigt er det alligevel mere nærliggende at sammenligne med H120 end H95, og så får EC-forstærkeren også hård konkurrence. For den ekstra hurtige basgengivelse og mere dynamiske mellemtone giver H120 et forspring. Objektivt er det en bedre forstærker, selv om den rosenmaling, som EC-forstærkeren tilfører musikken, er meget vanedannende.
Bluetooth
Hvis man vil afspille trådløst, er man som nævnt prisgivet Bluetooth. Jeg er ikke super begejstret for det. Jo, det gør jobbet uden de store fejl, men musikken lyder mere tamt via Bluetooth. Klangbalancen bevares, og der er ingen tvivl om, at det er en Electrocompaniet-forstærker. Men der forsvinder tilstrækkelig meget lydkvalitet til, at jeg slet ikke bliver forført i samme grad.
Bluetooth lyder ikke så dårligt, at jeg vil kalde det en nødløsning, men jeg ville kun bruge det i sociale sammenhænge, når man vil lade flere lege DJ i samme rum.
Konklusion
Electrocompaniet ECI 80D er en kærkommen forstærker, da den gør producentens forførende lyd tilgængelig for et større publikum. Her får du en fyldig, varm og lun lyd – perfekt til den koldere tid, vi er på vej ind i.
Lyden er opløst og dynamisk nok til at få livet frem i gode indspilninger, og samtidig har forstærkeren den rosenrøde lyd, som Electrocompaniet er kendt for. Som en smuk solnedgang. Vi kan også godt lide både pladespillerindgangen og hovedtelefonudgangen.
Man kunne godt ønske sig endnu mere opløsning, dynamik og rå kraft. Men så må man punge ud for en dyrere EC-forstærker. I sin prisklasse gør ECI 80D mange ting rigtigt.
Hvis du vil have helt neutral lyd, er det ikke den her, du skal have, og du kan finde spændende alternativer til både denne pris og mindre. Men det er ikke lydmæssigt, vi først og fremmest savner noget; det er på funktionalitet. Indbygget AirPlay eller Chromecast ville have været toppen af poppen og så en USB-DAC-indgang til dem, der vil bruge computeren som lydkilde.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer