Med CD 50n er Marantz godt på vej til at forny sig. Det er den tredje CD-afspiller – og det syvende produkt – med det karakteristiske design og de velkendte Marantz-kvaliteter.
Afspilleren placerer sig mellem den fremragende Marantz SACD 30n med SACD CD og netværk og den mere enkle CD 60. Som er en ren CD-afspiller.
På den måde udfylder den et hul i kataloget. Perfekt til dem der ikke har en eneste SACD og ikke har brug for så mange indgange, men gerne vil have mulighed for at streame deres musik trådløst.
Det får de i CD 50n, som er bygget på samme platform som SACD 30n, med lidt enklere teknologi indeni og stort set de samme muligheder. Den mangler en digital indgang, men CD 50n har en HDMI-indgang med lydretur (ARC). Det betyder, at den passer fint ind i stuen, hvor tv-lyden tilsluttes via afspilleren.
Og så har den i øvrigt både faste RCA-udgange til tilslutning til anlægget og variable udgange med volumenjustering. Til dem, der har et par aktive højttalere og ikke har brug for at tilslutte en forstærker.
Der er også en tredje mulighed: Afspilleren kan tilsluttes et par trådløse højttalere – f.eks. KEF LS60 Wireless – og så kan du streame via CD 50n, afspille cd’er og dirigere tv-lyden via afspilleren.
Spotify og Tidal
Den har to digitale indgange til andre lydkilder og et USB-stik til pc’en, som begge går til en ESS Sabre digitalkonverter, som understøtter op til 32 bit og 384 kHz PCM via USB, 24 bit/192 kHz DSD/FLAC.
Den understøtter også streamingtjenester som Spotify og Tidal, har AirPlay 2 og Marantz’ og Denons HEOS-streamingplatform indbygget, som styres via appen.
Trådløst og ethernet
For nemheds skyld har den også Bluetooth ud over trådløs streaming over et netværk eller via et Ethernet-kabel fra routeren. Med AirPlay 2 kan du streame i hele huset, hvis du har flere AirPlay 2-enheder. Det samme gælder, hvis du har to HEOS-enheder.
Den streamer alle formater, men DAC’en har ikke dekodning til MQA-filer.
HDAM
Jeg nævnte, at den ikke er så teknisk avanceret som SACD 30n, som har Marantz Musical Mastering (MMM) i stedet for en konventionel DAC. MMM konverterer PCM (CD 44,1 kHz) til DSD 11,2 MHz og bruger to systemure, der arbejder parallelt for at give en mere præcis opsampling af signalet op til 384 kHz.
Det digitale DSD-signal konverteres derefter til analogt, og Marantz’ analoge HDAM-forstærkermoduler tager over. HDAM, eller Hyper-Dynamic Amplifier Module, er Marantz’ integrerede forstærkerkredsløb, som også bruges i deres forstærkere. Marantz mener, at de fungerer bedre end konventionelle op-amp-kredsløb, fordi de kan sænke støj og forvrængning og samtidig øge båndbredden med HDAM.
SACD 30n indeholder HDAM SA2-moduler, mens CD 50n bruger et enklere HDAM-modul i kombination med HDAM SA2.
Marantz Musical Digital Filters
I CD 50n er der også to system-ure, men her sammen med en 32-bit ESS Sabre DAC.
Ligesom på SACD 30n kan du vælge mellem et skarpt og et langsomt filter (sharp roll-off, slow roll-off), som enten giver en meget kort impulsrespons eller en langsom afrulning af impulser. Prøv det selv. Forskellen er ret subtil, men den er meget mærkbar på nogle optagelser. Filtrene kan anvendes til både CD-afspilning og netværksstreaming.
Silkeblødt og dynamisk
Siden Tidal tilføjede FLAC-kataloget ud over MQA, der allerede var der, er understøttelsen af MQA-formatet blevet mindre vigtig.
Afspilleren understøtter ikke MQA, men understøtter 24-bit/192 kHz opløsning fra DSD- eller FLAC-filer. Ved streaming fra Apple Music understøttes 24-bit/96 kHz ALAC-filer, eller Apple Lossless, som det også kaldes.
Qobuz-brugere med et hi-res-abonnement kan afspille WAV- og FLAC-filer i op til 24-bit/192 kHz og ALAC i 24-bit/96 kHz.
Spotify er næppe værd at nævne, da de endnu ikke understøtter nogen lydformater i høj opløsning.
Da den første cd forsvandt i skuffen, havde jeg ikke forventet, at CD 50n ville lyde så tæt på SACD 30n. Eller så tæt på high-end afspillere som Hegel Viking, for eksempel. For Marantz-afspilleren er virkelig noget særligt, og langt den bedste netværksafspiller med CD siden SACD 30n.
Amber Rubarths Full Moon In Paris er optaget med noget ambient støj i baggrunden – på grænsen til det irriterende. Men her er lydbilledet åbent og så rigt på klangfarver, at støjen opfattes som netop det. Det er den også: Baggrundslyde, ikke støj. Lydbilledet er bredt og dybt, og der mangler ikke tyngde eller dynamik i bassen. En Hegel Viking har større dynamisk kontrast og hurtigere transientrespons, men forskellen er marginal.
På Scarlattis Sonate i C-dur (K406) hører man Steínway-flyglets fulde klang, helt ned til den laveste oktav. Det lyder kraftfuldt, imponerende og meget tiltalende. Lydbilledet er blødt som silke og overrasker med lynhurtig dynamik og suveræn opløsning.
Der er ingen forskel, når jeg streamer over netværket.
Stemningen på Agnes Obels The Curse breder sig som et blødt tæppe i rummet, og cellolyden er dyb, mørk, og vibrationerne fra strengene er så fulde af liv, at man kun kan lukke øjnene og nyde. Hvis jeg skal være kræsen, kunne jeg godt have tænkt mig lidt mere snap i transienterne fra klaveret på liveoptagelsen med Keith Jarrett fra Blue Note i New York. Men samtidig formår indspilleren at placere de udøvende på optagelsen klippefast i et stort lydbillede, så jeg tilgiver det.
Den langt mere rockede Bite My Head Off fra Rolling Stones’ seneste album lyder, som om den er indspillet af en flok 19-årige med billige instrumenter i deres fars garage. Men det svinger enormt, simpelthen fordi sangen er god, og afspilleren leverer dynamikken i slagtøjet med overbevisning. Den rolige Tell Me Straight fra samme album er ikke en åbenbaring for dem med spidse hi-fi-ører, men den fungerer, fordi Marantz-afspilleren giver musikken en naturlig varme, som gør optagelsen mere levende og behagelig.
Dynamikken i Roy Hargroves The Love Suite: In Mahogany, er godt håndteret. Hargroves pludselige stød i hornet får dig til at vride dig i sofaen, men det er aldrig hårdt, stikkende eller skarpt. Bare perfekt afbalanceret.
Konklusion
Hvis du ikke har brug for en SACD-afspiller, er CD 50n et bedre køb end SACD 30n. På den måde har Marantz skabt et problem for sig selv, for CD 50n koster meget mindre, er næsten lige så godt udstyret – og har HDMI-indgang til tv-lyden. Der er kun små forskelle i lydkvaliteten, og begge er perfekte kombinationer af CD- og netværksafspiller. Marantz CD 50n mangler måske den ene procent i dynamisk kontrast, men man må spørge sig selv, om det er værd at betale flere tusinde kroner for så lidt.
1 kommentar til “Marantz CD 50n”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Hvor stor forskel er der på denne vs nd8006 udover hdmi