Der er en talemåde, der siger: “Ydelse, funktion eller pris: vælg de to, du kan lide”. Påstanden er, at man aldrig kan få alle tre: Hvis et produkt har fremragende ydelse og alle de funktioner, du ønsker, vil prisen være høj. Hvis prisen er rimelig, og funktionerne er mange, er ydelsen dårlig. Hvis ydelsen er fantastisk, og prisen er lav, kan du være sikker på, at der er funktioner, du mangler. Hi-fi-udstyr er ingen undtagelse.
Hvis du så tilføjer brugervenlighed til ligningen, kan du hurtigt komme til at betale tusindvis af kroner, hvis du skal have opfyldt alle krav.
Mine egne erfaringer er meget i tråd med denne påstand. Som da vi testede fem high-end musikstreamere. Alle streamerne lød mere eller mindre fantastisk, men den mest brugervenlige – HiFi Rose RS150b – med en stor og lækker touchskærm var på ingen måde den, der lød bedst. Med en pris på svimlende 35.000 kroner var den også langt den dyreste. På den anden side har du for eksempel iFi NEO Stream, som tilbyder fantastisk lyd og masser af funktioner til lidt over 10.000 kroner. Her er brugervenligheden til gengæld ikke noget at skrive hjem om.
Så har vi denne streamer, Eversolo DMP-A6 Master Edition. Som med en pris på knap 9.000 kroner gør alle fordomme til skamme.
Eversolo DMP-A6 Master Edition
Eversolo er et kinesisk mærke, der specialiserer sig i DAC’er og streamere i stationære og bærbare formater.
Der findes to versioner af DMP-A6, begge med en identisk effektdel, og begge kan bruges som både streamer/DAC og forforstærker.
Forskellen mellem standardversionen og den noget dyrere Master Edition, som er testet her, ligger i udgangstrinnet. Bedre opamps og et meget mere præcist digitalt ur med femtosekundsnøjagtighed er blandt de opgraderinger, du finder i Master Edition. Den er lidt dyrere, men ikke mere, end at jeg selv ville vælge den. Medmindre du har planer om at tilslutte en ekstern DAC. Så giver den dyreste nemlig ingen fordele.
Streameren er kompakt, men med en tillidsvækkende byggekvalitet og en god vægt uden at være tung (næsten 5 kilo). De balancerede XLR-udgange ud over de ubalancerede RCA-udgange indgyder også tillid. Det samme gør tre robuste antenner, hvoraf to er til Wi-Fi, mens den sidste er til Bluetooth. Med understøttelse af aptX HD.
Tjenester og formater
DMP-A6 understøtter en række musiktjenester direkte i app’en, og hvis Tidal er et eksempel til efterfølgelse i resten af streamingmiljøet, har app’en kopieret streamingtjenesternes interface. Alternativt kan du bruge Tidal Connect direkte fra din mobiltelefon. Selv om det ikke er nævnt på hjemmesiden, understøttes Spotify Connect også.
Streameren er Roon Ready og har både AirPlay 2 og DLNA, såvel som optiske, koaksiale og USB-C digitale indgange. Uanset hvad dine behov er, burde den opfylde dem, medmindre du vil have en hovedtelefonudgang. Den mangler.
Med hensyn til opløsning understøttes både PCM op til 768 kHz og DSD512. MQA er også understøttet.
CD-ripping
Hvis du vil, kan du indsætte en SSD. Så kan du overføre musikfiler fra en computer, men også rippe dine CD’er fra et hvilket som helst CD-rom-drev via USB-A-indgangen.
USB-A-udgangen kan forbindes til en ekstern USB-DAC. Jeg bør her påpege, at jeg oplevede let højfrekvent oscillerende støj gennem USB-indgangen, og jeg bliver nødt til at bruge lidt mere tid på at finde ud af, om det er enheden, der er noget galt med, eller kombinationen af streamer/DAC (Hegel H590).
Lignende støj blev aldrig oplevet fra hverken optisk eller koaksial digital udgang, ej heller fra de analoge udgange.
HDMI
Vi ser stadig flere digitale kilder med et HDMI ARC/eARC-stik på bagsiden. Og DMP-A6 har da også en HDMI-port, men det er en ren udgang. Tanken er, at man skal kunne tilslutte den til en surround-processor eller -receiver og dermed bruge streameren som kilde til flerkanals lydformater. Ret specielt – jeg ville have foretrukket et eARC-stik, så jeg kunne tilslutte det til mit TV.
Flot brugerflade med touchskærm
Eversolos største trumf er nok brugergrænsefladen. Den er bygget på Android 11, som er fuldstændig tilpasset produktet. Skærmen er en stor og dejlig sag på 6 tommer, der reagerer rigtig godt på berøring. Det er især godt, hvis du bruger Eversolo som en stationær streamer, hvor den altid kun er en armslængde væk. Men også uanset afstand, eftersom produktet ikke har en fjernbetjening. Den kan man så til gengæld købe separat.
Heldigvis er der en mobilapp, der nøje kopierer skærmens interface, bare lodret i stedet for vandret. Den er meget brugervenlig og intuitiv.
Mange indstillingsmuligheder
Du kan indstille streameren præcis, som du vil. Ændre samplingfrekvensen, lege med forskellige filterindstillinger og meget mere. Jeg landede selv på apodizing-filteret, som bl.a. fjerner såkaldt preringing, eller forhåndsekko, ved filterfrekvensen. Men forskellene er ikke store, så du er selvfølgelig også velkommen til bare at bruge det første filter, Fast Roll-Off.
Det eneste, der ikke var så intuitivt ved streameren, første gang jeg testede den, var, at ubalanceret og balanceret output ikke afspilles samtidig. Fra fabrikken er den er indstillet til balanceret, og hvis du vil bruge ubalanceret i stedet, er det ikke settings, du skal vælge i app’en eller på panelet. Men derimod sources, dvs. kilder. Man skulle tro, at man der kun skal vælge indgange, men det ser ud til, at udgangene også er placeret der.
Sådan opleves DMP-A6 Master Eidition
Jeg forventede en brugervenlig og funktionsspækket streamer med god lyd. Jeg var bare ikke klar over, hvor god lyden var. Vældig god – skulle det vise sig.
Lyden er ganske fejlfri. Når finsk-franske Eva & Manu spiller deres fantastiske Melancholia gennem Hegel H590 og de gigantiske koaksiale højttalere MoFi SourcePoint 10, er det med en imponerende dynamik i klaveret, men også både tamburin og lilletromme træder frem med krop og struktur. Emmanuel “Manu” Laudic har en meget flot stemme, med energien fra midten til toppen af mellemtonen. Eeva “Eva” Louhivuori ligger højere, med masser af luft.
For at få de øverste luftlag frem i toppen af diskanten har jeg opstillet Trianglé Magellan Cello 40th, et par høje og smukke franske højttalere. Her er de to stemmer bedre adskilt fra hinanden, og der kommer generelt flere lag frem i toppen.
Olivia Rodrigo har skabt en smuk temasang til filmen Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes. Sangen hedder Can’t Catch Me Now, og her klinger guitaren smukt og varmt i et lydbillede, der folder sig ud i ren Kate Bush-stil, når basguitar og strygere kommer ind i omkvædet. Olivias stemme bærer det hele imponerende godt, og DMP-A6 Master Edition formår at træde til side og lade musikken bære sig selv.
Rytmisk musik er meget direkte og basrig med masser af fylde, uden at det føles, som om det går ud over detaljerne.
Sammenligning med langt dyrere streamer
Jeg er nødt til at sammenligne med noget for at vide præcis, hvor god Eversolo-streameren er. Heldigvis har jeg stadig Auralic Altair G2.1. Til næsten 70.000 kroner. Skørt – jeg ved det. Forskellene er meget sværere at høre, end jeg havde troet.
Auralic har mere luft og mere komplekse tonestrukturer. Men på hårdtslående trommerytmer synes jeg faktisk, at Eversolo holder bedre fokus på stortrommen, og det føles, som om der er mere energi i basområdet. Efterhånden indser jeg, at det er, fordi Auralic har mere opløsning opover, hvilket tager fokus væk fra bassen. Men der er ikke mindre energi der. Forskellene er ikke større, end at at man er nødt til at lytte lidt frem og tilbage for at få dem bekræftet.
Forskellene bliver større, når begge streamere bruges som forforstærkere med variabelt lydniveau, forbundet direkte til Hegel H30 effektforstærkeren. Når afspillerne ikke får lov til at spille med maksimal lydstyrke, er der større forskel på dynamikken, og lyden er fladere med Eversolo.
Som forforstærker har Eversolo også lidt lav gain, så hvis du har en effektforstærker med lav følsomhed, vil du sandsynligvis have glæde af en separat forforstærker, der er bedre tilpasset. Den ville f.eks. ikke være et særligt godt valg sammen med den ellers fremragende EAM Lab Studio 362.
Jeg nævnte iFi NEO Stream tidligere. Den lød også overraskende godt – bedre end prisen. Problemet med den er, at skærmen er så lille, at man ikke i samme grad kan se, hvad man laver, hvad der afspilles og med hvilken opløsning.
Efter at have testet begge ville jeg til enhver tid vælge Eversolo på grund af dens overlegne brugervenlighed.
Konklusion
Med Eversolo DMP-A6 Master Edition behøver du ikke at vælge mellem brugervenlighed og lydkvalitet. Her får du begge dele i rigt mål! Og eftersom prisen også er rigtig god, kan jeg ikke komme i tanke om noget, der kan slå den.
En meget brugervenlig touchskærm med flot grafik, næsten alle de funktioner og tilslutninger, man kan drømme om, og dertil lyd i topklasse. Det her er en ægte ”både i pose og sæk”-løsning, som endda kan klare sig i et ægte high-end-system. En virkelig ener i sin prisklasse.
3 kommentarer til “Eversolo DMP-A6 Master Edition”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Spændende produkt men læs nu lige artiklen igennem inden i sender den ud. Der er så mange gramattiske fejl at man skulle tro at det var en AI oversættelse.
Det kommer nok lidt an på hvis ører der lytter.
Hvilken dac skal mon udnævnes til at være den bedste: den i Eversolo dmp a6 Master edition, eller i Ifi neo streamer?